GerGem Kruiningen

Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef:
Wim Anker schreef:
Het is niet inderdaad niet vreemd dat zondige mensen alles aangrijpen om niet naar God te luisteren. Zonde zet aan tot zondigen zegt Prediker al.
Impliciet stel je dus dat alles wat gezagsorganen binnen de kerk zeggen van God afkomstig is. Dat gaat er bij mij niet in. Er zijn bovendien genoeg voorbeeld waaruit het tegendeel is gebleken. Onder andere uit deze casus.
Dat stel ik niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Herman »

De gezagsrelatie is binnen de kerk onbetwist. De griekse en latijnse kerkvaders formuleerden daarom al het "Extra ecclesiam nulla salus". Dat was overigens voor de tijd dat de gehele kerk dwaalde.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door refo »

Toch is me in het geheel van het verhaal één ding niet echt duidelijk: waarover had Jansen zich nu op de classis beroepen? Toch niet alleen wegens zijn censuurzaak i.v.m. het 7e gebod. Dat Jansen daarover in het gelijk gesteld zou worden, zal toch voor de predikant in kwestie niet zo'n probleem hebben gevormd.
Met zijn FIOD-achtergrond moet hij toch wel wat gewend zijn geweest. FIOD-ambtenaren rampestampen wel eens door de porseleinkast van ondernemingen, waarna een rechter stelt dat dat zo niet had gemogen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:De gezagsrelatie is binnen de kerk onbetwist.
Dat betwijfel ik. Ik vrees dat er veel gebeurd waardoor mensen geneigd zijn om Kuitert na te spreken.
De griekse en latijnse kerkvaders formuleerden daarom al het "Extra ecclesiam nulla salus". Dat was overigens voor de tijd dat de gehele kerk dwaalde.
Ik weet niet of je dit kunt toepassen op het kerkelijke gezag.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:De gezagsrelatie is binnen de kerk onbetwist.
Dat betwijfel ik. Ik vrees dat er veel gebeurd waardoor mensen geneigd zijn om Kuitert na te spreken.
De griekse en latijnse kerkvaders formuleerden daarom al het "Extra ecclesiam nulla salus". Dat was overigens voor de tijd dat de gehele kerk dwaalde.
Ik weet niet of je dit kunt toepassen op het kerkelijke gezag.
Uiteraard wel. Want leer, ambt en gezag horen onlosmakelijk bij elkaar. De bisschoppelijke successie uit de begin eeuwen van het christendom was een onlosmakelijk onderdeel van je positie als orthodox christen. Dat we in deze Kuitertiaanse tijden alle gezag relativeren, begint bij het relativeren van de leer. En dat laatste is een onjuiste en onchristelijke houding en zou in zekere zin genoeg aanleiding moeten zijn tot excommunicatie. Dat in de praktijk het gezag wordt betwist, doet niets af aan het feit dat het gezag er wel hoort te zijn.
Zekerheid
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 mei 2017, 15:51

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Zekerheid »

Ambtenaar schreef:De vraag is natuurlijk wel gerechtvaardigd in hoeverre de prediking of meditaties van iemand die zich nadrukkelijk heeft onttrokken aan het kerkelijk gezag tot zegening kunnen zijn.
Ik denk dat God niet werkt dankzij dominee's, maar ondanks dominee's. God zal zijn eigen werk verheerlijken. Dit is niet om in het voordeel van scheuren te pleiten. In de schrift vinden we namelijk geen rechtvaardigingsgronden voor scheuren.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

Opheusden
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 okt 2017, 20:42

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Opheusden »

Een keurig nieuwsbericht. Het is me al meer opgevallen dat de scriba op een goede manier weet om te gaan met de pers. We kunnen veel vinden van Kruiningen en van de Ger Gem. Maar welke werkgever betaalt een werknemer die ontslag neemt door? Keurig. Een voorbeeld.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Vorst »

Een voorbeeld van hoe het niet moet inderdaad. Ik vind er niets keurigs aan. Wat een zotternij.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

Vorst schreef:Een voorbeeld van hoe het niet moet inderdaad. Ik vind er niets keurigs aan. Wat een zotternij.
Hoe staat dat in de Bijbel? "Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen" (Rom. 12: 20).
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Wandelende »

Vorst schreef:Een voorbeeld van hoe het niet moet inderdaad. Ik vind er niets keurigs aan. Wat een zotternij.
Kan en wil je uitleggen waarom jij dit een voorbeeld vindt van hoe het níet moet?
(~)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Vorst »

@ kasparov: Teksten uit z'n verband rukken is ook een kunst.
Laatst gewijzigd door Vorst op 23 nov 2017, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Vorst »

Wandelende schreef:
Vorst schreef:Een voorbeeld van hoe het niet moet inderdaad. Ik vind er niets keurigs aan. Wat een zotternij.
Kan en wil je uitleggen waarom jij dit een voorbeeld vindt van hoe het níet moet?
Dit was een reactie op de voorgaande post en in dat verband moet je hem ook lezen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Luther »

Vorst schreef:Een voorbeeld van hoe het niet moet inderdaad. Ik vind er niets keurigs aan. Wat een zotternij.
Wat een harde woorden!
Geheel eens met de constatering dat de heer Van Vijven goed omgaat met de pers. Ook als je de vragen irritant of vreemd vindt: Gewoon open en vriendelijk antwoord geven.
Verder is het netjes dat de gemeente Kruiningen ds. Bredeweg nog even doorbetaalt en de pastorie laat bewonen. Wereldse normen mogen in de kerk nooit leidend zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door kasparov »

Vorst schreef:@ kasparov: Teksten uit z'n verband rukken is ook een kunst.
Verklaar u nader. Paulus roept de gemeente van Rome op om heilig voor God te leven. Dat is Romeinen 12. Daar kunnen ook wij van leren.
Plaats reactie