GerGem Kruiningen

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Mister »

JCRyle schreef:De hetze die sommigen hier nu voeren over/tegen Ds. Bredeweg vind ik beneden alle peil.
Een hetze is een haatcampagne of lastercampagne. Daar is hier geen sprake van.
stedeling
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2009, 21:34

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door stedeling »

Ik denk dat velen binnen de GG de prediking van ds Bredeweg onderschrijven, maar zijn uittreden niet. Verdrietig en onthutsend.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Luther »

JCRyle schreef:Want waar is de "deernis over het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
Wat is dat, deernis?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

---knip--- Feedback op modbeleid per PB graag
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef: Want waar is de "deernis over het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
Lijkt met niet echt een toepasselijke typering.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:
JCRyle schreef:Want waar is de "deernis over het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
Wat is dat, deernis?
:bobo
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:
JCRyle schreef: Want waar is de "deernis met het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
Lijkt met niet echt een toepasselijke typering.
En waarom dan niet?
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef:---knip---
Ik heb de indruk dat de hoofdrolspelers in deze kwestie zelf enorm bijdragen aan de beeldvorming. Recente koppen in de krant spreken wat dat betreft voor zich, lijkt me.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door emigrant »

Luther schreef:
JCRyle schreef:Want waar is de "deernis over het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
Wat is dat, deernis?
zie Psalm 102. In het geval van Kruiningen wel de berijming van Datheen nemen.....
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door ejvl »

JCRyle schreef:De hetze die sommigen hier nu voeren over/tegen Ds. Bredeweg vind ik beneden alle peil. Je hoeft het niet met de keuze van Ds. Bredeweg eens te zijn, maar als buitenstaanders is het niet aan ons om inhoudelijk te oordelen. En daarnaast vraag ik mij af of we hier ook zo gepraat hadden als broeder Jansen + familie de gemeente verlaten hadden, vanwege het niet kunnen/willen overnemen van het classisbesluit.
Want waar is de "deernis met het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
Ambtenaar schreef:
Ditbenik schreef: Je zegt in het Nederlands precies hetzelfde als in het Latijn. Het woord is een verbastering van de vocatief domine van het Latijnse dominus dat heer betekent. De heer of dominee maakt dus geen verschil. Keurig gedaan.
Onzin natuurlijk. Dominee is een aanspreektitel voor predikant, en wordt in Nederland helemaal niet gebruikt in de zin van heer.
GGBeroopingswerk schreef:
DDD schreef:Op een reformatorisch forum geldt natuurlijk niet dat iemand als dominee wordt aangesproken zolang iemand hem of haar maar als dominee aanvaardt. Dat zou toch al te gek zijn.

Natuurlijk moet er met respect over alle medemensen worden gesproken. Maar iemand die zich overduidelijk onttrekt aan zijn ambt, behoort niet als ambtsdrager te worden aangeduid. En dat geldt ook voor de andere genoemde voorbeelden, zij het, dat als deze mensen op een gegeven moment door wettige gemeenten worden uitgenodigd om te preken, daarin verandering kan optreden. Daar is in dit geval geen sprake van. Als (bijvoorbeeld) de OGGiN blij zijn met een nieuwe afdeling in Kruiningen, dan kan dat weer anders worden.
Uit welke informatie concludeer je dat er sprake is van een "overduidelijk onttrekken aan zijn ambt"? Beschik je over meer info dan wij?
Hij zal opnieuw in een nieuwe gemeente bevestigd moeten worden, anders wordt hij niet door de reguliere kerken als wettelijke predikant beschouwd. Kijk maar naar AP vd Meer, doop wordt niet erkend.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef: En waarom dan niet?
a. De Gereformeerde Gemeente is niet gelijk aan Sion.
b. De Gereformeerde Gemeente is niet verwoest door het uittreden van de heer Bredeweg.
c. De wereldkerk ligt niet in puin door onenigheid binnen een marginale groepering.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:
JCRyle schreef: En waarom dan niet?
a. De Gereformeerde Gemeente is niet gelijk aan Sion.
b. De Gereformeerde Gemeente is niet verwoest door het uittreden van de heer Bredeweg.
c. De wereldkerk ligt niet in puin door onenigheid binnen een marginale groepering.
a. Doet niet terzake.
b. Het is dominee Bredeweg. En de Gereformeerde Gemeente is 'gescheurd'.
c. Oneens wat betreft je benadering.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ad Anker »

ejvl schreef:Hij zal opnieuw in een nieuwe gemeente bevestigd moeten worden, anders wordt hij niet door de reguliere kerken als wettelijke predikant beschouwd. Kijk maar naar AP vd Meer, doop wordt niet erkend.
Nee, nee, ds. A.P. v.d. Meer was geschorst toen hij er uitstapte, dat is nu niet het geval. Dus die situatie is niet vergelijkbaar.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef:
a. Doet niet terzake.
b. Het is dominee Bredeweg. En de Gereformeerde Gemeente is 'gescheurd'.
c. Oneens wat betreft je benadering.
a. Dat doet wel terzake, omdat een bepaalde groep binnen kerkelijk Nederland zichzelf altijd graag beschouwd als het nieuwe Israël om zichzelf zo een andere identiteit te verschaffen.
b. Hij maakt op vrijwillige basis geen onderdeel meer uit van het kerkverband waarbinnen hij tot predikant is bevestigd. Hij is dus niet langer als predikant te beschouwen. We kunnen dus gerust spreken over de heer Bredeweg.
c. Dit kerkverband is maar een kleine groepering binnen de wereldwijde kerk. Mijn uitspraak is dus feitelijk juist, maar blijkbaar gevoelsmatig voor jou onjuist.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:
JCRyle schreef:
a. Doet niet terzake.
b. Het is dominee Bredeweg. En de Gereformeerde Gemeente is 'gescheurd'.
c. Oneens wat betreft je benadering.
a. Dat doet wel terzake, omdat een bepaalde groep binnen kerkelijk Nederland zichzelf altijd graag beschouwd als het nieuwe Israël om zichzelf zo een andere identiteit te verschaffen.
b. Hij maakt op vrijwillige basis geen onderdeel meer uit van het kerkverband waarbinnen hij tot predikant is bevestigd. Hij is dus niet langer als predikant te beschouwen. We kunnen dus gerust spreken over de heer Bredeweg.
c. Dit kerkverband is maar een kleine groepering binnen de wereldwijde kerk. Mijn uitspraak is dus feitelijk juist, maar blijkbaar gevoelsmatig voor jou onjuist.
a. Dat doet niet terzake.
b. Het is gewoon dominee Bredeweg.
c. Je insinueert onzin.
Plaats reactie