Een hetze is een haatcampagne of lastercampagne. Daar is hier geen sprake van.JCRyle schreef:De hetze die sommigen hier nu voeren over/tegen Ds. Bredeweg vind ik beneden alle peil.
GerGem Kruiningen
Re: GerGem Kruiningen
Re: GerGem Kruiningen
Ik denk dat velen binnen de GG de prediking van ds Bredeweg onderschrijven, maar zijn uittreden niet. Verdrietig en onthutsend.
Re: GerGem Kruiningen
Wat is dat, deernis?JCRyle schreef:Want waar is de "deernis over het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: GerGem Kruiningen
---knip--- Feedback op modbeleid per PB graag
Re: GerGem Kruiningen
Lijkt met niet echt een toepasselijke typering.JCRyle schreef: Want waar is de "deernis over het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
Re: GerGem Kruiningen
Luther schreef:Wat is dat, deernis?JCRyle schreef:Want waar is de "deernis over het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
Re: GerGem Kruiningen
En waarom dan niet?Ambtenaar schreef:Lijkt met niet echt een toepasselijke typering.JCRyle schreef: Want waar is de "deernis met het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
Re: GerGem Kruiningen
Ik heb de indruk dat de hoofdrolspelers in deze kwestie zelf enorm bijdragen aan de beeldvorming. Recente koppen in de krant spreken wat dat betreft voor zich, lijkt me.JCRyle schreef:---knip---
Re: GerGem Kruiningen
zie Psalm 102. In het geval van Kruiningen wel de berijming van Datheen nemen.....Luther schreef:Wat is dat, deernis?JCRyle schreef:Want waar is de "deernis over het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Re: RE: Re: GerGem Kruiningen
JCRyle schreef:De hetze die sommigen hier nu voeren over/tegen Ds. Bredeweg vind ik beneden alle peil. Je hoeft het niet met de keuze van Ds. Bredeweg eens te zijn, maar als buitenstaanders is het niet aan ons om inhoudelijk te oordelen. En daarnaast vraag ik mij af of we hier ook zo gepraat hadden als broeder Jansen + familie de gemeente verlaten hadden, vanwege het niet kunnen/willen overnemen van het classisbesluit.
Want waar is de "deernis met het gruis van Sion" in deze discussie te vinden?!
Ambtenaar schreef:Onzin natuurlijk. Dominee is een aanspreektitel voor predikant, en wordt in Nederland helemaal niet gebruikt in de zin van heer.Ditbenik schreef: Je zegt in het Nederlands precies hetzelfde als in het Latijn. Het woord is een verbastering van de vocatief domine van het Latijnse dominus dat heer betekent. De heer of dominee maakt dus geen verschil. Keurig gedaan.
Hij zal opnieuw in een nieuwe gemeente bevestigd moeten worden, anders wordt hij niet door de reguliere kerken als wettelijke predikant beschouwd. Kijk maar naar AP vd Meer, doop wordt niet erkend.GGBeroopingswerk schreef:Uit welke informatie concludeer je dat er sprake is van een "overduidelijk onttrekken aan zijn ambt"? Beschik je over meer info dan wij?DDD schreef:Op een reformatorisch forum geldt natuurlijk niet dat iemand als dominee wordt aangesproken zolang iemand hem of haar maar als dominee aanvaardt. Dat zou toch al te gek zijn.
Natuurlijk moet er met respect over alle medemensen worden gesproken. Maar iemand die zich overduidelijk onttrekt aan zijn ambt, behoort niet als ambtsdrager te worden aangeduid. En dat geldt ook voor de andere genoemde voorbeelden, zij het, dat als deze mensen op een gegeven moment door wettige gemeenten worden uitgenodigd om te preken, daarin verandering kan optreden. Daar is in dit geval geen sprake van. Als (bijvoorbeeld) de OGGiN blij zijn met een nieuwe afdeling in Kruiningen, dan kan dat weer anders worden.
Re: GerGem Kruiningen
a. De Gereformeerde Gemeente is niet gelijk aan Sion.JCRyle schreef: En waarom dan niet?
b. De Gereformeerde Gemeente is niet verwoest door het uittreden van de heer Bredeweg.
c. De wereldkerk ligt niet in puin door onenigheid binnen een marginale groepering.
Re: GerGem Kruiningen
a. Doet niet terzake.Ambtenaar schreef:a. De Gereformeerde Gemeente is niet gelijk aan Sion.JCRyle schreef: En waarom dan niet?
b. De Gereformeerde Gemeente is niet verwoest door het uittreden van de heer Bredeweg.
c. De wereldkerk ligt niet in puin door onenigheid binnen een marginale groepering.
b. Het is dominee Bredeweg. En de Gereformeerde Gemeente is 'gescheurd'.
c. Oneens wat betreft je benadering.
Re: RE: Re: GerGem Kruiningen
Nee, nee, ds. A.P. v.d. Meer was geschorst toen hij er uitstapte, dat is nu niet het geval. Dus die situatie is niet vergelijkbaar.ejvl schreef:Hij zal opnieuw in een nieuwe gemeente bevestigd moeten worden, anders wordt hij niet door de reguliere kerken als wettelijke predikant beschouwd. Kijk maar naar AP vd Meer, doop wordt niet erkend.
Re: GerGem Kruiningen
a. Dat doet wel terzake, omdat een bepaalde groep binnen kerkelijk Nederland zichzelf altijd graag beschouwd als het nieuwe Israël om zichzelf zo een andere identiteit te verschaffen.JCRyle schreef:
a. Doet niet terzake.
b. Het is dominee Bredeweg. En de Gereformeerde Gemeente is 'gescheurd'.
c. Oneens wat betreft je benadering.
b. Hij maakt op vrijwillige basis geen onderdeel meer uit van het kerkverband waarbinnen hij tot predikant is bevestigd. Hij is dus niet langer als predikant te beschouwen. We kunnen dus gerust spreken over de heer Bredeweg.
c. Dit kerkverband is maar een kleine groepering binnen de wereldwijde kerk. Mijn uitspraak is dus feitelijk juist, maar blijkbaar gevoelsmatig voor jou onjuist.
Re: GerGem Kruiningen
a. Dat doet niet terzake.Ambtenaar schreef:a. Dat doet wel terzake, omdat een bepaalde groep binnen kerkelijk Nederland zichzelf altijd graag beschouwd als het nieuwe Israël om zichzelf zo een andere identiteit te verschaffen.JCRyle schreef:
a. Doet niet terzake.
b. Het is dominee Bredeweg. En de Gereformeerde Gemeente is 'gescheurd'.
c. Oneens wat betreft je benadering.
b. Hij maakt op vrijwillige basis geen onderdeel meer uit van het kerkverband waarbinnen hij tot predikant is bevestigd. Hij is dus niet langer als predikant te beschouwen. We kunnen dus gerust spreken over de heer Bredeweg.
c. Dit kerkverband is maar een kleine groepering binnen de wereldwijde kerk. Mijn uitspraak is dus feitelijk juist, maar blijkbaar gevoelsmatig voor jou onjuist.
b. Het is gewoon dominee Bredeweg.
c. Je insinueert onzin.