CGK en GKv in Franeker samen

s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door s1051952 »

De CGK en GKv van Franeker vormen samen een CGKv vanaf 1 januari 2017.

Ledental CGK Franeker is ongeveer 70, de GKv daar heeft ongeveer 190 leden.
Bron: RD, http://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-en-gk ... -1.1363348

Ik ben benieuwd wat jullie van dit nieuwsbericht vinden. Bovendien heb ik een paar vragen:
1. Weten jullie hoeveel CGK's / GKv's / NGK's inmiddels zijn gefuseerd en in welke plaatsen dit het geval is?
2. Zijn er ook CGK-gemeenten gefuseerd met een HHK-gemeente?
3. Kennen jullie van dichtbij zo'n gemeente en wat vinden jullie er van?

Alvast bedankt!
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door Marco »

Google even op 'CGKV' en je hebt er een aantal te pakken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door huisman »

s1051952 schreef:De CGK en GKv van Franeker vormen samen een CGKv vanaf 1 januari 2017.

Ledental CGK Franeker is ongeveer 70, de GKv daar heeft ongeveer 190 leden.
Bron: RD, http://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-en-gk ... -1.1363348

Ik ben benieuwd wat jullie van dit nieuwsbericht vinden. Bovendien heb ik een paar vragen:
1. Weten jullie hoeveel CGK's / GKv's / NGK's inmiddels zijn gefuseerd en in welke plaatsen dit het geval is?
2. Zijn er ook CGK-gemeenten gefuseerd met een HHK-gemeente?
3. Kennen jullie van dichtbij zo'n gemeente en wat vinden jullie er van?

Alvast bedankt!
1. Teveel
2. Nee die zijn er niet al zijn er soms wel innige contacten
3.CGK's die samengaan met GKv en/of NGK zijn zover van het CGK gedachtengoed vervreemd dat ze beter totaal kunnen overgaan naar deze kerkverbanden. (Pfffffff zal wel weer een hoop tegengas krijgen :huhu )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door s1051952 »

Marco schreef:Google even op 'CGKV' en je hebt er een aantal te pakken.
Bedankt voor je reactie. Als je dat doet, vind je inderdaad diverse gemeenten. Echter, er is geen (online) overzicht van gefuseerde CGK-gemeenten begrijp ik?
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door Jan Vogel »

Jammer dat dit topic aangemaakt is. Hopelijk levert het niet teveel discussie op.
Het is mijns inziens een goede zaak als kerken niet in verdeeldheid leven maar uitvoering geven aan wat de Heere Jezus in Johannes 17:11b meegeeft als opdracht aan ons: Opdat zij EEN zijn!
Een mooi bericht als deze verdiend het niet om door allerlei meningen negatief te worden neergezet.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door DDD »

Jan Vogel schreef:Jammer dat dit topic aangemaakt is. Hopelijk levert het niet teveel discussie op.
Het is mijns inziens een goede zaak als kerken niet in verdeeldheid leven maar uitvoering geven aan wat de Heere Jezus in Johannes 17:11b meegeeft als opdracht aan ons: Opdat zij EEN zijn!
Een mooi bericht als deze verdiend het niet om door allerlei meningen negatief te worden neergezet.
Volkomen eens.

En fijn dat in Franeker een kerkelijke zonde minder is. Laten we er dan op dit forum geen honderd bijvoegen. Want wij moeten van ieder nutteloos woord verantwoording afleggen, zeker als ze over het koninkrijk Gods gaan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Jan Vogel schreef:Jammer dat dit topic aangemaakt is. Hopelijk levert het niet teveel discussie op.
Het is mijns inziens een goede zaak als kerken niet in verdeeldheid leven maar uitvoering geven aan wat de Heere Jezus in Johannes 17:11b meegeeft als opdracht aan ons: Opdat zij EEN zijn!
Een mooi bericht als deze verdiend het niet om door allerlei meningen negatief te worden neergezet.
Volkomen eens.

En fijn dat in Franeker een kerkelijke zonde minder is. Laten we er dan op dit forum geen honderd bijvoegen. Want wij moeten van ieder nutteloos woord verantwoording afleggen, zeker als ze over het koninkrijk Gods gaan.
Ja, als je er zo in staat dan moet je snel terug naar de moederkerk van Rome. Ik weet niet of er een RKK in Franeker is maar daar moeten deze leden dan heen toch?...........of is kerkelijke verdeeldheid soms zonde maar soms ook niet?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door eilander »

Niet alle eenheid is Bijbels en daarom is een eenwording niet automatisch reden tot een feestelijke dienst. Dat kan alleen maar als het fundament van beide gemeenten alleen Jezus Christus is.
Als er een verwaterd evangelie klinkt, is er geen reden tot feest maar tot zorg.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door Auto »

Johannes 17:11b meegeeft als opdracht aan ons: Opdat zij EEN zijn!
Deze tekst is denk ik wel de meest misbruikte tekst in het geval met samensprekingen en samengaan van kerken. Prof. Vd Schuit heeft er ooit in een preek van gezegd dat als deze tekst gebruikt wordt dat je daar ver van weg moet blijven omdat de belijdenis in het gedrang komt.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door Curatorium »

huisman schreef: 3.CGK's die samengaan met GKv en/of NGK zijn zover van het CGK gedachtengoed vervreemd dat ze beter totaal kunnen overgaan naar deze kerkverbanden. (Pfffffff zal wel weer een hoop tegengas krijgen :huhu )
Sprak onlangs een GKV'er die ook met zorg naar de CGKV gemeenten keek. Het kwam er op neer dat hij vond dat de fusiegemeenten veranderen in gemeenten zonder enige gereformeerde identiteit, met een onsamenhangde mix tussen een evangelische invloeden en wat liturgische gereformeerde elementjes. De zorg is er dus echt niet alleen in het BhP deel van de CGK.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
Jan Vogel schreef:Jammer dat dit topic aangemaakt is. Hopelijk levert het niet teveel discussie op.
Het is mijns inziens een goede zaak als kerken niet in verdeeldheid leven maar uitvoering geven aan wat de Heere Jezus in Johannes 17:11b meegeeft als opdracht aan ons: Opdat zij EEN zijn!
Een mooi bericht als deze verdiend het niet om door allerlei meningen negatief te worden neergezet.
Volkomen eens.

En fijn dat in Franeker een kerkelijke zonde minder is. Laten we er dan op dit forum geen honderd bijvoegen. Want wij moeten van ieder nutteloos woord verantwoording afleggen, zeker als ze over het koninkrijk Gods gaan.
Ja, als je er zo in staat dan moet je snel terug naar de moederkerk van Rome. Ik weet niet of er een RKK in Franeker is maar daar moeten deze leden dan heen toch?...........of is kerkelijke verdeeldheid soms zonde maar soms ook niet?
Even los van de vraag of de RKK wel gereformeerd is: kerkscheuring op persoonlijk niveau is nooit een antwoord op zonden uit het verleden. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat als je zelf betrokken bent bij een kerkscheuring, dat je met schuldbelijdenis terugkeert tot de vorige kerk of het kerkverband dat daaruit is ontstaan. Maar God roept ons niet om een kerk naar onze eigen smaak uit te zoeken. Kerkscheuringen zijn mijns inziens niet naar Gods wil, of ze nu landelijk of op persoonlijk niveau plaatsvinden.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door s1051952 »

Jan Vogel schreef:Jammer dat dit topic aangemaakt is. Hopelijk levert het niet teveel discussie op.
Het is mijns inziens een goede zaak als kerken niet in verdeeldheid leven maar uitvoering geven aan wat de Heere Jezus in Johannes 17:11b meegeeft als opdracht aan ons: Opdat zij EEN zijn!
Een mooi bericht als deze verdiend het niet om door allerlei meningen negatief te worden neergezet.
Ik snap je reactie (deels). Mijn vragen kwamen meer voort uit oprechte belangstelling.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:
En fijn dat in Franeker een kerkelijke zonde minder is. Laten we er dan op dit forum geen honderd bijvoegen. Want wij moeten van ieder nutteloos woord verantwoording afleggen, zeker als ze over het koninkrijk Gods gaan.
Ja, als je er zo in staat dan moet je snel terug naar de moederkerk van Rome. Ik weet niet of er een RKK in Franeker is maar daar moeten deze leden dan heen toch?...........of is kerkelijke verdeeldheid soms zonde maar soms ook niet?
Even los van de vraag of de RKK wel gereformeerd is: kerkscheuring op persoonlijk niveau is nooit een antwoord op zonden uit het verleden. Ik zou me nog kunnen voorstellen dat als je zelf betrokken bent bij een kerkscheuring, dat je met schuldbelijdenis terugkeert tot de vorige kerk of het kerkverband dat daaruit is ontstaan. Maar God roept ons niet om een kerk naar onze eigen smaak uit te zoeken. Kerkscheuringen zijn mijns inziens niet naar Gods wil, of ze nu landelijk of op persoonlijk niveau plaatsvinden.
Misschien een lesje kerkgeschiedenis volgen?
Door het samengaan van GKv en CGK Franeker wordt er geen kerkscheuring opgeheven .
Dat zou zo zijn als een NGK met een GKv zou fuseren of een GG met een GGiN of een HHK met een PKN gemeente.

Jij behoort waarschijnlijk tot het kamp die de afscheiding ook een scheuring noemt? De reformatie ook?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door DDD »

Ik zie geen objectieve reden om te denken dat ik de Nederlandse kleine gereformeerde kerkgeschiedenis niet ongeveer zou kennen. Maar goed. De GKV en de CGK komen deels voort uit dezelfde Doleantie en in ieder geval uit dezelfde Reformatie. En uiteraard was ook de Afscheiding een kerkscheuring, net als de Reformatie. Waarmee ik niet wil zeggen dat het de schuld van de reformatoren en de afgescheidenen was dat zij uit de kerk werden gezet. Maar de excommunicatie van de reformatoren was zonder meer zondig. Het is maar net wie de scheur maakt. En zoals recente publicaties ons duidelijk maken, is dat soms wat moeilijk vast te stellen. Dat neemt de zonde daarin niet weg.

Al met al is het zo dat met deze fusie twee openbaringsgestalten van het lichaam van Christus worden samengevoegd. Dat kan mede droevige oorzaken hebben, zoals een terugloop in het aantal leden. Maar het fenomeen op zich is mijns inziens heel verheugend. En daarom ben ik het in het geheel niet met jou eens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK en GKv in Franeker samen

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik zie geen objectieve reden om te denken dat ik de Nederlandse kleine gereformeerde kerkgeschiedenis niet ongeveer zou kennen. Maar goed. De GKV en de CGK komen deels voort uit dezelfde Doleantie en in ieder geval uit dezelfde Reformatie. En uiteraard was ook de Afscheiding een kerkscheuring, net als de Reformatie. Waarmee ik niet wil zeggen dat het de schuld van de reformatoren en de afgescheidenen was dat zij uit de kerk werden gezet. Maar de excommunicatie van de reformatoren was zonder meer zondig. Het is maar net wie de scheur maakt. En zoals recente publicaties ons duidelijk maken, is dat soms wat moeilijk vast te stellen. Dat neemt de zonde daarin niet weg.

Al met al is het zo dat met deze fusie twee openbaringsgestalten van het lichaam van Christus worden samengevoegd. Dat kan mede droevige oorzaken hebben, zoals een terugloop in het aantal leden. Maar het fenomeen op zich is mijns inziens heel verheugend. En daarom ben ik het in het geheel niet met jou eens.
Duidelijk en idd wij zijn het geheel niet eens. Het Hogepriesterlijke gebed uit Joh 17 is in dit topic al eens genoemd maar ook dit bid Christus " Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid."

Het gaat om Zijn waarheid en niet om de onze.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie