Kerst of winterfeest?

-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door -DIA- »

Hier ter plaatse wordt jaarlijks een Winterfair georganiseerd.
Wat vroeger, zo rond eind november.
De Winterfair wordt, in dit geval, volgens mij bewust geen Kerstfair genoemd,
omdat die veel reformatorische mensen trekt en gaat ook uit van een reformatorische organisatie.
Zorgboerderij De Borkeld (het terrein waar de Winterfair wordt gehouden), maakt deel uit van
Siloah. Mijns inziens terecht om hier een link met Kerst weg te laten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Zonderling »

eilander schreef:
eilander schreef:
Forummer schreef:Is het juist niet de rechterflank van de gereformeerde gezindte die niet houdt van de termen 'kerstboom', 'kerstdiner' enz.?
Dat noemt men ironie.
Met ironie bedoelde ik te zeggen dat de uitersten elkaar nu raken. Vroeger had ik een werkgever die aan het eind van het jaar geen kerstborrel organiseerde, maar een eindejaarsborrel. Dat was omdat hij vond dat je kerst alleen mag verbinden aan de herdenking van de geboorte van de Heere Jezus.
Hij had natuurlijk best een punt, maar nu kan hij blijkbaar de mensen een handje gaan geven die een hekel hebben aan alles wat met christendom te maken heeft. Die willen namelijk ook niet van het woord 'kerstborrel' weten. Dat noem ik ironisch.

Nu ja, als iemand het woord niet wil gebruiken om dezelfde reden als mijn vroegere werkgever, vind ik dat wel prima. Die tweede reden wijs ik af. Ik blijf het gewoon gebruiken in combinatie met -borrel, -pakket, -boom, -diner, -verlichting, etc.
Het is gereformeerd om geen (godsdienstige) feestdagen te hebben behalve de zondag.

Want:

1. Niemand (geen mens) heeft het recht om zo'n feest in te stellen:
... op den vijftienden dag der achtste maand, der maand dewelke hij uit zijn hart verdicht had; zo maakte hij den kinderen Israëls een feest...
Idem Matth. 9:23

2. In het NT hebben alle feesten opgehouden te bestaan en dit is door de apostel Paulus ons uitdrukkelijk geleerd.
Gal. 4:10, 11. Kol. 2:16-23.

3. Het misbruik van de zogenoemde feesten (door de wereld) is een oordeel van God over deze menselijke inzettingen.

Ik stel het met opzet wat scherp. Het is geen middelmatige zaak. Lees eens het hoofdstuk van Calvijns Institutie over dergelijke menselijke inzettingen in het vierde boek, en met welke woorden hij alles afwijst in de religie wat niet op Gods Woord is gegrond!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Herman »

Dit is wat je letterlijk noemt 'ontkerstening'.

Spijtig. Maar na de inhoud al lange tijd is verdwenen, verdwijnt nu ook de naam.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Herman »

Zonderling schreef: Ik stel het met opzet wat scherp. Het is geen middelmatige zaak. Lees eens het hoofdstuk van Calvijns Institutie over dergelijke menselijke inzettingen in het vierde boek, en met welke woorden hij alles afwijst in de religie wat niet op Gods Woord is gegrond!
Met een variatie op Luther. Stel eerst de vraag naar het hart en probeer daarna die feesten eens af te schaffen. (En de variatie zit hem hierin dat Luther eerst de beelden uit het hart wilde hebben, voordat hij een beeldenstorm wilde toelaten).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door eilander »

@Zonderling, geen middelmatige zaak zeg je. Betekent dat dat heel reformatorisch Nederland (en ook daarbuiten) zondigt door de kerstdagen te vieren?
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
BJD schreef: Je moet denk een andere krant gaan lezen als de telegraaf :langue
Vind je het erg lastig om inhoudelijk te reageren?
Voor jouw info, het was in het radionieuws en in de Volkskrant!

Een klassieke kerststal in het stadhuis van Béziers in Frankrijk zorgde deze week voor ophef. Vorig jaar werden enkele stallen verboden vanwege de scheiding tussen kerk en staat, tot grote woede van een deel van de bevolking. Ook in Nederland zorgen veranderingen rondom kerst voor veel boze reacties.
KERSTSTOL WORDT FEESTSTOL

Ook uit Nu.nl
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) schrapt niet het woord Kerst uit hun jaarlijkse promotiefilmpje. De laatste dagen ontstond ophef, omdat volgens critici de zin 'Kerst vier je samen' zou zijn vervangen door 'December vier je samen' om de multiculturele samenleving tegemoet te komen.

Zijn jullie niet bang dat niet alleen het woord kerst geschrapt gaat worden, maar het kerstfeest, de kerstdagen?
In feite was het al enkele jaren zo.
AH had twee maal per jaar een reeks seizoenartikelen.
Rond Pasen en Kerst.
Het waren al langer in grote lijnen dezelfde producten.
De kerstboon werd veranderd in een paashaas enz.

Nu is het onderscheid tussen Kerst en Pasen verdweden.
Het is nu niet het eerste seizoen, met Pasen was het ook al gelijkgetrokken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Zonderling »

eilander schreef:@Zonderling, geen middelmatige zaak zeg je. Betekent dat dat heel reformatorisch Nederland (en ook daarbuiten) zondigt door de kerstdagen te vieren?
Als dat gebeurt met een zekere 'vreze' voor deze dagen alsof die enige godsdienstige of bijzondere betekenis hebben, dan is het zonder twijfel zonde.

Als het gebeurt om de gemeenschap niet te verbreken, maar met de hartelijke begeerte dat we tot de inzettingen Gods mogen wederkeren (die alleen) en de inzettingen der mensen in godsdienstige verlaten, dan is het een andere zaak.

Nogmaals: lees eens Calvijn, het hele hoofdstuk (IV.10) over de macht die de kerk heeft om inzettingen te maken die niet concreet overeenstemmen met Gods Woord. Het is voluit gereformeerd en reformatorisch om deze macht aan de kerk te ontzeggen, en het ook voor zonde te houden wanneer deze inzettingen in ons geweten nog een zekere plaats hebben.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Zonderling »

Herman schreef:
Zonderling schreef: Ik stel het met opzet wat scherp. Het is geen middelmatige zaak. Lees eens het hoofdstuk van Calvijns Institutie over dergelijke menselijke inzettingen in het vierde boek, en met welke woorden hij alles afwijst in de religie wat niet op Gods Woord is gegrond!
Met een variatie op Luther. Stel eerst de vraag naar het hart en probeer daarna die feesten eens af te schaffen. (En de variatie zit hem hierin dat Luther eerst de beelden uit het hart wilde hebben, voordat hij een beeldenstorm wilde toelaten).
Wie pleit er in onze tijd voor om deze feesten uit het hart te krijgen?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Posthoorn »

Zonderling schreef:Nogmaals: lees eens Calvijn, het hele hoofdstuk (IV.10) over de macht die de kerk heeft om inzettingen te maken die niet concreet overeenstemmen met Gods Woord. Het is voluit gereformeerd en reformatorisch om deze macht aan de kerk te ontzeggen, en het ook voor zonde te houden wanneer deze inzettingen in ons geweten nog een zekere plaats hebben.
@Zonderling, deze discussie is al vaker gevoerd. Volgens Calvijn mag de kerk wel bepaalde regelingen hebben die de orde in de gemeente bevorderen (even uit het hoofd weergegeven). Het gaat bij de feestdagen puur om een orde in het kerkelijk jaar die in de kerk vastgesteld is, zonder dat daar een consciëntieverplichting aan verbonden is (waar Calvijn tegen ageerde).
Het is een mooie - oecumenische - gedachte om met alle kerken in Nederland en in de wereld het kerkelijk jaar te vieren. Maar het is geen 'moeten'.
Ik kan in veel dingen met je meegaan, maar hierin val ik je beslist niet bij. ;)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door eilander »

Zonderling schreef:
eilander schreef:@Zonderling, geen middelmatige zaak zeg je. Betekent dat dat heel reformatorisch Nederland (en ook daarbuiten) zondigt door de kerstdagen te vieren?
Als dat gebeurt met een zekere 'vreze' voor deze dagen alsof die enige godsdienstige of bijzondere betekenis hebben, dan is het zonder twijfel zonde.

Als het gebeurt om de gemeenschap niet te verbreken, maar met de hartelijke begeerte dat we tot de inzettingen Gods mogen wederkeren (die alleen) en de inzettingen der mensen in godsdienstige verlaten, dan is het een andere zaak.

Nogmaals: lees eens Calvijn, het hele hoofdstuk (IV.10) over de macht die de kerk heeft om inzettingen te maken die niet concreet overeenstemmen met Gods Woord. Het is voluit gereformeerd en reformatorisch om deze macht aan de kerk te ontzeggen, en het ook voor zonde te houden wanneer deze inzettingen in ons geweten nog een zekere plaats hebben.
Ik snap er niets van, maar ik zal Calvijn eens lezen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Zonderling »

Posthoorn schreef:
Zonderling schreef:Nogmaals: lees eens Calvijn, het hele hoofdstuk (IV.10) over de macht die de kerk heeft om inzettingen te maken die niet concreet overeenstemmen met Gods Woord. Het is voluit gereformeerd en reformatorisch om deze macht aan de kerk te ontzeggen, en het ook voor zonde te houden wanneer deze inzettingen in ons geweten nog een zekere plaats hebben.
@Zonderling, deze discussie is al vaker gevoerd. Volgens Calvijn mag de kerk wel bepaalde regelingen hebben die de orde in de gemeente bevorderen (even uit het hoofd weergegeven). Het gaat bij de feestdagen puur om een orde in het kerkelijk jaar die in de kerk vastgesteld is, zonder dat daar een consciëntieverplichting aan verbonden is (waar Calvijn tegen ageerde).
Het is een mooie - oecumenische - gedachte om met alle kerken in Nederland en in de wereld het kerkelijk jaar te vieren. Maar het is geen 'moeten'.
Ik kan in veel dingen met je meegaan, maar hierin val ik je beslist niet bij. ;)
Je legt Calvijn beslist niet goed uit; op dit punt heb je hem niet begrepen.
Bovendien:
- feestdagen hebben niets met de orde te maken
- het punt is verder dat bijna ieder zich WEL in zijn geweten aan deze dagen gebonden voelt; dat herkende ook Calvijn en daarom verwierp hij met grote kracht alle menselijke inzettingen in de religie
- idem wordt thans WEL geleerd dat deze dagen een speciale betekenis hebben; in de theorie misschhien niet, maar in de prakrijk wel, zowel op de scholen als in de kerk
- Calvijn zegt ook ergens dat gemeenten die de feestdagen kennen, nog niet wel geïnstitioneerd zijn
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door eilander »

Wat zou eigenlijk je voorstel zijn, @Zonderling?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Zonderling »

eilander schreef:Wat zou eigenlijk je voorstel zijn, @Zonderling?
Allereerst moet er inzicht zijn in deze en andere zaken, want dit staat natuurlijk niet op zichzelf.
De gestalte van de Bereëers en het gebed om een reformatie van de kerk.
En verder... datgene wat op de nationale synode van 1574 door onze voorvaderen hierover besloten is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Herman »

Zonderling schreef:
Herman schreef:
Zonderling schreef: Ik stel het met opzet wat scherp. Het is geen middelmatige zaak. Lees eens het hoofdstuk van Calvijns Institutie over dergelijke menselijke inzettingen in het vierde boek, en met welke woorden hij alles afwijst in de religie wat niet op Gods Woord is gegrond!
Met een variatie op Luther. Stel eerst de vraag naar het hart en probeer daarna die feesten eens af te schaffen. (En de variatie zit hem hierin dat Luther eerst de beelden uit het hart wilde hebben, voordat hij een beeldenstorm wilde toelaten).
Wie pleit er in onze tijd voor om deze feesten uit het hart te krijgen?
Het is wel een middelmatige zaak, omdat het niet direct de vragen rond de zaligheid betreft.

Jij -met een beroep op Calvijn- pleit ervoor de feesten uit te bannen, en dat lukt niet als je de (oppervlakkige kant van de) feesten niet eerst uit het hart preekt. Mensen kiezen toch eerder voor een kerststol en een liedje dan om de boodschap. Pas als de boodschap helder is, zal de verpakking minder belangrijk worden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door Posthoorn »

Zonderling schreef:Je legt Calvijn beslist niet goed uit; op dit punt heb je hem niet begrepen.
Bovendien:
- feestdagen hebben niets met de orde te maken
- het punt is verder dat bijna ieder zich WEL in zijn geweten aan deze dagen gebonden voelt; dat herkende ook Calvijn en daarom verwierp hij met grote kracht alle menselijke inzettingen in de religie
- idem wordt thans WEL geleerd dat deze dagen een speciale betekenis hebben; in de theorie misschhien niet, maar in de prakrijk wel, zowel op de scholen als in de kerk
- Calvijn zegt ook ergens dat gemeenten die de feestdagen kennen, nog niet wel geïnstitioneerd zijn
Calvijn zegt in Inst. IV, 10, 30, dat hij "slechts die menselijke inzettingen goedkeur[t], die gegrond zijn op Gods gezag en uit de Schrift genomen en dus geheel en al Goddelijk zijn". Calvijn legt dit zelf nogal ruim uit, als hij verderop zegt dat God "in de uiterlijke tucht en de ceremoniën" niet alles "stuk voor stuk heeft willen voorschrijven", en dat "wij hier de toevlucht nemen tot de algemene regelen die Hij gegeven heeft".
Maar laten we zien. Het Kerstfeest vieren? Bijbels? Het wordt niet expliciet geboden, wél is het op zich Bijbels om de geboorte van onze Heere en Heiland te gedenken. Het gaat hier immers op een Bijbels gegeven. Wanneer het nu bijv. gaat om Maria hemelvaart, dán zeg je: ja, dat is onbijbels, zelfs tégen de Schrift, want er is geen enkele aanwijzing voor dat Maria ten hemel gevaren zou zijn, noch dat wij daar als kerk iets mee zouden moeten.
En verder spreek ik je tegen dat mensen in hun geweten aan deze dagen gebonden zouden (moeten) zijn. Een christelijke feestdag is voor mij (en velen met mij denk ik) van een heel andere orde dan de zondag.
Maar goed, ik denk dat we daar niet uit zullen komen.
Plaats reactie