Kerst of winterfeest?

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door parsifal »

http://www.thejakartapost.com/news/2016 ... orial.html

In Indonesië is een groep radicale moslims een campagne tegen kerst begonnen. Ze willen het moslims verbieden kerstmanmutsen te dragen (op de een of andere manier wordt dat als een Christelijk symbool gezien). Ook winkels met kerstversiering worden soms aangevallen. De man in het artikel protesteerde hier tegen door bij de herdenking van Gus Dur (voormalig president, moslim theoloog, die heel nadrukkelijk vrijheid van godsdienst en rechtsgelijkheid van moslim en niet-moslim steunde) bij zijn islamitisch gewaad ook een kerstmanmutsen te dragen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerst of winterfeest?

Bericht door samanthi »

Zonderling schreef:
eilander schreef:
eilander schreef:
Forummer schreef:Is het juist niet de rechterflank van de gereformeerde gezindte die niet houdt van de termen 'kerstboom', 'kerstdiner' enz.?
Dat noemt men ironie.
Met ironie bedoelde ik te zeggen dat de uitersten elkaar nu raken. Vroeger had ik een werkgever die aan het eind van het jaar geen kerstborrel organiseerde, maar een eindejaarsborrel. Dat was omdat hij vond dat je kerst alleen mag verbinden aan de herdenking van de geboorte van de Heere Jezus.
Hij had natuurlijk best een punt, maar nu kan hij blijkbaar de mensen een handje gaan geven die een hekel hebben aan alles wat met christendom te maken heeft. Die willen namelijk ook niet van het woord 'kerstborrel' weten. Dat noem ik ironisch.

Nu ja, als iemand het woord niet wil gebruiken om dezelfde reden als mijn vroegere werkgever, vind ik dat wel prima. Die tweede reden wijs ik af. Ik blijf het gewoon gebruiken in combinatie met -borrel, -pakket, -boom, -diner, -verlichting, etc.
Het is gereformeerd om geen (godsdienstige) feestdagen te hebben behalve de zondag.

Want:

1. Niemand (geen mens) heeft het recht om zo'n feest in te stellen:
... op den vijftienden dag der achtste maand, der maand dewelke hij uit zijn hart verdicht had; zo maakte hij den kinderen Israëls een feest...
Idem Matth. 9:23

2. In het NT hebben alle feesten opgehouden te bestaan en dit is door de apostel Paulus ons uitdrukkelijk geleerd.
Gal. 4:10, 11. Kol. 2:16-23.

3. Het misbruik van de zogenoemde feesten (door de wereld) is een oordeel van God over deze menselijke inzettingen.

Ik stel het met opzet wat scherp. Het is geen middelmatige zaak. Lees eens het hoofdstuk van Calvijns Institutie over dergelijke menselijke inzettingen in het vierde boek, en met welke woorden hij alles afwijst in de religie wat niet op Gods Woord is gegrond!
Ik weet dat er kerken zijn die geen belijdenis doen kennen, en ook niet trouwen in de kerk. Zit hier een zelfde gedachte achter? Ook de wachttoren genoodschap viert geen kerst.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie