'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
Gabrielle schreef::snif ik word hier verdrietig van.
Dat kinderen van 9 doordeweeks naar zulke preken moeten luisteren. (..)
Het heeft uiteindelijk niet met begrijpelijker preken te maken, wel met Bijbelser preken.
Jij hebt het dus niet begrepen. Dit is trouwens een ander 'niet begrijpen' dan waar het openingsartikel over schrijft. En dat vind ik diep schokkend.
Wat is er beter om doordeweeks ook de Bijbelse boodschap van zonde en genade te mogen horen.
Precies Ad! Maar velen willen een boodschap van genade die de zonde overslaat. Praten over zonde en oordeel maakt maar angstig dus verzwijgen wij dit. Zo komt er een vlakke prediking tot stand waar je altijd "blij" van wordt.
Hoe heel anders dan de prediking van de Heere Jezus die meer gesproken heeft over de hel en haar verschrikkingen dan bv de apostelen.

Vroeger vaak met genoegen de preeksamenvattingen van onze kinderen gelezen. Ze krijgen blijkbaar veel meer van die "moeilijke" preken mee dan velen denken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Terri »

Of je het al dan niet er mee eens bent, dat kan, maar @Ad stelt zichzelf met dochter kwetsbaar op, daar moet je dan ook integer mee omgaan.
@DDD heeft ook zo z'n vragen, maar kleedt ze netjes in vind ik.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door helma »

Heel mooi Ad, bedankt voor het posten.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Jongere »

Ik vind het heel mooi om de samenvatting te lezen. Het is toch een wonder en een groot voorrecht als onze kinderen bij het opgroeien meer en meer gaan begrijpen van de Bijbelse boodschap. Het lijkt me bijzonder om dat ook bij je eigen kinderen te mogen zien. Gelukkig staan vertrouwen en een gebed om wedergeboorte en bekering niet tegenover elkaar, zoals in dit topic gesuggereerd wordt. Hoewel ik besef dat het niet eenvoudig is, geloof ik dat juist kinderen aan de hand tot Jezus geleid mogen worden - door opvoeding maar ook door de prediking. Tegelijk hoeven we daarmee de realiteit van de zonde niet te verbloemen en evenmin de doodstaat van onze kinderen. Als het goed is brengen die beide dingen mensen in de klem: genodigd te worden en niet te kunnen. De Heere wil die onmogelijkheid oplossen, zelfs in kinderharten! Hoe Hij dat doet mogen we aan Hem overlaten en hoeven we zelf niet uit te pluizen. We mogen onze kinderen niet het vertrouwen leren dat "alles goed is", maar wel dat er bij God genade is voor de grootste van de zondaren. Dat laatste is óók vertrouwen, maar heeft altijd God nodig voor de vervulling van Zijn beloften.

Of deze samenvatting helemaal een antwoord is op de vragen van dit topic betwijfel ik. Ik zie beide dingen ook in mijn omgeving. Kinderen die verrassend veel begrijpen van een preek, en jongeren die verdrietig weinig begrijpen. Waar het aan ligt kunnen we lang of kort over praten - wat mij betreft ligt er de roeping en ook de mogelijkheid tot eenvoudige, heldere en hedendaagse prediking. Ik geloof ook dat dat mogelijk is. En het is ook mijn overtuiging dat bij een verstaanbare preek echt geen concessie gedaan hoeft te worden aan de Bijbelse inhoud daarvan.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door DDD »

Ik wil aannemen dat uit de verwerking is gebleken dat je dochter de hoofdlijn van de preek goed heeft begrepen en kan toepassen. Dat een relatief intelligent meisje zo´n preek begrijpt, zegt echter mijns inziens niets over het tekstbegrip van een jongen of meisje dat C of D scoort, laat staan E, en dus voor de overgrote meerderheid van de jongeren.

Intelligente mensen moeten uitkijken dat zij zich niet tot norm stellen. Het is leuk als een kind van acht probleemloos kan meepraten over de laatste discussies in het RD of in de NRC, en ik vind daar ook niets wijsneuzerigs aan. Integendeel. Als mensen dat vinden, vind ik hen al bij voorbaat oerdom. Maar goed, het is en blijft een feit dat het overgrote deel van de Nederlanders niét heel slim is. En de discussie is, in hoeverre een preek voor hen toegankelijk is.

Als ik hoor hoe soms preken worden voorgelezen, is het nog maar de vraag of de voorlezer zelf wel begrijpt wat hij zegt. Ik ben daar dus in het geheel niet optimistisch over.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik wil aannemen dat uit de verwerking is gebleken dat je dochter de hoofdlijn van de preek goed heeft begrepen en kan toepassen. Dat een relatief intelligent meisje zo´n preek begrijpt, zegt echter mijns inziens niets over het tekstbegrip van een jongen of meisje dat C of D scoort, laat staan E, en dus voor de overgrote meerderheid van de jongeren.

Intelligente mensen moeten uitkijken dat zij zich niet tot norm stellen. Het is leuk als een kind van acht probleemloos kan meepraten over de laatste discussies in het RD of in de NRC, en ik vind daar ook niets wijsneuzerigs aan. Integendeel. Als mensen dat vinden, vind ik hen al bij voorbaat oerdom. Maar goed, het is en blijft een feit dat het overgrote deel van de Nederlanders niét heel slim is. En de discussie is, in hoeverre een preek voor hen toegankelijk is.

Als ik hoor hoe soms preken worden voorgelezen, is het nog maar de vraag of de voorlezer zelf wel begrijpt wat hij zegt. Ik ben daar dus in het geheel niet optimistisch over.
Je verkondigt nu een mening. Die mening mag je hebben maar het is natuurlijk grote onzin wat je zegt. Als een kind van 9 met een redelijk niveau de inhoud van een preek doorgrondt kan een oudere met een lager niveau dat ook. Al zul je daar moeite voor moeten doen. Overigens heeft het vaak helemaal niet met niveau te maken. Onlangs werd er een preek van ds. Kersten gelezen. HBO-ers vonden de preek moeilijk, terwijl een lbo-er mij meldde het prima te kunnen volgen.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door DDD »

De vraag is altijd of mensen inderdaad goed begrijpen wat zij menen te begrijpen. En de moeilijkheid van een preek kan hem ook zitten in warrigheid, een gebrek aan interne consistentie of overtuigingskracht. Maar we hadden het hier over tekstbegrip.

Ik ben geen taalkundige, maar als een bepaalde negenjarige een hoger referentieniveau bereikt dan een bepaalde zestienjarige, ligt het mijns inziens voor de hand dat het goed mogelijk is dat de zestienjarige een preek niet, en de negenjarige de preek wel begrijpt.

Er zijn kinderen die de basisschoolleerkracht nauwelijks kan volgen. Er zijn daaronder ook leerlingen die het idee hebben dat hun leerkracht niet al te slim is. Terwijl leerkrachten een HBO of in ieder geval tenminste een MBO-plus-niveau hebben. Er zijn veel mensen met een lager niveau dan HBO. Dus volgens mij is mijn mening aardig onderbouwd.

Het is mijns inziens heel onaannemelijk dat het grootste deel van de zestienjarigen tenminste het begripsniveau van een slimme negenjarige zal bereiken. Dat is gewoon niet waar, althans, ik geloof het niet zonder nadere onderbouwing.

Bovendien leert de praktijk dat ook goedwillende gemeenteleden soms de simpelste dingen niet begrijpen. Dat zal deels ook aan de opvoeding liggen, dat ben ik wel met je eens.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Mara schreef:
Ad Anker schreef:De kracht ligt ook in de herhaling: de preken, de catechisatie (kinderen in onze gemeente gaan vanaf groep 5 naar catechisatie), de gesprekken thuis.
Hoe bedoel je dit precies?
Is dit dan geen "instampen"?
Ik sprak onlangs een jonge, pas begonnen predikant. Hij zei dat hij heel erg van de bevindelijke prediking houdt, de termen waren hem overbekend, maar dat dit niet bij hem past. En hij het daarom ook zo nooit zou zeggen.

Als een 9 jarig meisje in termen als: Als je nieuw hart wil hebben dan moet je bloed van Jezus aan de dorpels van je hart hebben, het zou zeggen, hoe reageert dan een gemiddelde oudere? (wat een wijsneus, doorloop jij nu eerst maar de leerschool van de Genade, wij werden vroeger klein gehouden, je mocht maar eens gist in je schoenen krijgen) om er nog wat oude termen tegenaan te gooien.

Je kunt iets verstaan, maar je kunt ook iets verstáán.
Zo on-Bijbels is dit niet hoor.

deut 6: 7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
Ik heb er nog altijd profijt van dat we de teksten uit "Hellenbroek" uit het hoofd moesten leren. Misschien dat je later de teksten gaat verstaan die je dan op dat moment niet begrijpt. Nog altijd, als een tekst wordt gelezen die we uit het hoofd moesten leren denk ik weer terug aan de tijd dat ik ze moest leren.
Ik weet niet of tegenwoordig nog zo wordt geleerd op de catechisatie? Misschien was het een ouderwetse leermethode, maar je had er wel wat aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Onbemind »

Een gezegde van een oudvader is ongeveer als volgt : een ieder kind heeft het abc moeten leren. Zo zal ook een ieder de weg van bekering moeten leren. Ongeacht of de één nu slimmer is als de andere.

En dan kan een preek qua woordkeuze misschien moeilijk zijn maar een jong kind wat niet goed kan leren en Iets van de Heere kent zal mogelijk meer verstaan dan een oudere kind die wijs is maar God niet kent.
Ignoti nulla cupido.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Mara »

Ik heb gisteren 3 ouderwetse bevindelijke CGK preken gehoord. Inderdaad kwamen genoemde termen aan de orde, zij het toch in wat modernere vorm. Maar niet als de predikanten zich tot de kinderen of jeugd richtten!
Zij zeiden dat wij het reinigende bloed van de Heere Jezus nodig hebben, de Heere moesten volgen, Hem vragen wat hij wil doen met hun leven. Als je jong bent, denk je, ach ik heb nog een heel leven voor me, natuurlijk wil ik bekeerd worden, maar dat kan later toch ook?
Maar dan ook jonge mensen kunnen sterven en dit de laatste oproep tot bekering voor hen kan zijn.
Als jij steeds naar een vriendje of vriendinnetje gaat om samen iets te gaan doen en hij of zij zegt steeds: jaha, ik kom later wel. Dan denk je na zoveel keer toch, laat hem maar, hij wilt niet?
En zo werd het begrijpelijk voor jong en oud.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door -DIA- »

Vanmorgen deze dienst van gistermorgen beluisterd.
Het is in het Hervormde (PKN) kerkelijk centrum SION.
Kinderen apart, misschien zo "begrijpelijker?"
http://www.hervormdrijssen.nl/kerk-dien ... 5520/video
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Desiree »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:
Ad Anker schreef:De kracht ligt ook in de herhaling: de preken, de catechisatie (kinderen in onze gemeente gaan vanaf groep 5 naar catechisatie), de gesprekken thuis.
Hoe bedoel je dit precies?
Is dit dan geen "instampen"?
Ik sprak onlangs een jonge, pas begonnen predikant. Hij zei dat hij heel erg van de bevindelijke prediking houdt, de termen waren hem overbekend, maar dat dit niet bij hem past. En hij het daarom ook zo nooit zou zeggen.

Als een 9 jarig meisje in termen als: Als je nieuw hart wil hebben dan moet je bloed van Jezus aan de dorpels van je hart hebben, het zou zeggen, hoe reageert dan een gemiddelde oudere? (wat een wijsneus, doorloop jij nu eerst maar de leerschool van de Genade, wij werden vroeger klein gehouden, je mocht maar eens gist in je schoenen krijgen) om er nog wat oude termen tegenaan te gooien.

Je kunt iets verstaan, maar je kunt ook iets verstáán.
Zo on-Bijbels is dit niet hoor.

deut 6: 7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
Ik heb er nog altijd profijt van dat we de teksten uit "Hellenbroek" uit het hoofd moesten leren. Misschien dat je later de teksten gaat verstaan die je dan op dat moment niet begrijpt. Nog altijd, als een tekst wordt gelezen die we uit het hoofd moesten leren denk ik weer terug aan de tijd dat ik ze moest leren.
Ik weet niet of tegenwoordig nog zo wordt geleerd op de catechisatie? Misschien was het een ouderwetse leermethode, maar je had er wel wat aan.
Ik herken dat inderdaad van vroeger.. Ik ervaar Hellenbroek als positief. Thuis is het een mix. Ik vind het leuk om een tekst te laten leren of een versje en dan ook proberen uit te leggen wat het in grote lijnen betekend. Ik heb best vaak Nederland Zingt op Zondag gezien (kan ook doordeweeks) en gezien dat sommige mensen zeer positief terug kwamen op die periode van kinderonderwijs in de lessen van de kerk. Maar ik heb de rest van de discussie niet zo goed gelezen en daarom reageer ik alleen even hierop.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Orchidee »

In de kerkelijke gemeente waar ik tussen mijn 13e en 19e catechesatie heb gevolgd, heb ik niets geleerd van "Hellenbroek" wat ik nog niet van huis uit heb meegekregen.
Pas in mijn huidige gemeente ben ik de catechesatie gaan waarderen en heb ik ontzettend veel geleerd!
En nee nooit meer uit "Hellenbroek" catechesatie gehad.
Ik persoonlijk vond andere lesboeken veel verrijkender en pasten meer in deze tijd!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door -DIA- »

Ik vroeg me eigenlijk af, of we in onze kringen ook de kindernevendiensten of hoe het ook mag heten,
gaan accepteren. Volgens ons (zoals we altijd hebben geleerd) moet de preek voor jong en oud zijn.
Ik kan nergens een voorbeeld (in dit opzicht) vinden dat kinderen 'anders behandeld' moeten worden.
Als ze preek niet verstaan, dan is dat begrijpelijk, net zowel als volwassenen.
Maar we hebben toch altijd geleerd dat de natuurlijke mens niet verstaat de dingen die des Geestes Gods zijn.
Dat zijn zowel kinderen als volwassenen. Verder zijn er altijd kinderen geweest die door God waren geleerd
door de Geest Gods. Daarvoor hadden ze geen aparte nevendienst nodig. Ik blijf bij de vaste overtuiging
dat kinderen bij de preek moeten worden betrokken. Niet apart, daar vind ik (ook historisch gezien) geen
grond voor.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door eilander »

Dan heb je thuis uitstekend onderwijs gekregen!
Plaats reactie