'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Ad Anker »

Curatorium schreef:Mooi Ad! Wij hebben hier van die kerkboekjes waarin de kinderen kunnen samenvatten, bij mijn dochter kom ik soms ook de mooiste zaken tegen. Toch denk ik niet dat dit een bewijs is dat preken begrijpelijk zijn. Je hebt gelijk dat kinderen van pakembeet 9 de intentie van de preek wel begrijpen. Ik heb het artikel 'maak preek begrijpelijker voor jongeren' meer opgevat als een artikel bedoelt voor de doelgroep 16-18. Juist die doelgroep heeft niet minder woordkennis dan een volwassene en bijna dezelfde concentratiemogelijkheden. Zij willen of kunnen dus de hele preek begrijpen. En toch lukt dat echt niet, door bepaalde uitspraken die predikanten zondag aan zondag gebruiken. Net als jouw dochter zullen ze echt wel de hoofdlijn begrijpen, maar ze zouden alles moeten begrijpen!
Jawel, begrijp ik hoor. Maar ik geloof toch dat de basis gelegd wordt dat men het op 16-24 jarige leeftijd ook nog begrijpt. Natuurlijk moeten ze alles kunnen begrijpen maar ik kan ook nooit een hele preek navertellen. Het artikel van van der Horst noemde toch dat de aansluiting gemist wordt. Dit was echt geen simpele hedendaagse preek maar blijkt toch prima begrepen te worden. Er was dus aansluiting. Daar ben ik blij om.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Gabrielle »

:snif ik word hier verdrietig van.
Dat kinderen van 9 doordeweeks naar zulke preken moeten luisteren.


Wat heb je er aan als je kinderen moeilijke preken kunnen samenvatten, maar niet weten of ze behouden zijn ?
Vraag er maar veel om.........ipv stel je vertrouwen op de Heere


Hier laat ik het bij.

Ik heb getwijfeld of ik het wel moet posten, maar het moet me van het hart.
Het heeft uiteindelijk niet met begrijpelijker preken te maken, wel met Bijbelser preken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door eilander »

Als over deze preek de vraag gesteld wordt of die niet teveel gericht is op angst, weet ik het niet meer. Of het zou angst moeten zijn die goed is. Wat dat betreft vraag ik me juist weleens af of we niet te weinig over God als Rechter spreken.
Verzoening achter het Bloed en dergelijke zijn zo cruciaal dat dat uitgelegd moet worden. Dat is ook prima gebeurd adhv de tiende plaag.
Volgens mij heeft dit meiske het goed begrepen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door eilander »

Gabrielle schreef::snif ik word hier verdrietig van.
Dat kinderen van 9 doordeweeks naar zulke preken moeten luisteren.


Wat heb je er aan als je kinderen moeilijke preken kunnen samenvatten, maar niet weten of ze behouden zijn ?
Vraag er maar veel om.........ipv stel je vertrouwen op de Heere


Hier laat ik het bij.

Ik heb getwijfeld of ik het wel moet posten, maar het moet me van het hart.
Het heeft uiteindelijk niet met begrijpelijker preken te maken, wel met Bijbelser preken.
Diep droevig, deze posting. Daar laat ik het dan ook maar bij.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: RE: Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
Gabrielle schreef::snif ik word hier verdrietig van.
Dat kinderen van 9 doordeweeks naar zulke preken moeten luisteren.


Wat heb je er aan als je kinderen moeilijke preken kunnen samenvatten, maar niet weten of ze behouden zijn ?
Vraag er maar veel om.........ipv stel je vertrouwen op de Heere


Hier laat ik het bij.

Ik heb getwijfeld of ik het wel moet posten, maar het moet me van het hart.
Het heeft uiteindelijk niet met begrijpelijker preken te maken, wel met Bijbelser preken.
Diep droevig, deze posting. Daar laat ik het dan ook maar bij.
Nou ja, met "Vraag er maar veel om.........ipv stel je vertrouwen op de Heere" heeft Gabrielle wel een punt toch?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Ad Anker »

Gabrielle schreef::snif ik word hier verdrietig van.
Dat kinderen van 9 doordeweeks naar zulke preken moeten luisteren. (..)
Het heeft uiteindelijk niet met begrijpelijker preken te maken, wel met Bijbelser preken.
Jij hebt het dus niet begrepen. Dit is trouwens een ander 'niet begrijpen' dan waar het openingsartikel over schrijft. En dat vind ik diep schokkend.
Wat is er beter om doordeweeks ook de Bijbelse boodschap van zonde en genade te mogen horen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Ad Anker »

ZWP schreef:Nou ja, met "Vraag er maar veel om.........ipv stel je vertrouwen op de Heere" heeft Gabrielle wel een punt toch?
Nee, nogmaals ga ik dit schrijfsel niet dogmatisch ontleden. Maar het is flauw om dat zinnetje er uit te pikken om er je punt van te maken. Dit is zo'n typische klassieke aanval op de bevindelijk-gereformeerde prediking waar ik echt bang van word.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door DDD »

Het gesprek gaat hier toch niet over de rechtzinnigheid van de preek? Daar zijn weer andere draadjes voor. Al las ik inderdaad ook aanpassingen van de bijbeltekst, die ik zelf nog niet ben tegengekomen sinds ik beloofde die op dit forum te melden.

@Ad Anker:
Dank voor het delen. Dat is toch best persoonlijk.

Wat ik mij afvraag, maar niet goed kan beoordelen, in hoeverre je dochter de tekst ook begrepen heeft. De teksten lijken grotendeels letterlijke abstracten. Het overnemen daarvan zegt niets over het inhoudelijk tekstbegrip. Ik zie geen samenvatting in eigen woorden. Dat is geen kritiek, maar het zegt wel iets over de mate waarin iemand de kern van een verhaal begrijpt.

Het tweede wat ik mij afvraag, is welke score dit meisje heeft in het leerlingvolgsysteem. Als zij A en B scoort, dan is zij niet de norm natuurlijk om te bepalen wat wel en niet geschikt is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Het gesprek gaat hier toch niet over de rechtzinnigheid van de preek? Daar zijn weer andere draadjes voor. Al las ik inderdaad ook aanpassingen van de bijbeltekst, die ik zelf nog niet ben tegengekomen sinds ik beloofde die op dit forum te melden.

@Ad Anker:
Dank voor het delen. Dat is toch best persoonlijk.
Klopt ja. Al gaat het mij om het onderwerp, maar dat zul je snappen.
Wat ik mij afvraag, maar niet goed kan beoordelen, in hoeverre je dochter de tekst ook begrepen heeft. De teksten lijken grotendeels letterlijke abstracten. Het overnemen daarvan zegt niets over het inhoudelijk tekstbegrip. Ik zie geen samenvatting in eigen woorden. Dat is geen kritiek, maar het zegt wel iets over de mate waarin iemand de kern van een verhaal begrijpt.
Goed punt ja. Natuurlijk zullen er 'termen' zijn die ze nog niet goed kan uitleggen. Al schat ik in dat het meeste wel begrepen is. Zo'n term 'bloed aan de dorpel van je hart' begrijpt ze echt, net als het woord ongerechtigheid, om maar wat voorbeelden te noemen. Dus ik denk dat ze kern wel te pakken heeft. Overigens is het niet erg dat alles niet begrepen wordt. De kracht ligt ook in de herhaling: de preken, de catechisatie (kinderen in onze gemeente gaan vanaf groep 5 naar catechisatie), de gesprekken thuis.
Het tweede wat ik mij afvraag, is welke score dit meisje heeft in het leerlingvolgsysteem. Als zij A en B scoort, dan is zij niet de norm natuurlijk om te bepalen wat wel en niet geschikt is.
Ze lijkt op haar vader. ;) Nee hoor, ze scoort best hoog, maar dat maakt op alle leeftijden een verschil. Natuurlijk maakt dat uit. Daar heb je ook een punt. Maar ik mag toch verwachten dat mensen rond de 20 met C en D ook dit niveau wel kunnen pakken. Ik geloof daar trouwens gewoon in, met mijn onderwijservaring.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: RE: Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Erik »

Ad Anker schreef:
ZWP schreef:Nou ja, met "Vraag er maar veel om.........ipv stel je vertrouwen op de Heere" heeft Gabrielle wel een punt toch?
Nee, nogmaals ga ik dit schrijfsel niet dogmatisch ontleden. Maar het is flauw om dat zinnetje er uit te pikken om er je punt van te maken. Dit is zo'n typische klassieke aanval op de bevindelijk-gereformeerde prediking waar ik echt bang van word.
---knip--- Onfatsoenlijk taalgebruik + op de persoon
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Curatorium »

Jij weet toch helemaal de intenties van Anker niet? Al snap ik wat je bedoelt, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:De kracht ligt ook in de herhaling: de preken, de catechisatie (kinderen in onze gemeente gaan vanaf groep 5 naar catechisatie), de gesprekken thuis.
Hoe bedoel je dit precies?
Is dit dan geen "instampen"?
Ik sprak onlangs een jonge, pas begonnen predikant. Hij zei dat hij heel erg van de bevindelijke prediking houdt, de termen waren hem overbekend, maar dat dit niet bij hem past. En hij het daarom ook zo nooit zou zeggen.

Als een 9 jarig meisje in termen als: Als je nieuw hart wil hebben dan moet je bloed van Jezus aan de dorpels van je hart hebben, het zou zeggen, hoe reageert dan een gemiddelde oudere? (wat een wijsneus, doorloop jij nu eerst maar de leerschool van de Genade, wij werden vroeger klein gehouden, je mocht maar eens gist in je schoenen krijgen) om er nog wat oude termen tegenaan te gooien.

Je kunt iets verstaan, maar je kunt ook iets verstáán.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Ad Anker »

Erik schreef:
Ad Anker schreef:
ZWP schreef:Nou ja, met "Vraag er maar veel om.........ipv stel je vertrouwen op de Heere" heeft Gabrielle wel een punt toch?
Nee, nogmaals ga ik dit schrijfsel niet dogmatisch ontleden. Maar het is flauw om dat zinnetje er uit te pikken om er je punt van te maken. Dit is zo'n typische klassieke aanval op de bevindelijk-gereformeerde prediking waar ik echt bang van word.
---knip--- Onfatsoenlijk taalgebruik + op de persoon
Ja, zo zou je het ook kunnen vatten ja. Geloof je me dat dit mijn intentie niet is en dat het niet bij me opgekomen is om dit voorbeeld daarvoor te gebruiken? Als het mijn intentie zou zijn geweest om mezelf te profileren heb je helemaal gelijk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:Je kunt iets verstaan, maar je kunt ook iets verstáán.
Klopt hoor Mara. Het gaat om het bevindelijk kennen maar dat schakelt het verstandelijk kennen niet uit.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: 'Maak preek begrijpelijker voor jongeren'

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Ad Anker schreef:De kracht ligt ook in de herhaling: de preken, de catechisatie (kinderen in onze gemeente gaan vanaf groep 5 naar catechisatie), de gesprekken thuis.
Hoe bedoel je dit precies?
Is dit dan geen "instampen"?
Ik sprak onlangs een jonge, pas begonnen predikant. Hij zei dat hij heel erg van de bevindelijke prediking houdt, de termen waren hem overbekend, maar dat dit niet bij hem past. En hij het daarom ook zo nooit zou zeggen.

Als een 9 jarig meisje in termen als: Als je nieuw hart wil hebben dan moet je bloed van Jezus aan de dorpels van je hart hebben, het zou zeggen, hoe reageert dan een gemiddelde oudere? (wat een wijsneus, doorloop jij nu eerst maar de leerschool van de Genade, wij werden vroeger klein gehouden, je mocht maar eens gist in je schoenen krijgen) om er nog wat oude termen tegenaan te gooien.

Je kunt iets verstaan, maar je kunt ook iets verstáán.
Zo on-Bijbels is dit niet hoor.

deut 6: 7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie