Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door Moderamen »

Als het goed is, is er wel een lessenaar maar staat die niet op de foto. De lessenaars in de USA zijn veel kleiner dan onze Nederlandse preekstoelen. Predikanten daar (in de NRC helaas wat minder) gebruiken normaliter veel meer gebaren en lopen wat heen en weer over het podium. Statige, saaie prediking en monotoon spraakgebruik zoals je die nog wel eens bij GG studenten ziet zijn echt typisch Nederlands. Wellicht dat onze afschermende preekstoelen daar meewerken.
Een ander verschil: er zijn daar ook geen collectezakken, maar collecteschalen die doorgegeven worden. Die zie je rechts staan.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door Ouddorp »

Interessante info, dank je wel. Zijn er nog meer opvallende verschillen in de liturgie tussen de Nederlandse en de Noord-Amerikaanse bevindelijk-gereformeerde kerken?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door Moderamen »

Weet niet alles precies, kom ook niet zó vaak in Noord-Amerika.
In ieder geval zijn er natuurlijk geen 150 psalmen, maar de psalters. Zou dat overigens niet iets voor Nederland zijn? Wanneer wij veel meer melodieën hadden dan de Geneefse, waarvan enkelen nog onzingbaar ook, en dus meerdere psalters over (delen van) 1 psalm vraag ik me af of een gezangenbundels ooit nodig zouden zijn geweest.
Een deel van de Amerikaanse NRC gemeenten zingt Geneefse melodieën ook gewoon ritmisch. Diensten worden beëindigt voor de zegen met een Doxology, soort lofzang, die staand gezongen wordt. Predikanten doen de schriftlezing zelf, al is dat in Canada weer niet overal zo.
Ben ook wel eens bij een afdeling geweest waar je dan met 10 man zat, was een bijzondere ervaring. Op een whiteboard stonden de psalmen geschreven én het thema van de leespreek en de drie punten, in Nederland gebruiken sommige kerken natuurlijk beamers, beetje hetzelfde idee.
Ad Anker schreef:Waarom staan daar drie stoelen? Weet iemand dat?
Geen idee. Na wat Googelen denk ik (?) dat er oorspronkelijk in gereformeerde kerken daar vaak een ouderling, soms 2, achter de predikant zat(en) om de kerkleer te bewaken en zo nodig in te grijpen. Voor de symmetrie zijn dat blijkbaar drie stoelen geworden.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door Bert Mulder »

Ad Anker schreef:Afbeelding
Dit is het interieur van Grand Rapids. Ik vind het wel bijzonder. Dat podium is de preekstoel? Staat de predikant daar los, zonder lessenaar of zo? Waarom staan daar drie stoelen? Weet iemand dat?
Een beetje ongebruikele kerk voor Noord America. De mesten zijn niet zoveel anders dan in Nederland, howel vaak de ourderlingen en diakenen vaak niet dwars voorin zitten, er vaak een avondmaal's tafel staat (met vaak een kanselbijbel erop). De stoelen zijn voor de predikant en voorlezer (vaak een ouderling.). Collectiezakken worden ook in veel kerken gebruikt, bij ons ook, in plaats van schalen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door Hendrikus »

Moderamen schreef:Weet niet alles precies, kom ook niet zó vaak in Noord-Amerika.
In ieder geval zijn er natuurlijk geen 150 psalmen, maar de psalters. Zou dat overigens niet iets voor Nederland zijn? Wanneer wij veel meer melodieën hadden dan de Geneefse, waarvan enkelen nog onzingbaar ook, en dus meerdere psalters over (delen van) 1 psalm vraag ik me af of een gezangenbundels ooit nodig zouden zijn geweest.
Een deel van de Amerikaanse NRC gemeenten zingt Geneefse melodieën ook gewoon ritmisch. Diensten worden beëindigt voor de zegen met een Doxology, soort lofzang, die staand gezongen wordt. Predikanten doen de schriftlezing zelf, al is dat in Canada weer niet overal zo.
Onzingbaar zijn de psalmmelodieën geen van alle. Een enkele is wat lastiger (120 bijvoorbeeld), maar onzingbaar? Nee. Het scheelt al een stuk als je ze ritmisch gaat zingen, zoals ze van den beginnen natuurlijk ook bedoeld zijn.
In Amerikaanse immigrantengemeenten waar psalters worden gezongen, zijn juist de nummers boven de 400, waar de Geneefse melodieën te vinden zijn, het minst populair. Men kiest liever de lagere nummers, met melodieën die vaak wat Joh. de Heer-achtig aandoen.

Ik kan de opmerking van Moderamen over méér melodieën in zoverre wel volgen, dat het verschijnsel van het bovenstem-zingen, zoals dat de laatste tijd helaas steeds populairder wordt in behoudende kring, evenzeer een uiting is van de behoefte aan iets méér dan alleen de Geneefse psalmen. En dan denk ik met Moderamen: had dan maar wat psaltermelodieën ingevoerd, dan zou dat folkloristische bovenstemgebrul misschien blijven waar het thuis hoort: in Genemuiden en Urk.
Ad Anker schreef:Waarom staan daar drie stoelen? Weet iemand dat?
Moderamen schreef: Geen idee. Na wat Googelen denk ik (?) dat er oorspronkelijk in gereformeerde kerken daar vaak een ouderling, soms 2, achter de predikant zat(en) om de kerkleer te bewaken en zo nodig in te grijpen. Voor de symmetrie zijn dat blijkbaar drie stoelen geworden.
Dat is een oudkerkelijke gewoonte, en in de VS zie je het in episcopaalse gemeentes nog overal. Een stoel voor de diaken, de ander voor de ouderling van dienst, zoiets zal de reformatorische vertaling van dit oude gebruik wel zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door -DIA- »

Ik ben in het bezit van vele preken van ds. Lamain, uitgesproken in Grand Rapids. Ze zijn intussen gedigitaliseerd.
Het is inderdaad gebruik dat ds. daar zelf de schriftlezing etc. doet.
Was dit de kerk waar ds. Lamain stond? Er waren immers twee gemeenten in Grand Rapids?
Ook al vóór de scheuring met Rev. J.R. Beeke.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door KB_ »

Bert Mulder schreef: Een beetje ongebruikele kerk voor Noord America. De mesten zijn niet zoveel anders dan in Nederland, howel vaak de ourderlingen en diakenen vaak niet dwars voorin zitten, er vaak een avondmaal's tafel staat (met vaak een kanselbijbel erop). De stoelen zijn voor de predikant en voorlezer (vaak een ouderling.). Collectiezakken worden ook in veel kerken gebruikt, bij ons ook, in plaats van schalen.
Grand rapids ligt in the U.S.A. he? Voor een reformed church in Amerika is dit echt een hele normale indeling......... Drie stoelen/de schalen/kerkenraad van voren diakenen vaak niet in het zwart. Canadese reformed kerken hebben meestal niet de drie stoelen en geen lessenaar maar een grote gewone Dutchstyle preekstoel. in beide landen staat de orgelspeeltafel vaak voorin. in de zware gemeenten hangt daar vaak een gordijn voor of staat er een hoge omheining zodat je de organist niet kan beloeren :D
Canadese NRC gemeenten zingen de psalters (niet geneefse) overigens ook een stuk langzamer dan andere orthodoxe denominaties en de amerikaanse gemeenten.
-DIA- schreef:Ik ben in het bezit van vele preken van ds. Lamain, uitgesproken in Grand Rapids. Ze zijn intussen gedigitaliseerd.
Het is inderdaad gebruik dat ds. daar zelf de schriftlezing etc. doet.
Was dit de kerk waar ds. Lamain stond? Er waren immers twee gemeenten in Grand Rapids?
Ook al vóór de scheuring met Rev. J.R. Beeke.
Nee ds. Lamain heeft in het gebouw gestaan van nu de Heritage Reformed is
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door Hendrikus »

KB_ schreef: in beide landen staat de orgelspeeltafel vaak voorin. in de zware gemeenten hangt daar vaak een gordijn voor of staat er een hoge omheining zodat je de organist niet kan beloeren :D
Nou, inderdaad, dat is ook wel het ergste wat je kan overkomen, dat je de organist kunt zien :yahoo
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
KB_ schreef: in beide landen staat de orgelspeeltafel vaak voorin. in de zware gemeenten hangt daar vaak een gordijn voor of staat er een hoge omheining zodat je de organist niet kan beloeren :D
Nou, inderdaad, dat is ook wel het ergste wat je kan overkomen, dat je de organist kunt zien :yahoo
Dat klinkt inderdaad zeer ernstig. Wat kunnen zoal de gevolgen dan al wel niet zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
KB_ schreef: in beide landen staat de orgelspeeltafel vaak voorin. in de zware gemeenten hangt daar vaak een gordijn voor of staat er een hoge omheining zodat je de organist niet kan beloeren :D
Nou, inderdaad, dat is ook wel het ergste wat je kan overkomen, dat je de organist kunt zien :yahoo
Dat klinkt inderdaad zeer ernstig. Wat kunnen zoal de gevolgen dan al wel niet zijn?
Die vraag moet je stellen aan de "zware gemeenten", want daar hangt men "vaak een gordijn voor of staat er een hoge omheining zodat je de organist niet kan beloeren".
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Die vraag moet je stellen aan de "zware gemeenten", want daar hangt men "vaak een gordijn voor of staat er een hoge omheining zodat je de organist niet kan beloeren".
Nee, zodat de organist ongezien kan zitten pitten. :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door Charles »

Dat is iig wat Spurgeon wilde; een open 'kansel'.

Afbeelding
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door GG-er »

Ouddorp schreef:Interessante info, dank je wel. Zijn er nog meer opvallende verschillen in de liturgie tussen de Nederlandse en de Noord-Amerikaanse bevindelijk-gereformeerde kerken?
Ik ben een keer in de Ger Gem in Grand Rapids (Covell Street) geweest. Een verschil met de GG-diensten in Nederland was dat men tijdens de tussenzang (versje halverwege de preek) ging staan.

Ik denk niet dat er principiële redenen zijn om dat wel of niet te doen, het zal voornamelijk een kwestie van gewoonte zijn. Wat ik wel als voordeel zag: als je even staat, ben je weer even wat 'frisser' als je weer gaat zitten.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door Moderamen »

Naar mijn weten wordt er in de Bijbel altijd staande gezongen. In de tijd van de reformatie ook. Al vind ik zitten ook prima.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Wanneer neemt ds. G.M. de Leeuw afscheid van de Ger. Gem. van Opheusden?

Bericht door ejvl »

Moderamen schreef:Naar mijn weten wordt er in de Bijbel altijd staande gezongen. In de tijd van de reformatie ook. Al vind ik zitten ook prima.
Staand zingen is beter voor de ademhaling en het volume. Idealiter zou er staand en met het hoofd geheven gezongen moeten worden.
Niet zittend met het hoofd naar beneden.
Ik ben 2x bij een cd opname geweest in Kampen, samenzang olv dhr Veldman. Bij de eerste cd werden enkele psalmen/liederen staand en enkele zittend gezongen. Het verschil is hoorbaar! Op de andere cd's is daarom allen staand gezongen.

Maar ja, het wordt door sommigen gezien als iets nieuws, dus licht.
De welbekende rotonde, terug naar Calvinistisch zingen. Staand, ritmisch en in een fors tempo.
Plaats reactie