Homoseksualiteit

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Zita »

De geaccordeerde tekst wijkt wel af van de geplaatste tekst. De alinea over relaties had niet geplaatst mogen worden, terwijl een paar andere alinea's zijn verdwenen. Ik snap niet helemaal hoe zoiets kan gebeuren.
Verder vind ik het interview ook wel een beetje nietszeggend. Wat is precies de boodschap die hij wil overbrengen? En waarom moet die vraag of relaties zijn toegestaan blijven rusten? Het is toch een heel logische vraag op het moment dat een refo-jongere zich realiseert dat hij verliefd is op iemand van hetzelfde geslacht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

Zita schreef:De geaccordeerde tekst wijkt wel af van de geplaatste tekst. De alinea over relaties had niet geplaatst mogen worden, terwijl een paar andere alinea's zijn verdwenen. Ik snap niet helemaal hoe zoiets kan gebeuren.
Verder vind ik het interview ook wel een beetje nietszeggend. Wat is precies de boodschap die hij wil overbrengen? En waarom moet die vraag of relaties zijn toegestaan blijven rusten? Het is toch een heel logische vraag op het moment dat een refo-jongere zich realiseert dat hij verliefd is op iemand van hetzelfde geslacht?
Natuurlijk is het een logische vraag, maar hij realiseert zich wellicht (dat zou althans niet onverstandig zijn) dat hij zozeer op het onderwerp betrokken is, dat hij eigenlijk geen goed antwoord kan geven. En daarmee bedoel ik: hij kan mogelijk niet met het gezag spreken dat bij een predikant verwacht wordt.
Een geïnterviewde mag toch ook gewoon zeggen dat hij bepaalde vragen liever niet wil beantwoorden?
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Homoseksualiteit

Bericht door helma »

In een persoonlijk gesprek zal hij er wellicht meer over willen zeggen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Homoseksualiteit

Bericht door CvdW »

Hij had er ook voor kunnen kiezen voor geen publiciteit. M.a.w. niet meewerken aan een interview.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Reformer »

Vorst schreef:
mulder schreef:
Vorst schreef:Volgens mij is de beste man helemaal geen dominee meer.
Buiten dat, ik vond het een erg nietszeggend interview.
hij preekt in berlijn in een kerk aldaar. in de hhk preekt deze ds. in praktijk helemaal nooit meer.
Hij woont daar en heeft een keer een preek gehouden daar. Volgens mij heeft hij binnen de hhk geen preekbevoegdheid meer.
ds. Burggraaf heeft de status van emerituspredikant binnen de HHK. Een emerituspredikant heeft de bevoegdheid Woord en sacramenten te bedienen.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Jongere »

eilander schreef:
Zita schreef:De geaccordeerde tekst wijkt wel af van de geplaatste tekst. De alinea over relaties had niet geplaatst mogen worden, terwijl een paar andere alinea's zijn verdwenen. Ik snap niet helemaal hoe zoiets kan gebeuren.
Verder vind ik het interview ook wel een beetje nietszeggend. Wat is precies de boodschap die hij wil overbrengen? En waarom moet die vraag of relaties zijn toegestaan blijven rusten? Het is toch een heel logische vraag op het moment dat een refo-jongere zich realiseert dat hij verliefd is op iemand van hetzelfde geslacht?
Natuurlijk is het een logische vraag, maar hij realiseert zich wellicht (dat zou althans niet onverstandig zijn) dat hij zozeer op het onderwerp betrokken is, dat hij eigenlijk geen goed antwoord kan geven. En daarmee bedoel ik: hij kan mogelijk niet met het gezag spreken dat bij een predikant verwacht wordt.
Een geïnterviewde mag toch ook gewoon zeggen dat hij bepaalde vragen liever niet wil beantwoorden?
Mogelijk komt daar nog een overweging bij. In de gereformeerde gezindte lijkt in het spreken over homoseksualiteit de vraag naar een relatie een soort 'schibbolet' geworden. Als dáár maar duidelijkheid over bestaat. Het is daarom te vrezen (en ik weet dat dit in de praktijk helaas ook daadwerkelijk gebeurt) dat als in deze gemeenten iemand er voor uitkomt homo te zijn, de eerste "pastorale" reactie is: dat betekent dat je geen relatie mag hebben! Voor veel mensen is dat niet de reactie die zij hopen te krijgen. Niet omdat ze daar niet aan willen (al zal dat soms meespelen), maar omdat zij in de eerste plaats ernaar verlangen gehoord te worden, dat de gemeente en het pastoraat om je heen staan in je kruis, dat er erkenning is voor het feit hoe moeilijk het is om in onze gezindte maar ook in deze wereld homo te zijn. Ik ben bang dat, juist omdat homoseksualiteit zo'n discussieonderwerp is geworden, de pastorale reactie heel vaak te snel aan die discussie wil refereren. Of men weet eigenlijk helemaal niet hoe te reageren. Ik hoorde onlangs het voorbeeld van iemand die aan de ambtsdragers had verteld over zijn geaardheid. Dat hebben ze aangehoord, vervolgens duidelijk gemaakt dat een relatie geen optie was om er daarna nooit meer op terug te komen... Zulke gevallen bestaan daadwerkelijk in onze gezindte en zijn heel verdrietig.
Ik kan niet voor deze predikant spreken. Maar vanuit het bovenstaande gedacht kan ik me toch voorstellen dat iemand zegt: laten we het daar nu eens even niet over hebben. Want er is iets anders belangrijks, dat eerst moet komen. Namelijk: is de ruimte er voor mensen om met deze nood in de kerk terecht te kunnen?

Dit neemt niet weg dat ik persoonlijk overtuigd ben dat er een duidelijk Bijbels antwoord te geven is op de vraag naar zulke relaties. Dat geluid mag (en moet) klinken in de kerk, in de samenleving, ook in de pastorale begeleiding. Maar ik ben bang dat we overschatten hoe pastoraat in onze gezindte rond homoseksualiteit is.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Dodo »

Vorige week, zaterdag denk ik, stond er een prachtige column in het RD over een boek. Ik heb het nagezocht, en het gaat over Gods gevangene, door Wilma. Kent iemand het boek, is het inderdaad zo mooi? Een paar citaten spraken in ieder geval erg aan.
"Misschien maakt God sommige mensen wel zoo gruwelijk eenzaam, omdat Hij aan hen, beter dan aan andere kan laten zien, wie Hij is. Begrenzing van het leven brengt altijd met zich het afsteken naar de diepte, waar de kostbaarste parelen liggen en het opstijgen naar de berghoogte, waar men de zuiverste lucht inademt omdat men het dichtst bij God is."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Homoseksualiteit

Bericht door refo »

Dodo schreef:Vorige week, zaterdag denk ik, stond er een prachtige column in het RD over een boek. Ik heb het nagezocht, en het gaat over Gods gevangene, door Wilma. Kent iemand het boek, is het inderdaad zo mooi? Een paar citaten spraken in ieder geval erg aan.
"Misschien maakt God sommige mensen wel zoo gruwelijk eenzaam, omdat Hij aan hen, beter dan aan andere kan laten zien, wie Hij is. Begrenzing van het leven brengt altijd met zich het afsteken naar de diepte, waar de kostbaarste parelen liggen en het opstijgen naar de berghoogte, waar men de zuiverste lucht inademt omdat men het dichtst bij God is."
Het is één van haar betere boeken.
Ze was bevriend met Willem de Mérode, dus ze kende de problematiek van toen van nabij.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

refo schreef:
Dodo schreef:Vorige week, zaterdag denk ik, stond er een prachtige column in het RD over een boek. Ik heb het nagezocht, en het gaat over Gods gevangene, door Wilma. Kent iemand het boek, is het inderdaad zo mooi? Een paar citaten spraken in ieder geval erg aan.
"Misschien maakt God sommige mensen wel zoo gruwelijk eenzaam, omdat Hij aan hen, beter dan aan andere kan laten zien, wie Hij is. Begrenzing van het leven brengt altijd met zich het afsteken naar de diepte, waar de kostbaarste parelen liggen en het opstijgen naar de berghoogte, waar men de zuiverste lucht inademt omdat men het dichtst bij God is."
Het is één van haar betere boeken.
Ze was bevriend met Willem de Mérode, dus ze kende de problematiek van toen van nabij.
Hoho die was meer pedofiel
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
refo schreef:
Dodo schreef:Vorige week, zaterdag denk ik, stond er een prachtige column in het RD over een boek. Ik heb het nagezocht, en het gaat over Gods gevangene, door Wilma. Kent iemand het boek, is het inderdaad zo mooi? Een paar citaten spraken in ieder geval erg aan.
"Misschien maakt God sommige mensen wel zoo gruwelijk eenzaam, omdat Hij aan hen, beter dan aan andere kan laten zien, wie Hij is. Begrenzing van het leven brengt altijd met zich het afsteken naar de diepte, waar de kostbaarste parelen liggen en het opstijgen naar de berghoogte, waar men de zuiverste lucht inademt omdat men het dichtst bij God is."
Het is één van haar betere boeken.
Ze was bevriend met Willem de Mérode, dus ze kende de problematiek van toen van nabij.
Hoho die was meer pedofiel
Dat is pure laster!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Dat is pure laster!
Hij is veroordeeld voor het hebben van een seksuele relatie met een minderjarige.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:
refo schreef:
Dodo schreef:Vorige week, zaterdag denk ik, stond er een prachtige column in het RD over een boek. Ik heb het nagezocht, en het gaat over Gods gevangene, door Wilma. Kent iemand het boek, is het inderdaad zo mooi? Een paar citaten spraken in ieder geval erg aan.
"Misschien maakt God sommige mensen wel zoo gruwelijk eenzaam, omdat Hij aan hen, beter dan aan andere kan laten zien, wie Hij is. Begrenzing van het leven brengt altijd met zich het afsteken naar de diepte, waar de kostbaarste parelen liggen en het opstijgen naar de berghoogte, waar men de zuiverste lucht inademt omdat men het dichtst bij God is."
Het is één van haar betere boeken.
Ze was bevriend met Willem de Mérode, dus ze kende de problematiek van toen van nabij.
Hoho die was meer pedofiel
Dat is pure laster!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_de_M%C3%A9rode
http://www.willemdemerode.nl/willem-de- ... n-maassen/
http://www.willemdemerode.nl/een-bizond ... s-werkman/
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Dodo »

Maar het boek is een aanrader, begrijp ik :)
Ik zal eens kijken of ik het te pakken kan krijgen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Maar het boek is een aanrader, begrijp ik :)
Ik zal eens kijken of ik het te pakken kan krijgen.
Nee, ik ben al een paar jaar bezig. :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Dat is pure laster!
Hij is veroordeeld voor het hebben van een seksuele relatie met een minderjarige.
Onder pedofilie versta ik iets anders, nl. het hebben van intieme contacten met kinderen jonger dan 13.
En dan vaak tegen de wil van de kinderen.
Was dit het geval bij de Merode?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie