Refo's, ik mis jullie

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door Herman »

Dit stukje over de watersnoodpreek wordt vervolgt met het advies "Trek je niets aan van de massa, maar volg je eigen instinct".

Met jou interpretatie mis je volledig de boodschap van Dros.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door eilander »

Herman schreef:Dit stukje over de watersnoodpreek wordt vervolgt met het advies "Trek je niets aan van de massa, maar volg je eigen instinct".

Met jou interpretatie mis je volledig de boodschap van Dros.
Sorry, maar nu begrijp ik er niets meer van. Je citeert nu inderdaad het vervolg, maar dit staat onder het volgende kopje... en gaat dus over iets anders.

Het volledige stukje onder het goede kopje dan maar:
"Het gat tussen de Leitkultur en de bevindelijken werd pijnlijk duidelijk toen mijn aange-trouwde oom Frans, begonnen als slager, maar later vooral bekend als ds. Mallan, in 2003 zijn Watersnoodpreek heruitgaf, geactualiseerd en al. De verschrikkingen van 1953, dat waren "nog maar de beginselen van de eeuwige smart die ons te wachten staat, als wij onvoorbereid sterven". Waarna hij gewaagde van het sterven van mensen die 'overgestapt zijn van een tijdelijke ramp naar een eeuwige ramp'.

In zijn actualisering ('Toepassing') benadrukte oom Frans vijftig jaar na dato nog eens ,,hoe verschrikkelijk het toch is, dat ons volk na zulke gebeurtenissen hollende achteruit gesneld is op het hellend vlak der zonden".

Deze taal klinkt, beluisterd door de buitenwacht, naar keus exotisch of achterlijk. En omdat oom Frans geen Ecuadoriaan was, maar een Rotterdammer, overwoog in de reacties het achterlijke."

Ik kan daar toch onmogelijk iets positiefs uit halen. En dat was waar ik mee begon: het is soms een vervelend stuk.
Die conclusie handhaaf ik.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door Herman »

Van mij mag je het een vervelend stuk blijven vinden.

Het losjes opgestelde artikel staat mij op het punt stijl ook tegen.

Maar we moeten wel verantwoording nemen voor onze eigen visie.
Laatst gewijzigd door Herman op 01 nov 2016, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door DDD »

Ik vind het anders vrij neutraal beschreven. Ook de formulering ´exotisch of achterlijk´ is tamelijk welwillend. Zelfs veel bevindelijk gereformeerden vinden het al exotisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door -DIA- »

Wie de gedeformeerde woestelingen zijn, de intolerante revolutionairen staat ook wel vast. Wat te denken van het Libertijnse Geweld van een partij als D66. Die hebben in 50 jaar enorm veel van hun programma werkelijkheid zien worden. En nu... oh wonder! zelfs mensen die reformatorisch zijn opgevoed vinden nu D66 een redelijke partij geworden!
De gewenning wreekt zich hier, samen met het ontbreken van kerkelijk en historisch besef. Op die manier kan er heel veel op de kop gezet worden, en weinigen die er erg in hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door Herman »

Volgens mijn zoekfunctie komen er geen gedeformeerde woestelingen in het artikel van Dros voor. Maar het klinkt wel aardig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Volgens mijn zoekfunctie komen er geen gedeformeerde woestelingen in het artikel van Dros voor. Maar het klinkt wel aardig.
Belangrijkste is dat je het lijkt te begrijpen. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Herman schreef:Volgens mijn zoekfunctie komen er geen gedeformeerde woestelingen in het artikel van Dros voor. Maar het klinkt wel aardig.
Belangrijkste is dat je het lijkt te begrijpen. :)
Nee, het belangrijkste is dat je een schrijver eerlijk tegemoet treedt en hem geen woorden in de mond legt, die hij niet geschreven heeft. Ik vind het verontrustend wanneer niet meer op basis van argumenten en feiten gediscussieerd wordt maar op basis van suggesties.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door Zita »

Ik zag dat het RD het artikel heeft overgenomen. Ben wel benieuwd of het in de krant reacties oplevert.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Ik zag dat het RD het artikel heeft overgenomen. Ben wel benieuwd of het in de krant reacties oplevert.
Lezen ze bij het RD dit forum dan niet? Dan zouden ze wel enigszins was moeten kunnen voelen. Nu zeggen ze wel dat ze op de forumpagina mensen aan het woord laten waarmee de redactie niet altijd per definitie instemt. Maar toch vind ik het een stap naar verdere deformatie als ze het nu toch plaatsen. Een verontrustende zaak. Of gaan we misschien aan het woordje 'verontrustend' wennen, en zegt het ons niet zoveel meer? Dit was, dacht ik, toch echt niet de bedoeling toen het RD werd opgericht. Als je dan die brochures leest van de Stichting Reformatorische Publicatie (SRP) leest, dan ademden die een totaal andere geest. Maar ja, toen waren ze klein en afhankelijk, en nu zijn ze groot en kunnen ze het... denken ze misschien?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door modesto »

Wel, beste Dia, ik denk dat jij er persoonlijk voor verantwoordelijk bent dat het woordje "verontrustend" een beetje versleten raakt. Dat komt ervan wanneer je zonder onderscheid alle ontwikkelingen in kerk en samenleving en filatelie als verontrustend aanmerkt. Dan moet je niet gek opkijken als de scherpte van dat woord verloren gaat.
Laatst gewijzigd door modesto op 04 nov 2016, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door Auto »

modesto schreef:Wel, beste Dia, ik denk dat jij er persoonlijk voor verantwoordelijk bent dat het woordje "verontrustend" een beetje versleten raakt. Dat komt ervan wanneer je zonder onderscheid alle ontwikkelingen in kerk en samenleving en filatelie als verontrustend aanmerkt. Dan moet je niet gek opkijken als de scherpte van dat woord verloren gaat.
Ach ja, zodra mensen eelt op de ziel krijgen dan verontrust hen niets meer en moeten ze er ander op wijzen dat het versleten raakt.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door DDD »

Zita schreef:Ik zag dat het RD het artikel heeft overgenomen. Ben wel benieuwd of het in de krant reacties oplevert.
Het stond toch al dagen geleden in de krant, tegelijk met de Trouw?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door Jeremiah »

modesto schreef:Wel, beste Dia, ik denk dat jij er persoonlijk voor verantwoordelijk bent dat het woordje "verontrustend" een beetje versleten raakt. Dat komt ervan wanneer je zonder onderscheid alle ontwikkelingen in kerk en samenleving en filatelie als verontrustend aanmerkt. Dan moet je niet gek opkijken als de scherpte van dat woord verloren gaat.
Er is werkelijk niets dat niet verontrustend is in deze tijd, zowel op het kerkelijke als maatschappelijke vlak. We gaan naar de dag van de wederkomst met grote haast.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Refo's, ik mis jullie

Bericht door refo »

Er wordt altijd gezegd dat eerst overal het Evangelie verkondigd moet worden. Dus de wederkomst is nog ver.
Tenzij we de Roomse missie en de evangelische zendelingen meetellen. Maar dat is toch valse godsdienst?
Plaats reactie