Kerkelijke eenheid / Kanselruil

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Ik vrees dat dan niet het midden van de CGK, maar alleen de rechterflank van Bewaar het Pand zich daarop nog oriënteert. Vooral op de Veluwe is de HHK toch gemiddeld genomen gematigder dan de GG, als ik het goed begrijp.

Het is nu al zo dat ik de indruk heb dat in de rechterflank van de GG veel machtspolitiek aan de orde is. De achterban van een openlijk strijdbaar blad zal daaraan geen goed doen.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Marion »

DDD schreef:Ik vrees dat dan niet het midden van de CGK, maar alleen de rechterflank van Bewaar het Pand zich daarop nog oriënteert. Vooral op de Veluwe is de HHK toch gemiddeld genomen gematigder dan de GG, als ik het goed begrijp.

Het is nu al zo dat ik de indruk heb dat in de rechterflank van de GG veel machtspolitiek aan de orde is. De achterban van een openlijk strijdbaar blad zal daaraan geen goed doen.
Hoe bedoel je, machtspolitiek?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Zijn eigen zin doordrijven. Bijvoorbeeld zeggen: als de HSV niet wordt afgekeurd, dan stap ik over naar een andere kerk. Ik noem maar iets.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Moderamen »

De CGK is te verscheiden om zich netjes op te delen tussen HHK en GKV, dus zet dat maar uit je hoofd.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Zijn eigen zin doordrijven. Bijvoorbeeld zeggen: als de HSV niet wordt afgekeurd, dan stap ik over naar een andere kerk. Ik noem maar iets.
Ik neem aan dat dit over individuele kerkleden gaat en niet over ambtsdragers? Bovendien wordt de HSV in verschillende GG-gemeenten veelvuldig gelezen (niet tijdens de kerkdienst natuurlijk).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door merel »

Klopt, in beide kerken zou ik mij niet thuisvoelen. En met mij velen binnen de cgk.
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

JCRyle

De gezamenlijke kerken van CGK en GKV zijn er niet zo veel die al 1 kerk zijn. Maar gezien een tijdje terug is dat wel best snel gegaan. Gezien de vele keren de laatste jaren met elkaar al samen de dienst beleggen. En de vele kerken van CGK die met de NGK en of CGK/NGK/GKV 1 dienst beleggen. Mijn vader spreekt over een veenbrand die nu woed. En daar ben ik wel mee over eens.

Kijk ; Kerkelijk op Synode besluit heeft de CGK best op akte gebied de zaak dicht. Een mooi schrijven van Prof. van t Spijker van de hiervoor gehouden Synode en de laatste keer ook goed beschreven omtrent dit onderwerp praktiserende Homo's ed.
Maar wat is de praktijk? De CGK die met de GKV of NGK in 1 kerk zitten en bv HA vieren ,vieren dit met praktiserende homo,lesbisch , samenwonende , kinderen enz. Maar dat gaat niet via de synode van de CGK!!! Dit komt niet op de synode ,maar het gebeurd wel!!!!
En nu de GKV de ambten vrij hebben gegeven aan de vrouw zijn de samen sprekingen met de GKV niet minder ,maar juist meer !!!
Als je als CGK tegen bent dan stop je met samenspreken en samengaan!!!

Google es voor de aardigheid waar de vrouw in het ambt is vrijgegeven met de gezamenlijke kerken van bv NGK. In Utrecht was er toch even een ophef!

De cgkv mogen op classis en niet als volwaardig lid. Hoe scheid je dan beide? Want je bent erkend en herkend in beide kerken en volledig lid.

https://www.coc.nl/geloof-cultuur/ik-ka ... -avondmaal

Zwolle doet het , Emmeloord en mogen ze ook hun kind ter doop houden!!!

En als je openstellen van elkaars kansel met de GG , dan gaat dit ook over de GG komen!!!!
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

DDD ; stelling

Het bewaard pand blijft uiteindelijk zitten in de CGK en het word uiteindelijk gelijk als de GB in de PKN.
Ze gaan bij een scheuring er echt niet uit !
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Orchidee »

merel schreef:Klopt, in beide kerken zou ik mij niet thuisvoelen. En met mij velen binnen de cgk.
Het ligt er natuurlijk maar weer aan wat de "ligging" van die gemeenten zijn!
Onze hhg is bijv. niet te vergelijken met de hhg 1 dorp hier vandaan!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Klavart »

Orchidee schreef:
merel schreef:Klopt, in beide kerken zou ik mij niet thuisvoelen. En met mij velen binnen de cgk.
Het ligt er natuurlijk maar weer aan wat de "ligging" van die gemeenten zijn!
Onze hhg is bijv. niet te vergelijken met de hhg 1 dorp hier vandaan!
Inderdaad!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mara »

merel schreef:Klopt, in beide kerken zou ik mij niet thuisvoelen. En met mij velen binnen de cgk.
Je verwoordt nu precies de enorme brede ligging in de CGK.
M.i. zit de BhP stroming het dichtst bij de oorspronkelijke CGK. En de naar links opgeschoven gemeentes zouden prima samen kunnen met een GKv of zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Klopt, in beide kerken zou ik mij niet thuisvoelen. En met mij velen binnen de cgk.
Je verwoordt nu precies de enorme brede ligging in de CGK.
M.i. zit de BhP stroming het dichtst bij de oorspronkelijke CGK. En de naar links opgeschoven gemeentes zouden prima samen kunnen met een GKv of zo.
Ik denk dat jij je daar ook in vergist. Onze gemeente werkt bv. samen met de GKV en de PKN (de laatste doordat wij het kerkgebouw delen), maar ik ken veel mensen binnen de gemeente die de samenwerking prima vinden, maar zeker niet volledig samen willen gaan.
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

---knip---
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Orchidee »

Wij hadden weer een "cgkzondag".

Datum: 24 september 2017, tijd: 10.00 uur.
Predikant: Ds. R. Kok (CGK)

Lezen: Ezechiël 47:1-12
Tekst: Ezechiël 47:9b "Het wassende water van de Heilige Geest"



Datum: 24 september 2017, tijd: 16.30 uur.
Predikant: Ds. R. Kok (CGK)

Lezen: Markus 9:14-29
Tekst: Markus 9:24b "Geen geestelijke neutraliteit, maar overgave"

http://www.laankerk.nl/?page_id=772
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Wij hadden weer een "cgkzondag".

Datum: 24 september 2017, tijd: 10.00 uur.
Predikant: Ds. R. Kok (CGK)

Lezen: Ezechiël 47:1-12
Tekst: Ezechiël 47:9b "Het wassende water van de Heilige Geest"



Datum: 24 september 2017, tijd: 16.30 uur.
Predikant: Ds. R. Kok (CGK)

Lezen: Markus 9:14-29
Tekst: Markus 9:24b "Geen geestelijke neutraliteit, maar overgave"

http://www.laankerk.nl/?page_id=772
Was een hele fijne zondag
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie