Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wim Anker »

Auto schreef:
Wim Anker schreef:
Ik heb de afgelopen maanden PKN. HHK, CGK, GG en GGiN predikanten gehoord in doordeweekse diensten. No problemo.

Met dit geneuzel over kanselruil wordt enkel verdeeldheid gecreeerd.
Mooi om te lezen.

Hoe kijk jij aan tegen hetgeen waar ds Egas voor heeft opgeroepen?
Ik heb zijn betoog niet gehoord of gelezen maar een oproep tot kanselruil vind ik totaal zinloos. Het dient nergens toe. Overigens heb ik ds. Egas wel gehoord in zendingsdiensten in niet CGK gemeente. Ik snap.gewoon zijn probeem niet.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 okt 2016, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef:
Ik heb zijn betoog niet gehoors of gelezen maar een oproep tot kanselruil vind ik totaal zinloos. Het dient nergens toe. Overigens heb ik ds. Egas wel gehoord in zendingsdiensten in niet CGK gemeente. Ik snap.gewoon zijn probeem niet.
Gaat om dit artikel

http://www.rd.nl/opinie/ds-egas-beleg-b ... -1.1137462
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10594
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ad Anker »

Inderdaad is kanselruil geen oplossing. Vooral niet als een predikant eerst voor een classis gekeurd moet worden. Er wordt op velerlei terrein prima samengewerkt. Dus eens met Wim. Op deze wijze eenheid zoeken stuit op andere bezwaren. Nergens voor nodig.

Je bent overigens wel heel breed georiënteerd Wim. Ik kom niet verder dan GG en GGIN en bij hoge uitzondering pas HHK. O ja, ik kijk wel met regelmaat met mijn dochter naar Nederland zingt op zaterdagavond. Dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:
huisman schreef:
Wim Anker schreef:
Maar waarom zou je het doen? Welk doel dient dan kanselruil? Het lijkt mij alleen maar onhandig. Als mijn auto bijna dezelfde is al die van mijn buurman ga ik toch ook niet autoruilen?

m.a.w. wat voegt kanselruil nu toe aan eenheid?
Over die auto staat niets in de Bijbel over eenheid wel (O.a. Joh17) . Het gaat erom dat deze gemeenten kunnen laten zien dat ze ondanks verschillende kerkgebouwen en kerkverbanden toch èèn zijn.
Ik praat niet over fuseren of het bouwen van een stadion in Barneveld maar gewoon de pijn uit het verleden vergeten en meer te laten zien dat ze in wezen niet verschillen.
Nu komt de aap uit de mouw. Het moet wat lijken voor de buitenwereld. Kanselruil niet om eenheid te bevorderen maar om wat te laten zien.
De aap uit de mouw is wel een erg rare uitdrukking om te verwerpen wat Christus bidt in Zijn hogepriestelijk gebed.
In Joh 17:21 staat dat die ware eenheid juist voor de buitenwereld is. "Opdat de wereld gelove dat gij mij gezonden hebt"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:
Terri schreef:
Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:Niemand heeft me wat in de mond gelegd, , ik constateer iets uit hedendaagse praktijk.
Het is beslist geen karikatuur :nonnon
Ik overdrijf niet en humoristisch is het in geen geval!
Natuurlijk wel. Genoemde personen dachten dat jij het had over diensten buiten de eigen gemeente.
Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Wel toch?
Ze zegt dat er in haar kerk geen weekdiensten zijn en dat ze zich dan niet verplicht voelt om elders een weekdienst te gaan bezoeken.
Lezen Terri. Lezen...
Oke, ze noemde het beide , maar ik begreep dat ze vooral doelde op de weekdiensten elders.
Maar als ik het verkeerd begreep...sorry.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wim Anker »

Auto schreef:
Wim Anker schreef:
Ik heb zijn betoog niet gehoors of gelezen maar een oproep tot kanselruil vind ik totaal zinloos. Het dient nergens toe. Overigens heb ik ds. Egas wel gehoord in zendingsdiensten in niet CGK gemeente. Ik snap.gewoon zijn probeem niet.
Gaat om dit artikel

http://www.rd.nl/opinie/ds-egas-beleg-b ... -1.1137462
Ik kan de oproep tot schuld erkentenis en belijdenis van harte onderschrijven. En dat voor kerk, school, gezin, studie- en gebedskring en persoonlijk.

Maar mij ontgaat waarom dit met "geforceerde" kanselruil bezegeld moet worden. Ad geeft terecht aan dat dat enkel meer verdeeldheid oplevert. Zoiets forceren is gewoon niet slim.

@Huisman: Wij verschillen niet van menig over het feit of eenheid bijbels is, wij verschillen van menig of kanselruil daar onderdeel van moet uitmaken.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Wim Anker schreef:

Nu komt de aap uit de mouw. Het moet wat lijken voor de buitenwereld. Kanselruil niet om eenheid te bevorderen maar om wat te laten zien.
Precies!

Lees Johannes 17: 20-21

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven,
21 opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.

Overigens vind ik het jammer dat je de zonde van kerkelijke verdeeldheid lijkt te bagatelliseren.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Curatorium »

Wim Anker schreef: Maar mij ontgaat waarom dit met "geforceerde" kanselruil bezegeld moet worden. Ad geeft terecht aan dat dat enkel meer verdeeldheid oplevert. Zoiets forceren is gewoon niet slim.
Helemaal eens. Blijkbaar wil ds. Egas graag in de GG preken of iets dergelijks. In ieder geval ziet hij kanselruil als de eerste stap om de verdeeldheid op te lossen. En die benadering is fout, wanneer we kijken naar de bestaande mogelijkheden tot kanselruil (HHK/CGK/PKN) heeft het die kerken helemaal niet bij elkaar gebracht. Dan kan je op classisvergaderingen wel lijstjes gaan maken van toegelaten predikanten (zorgt echt alleen voor meer verdeeldheid overigens), maar dat heeft gewoon geen enkel nut. Tussen 'kanselruil' en 'oplossen kerkelijke verdeeldheid' moet je geen '=' teken plaatsen en de ervaring leert dat het ook geen klein begin is, of een eerste stap.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Auto »

Curatorium schreef: Helemaal eens. Blijkbaar wil ds. Egas graag in de GG preken of iets dergelijks. In ieder geval ziet hij kanselruil als de eerste stap om de verdeeldheid op te lossen. En die benadering is fout, wanneer we kijken naar de bestaande mogelijkheden tot kanselruil (HHK/CGK/PKN) heeft het die kerken helemaal niet bij elkaar gebracht. Dan kan je op classisvergaderingen wel lijstjes gaan maken van toegelaten predikanten (zorgt echt alleen voor meer verdeeldheid overigens), maar dat heeft gewoon geen enkel nut. Tussen 'kanselruil' en 'oplossen kerkelijke verdeeldheid' moet je geen '=' teken plaatsen en de ervaring leert dat het ook geen klein begin is, of een eerste stap.
Bah, wat een negativiteit om een predikant zo te kwalificeren en het laat zien dat jij deze predikant niet begrijpt. Ds. Egas pleit voor een ordelijke gang zaken om eens de impasse te doorbreken.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12042
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:Maar mij ontgaat waarom dit met "geforceerde" kanselruil bezegeld moet worden. Ad geeft terecht aan dat dat enkel meer verdeeldheid oplevert. Zoiets forceren is gewoon niet slim.
De verdeeldheid is ontstaan op de kansels. Datgene wat men preekt, dat leert men ook. En datgene dat ment hoort, daaruit kan men terugluisteren naar wat men leert.

Met kanselruil staat of valt de hele eenheid van de kerk. Als men daar de stok over breekt, breekt men alles.

Dat kan je niet bagatelliseren of het een schijn discussie noemen. Kanselruil is vragen naar de ziel van de eenheid.
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door zonnebloem96 »

Herman schreef:
Wim Anker schreef:Maar mij ontgaat waarom dit met "geforceerde" kanselruil bezegeld moet worden. Ad geeft terecht aan dat dat enkel meer verdeeldheid oplevert. Zoiets forceren is gewoon niet slim.
De verdeeldheid is ontstaan op de kansels. Datgene wat men preekt, dat leert men ook. En datgene dat ment hoort, daaruit kan men terugluisteren naar wat men leert.

Met kanselruil staat of valt de hele eenheid van de kerk. Als men daar de stok over breekt, breekt men alles.

Dat kan je niet bagatelliseren of het een schijn discussie noemen. Kanselruil is vragen naar de ziel van de eenheid.
Eens! Echter wat nog opgemerkt kan worden is dat men bijvoorbeeld enkel dominees uit het andere kerkverband toe kan laten die qua leer niet/nauwelijks verschillen van de eigen leer. Dominee Z. uit kerkverband B kan dezelfde leer verkondigen als dominee X. uit kerkverband A, maar een andere leer dan dominee H. uit hetzelfde kerkverband B.
Wat het overigens niet bepaald minder ingewikkeld maakt. :?
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door coco »

Kerkelijke eenheid is een illusie. Wees blij met alles wat zonder haat en nijd samen kan, en laat de rest in hun waarde.
:hi
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Wim Anker »

Herman schreef:
Wim Anker schreef:Maar mij ontgaat waarom dit met "geforceerde" kanselruil bezegeld moet worden. Ad geeft terecht aan dat dat enkel meer verdeeldheid oplevert. Zoiets forceren is gewoon niet slim.
De verdeeldheid is ontstaan op de kansels. Datgene wat men preekt, dat leert men ook. En datgene dat ment hoort, daaruit kan men terugluisteren naar wat men leert.

Met kanselruil staat of valt de hele eenheid van de kerk. Als men daar de stok over breekt, breekt men alles.

Dat kan je niet bagatelliseren of het een schijn discussie noemen. Kanselruil is vragen naar de ziel van de eenheid.
Tja, ik kan niet zoveel met deze retoriek.
Overigens laten deze reacties - evenals die van @Auto - wel zien dat ds. Egas - en ik twijfel niet aan z'n goede bedoelingen - naar mijn menig hierin zeer naïef is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Orchidee »

Ad Anker schreef:
Terri schreef:
Ad Anker schreef:
Orchidee schreef:Niemand heeft me wat in de mond gelegd, , ik constateer iets uit hedendaagse praktijk.
Het is beslist geen karikatuur :nonnon
Ik overdrijf niet en humoristisch is het in geen geval!
Natuurlijk wel. Genoemde personen dachten dat jij het had over diensten buiten de eigen gemeente.
Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Wel toch?
Ze zegt dat er in haar kerk geen weekdiensten zijn en dat ze zich dan niet verplicht voelt om elders een weekdienst te gaan bezoeken.
Lezen Terri. Lezen...
@Terri heeft het goed gelezen idd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Zita »

Wim Anker schreef:
Herman schreef:
Wim Anker schreef:Maar mij ontgaat waarom dit met "geforceerde" kanselruil bezegeld moet worden. Ad geeft terecht aan dat dat enkel meer verdeeldheid oplevert. Zoiets forceren is gewoon niet slim.
De verdeeldheid is ontstaan op de kansels. Datgene wat men preekt, dat leert men ook. En datgene dat ment hoort, daaruit kan men terugluisteren naar wat men leert.

Met kanselruil staat of valt de hele eenheid van de kerk. Als men daar de stok over breekt, breekt men alles.

Dat kan je niet bagatelliseren of het een schijn discussie noemen. Kanselruil is vragen naar de ziel van de eenheid.
Tja, ik kan niet zoveel met deze retoriek.
Overigens laten deze reacties - evenals die van @Auto - wel zien dat ds. Egas - en ik twijfel niet aan z'n goede bedoelingen - naar mijn menig hierin zeer naïef is.
Ik snap de logica van Herman ook niet zo.
1. Ik vraag me af of de verdeeldheid is ontstaan op de kansels. Ik denk dat de verdeeldheid soms wel vanaf de kansels gevoed wordt, maar dat is iets anders.
2. Waarom zou het zo zijn dat kanselruil bepalend is voor de eenheid van de kerk? Ik zie dat echt niet. Ik denk dat de eenheid van de kerk bepaald wordt door het elkaar erkennen en herkennen in Christus, ondanks de verschillen. Er kunnen dan best wel verschillen in accent of in gewoonten zijn.
Plaats reactie