Kerkelijke eenheid / Kanselruil

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Marco heeft het over de breedte van de CGK. Allemaal droevige dingen, dat zeker. Des te meer verblijdend dat ook in die kerk Gods Woord nog mag klinken. Ik zou het meer per gemeente bekijken.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

MarcoBijl schreef:Ds Egas voorstel vind ik levens gevaarlijk !
Want schuldbelijdenis vraagt ook om totale verandering.
Maar deze schuldbelijdenis is alleen water bij de wijn. Elkaars kansel maar voor elkaar te openen en de kerk gaat door een trechter tot elkaar te komen.
Mensen zie wat in de kerk van Ds Egas gebeurd. Praktiserende Homo 's aan het avondmaal. samen met de vrijgemaakte ( vrouw in ambt , loslaten 4de gebod , met de Ned.Geref verder....( kinderen aan het avondmaal , vrouw in ambt , praktiserende homo en lesbisch in ambt. Met de PKN verder .... waarvan de luthersen met de Roomsen een verbond gesloten hebben en de PKN die atheïsten in hun kanselbestand hebben.
Om es een paar dingen te noemen ....maar te zwijgen over welke Bijbelvertaling en zang''liederen'' ze zingen. Welke band speelt er. Welke tucht heerst er ( niet meer).

Levens gevaarlijk. Ik zeg niet dat er een aantal Ds juist inhoudelijk best wel de kan,maar we spreken over kerkverband
Als je een kerkverband wilt verketteren doe het dan op basis van feiten:
1. In de Chr. Geref Kerken mogen geen praktiserende homo's aan het Avondmaal.
2. De Chr. Geref. Kerken gaan (nog) niet samen met de Gereformeerd Vrijgemaakten. Overigens valt nog te bezien of deze samenwerking, met het gegeven van de laatste GKV-synode, verder zal ontwikkelen.
3. Wat bedoel je met het loslaten van het 4e gebod?
4. De samenwerking tussen de Chr. Geref. Kerk en de PKN is alleen met hen die zich in Schrift en Belijdenis verbonden weten aan de Drie Formulieren van Enigheid. Dan kom je uit bij de Gereformeerde Bond.
5. In de Chr. Geref. Kerken zijn inderdaad verschillende vertalingen in omloop, dus ook de Statenvertaling. Verheug u slechts een weinig dat dit nog gevonden wordt.
6. In de Chr. Geref. Kerken zijn inderdaad verschillende gebruiken omtrent het zingen, dus ook nog gemeenten met alleen de berijming van 1773. Wederom verheug u slechts een weinig.

in de Chr. Geref. Kerken mag nog een zuivere Evangeliebediening zijn. Niet slecht een weinig, maar in een groot deel van de kerken. Daarnaast weten de kerken zich verbonden in hartelijke broederlijke liefde en probeert men elkaar, ondanks de vele verscheidenheid, vast te houden. En of de tucht functioneert? Net zo goed als in andere kerken is deze nog steeds aanwezig.

Het voorstel van Ds. Egas zou je eerder een warm hart toe moeten dragen. Of is er bij jou geen deernis over het geruis van Sion? Waar is het staan naar kerkelijke eenheid? Moet het ons als kerken niet aanklagen de ten hemelschrijende verdeeldheid onderling? Het lichaam van Christus is uiteen gescheurd! Sta daar maar even bij stil i.p.v. de ene kerk na de andere over het filleermes te halen.
Aan je andere postings te zien, vermoed ik dat je lid of kerkt in de GerGem. Daar is ook niet alles koek en ei.
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

Eilander ; Ik hoor hele fijne preken door de weeks van bv Ds Ruis , Korving , C Bos , Polinder ,Uitslag , Westerink en CP de Boer , Capellen.
Maar kanselruil plaatselijk is erkennen landelijk. toch? Ze besluiten toch landelijk en accepteren het toch gezamenlijk?

@JCRyle

Ken jij de zaak die Zwolle verwijzend https://www.nd.nl/nieuws/geloof/cgk-zwo ... 1680.lynkx

Emmeloord heeft zelfs zo gehad dat een lesbisch stel een kind liet dopen en aan het avondmaal konden.

Kijk CGK /GKV in Surhuistereen. samen!!!! wil je meer voorbeelden?

In de GKV is de zaak Ophof geweest en de synode gaf Ds Ophof gelijk omtrent 4de gebod. Niet meer van deze tijd.

samenspreken doe je niet met een deel van een kerk. Het is in de PKN onmogelijk , want alles zit aan elkaar vast.

Ik leg niet uit dat er geen geloof meer te vinden is in de CGK !!!! absoluut niet
Maar er is meer dat ons scheid dan ons bind. Dat is alles

En waar ik overschreef is dat met schuldbelijdenis alleen je er niet komt als niet iedere kerk gelijk handeld.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

MarcoBijl schreef:Eilander ; Ik hoor hele fijne preken door de weeks van bv Ds Ruis , Korving , C Bos , Polinder ,Uitslag , Westerink en CP de Boer , Capellen.
Maar kanselruil plaatselijk is erkennen landelijk. toch? Ze besluiten toch landelijk en accepteren het toch gezamenlijk?.
Nee, dat zie ik zeker niet zo. Niet met iedereen hoef je te ruilen.
We kunnen elkaar beter vasthouden dan dit soort gezoek naar de gebreken van de ander.
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

Hoi Eilander

We hebben het over Kerkverband. Een Ds of ouderling of diaken onderteken je dat je je houd aan de besluiten. Mits de besluiten tegen Gods Woord in gaat.

Dus besluit een Synode om contact en verder toe te staan met GKV en NGK en de huwelijken die daaruit voor komen ,terwijl je aan de andere kant aan de buitenwacht te kennen geven dat ze op besluiten niet zover willengaan. In de praktijk gebeurt iets wel. Dan s er een 2 deling.
Als je n kerkverband niks doet , erken je dat. Dat heb je ondertekend .
Waar je dan mee wilt kanselruilen ondertekenen dat niet. Dan is daar al weer een kloof die nog niet overbrug baar is
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

MarcoBijl schreef:Eilander ; Ik hoor hele fijne preken door de weeks van bv Ds Ruis , Korving , C Bos , Polinder ,Uitslag , Westerink en CP de Boer , Capellen.
Maar kanselruil plaatselijk is erkennen landelijk. toch? Ze besluiten toch landelijk en accepteren het toch gezamenlijk?

@JCRyle

Ken jij de zaak die Zwolle verwijzend https://www.nd.nl/nieuws/geloof/cgk-zwo ... 1680.lynkx

Emmeloord heeft zelfs zo gehad dat een lesbisch stel een kind liet dopen en aan het avondmaal konden.

Kijk CGK /GKV in Surhuistereen. samen!!!! wil je meer voorbeelden?

In de GKV is de zaak Ophof geweest en de synode gaf Ds Ophof gelijk omtrent 4de gebod. Niet meer van deze tijd.

samenspreken doe je niet met een deel van een kerk. Het is in de PKN onmogelijk , want alles zit aan elkaar vast.

Ik leg niet uit dat er geen geloof meer te vinden is in de CGK !!!! absoluut niet
Maar er is meer dat ons scheid dan ons bind. Dat is alles

En waar ik overschreef is dat met schuldbelijdenis alleen je er niet komt als niet iedere kerk gelijk handeld.
Zwolle is inderdaad een gemeente waar men zich niet naar de synode besluiten wilt voegen. Maar op basis van één gemeente mag je een heel kerkverband niet afschrijven. Wat betreft Emmeloord: daar kan ik niks over zeggen, aangezien mij deze kwestie onbekend is. Als men daar tegen is, staat de kerkelijke weg open. Dat er samenwerkingsgemeenten zijn tussen de CGK en de GKV is mij ook bekend. Maar dat wilt niet zeggen dat de gehele kerk volgende week onder één dak zit met de vrijgemaakten. Je kan niet redeneren vanuit één plaatselijke gemeente naar het totaal, dat is generaliseren. Er zijn namelijk ook genoeg gemeenten die niet samenwerken met de plaatselijke GKV of NGK.

Je doelt terecht op de grote verscheidenheid binnen de CGK. En daar word ik evenmin vrolijk en blij van als menig ander. Maar in plaats van de verschillen op de spits te drijven en de grote scheiding te benadrukken, mag in tijden van polarisatie de nadruk ook liggen op het vasthouden van elkaar. En nee dat is niet weglopen voor de verschillen, want die moeten m.i. zeker benoemd worden. Alleen we moeten waken voor het verder uiteengroeien van elkaar en voor het afzetten tegen elkaar. En helaas merk ik dat dit niet altijd lukt.
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

zie maar onder CGKV en je ziet dat het er niet 1 is. En ja 1 kerk. En ja ook daarin mogen GKV broeders als ouderlingen en dominees op elkanders kerkelijke weg komen.

Dus sta niet versteld van te kijken dat als deze gemeentes een vrouwelijke dominee of ouderling komt dat ook die in de vrijheid de classis mag bezoeken.

http://www.homoindekerk.nl/rapportenbes ... tschappen/

15 kerken !

En dit proces gaat voort

Ds J Westerink zei es dat hij vreesde dat de CGK over een korte tijd niet meer bestaat.

En daar kan hij best gelijk in krijgen. Helemaal als de CGK uit Apeldoorn gaat.
De ene kant gaat met de GKV en NGK mee en de andere gaat met de HHK mee.

En dan kun je zeggen dat de anderen nog niet samen zijn ,maar ze '' hokken '' wel iedere zondag met elkaar.
Ik zit niet met u te sollen hoor. Ik merk heus dat u zelf ook de zelfde zorgen omtrent dit heeft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

MarcoBijl schreef:Hoi Eilander

We hebben het over Kerkverband. Een Ds of ouderling of diaken onderteken je dat je je houd aan de besluiten. Mits de besluiten tegen Gods Woord in gaat.

Dus besluit een Synode om contact en verder toe te staan met GKV en NGK en de huwelijken die daaruit voor komen ,terwijl je aan de andere kant aan de buitenwacht te kennen geven dat ze op besluiten niet zover willengaan. In de praktijk gebeurt iets wel. Dan s er een 2 deling.
Als je n kerkverband niks doet , erken je dat. Dat heb je ondertekend .
Waar je dan mee wilt kanselruilen ondertekenen dat niet. Dan is daar al weer een kloof die nog niet overbrug baar is
Beetje lastig gesprek wel, vind ik. Je kunt de predikanten die je noemt moeilijk in de schoenen schuiven dat ze de zondige praktijken vóórstaan, evengoed als je dat in de PKN niet kunt zeggen.
Dat de PKN als geheel zo verschrikkelijk ziek is dat zelfs een dominee die het bestaan van God ontkent gehandhaafd wordt, is enorm verdrietig. Toch zijn ook daar predikanten die niet weg kunnen en zo mag Gods Woord nog onverkort klinken in die gemeenten binnen de PKN.
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

Hoi Eilander

Het word nog moeilijker. Ik begrijp best dat het moeilijk is het zinkend schip te verlaten.
Maar uiteindelijk weet je dat je in een zinkend schip verzuipt ......mits je op tijd je in de sloep begeeft.

Oprechte gelovigen vind je in iedere kerk. Ik heb Ds Oberink een paar keer gehoord . DsSchuurman ook.
Ontzag voor een keer in Wijnjewoude dat ze zo' n eerbied hadden omtrent zuivere HA.

Ik begrijp best dat het moeilijk is in een kerk wat je lief is.

Maar de apostelen moesten toch ook hun kleren n schoenen stof vrij maken buiten de stad?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

MarcoBijl schreef:Hoi Eilander

Het word nog moeilijker. Ik begrijp best dat het moeilijk is het zinkend schip te verlaten.
Maar uiteindelijk weet je dat je in een zinkend schip verzuipt ......mits je op tijd je in de sloep begeeft.
Ik weet niet waar je het nu over hebt. Moet ik de PKN verlaten volgens jou? Weet jij een kerk waar het volmaakt is?
Volgens mij is het zo, dat 'waar het Woord is, daar is de Kerk'. Dan hoef ik niet weg.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door samanthi »

MarcoBijl schreef:Ds Egas voorstel vind ik levens gevaarlijk !
Want schuldbelijdenis vraagt ook om totale verandering.
Maar deze schuldbelijdenis is alleen water bij de wijn. Elkaars kansel maar voor elkaar te openen en de kerk gaat door een trechter tot elkaar te komen.
Mensen zie wat in de kerk van Ds Egas gebeurd. Praktiserende Homo 's aan het avondmaal. samen met de vrijgemaakte ( vrouw in ambt , loslaten 4de gebod , met de Ned.Geref verder....( kinderen aan het avondmaal , vrouw in ambt , praktiserende homo en lesbisch in ambt. Met de PKN verder .... waarvan de luthersen met de Roomsen een verbond gesloten hebben en de PKN die atheïsten in hun kanselbestand hebben.
Om es een paar dingen te noemen ....maar te zwijgen over welke Bijbelvertaling en zang''liederen'' ze zingen. Welke band speelt er. Welke tucht heerst er ( niet meer).

Levens gevaarlijk. Ik zeg niet dat er een aantal Ds juist inhoudelijk best wel de kan,maar we spreken over kerkverband
Heb je het over ds AA Egas?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Mara »

MarcoBijl schreef:orchidee ; Ik ben van huis uit vrijgemaakt. Mijn ouders zijn de laatste jaren vaak verbonden aan de CGK. Mijn broer zit in de Ned/CGK te Emmeloord.
Mijn ooms en tantes zitten over het land bij verschillende combinaties.

Lees veer kerkelijke besluiten van verschillende kerken.
Nee geen roddels ,maar feiten

Vertrouw je het niet? Google maar wat door het internet en lees vanelkaar de besluitvormingen
Beste Marco, als je vindt dat dit niet juist is, is dit forum niet de goede plek om het te ventileren.
Iedereen weet dat de CGK (en niet alleen zij) een verdeelde kerk is. En plaatselijke moeilijkheden (struikelblokken) moet je hier niet neerleggen, maar ter plaatse.
Voor de goede orde: ik ben zelf CGK. En zie met pijn en droefheid hoe dit kerkverband steeds verder verdeeld raakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Ik vind de toonzetting van MarcoBijl niet zo netjes en ik maak mij ook niet zo´n zorgen over de diversiteit in de CGK, maar de punten die hij noemt zijn wel degelijk in een bredere stroom van de CGK aan de orde. Echt niet alleen in Zwolle, welke gemeente overigens in zijn eentje groter is dan tien andere gemeenten. Er zijn veel meer linkse gemeenten in de CGK dan rechtse.

Overigens valt dit mijns inziens allemaal nog ruim binnen de normen van de orthodoxie. Ik was onlangs in Zwolle in een gezamenlijke dienst CGK/GKV en dat was een rechtzinnige dienst, al houd ik persoonlijk niet zo van een bandje in de kerk. Maar misschien ligt dat aan de predikant die voorging en natuurlijk aan een verschillend beoordelingskader.
MarcoBijl
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017, 15:12

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door MarcoBijl »

Beste Eilander

Als je in het schip wilt blijven dan moet je eerst het gat dicht maken en het roer weer in orde krijgen.
Dat houd in dat je Gods Woord na met streven en de valse herders en leraars uit uw midden moet zetten.
Vandaar dat God zelf het zwaard heeft gegeven.
Een volmaakte Kerk vinden we hier niet. Maar HIJ heeft ons wel op weg weten te helpen ......omtrent voldoende olie in onze lamp.
En Olie te laten branden moet je es Bunyan lezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

MarcoBijl schreef:Beste Eilander

Als je in het schip wilt blijven dan moet je eerst het gat dicht maken en het roer weer in orde krijgen.
Dat houd in dat je Gods Woord na met streven en de valse herders en leraars uit uw midden moet zetten.
Vandaar dat God zelf het zwaard heeft gegeven.
Een volmaakte Kerk vinden we hier niet. Maar HIJ heeft ons wel op weg weten te helpen ......omtrent voldoende olie in onze lamp.
En Olie te laten branden moet je es Bunyan lezen.
Nogmaals, ik bezie het vanuit de plaatselijke gemeente en jij beziet het vanuit het totale kerkverband. Zo kom je er niet uit, en daarom stop ik er maar mee.
Plaats reactie