Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Jeremiah »

Nasrani schreef:
Johannes van Dijk schreef:
JCRyle schreef: Je zegt ongetwijfeld een hoop waarheden, maar het gaat mij tegenstaan. Het stuit mij gigantisch tegen de borst hoe je de ene na de andere afserveert. En dan gaat het voornamelijk hoe je dat doet. Niet dat ik het allemaal zo goed doet, nee verre van dat. Maar om nu de ene na de andere de afgrond in de schieten, vanwege de eigen-godsdienst, daar blijf ik graag verre van. Daarnaast heb ik veel moeite met hoe jij het onvoorwaardelijk Evangelie verengt tot een onmogelijkheid. Ik zie bij jou de genadedeur niet openstaan. Het heeft nooit gekund, het kan niet en het zal nooit kunnen. Ik krijg het er spaansbenauwd van. Je verwijt de 'vrijzinnigheid' dat er niets van uitgaat, maar gaat er van jou iets uit? Gaat er iets uit van een donderende Sinaï met zijn onmogelijkheid? Of gaat er iets uit van dat liefdevolle Evangelie voor onverbetelijke zondaren? Dat God geen lust heeft in de dood van een zondaar. Dat God Zelf de Weg gegeven heeft, waardoor Zijn vijanden met Hem verzoend kunnen worden. Dat de prijs betaald en aan het recht voldaan is, zodat zondaren hun eigengerechtigheid mogen verliezen en de Bloedgerechtigheid van Christus mogen ontvangen. Dat Christus de Wet vervult heeft, zodat wij vlekkeloos heilig in Hem voor God mogen staan. En dit alles wil de Heere door Zijn Geest ons schenken. De Naam van de Drie-enige God is aan ons voorhoofd verbonden. En waar spreekt dat nu van? Ten eerste van de noodzaak van wedergeboorte en ten tweede van mogelijkheid van wedergeboorte. Want Christus heeft Zijn leven afgelegd en weer opgenomen, om zo voor ons het Leven te zijn. Geloof je dat? Dan is Christus je Borg bij God!
Beter hier Spaans benauwd dan straks voor eeuwig je tong moeten kauwen onder het roepen van had ik,had ik,had ik maar. Dat ik je tegensta kan ik heel goed begrijpen Ryle, al weet ik je echte naam niet. ik denk dat er op dit forum wel meer vingers omhoog gaan, die mij liever kwijt zijn dan rijk. Maar dat deert me in het minst niet. Wist je dat zelfs de discipelen vertwijfeld uitriepen bij de Heere: Wie kan dan nog zalig worden? Hoe antwoordde de Heere? Bij de mens is dat onmogelijk,maar wat bij de mens onmogelijk is,dat is mogelijk bij God. Bij mij zit de genadedeur dicht ja. En sterker nog, ik heb de knop er aan mijn kant afgehakt. Dus van mijn kant kan die deur nooit meer open. Het is zoals je zegt een onmogelijkheid. En ik heb nergens op dit forum beweert dat er van mij wat anders uitgaat, dan een grote stank. Al eens zo,n smeulende vlaswiek onder je neus gehad? Bah! ik probeer slechts wat gebrek vol door te geven, wat ik zoals onder de prediking, en het lezen van oudvaders op mag merken. Meer niet. Pas maar op voor een verondersteld geloof. Die vrouw die Jezus aanliep omdat haar dochtertje deerlijk van de duivel bezeten was, werd door Jezus omarmt en gekust? Nee weggestuurd! Alleen voor de verloren schapen van het huis Israëls. Daar sta je dan! Stterker nog, we gaan toch niet het brood van de kinderen voor de honden werpen? En gelukkig mocht ze door de trekkende liefde des Heeren aanhouden. Maar Heere,de honden eten toch ook van de brokjes die van de tafel vallen? Kijk, met dat volk voel ik me verenigd. Over de bol getsreken worden,en op de schoot liefelijk vertroeteld willen we allemaal. Maar we zijn van nature geen kinderen maar vijanden! Daar gaf Ds.Kort ook nog een goed voorbeeld van.Een boerenknecht die al jaren op de boerderij werkt, eet zelfs mee aan de tafel.Hij slaapt onder hetzelfde dak.Hij hoort als het ware bij de huisraad. Hij meent dat hij wel in het testament komt te staan.Hij hoort er toch zeker al jaren bij? Maar hij is rechteloos. Hij is knecht,en geen kind. Vat je dit beste vriend? Je kan je van alles inbeelden,maar dat bloed moet aan de deurposten van ons hart komen,wil het wel zijn.
De Heere Jezus zegt in Openbaring 3:20:Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.
Hoe kan je deur dan open als jij de knop er hebt afgehakt?
Zonder kracht van God kan niemand de deur openen. Lees de verklaring van Obadiah Sedgwick bij deze tekst:

U ziet dat deze woorden zijn uitgesproken bij wijze van bediening of voorwaarde: 'indien iemand’ enz. Dit toont ons dat er zowel aan onze zijde als aan Christus’ zijde iets gedaan moet worden. Hoewel Christus zeer gewillig is om een zondaar zalig te maken, wil Hij het echter niet doen tegen onze wil. Het is zeker waar dat de bereidheid om voor Christus te openen geen natuurlijk, maar een bovennatuurlijk werk is. Toch moet dit werk er zijn, want anders kan er geen bekering, geen betering bij ons zijn.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

Framboos schreef:
Ik heb het al meer gezegd: het is één van de twee:
1. Of je mag de Heere kennen in een waar geloof, al is het nog zo klein... maar dan heb je toch iets gezien van de heerlijkheid van Christus en in een toevluchtnemend geloof Hem enigermate mogen omhelzen. Maar dan mag je Gods werk ook niet tekort doen door steeds maar te zeggen dat je alleen maar onder Gods toorn ligt.2. Of je hebt niets... dan mag je jezelf niet wijsmaken dat je toch wel met het volk van God verenigd bent, en dat je soms een kruimeltje krijgt, enzovoorts. Er is geen tussenweg, beste Hans, anders leer je stiekem tóch drie wegen! Niet doen, dat is levensgevaarlijk.
Hier ben ik het van harte mee eens. Als je zegt kruimels te krijgen, vergelijk je jezelf met de kananese vrouw, van wie de Heere zei: vrouw, groot is uw geloof. Die vrouw had meer dan alleen ellendekennis, maar zag in Hem zoveel, dat ze tot Hem de toevlucht nam. Als je nooit de toevlucht tot Christus nam, reken je dan niet tot verenigd met Gods volk, want dan zijn we nog steeds vijanden
Okee,okee,laat ik het dan anders formuleren; Ik voel me niet verenigd met dat volk,want ik heb niks.Maar ik voel me thuis bij dat volk. Zo beter? En met die aangereikte kruimeltjes bedoel ik, dat ik wat mag voelen in mijn hart onder de preek, of bij het lezen waar ik amen op mag zeggen. Kan je misschien daarmee leven?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:Okee,okee,laat ik het dan anders formuleren; Ik voel me niet verenigd met dat volk,want ik heb niks.Maar ik voel me thuis bij dat volk. Zo beter? En met die aangereikte kruimeltjes bedoel ik, dat ik wat mag voelen in mijn hart onder de preek, of bij het lezen waar ik amen op mag zeggen. Kan je misschien daarmee leven?
Maar dan moet je zo eerlijk zijn om te zeggen: ik heb het boek van Van der Groe (De toetssteen) gelezen, maar ik ben het er ontzettend mee oneens.
Want hier klopt echt helemaal niets van.
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door edele strijdster »

Beste Johannes,
Met verbazing, maar toch ook met verdriet lees ik je reacties. Je komt op mij soms zo hard over in je reacties....
Ik kan een heel eind met je meegaan. Toch heb ik ook een paar oprechte vragen voor je.
Ik zou het waarderen als je daar eerlijk op antwoord…
Johannes van Dijk schreef: Als die volle avondmaaltafels werkelijk uit kinderen Gods bestond, zou er dan niet een heel andere geur van de gemeente uitgaan?

Hoe bedoel je dit? Welke geur? Gaat die geur uit van de mensen die aan de tafel zitten? Of bedoel je de geur van Christus? Waarvan Hooglied spreekt?
Wat gaat er volgens jou voor geur uit van deze gemeenten? En waarop baseer je dat? Is jou mening gebaseerd op de Bijbel, of zijn het meer culturele overtuigingen (die overigens ook lang niet altijd verkeerd zijn)?
Johannes van Dijk schreef:Er gaat niets van uit,dan zichtbare wereld, en een veronderstelde wedergeboorte, en een verondersteld geloof.
Wat bedoel je met een zichtbare wereld?
Komt geloven vooral tot uiting in het zichtbare/ tastbare? Of komt geloven vooral tot uiting in de vruchten van de Geest (waar het in een ander topic ook al over ging)?
Hoe zie jij aan mensen of het om een veronderstelde wedergeboorte en een verondersteld geloof gaat? Kun je dit ook onderbouwen vanuit de Bijbel?

Heb je wel eens écht contact gehad met mensen uit deze gemeente? De tijd genomen voor een echt gesprek? Zo ja, dan ben ik benieuwd op welke punten jullie elkaar wel kunnen/ konden vinden.
Johannes van Dijk schreef: ik denk alleen in onze kerken in de gemeente Sommelsdijk-Middelharnis een 600 avondmaalgangers! Bad Abraham voor Soddom en Gomorra voor 600 rechtvaardigen? Neen! Hij begon met 50. en...die waren er niet. ook geen 40, ook geen 30, zelfs geen 20. Ben je er nog?
Is het betreurenswaardig dat er gemeenten zijn waar de avondmaalstafels vol zitten of is het in en in verdrietig dat er gemeenten zijn waar het ‘gewoon’ en soms zelfs ‘toegejuicht’ wordt dat er maar 2 of 3 mensen aan gaan?
Hoe zie jij de vrucht van de prediking, het werk van de Geest in deze?
En ik moet toch ook denken aan de psalm die je zelf in een ander topic citeerde.

Die hier bedrukt met tranen zaait, gaat verder dan jou citaat…
Die hier bedrukt met tranen zaait,
Zal juichen, als hij vruchten maait;
Die 't zaad draagt, dat men zaaien zal,
Gaat wenend voort, en zaait het al;
Maar hij zal, zonder ramp te schromen,
Eerlang met blijdschap wederkomen,
En met gejuich, ter goeder uur
Zijn schoven dragen in de schuur.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3981
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Terri »

Johannes van Dijk schreef:
Nasrani schreef:De Heere Jezus zegt in Openbaring 3:20:Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij. Hoe kan je deur dan open als jij de knop er hebt afgehakt?
Dat heb je goed gezien,dat kan ook niet. Hij moet de deur openen. Want al zat die knop er nog aan, ben ik vijandig genoeg om hem niet open te doen. Ken je dat?
Ik mis volledig de hunkering en het verlangen naar de Heere Jezus en het lijkt of dat een verdienste is.
Het is een religie die me sterk doet denken aan de Islam.
Een dwaalleer!
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ambtenaar »

Johannes van Dijk schreef: Ik denk echter wel als b.v. in die vrijzinnige HHK gemeenten een rechtzinnige predikant met regelmaat voorgaat,dat de kerk half leegloopt. Maar ik zie dat niet als een verlies.
Wat mij betreft de gotspe van de maand: de vrijzinnige HHK gemeentes.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Nasrani »

Johannes van Dijk schreef:
Nasrani schreef:De Heere Jezus zegt in Openbaring 3:20:Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij. Hoe kan je deur dan open als jij de knop er hebt afgehakt?
Dat heb je goed gezien,dat kan ook niet. Hij moet de deur openen. Want al zat die knop er nog aan, ben ik vijandig genoeg om hem niet open te doen. Ken je dat?
Hoe kan het dan dat Jezus zegt: Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent?
Beste Hans wat je zegt is niet bijbels. Er staat niet dat er aan de buitenkant een knop zit. Vreselijk als die deur niet open gedaan kan worden! Het is ongeloof.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
Johannes van Dijk schreef: Ik denk echter wel als b.v. in die vrijzinnige HHK gemeenten een rechtzinnige predikant met regelmaat voorgaat,dat de kerk half leegloopt. Maar ik zie dat niet als een verlies.
Wat mij betreft de gotspe van de maand: de vrijzinnige HHK gemeentes.
Toch zit de vrijzinnigheid en het extremisme van Johannes helemaal niet zo ver uit elkaar. Het draait allebei om de mens en om vertrouwde klanken. Overigens zou ik Johannes zeker niet orthodox willen noemen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

Johannes van Dijk schreef:
JCRyle schreef: Je zegt ongetwijfeld een hoop waarheden, maar het gaat mij tegenstaan. Het stuit mij gigantisch tegen de borst hoe je de ene na de andere afserveert. En dan gaat het voornamelijk hoe je dat doet. Niet dat ik het allemaal zo goed doet, nee verre van dat. Maar om nu de ene na de andere de afgrond in de schieten, vanwege de eigen-godsdienst, daar blijf ik graag verre van. Daarnaast heb ik veel moeite met hoe jij het onvoorwaardelijk Evangelie verengt tot een onmogelijkheid. Ik zie bij jou de genadedeur niet openstaan. Het heeft nooit gekund, het kan niet en het zal nooit kunnen. Ik krijg het er spaansbenauwd van. Je verwijt de 'vrijzinnigheid' dat er niets van uitgaat, maar gaat er van jou iets uit? Gaat er iets uit van een donderende Sinaï met zijn onmogelijkheid? Of gaat er iets uit van dat liefdevolle Evangelie voor onverbetelijke zondaren? Dat God geen lust heeft in de dood van een zondaar. Dat God Zelf de Weg gegeven heeft, waardoor Zijn vijanden met Hem verzoend kunnen worden. Dat de prijs betaald en aan het recht voldaan is, zodat zondaren hun eigengerechtigheid mogen verliezen en de Bloedgerechtigheid van Christus mogen ontvangen. Dat Christus de Wet vervult heeft, zodat wij vlekkeloos heilig in Hem voor God mogen staan. En dit alles wil de Heere door Zijn Geest ons schenken. De Naam van de Drie-enige God is aan ons voorhoofd verbonden. En waar spreekt dat nu van? Ten eerste van de noodzaak van wedergeboorte en ten tweede van mogelijkheid van wedergeboorte. Want Christus heeft Zijn leven afgelegd en weer opgenomen, om zo voor ons het Leven te zijn. Geloof je dat? Dan is Christus je Borg bij God!
Beter hier Spaans benauwd dan straks voor eeuwig je tong moeten kauwen onder het roepen van had ik,had ik,had ik maar. Dat ik je tegensta kan ik heel goed begrijpen Ryle, al weet ik je echte naam niet. ik denk dat er op dit forum wel meer vingers omhoog gaan, die mij liever kwijt zijn dan rijk. Maar dat deert me in het minst niet. Wist je dat zelfs de discipelen vertwijfeld uitriepen bij de Heere: Wie kan dan nog zalig worden? Hoe antwoordde de Heere? Bij de mens is dat onmogelijk,maar wat bij de mens onmogelijk is,dat is mogelijk bij God. Bij mij zit de genadedeur dicht ja. En sterker nog, ik heb de knop er aan mijn kant afgehakt. Dus van mijn kant kan die deur nooit meer open. Het is zoals je zegt een onmogelijkheid. En ik heb nergens op dit forum beweert dat er van mij wat anders uitgaat, dan een grote stank. Al eens zo,n smeulende vlaswiek onder je neus gehad? Bah! ik probeer slechts wat gebrek vol door te geven, wat ik zoals onder de prediking, en het lezen van oudvaders op mag merken. Meer niet. Pas maar op voor een verondersteld geloof. Die vrouw die Jezus aanliep omdat haar dochtertje deerlijk van de duivel bezeten was, werd door Jezus omarmt en gekust? Nee weggestuurd! Alleen voor de verloren schapen van het huis Israëls. Daar sta je dan! Stterker nog, we gaan toch niet het brood van de kinderen voor de honden werpen? En gelukkig mocht ze door de trekkende liefde des Heeren aanhouden. Maar Heere,de honden eten toch ook van de brokjes die van de tafel vallen? Kijk, met dat volk voel ik me verenigd. Over de bol getsreken worden,en op de schoot liefelijk vertroeteld willen we allemaal. Maar we zijn van nature geen kinderen maar vijanden! Daar gaf Ds.Kort ook nog een goed voorbeeld van.Een boerenknecht die al jaren op de boerderij werkt, eet zelfs mee aan de tafel.Hij slaapt onder hetzelfde dak.Hij hoort als het ware bij de huisraad. Hij meent dat hij wel in het testament komt te staan.Hij hoort er toch zeker al jaren bij? Maar hij is rechteloos. Hij is knecht,en geen kind. Vat je dit beste vriend? Je kan je van alles inbeelden,maar dat bloed moet aan de deurposten van ons hart komen,wil het wel zijn.
Ja het is een onmogelijkheid van onze kant! Maar o, wonder van genade .. het is mogelijk bij God. Want Hij heeft de pers getreden! Hij heeft de straf gedragen en de prijs betaald. Hij heeft Zijn leven afgelegd en weer opgenomen, zodat wij zondaren met God verzoend kunnen worden. En o wonder van genade .. Hij heeft Zijn Geest uitgestort. Uitgestort om de Fontein van Levend Water uit te gieten op ons dorrre en vleeslijk bestaan, zodat wij zullen leven in Hem. Ja, meer nog Hij is ons leven. Hij heeft de zonden, de dood en het graf verslonden en als buit uitgedragen als Overwinnaar. Opdat zelfs het wederhorig kroost altijd bij Hem zou wonen. O wonder van genade .. dan kan het voor de grootste van de zondaren. Ja dan kan het voor de hardste zondaren. Dan kan het voor de grootste vijand van God. Ja dan kan het voor de goddelooste zondaar. dan kan het voor de godsdienstigste zondaar. Ja dan kan het voor jou en mij!
Dan kan het om Jezus Christus' wil:

7 Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
8 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

Dan staat de deur van genade nog open .. en zullen we dan op zo'n grote zaligheid geen acht slaan?

Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doon,
en Christus zal over u lichten!
Zo wekt u, zo trekt u als broeder Gods Zoon,
eer Hij u als rechter komt richten.
Ontwaak en sta op, het gevaar is zo groot!
Wie kiest, o verdwaasde, voor 't leven de dood?

Ontwaak, gij die slaapt in de zonde, met spoed,
de nacht is zo lang reeds verdwenen!
Het licht der genade, met blijdschap begroet,
heeft d' aarde reeds eeuwen beschenen.
En groots is uw roeping en heilig uw taak,
en d' uren zijn weinig: ontwaak dan, ontwaak!

Sta op uit de doden, o zondaar, en leef,
dat Christus ook over u lichte!
Sta op uit de doden, o zondaar, of beef
voor God en het jongste gerichte!
Nog wekt u de Heiland en nog is er raad,
sta op uit de doden,'t is spoedig te laat!

Welzalig de vrome, die wandelt in 't licht,
door Christus de doodslaap ontrezen.
Hoe vaak hier de dag voor de duisternis zwicht,
't zal nimmermeer nacht voor hem wezen,
"Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doon!"
Zo spreekt van de hemel uw Heiland, Gods Zoon.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

---knip--- Ordinaire taal niet toegestaan
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

Nasrani schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Nasrani schreef:De Heere Jezus zegt in Openbaring 3:20:Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij. Hoe kan je deur dan open als jij de knop er hebt afgehakt?
Dat heb je goed gezien,dat kan ook niet. Hij moet de deur openen. Want al zat die knop er nog aan, ben ik vijandig genoeg om hem niet open te doen. Ken je dat?
Hoe kan het dan dat Jezus zegt: Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent? Beste Hans wat je zegt is niet bijbels. Er staat niet dat er aan de buitenkant een knop zit. Vreselijk als die deur niet open gedaan kan worden! Het is ongeloof.
We zijn niets anders dan ongeloof! lees psalm 10, psalm 14, psalm 53. Niet bijbels? Het is maar net hoe je leest. Niet er uit vissen wat in je straatje past, maar het rechtvaardig oordeel aanvaarden.Als jij meent dat je zelf nog wat moet doen, pas je toch beter in een Remonstrantse gemeente? Geen nagelschrap vriend!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Vorst »

Ik word steeds verdrietiger van jouw posts Johannes, en houd er een erg nare smaak van over. Je zegt nogal wat, en veel kan je absoluut niet zeggen. Tragisch dat je op deze manier om je heen slaat.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Nasrani »

Johannes van Dijk schreef:
Nasrani schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Nasrani schreef:De Heere Jezus zegt in Openbaring 3:20:Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij. Hoe kan je deur dan open als jij de knop er hebt afgehakt?
Dat heb je goed gezien,dat kan ook niet. Hij moet de deur openen. Want al zat die knop er nog aan, ben ik vijandig genoeg om hem niet open te doen. Ken je dat?
Hoe kan het dan dat Jezus zegt: Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent? Beste Hans wat je zegt is niet bijbels. Er staat niet dat er aan de buitenkant een knop zit. Vreselijk als die deur niet open gedaan kan worden! Het is ongeloof.
We zijn niets anders dan ongeloof! lees psalm 10, psalm 14, psalm 53. Niet bijbels? Het is maar net hoe je leest. Niet er uit vissen wat in je straatje past, maar het rechtvaardig oordeel aanvaarden.Als jij meent dat je zelf nog wat moet doen, pas je toch beter in een Remonstrantse gemeente? Geen nagelschrap vriend!
Je geeft geen antwoord op mijn vraag....
Ik meen niet dat ik of jij wat moet doen uit ons zelf. Het is Jezus zelf die het zegt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:Okee,okee,laat ik het dan anders formuleren; Ik voel me niet verenigd met dat volk,want ik heb niks.Maar ik voel me thuis bij dat volk. Zo beter? En met die aangereikte kruimeltjes bedoel ik, dat ik wat mag voelen in mijn hart onder de preek, of bij het lezen waar ik amen op mag zeggen. Kan je misschien daarmee leven?
Maar dan moet je zo eerlijk zijn om te zeggen: ik heb het boek van Van der Groe (De toetssteen) gelezen, maar ik ben het er ontzettend mee oneens.Want hier klopt echt helemaal niets van.
Ik ben op een derde van het boek. Het is best pittig hoor. En waarom leg je me dingen in de mond als dat het er ontzettend mee oneens ben? ---knip--- Niet op de persoon aub. Hoe kom je er op? ik kan me beter vinden in de uitleg van vd Groe, als het luchtkussen gevecht van veel forummers hier onder ons hoor. Het is maar dat je het weet!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
Johannes van Dijk schreef: Ik denk echter wel als b.v. in die vrijzinnige HHK gemeenten een rechtzinnige predikant met regelmaat voorgaat,dat de kerk half leegloopt. Maar ik zie dat niet als een verlies.
Wat mij betreft de gotspe van de maand: de vrijzinnige HHK gemeentes.
Toch zit de vrijzinnigheid en het extremisme van Johannes helemaal niet zo ver uit elkaar. Het draait allebei om de mens en om vertrouwde klanken. Overigens zou ik Johannes zeker niet orthodox willen noemen.
Denk je nu echt serieus dat ik er wakker van lig, in welk vakje je mij schuift, of onder welke noemer jij me rangschikt??
Plaats reactie