Kerkelijke eenheid / Kanselruil

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

Johannes van Dijk schreef:
JCRyle schreef:
Orchidee schreef:@JCRyle:
Net zoals bij de gergem, pkn en cgk heb je bij de hhk 3 groeperingen.Rechts, midden, links.Dat is nu eenmaal zo! Zelfs in ogg in ned en gergem zijn grote verschillen niet te ontkennen!Helaas en in verdrietig, maar in ieder kerkverband worden verschillende spoorboekjes gebruikt.Geen probleem, als de eindbestemming maar hetzelfde is!
Dat is nog geen argument vóór kanselruil buiten het kerkverband.
Ik wist niet dat jij zo tegen kanselruil bent? Moeten er argumenten zijn,om predikanten uit een ander kerkverband voor te laten gaan dan? Ik dacht dat de opdracht was,zaait aan alle wateren?
Kanselruil kan niet, als je de helft van je eigen kerkverband niet voort laat gaan. Hoe wil je dan kerkelijke eenheid uitstralen, als je ondertussen het met je eigen huisgenoten niet vinden kan? Dus ja kanselruil kan alleen onder bepaalde voorwaarden. En dat heeft totaal niks met het zaaien aan alle wateren te maken, maar een geordend kerkelijk leven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door samanthi »

Vorst schreef:Wat vraag je af?
Ja...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
Vorst schreef:Wat vraag je af?
Ja...
Nee...
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

JCRyle schreef:Kanselruil kan niet, als je de helft van je eigen kerkverband niet voort laat gaan. Hoe wil je dan kerkelijke eenheid uitstralen, als je ondertussen het met je eigen huisgenoten niet vinden kan? Dus ja kanselruil kan alleen onder bepaalde voorwaarden. En dat heeft totaal niks met het zaaien aan alle wateren te maken, maar een geordend kerkelijk leven.
Tuurlijk wel! Vergeet je kerkelijke eenheid. Dat ga je dus nooit redden, en ook nooit verwezenlijkt krijgen. Ik kerkte geruime tijd in de HHK en de predikanten die ik graag hoorde werden dus nooit uitgenodigd.Dat heeft ook met de ligging van de kerkenraad en kerkvolk te maken. Maar als een Ds.van Belzen nog steeds gevraagd word in de OGG van St.Maartensdijk, waar iemand op dit forum beweert, dat hij fabeltjes over witte raven van Comrie verkondigd, zie ik hem tóch steeds weer terug komen op de kansel van de OGG in St.Maartensdijk. En ook komt daar een Ds.van Boven. Het zuivere woord mag overal bediend worden, ongeacht het kerkverband. Ik denk echter wel als b.v. in die vrijzinnige HHK gemeenten een rechtzinnige predikant met regelmaat voorgaat,dat de kerk half leegloopt. Maar ik zie dat niet als een verlies.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Moderamen »

JCRyle schreef: Kanselruil kan niet, als je de helft van je eigen kerkverband niet voort laat gaan.
JCRyle schreef:Dus ja kanselruil kan alleen onder bepaalde voorwaarden. En dat heeft totaal niks met het zaaien aan alle wateren te maken, maar een geordend kerkelijk leven.
Mooi verzonnen, maar deze voorwaarde/regel verzin je toch echt zelf. Dat is op geen enkele plaats zo vastgelegd, gelukkig.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Johannes van Dijk schreef: Ik denk echter wel als b.v. in die vrijzinnige HHK gemeenten een rechtzinnige predikant met regelmaat voorgaat,dat de kerk half leegloopt. Maar ik zie dat niet als een verlies.
Vrijzinnige HHK gemeenten? Denk dat je de eerste in jaren, op dit forum, bent die dit zegt, dus enige onderbouwing is wel gewenst.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

Johann Gottfried Walther schreef:Vrijzinnige HHK gemeenten? Denk dat je de eerste in jaren, op dit forum, bent die dit zegt, dus enige onderbouwing is wel gewenst.
vrijzinnige HHK gemeente kan je ook vertalen met bezittende gemeente. Waar geen missers meer te vinden zijn, maar alleen bezitters. Volle avondmaaltafels enz. vrij-zinnig en toch wat hersteld. jaja dat kan hoor in 2017. Denk maar terug aan de goede oude tijd van een Ds.Dorsman, S.de Jong, J.Catsburg, begrijpt u?
Christa
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 mei 2010, 22:49

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Christa »

Johannes van Dijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vrijzinnige HHK gemeenten? Denk dat je de eerste in jaren, op dit forum, bent die dit zegt, dus enige onderbouwing is wel gewenst.
vrijzinnige HHK gemeente kan je ook vertalen met bezittende gemeente. Waar geen missers meer te vinden zijn, maar alleen bezitters. Volle avondmaaltafels enz. vrij-zinnig en toch wat hersteld. jaja dat kan hoor in 2017. Denk maar terug aan de goede oude tijd van een Ds.Dorsman, S.de Jong, J.Catsburg, begrijpt u?
Ik begrijp er niet veel van. Hoe kun je beweren dat volle avondmaalstafels van vrijzinnigheid en bezitters getuigd? Het kan ook zijn dat de Heere de prediking rijkelijk zegent en dat velen getrokken zijn!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

Johannes van Dijk schreef:
JCRyle schreef:Kanselruil kan niet, als je de helft van je eigen kerkverband niet voort laat gaan. Hoe wil je dan kerkelijke eenheid uitstralen, als je ondertussen het met je eigen huisgenoten niet vinden kan? Dus ja kanselruil kan alleen onder bepaalde voorwaarden. En dat heeft totaal niks met het zaaien aan alle wateren te maken, maar een geordend kerkelijk leven.
Tuurlijk wel! Vergeet je kerkelijke eenheid. Dat ga je dus nooit redden, en ook nooit verwezenlijkt krijgen. Ik kerkte geruime tijd in de HHK en de predikanten die ik graag hoorde werden dus nooit uitgenodigd.Dat heeft ook met de ligging van de kerkenraad en kerkvolk te maken. Maar als een Ds.van Belzen nog steeds gevraagd word in de OGG van St.Maartensdijk, waar iemand op dit forum beweert, dat hij fabeltjes over witte raven van Comrie verkondigd, zie ik hem tóch steeds weer terug komen op de kansel van de OGG in St.Maartensdijk. En ook komt daar een Ds.van Boven. Het zuivere woord mag overal bediend worden, ongeacht het kerkverband. Ik denk echter wel als b.v. in die vrijzinnige HHK gemeenten een rechtzinnige predikant met regelmaat voorgaat,dat de kerk half leegloopt. Maar ik zie dat niet als een verlies.
Doe je Bijbel open en ga lezen!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

Christa schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vrijzinnige HHK gemeenten? Denk dat je de eerste in jaren, op dit forum, bent die dit zegt, dus enige onderbouwing is wel gewenst.
vrijzinnige HHK gemeente kan je ook vertalen met bezittende gemeente. Waar geen missers meer te vinden zijn, maar alleen bezitters. Volle avondmaaltafels enz. vrij-zinnig en toch wat hersteld. jaja dat kan hoor in 2017. Denk maar terug aan de goede oude tijd van een Ds.Dorsman, S.de Jong, J.Catsburg, begrijpt u?
Ik begrijp er niet veel van. Hoe kun je beweren dat volle avondmaalstafels van vrijzinnigheid en bezitters getuigd? Het kan ook zijn dat de Heere de prediking rijkelijk zegent en dat velen getrokken zijn!
Ach beste Christa, ik begrijp er ook niets van hoor. Als die volle avondmaaltafels werkelijk uit kinderen Gods bestond, zou er dan niet een heel andere geur van de gemeente uitgaan? Er gaat niets van uit,dan zichtbare wereld, en een veronderstelde wedergeboorte, en een verondersteld geloof. ik denk alleen in onze kerken in de gemeente Sommelsdijk-Middelharnis een 600 avondmaalgangers! Bad Abraham voor Soddom en Gomorra voor 600 rechtvaardigen? Neen! Hij begon met 50. en...die waren er niet. ook geen 40, ook geen 30, zelfs geen 20. Ben je er nog? Als je over heel Nederland kijkt wat een godsdienst er nog is,dan zou je bijna denken dat het nog wel meevalt met de ontkerkelijking. Maar o,die godsdienst telt niet mee hoor. Wel de ware Godsvreze. En als ons diep vervallen Nederland over ware zuchters zou beschikken ,gelijk je vinden kunt in Ezechiël 9,dan zou het er met ons heel wat beter voorstaan. En onthoud dit van mij, een bloemhof-prediking word geenszins door de Heere gezegend hoor! Laat je niks wijsmaken door de Vorst der Duisternis.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door JCRyle »

Johannes van Dijk schreef:
Christa schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vrijzinnige HHK gemeenten? Denk dat je de eerste in jaren, op dit forum, bent die dit zegt, dus enige onderbouwing is wel gewenst.
vrijzinnige HHK gemeente kan je ook vertalen met bezittende gemeente. Waar geen missers meer te vinden zijn, maar alleen bezitters. Volle avondmaaltafels enz. vrij-zinnig en toch wat hersteld. jaja dat kan hoor in 2017. Denk maar terug aan de goede oude tijd van een Ds.Dorsman, S.de Jong, J.Catsburg, begrijpt u?
Ik begrijp er niet veel van. Hoe kun je beweren dat volle avondmaalstafels van vrijzinnigheid en bezitters getuigd? Het kan ook zijn dat de Heere de prediking rijkelijk zegent en dat velen getrokken zijn!
Ach beste Christa, ik begrijp er ook niets van hoor. Als die volle avondmaaltafels werkelijk uit kinderen Gods bestond, zou er dan niet een heel andere geur van de gemeente uitgaan? Er gaat niets van uit,dan zichtbare wereld, en een veronderstelde wedergeboorte, en een verondersteld geloof. ik denk alleen in onze kerken in de gemeente Sommelsdijk-Middelharnis een 600 avondmaalgangers! Bad Abraham voor Soddom en Gomorra voor 600 rechtvaardigen? Neen! Hij begon met 50. en...die waren er niet. ook geen 40, ook geen 30, zelfs geen 20. Ben je er nog? Als je over heel Nederland kijkt wat een godsdienst er nog is,dan zou je bijna denken dat het nog wel meevalt met de ontkerkelijking. Maar o,die godsdienst telt niet mee hoor. Wel de ware Godsvreze. En als ons diep vervallen Nederland over ware zuchters zou beschikken ,gelijk je vinden kunt in Ezechiël 9,dan zou het er met ons heel wat beter voorstaan. En onthoud dit van mij, een bloemhof-prediking word geenszins door de Heere gezegend hoor! Laat je niks wijsmaken door de Vorst der Duisternis.
Ga je lekker? Soms vraag ik mij af of zalig worden nog wel een mogelijkheid is of is de Deur van genade soms al gesloten?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Orchidee »

Bijbelse getallen zijn meestal symbolisch!
Ik dacht altijd dat een rechtgeaarde kerkganger dat toch zeker wel weet!?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

JCRyle schreef:Ga je lekker? Soms vraag ik mij af of zalig worden nog wel een mogelijkheid is of is de Deur van genade soms al gesloten?
Nee zalig worden is een Onmogelijkheid vanuit de mens gezien. Maar de deur van Gods genade staat nog open,ook al zijn wij daar stekeblind voor. Zou de Heere ons reeds de teugels in de nek hebben geworpen, tot vetmesting voor de grote slachting? Het is te vrezen,gelet op de omstandigheden. Er moet een groot wonder in ons leven gebeuren. Van dood levend gemaakt. Wat bij de mensen onmogelijk is, dat is mogelijk bij God. Maar Hij doet geen onrecht indien Hij ons voor altijd voorbij gaat.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Nasrani »

Johannes van Dijk schreef:
Christa schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vrijzinnige HHK gemeenten? Denk dat je de eerste in jaren, op dit forum, bent die dit zegt, dus enige onderbouwing is wel gewenst.
vrijzinnige HHK gemeente kan je ook vertalen met bezittende gemeente. Waar geen missers meer te vinden zijn, maar alleen bezitters. Volle avondmaaltafels enz. vrij-zinnig en toch wat hersteld. jaja dat kan hoor in 2017. Denk maar terug aan de goede oude tijd van een Ds.Dorsman, S.de Jong, J.Catsburg, begrijpt u?
Ik begrijp er niet veel van. Hoe kun je beweren dat volle avondmaalstafels van vrijzinnigheid en bezitters getuigd? Het kan ook zijn dat de Heere de prediking rijkelijk zegent en dat velen getrokken zijn!
Ach beste Christa, ik begrijp er ook niets van hoor. Als die volle avondmaaltafels werkelijk uit kinderen Gods bestond, zou er dan niet een heel andere geur van de gemeente uitgaan? Er gaat niets van uit,dan zichtbare wereld, en een veronderstelde wedergeboorte, en een verondersteld geloof. ik denk alleen in onze kerken in de gemeente Sommelsdijk-Middelharnis een 600 avondmaalgangers! Bad Abraham voor Soddom en Gomorra voor 600 rechtvaardigen? Neen! Hij begon met 50. en...die waren er niet. ook geen 40, ook geen 30, zelfs geen 20. Ben je er nog? Als je over heel Nederland kijkt wat een godsdienst er nog is,dan zou je bijna denken dat het nog wel meevalt met de ontkerkelijking. Maar o,die godsdienst telt niet mee hoor. Wel de ware Godsvreze. En als ons diep vervallen Nederland over ware zuchters zou beschikken ,gelijk je vinden kunt in Ezechiël 9,dan zou het er met ons heel wat beter voorstaan. En onthoud dit van mij, een bloemhof-prediking word geenszins door de Heere gezegend hoor! Laat je niks wijsmaken door de Vorst der Duisternis.
Komt jou het oordeel toe? Je vergelijk met de rechtvaardigen waar Abraham voor bad is natuurlijk geen vergelijk!
Het is de duivel om het even hoe de mensen bij Jezus vandaan worden gehouden. Ook op de manier zoals jij het verwoord bevalt hem dat prima! (Ik bedoel niet jou persoonlijk, maar wel de gedachtegang die je volgt)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Johannes van Dijk »

Nasrani schreef:Komt jou het oordeel toe? Je vergelijk met de rechtvaardigen waar Abraham voor bad is natuurlijk geen vergelijk! Het is de duivel om het even hoe de mensen bij Jezus vandaan worden gehouden. Ook op de manier zoals jij het verwoord bevalt hem dat prima! (Ik bedoel niet jou persoonlijk, maar wel de gedachtegang die je volgt)
Dus we mogen er vanuit gaan dat onze gemeente een pakweg 600 kinderen Gods telt? En dat over heel Nederland in deze Trent? Heeft de Satan jouw verteld hoe hij over mijn postings denkt? Al staat wel vast dat wie niet in Christus is, nog staat onder de overste dezer wereld. Dus nog een kind van de Satan. Ook indien we ietwat vroom zijn. Heb jij dat nu ook net als ik? Als ik begin te lezen in Lukas 12 kan ik na het eerste vers mijn Bijbel al weer dicht doen. Dan ben ik klaar, snap je? Er staat, ik citeer: "DAARENTUSSEN als vele duizenden der schare bijeenvergaderd waren, zodat zij elkander vertraden, begon Hij te zeggen tot Zijn discipelen: Vooreerst wacht uzelven voor
den zuurdesem der farizeeën, welke is geveinsdheid.
Plaats reactie