Generale Synode GG (alleen nieuws)

claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door claus »

Dat weet ik niet. Ik ben even benieuwd naar het antwoord op die vraag...

Ds. De Heer zou, dacht ik, in dit najaar promoveren. Wie weet wanneer dat zal plaatsvinden D.V.? En waar? Wat is de titel van zijn proefschrift?
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Zeemeeuw »

Ds. De Heer is benoemd als vakdocent Bijbelse talen; dit cursusjaar verzorgt hij de lessen nog samen met ds. L. Blok.

http://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-clem ... -1.1126092
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Moderamen »

Uitkomst van de synode van vandaag:
http://www.rd.nl/kerk-religie/synode-gg ... -1.1369973
http://www.rd.nl/kerk-religie/gg-synode ... -1.1369975
Toch jammer dat er altijd zo weinig gepubliceerd wordt. Na een hele dag vergaderen toestemming voor een klein gebouwtje en een aangenomen verklaring, mag toch hopen dat er meer besproken is.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Gian »

Mooi dat ze nog een toekomst voor het joodse volk verwachten. Dat is wel eens anders geweest.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
JacobJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jan 2017, 23:59

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door JacobJ »

Is er al een nieuwe rector ivm vertrek van ds Moerkerken?
Opdat Mijn huis vol worde
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Moderamen »

Ds. Moerkerken is ooit rector geworden (en dus vrijgesteld van een gemeente) i.v.m. gezondheidsproblemen. Dat is nu niet aan de orde, dus er hoeft helemaal geen rector aangesteld te worden. Al kan het natuurlijk dat ds. Clements rector wordt, wellicht is de werkdruk inmiddels te hoog voor de TS en een gemeente.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Tom »

Simpel gebouwtje. Ik ben toch wel benieuwd waar de gemeente gaat kerken. Veel kerkgebouwen of zaaltjes zijn er niet in de nabije omgeving, die zijn ook allemaal gesloopt. Dan is de Jeruzalemkerk nog het meest nabij qua afstand.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Ad Anker »

Tom schreef:
Simpel gebouwtje. Ik ben toch wel benieuwd waar de gemeente gaat kerken. Veel kerkgebouwen of zaaltjes zijn er niet in de nabije omgeving, die zijn ook allemaal gesloopt. Dan is de Jeruzalemkerk nog het meest nabij qua afstand.
Gewoon in de kerkzaal van de TS toch?
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Tom »

Scherp. Ik bedoelde de locatie van de diensten tijdens sloop boezemsingelkerk t/m nieuwbouw kerkzaal TS.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:Uitkomst van de synode van vandaag:
http://www.rd.nl/kerk-religie/synode-gg ... -1.1369973
http://www.rd.nl/kerk-religie/gg-synode ... -1.1369975
Toch jammer dat er altijd zo weinig gepubliceerd wordt. Na een hele dag vergaderen toestemming voor een klein gebouwtje en een aangenomen verklaring, mag toch hopen dat er meer besproken is.
Wel pijnlijk...
historische grond, Boezemsingel...
Gedachten gaan terug...
ds. Pieneman, ds. Kersten,
ds. Fraanje...ds. Steenblok,
ds. M. Blok, ds. Vergunst...
ds. A.F. Honkoop...
Predikanten die in de gemeenten als steunpilaren waren.
Eens een heel grote gemeente....
En nu? De buurt rond de Boezemsingel lijkt voornamelijk nog Islamitisch,
zo er nog een godsdienst wordt beleden...
Dat moet toch wat te denken geven....
denk ik dan...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
sunlover
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 feb 2007, 23:11

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door sunlover »

Er zullen veel mensen zijn die wat te denken hebben. Kunt u eens uitleggen wat er volgens u bedacht zou moeten worden?
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door -DIA- »

sunlover schreef:Er zullen veel mensen zijn die wat te denken hebben. Kunt u eens uitleggen wat er volgens u bedacht zou moeten worden?
Denken is niet verkeerd. Nadenken ook niet. Terugdenken kan nuttig zijn.
Nee ik zeg het verkeerd: Het is nodig. Ik zal gedenken.
Als ik zo een jaar of 40 a 50 terugdenk is Nederland onherkenbaar geworden.
En met name op kerkelijk gebied...
Zou de afval nog meer moeten worden, als we moeten denken aan 'de grote afval'?
Ik meen hier zeker iets van waar te nemen.
Toen... (zo'n 50 jaar geleden) was de groei van de RKK een bedreiging. Toen ik dat voor het eerst
hoorde, dat schokte me toen, dat meer dan de helft van de 'gelovigen' in Nederland RK was.

We hebben de gezien hoe hier mensen uit verschillende landen kwamen, gastarbeiders,
ze zouden hier tijdelijk zijn... Dat liep wel even een klein beetje anders.

Intussen vielen de RKK en de grote protestantse kerken af... steeds minder volk, vond
wekelijks zijn weg naar een kerk. Dat leidde (tevergeefs) tot kunstgrepen als bv. jeugddiensten,
dialectdiensten, muziek en zang kreeg meer inhoud dan het Woord.
Toch ging de afval door. Lijkt ook niet te stoppen met nieuwe kunstgrepen. als het Woord
niet meer authentiek is prikken mensen erdoor, en vallen van de kerk af.

Intussen lijkt niet meer de RKK zo'n grote bedreiging, al moeten we rekening houden, wat
toch niemand gelooft, dat de antichrist uit die kringen afkomstig zal zijn...(paus), maar ook
een voorheen hier onbekende godsdienst als de Islam hebben we hier zien komen en ook
zien wortelen in onze Vaderlandse bodem.

Dan denken we na... meer dan er te schrijven is. Aanslagen? Wie had er van gehoord voordat
de twintowers vielen? Aardbevingen van plaats tot plaats, oorlogen en geruchten van oorlogen,
een klimaat dat de mensen verpest hebben, en zich tegen de mensheid gaat keren, met alle
gevolgen, (wie weet nog wat de gevolgen zijn?), en meer: de liefde van velen is verkilt. Koud en
hard geworden. We zagen ziekten over de aarde gaan. We zagen de Rechten van de Mens zich
ontwikkelen. Met alle rechten van de mens zagen we het individualisme toenemen.
We zagen in veel kerken de Boodschap veranderen. We zagen veel. En ik denk dat ons dit toch
wel wat te zeggen zou moeten hebben. Ook al ben ik me bewust dat de meesten op dit forum
niet zover kunnen terugzien, ik neem aan dat de gemiddelde leeftijd hier een stuk jonger is dan
mijn leeftijd. Toch kunnen we met enig nakijken deze dingen allemaal wel constateren.
Hoe jong we ook zijn...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Moderamen »

http://www.rd.nl/voorgenomen-sloop-boez ... -1.1371902
Vraag me af of deze predikant ooit in de boezemsingelkerk geweest is, het gebouw stort van ellende bijna in elkaar. Het is een oude bedoeling.
-DIA- schreef:Wel pijnlijk...
historische grond, Boezemsingel...
Of gewoon een aanmoediging om over te gaan tot evangelisatie. Ontkerkelijking is allereerst onze schuld hoor.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door DDD »

Ik ben het met hem eens. Zoiets zou mijns inziens door het landelijke kerkverband moeten kunnen worden opgebracht. Maar ja.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door GGBeroopingswerk »

DDD schreef:Ik ben het met hem eens. Zoiets zou mijns inziens door het landelijke kerkverband moeten kunnen worden opgebracht. Maar ja.
We gaan toch ook geen kerk in Efeze in stand houden vanwege nostalgie ter nagedachtenis aan Polycarpus en Johannes. Beetje nuchterheid kan geen kwaad.

Is mijn mening...
Plaats reactie