Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door mcgk »

Welk rijtje? Er zijn 15 revisieverzoeken ingediend. Als je het als kerkenraad ergens niet mee eens bent, stuur je een revisieverzoek als kerkenraad. In de CGK heerst er nou niet bepaald een schaamtecultuur. Ben je het ergens niet mee eens? Protest! De CGK is dus geen Gergem waar de synode een hoogeacht orgaan is. Hoe je daarom aan de 40% komt is mij een raadsel. Het gaat hier dus niet om de mening van het grondvlak, de leden. Maar om de mening van kerkenraden. Wellicht dat er een enkele gemeente geen revisieverzoek heeft ingediend wegens te weinig tijd. Of te weinig theologisch kennis, dat kan. Maar als ik de revisieverzoeken zo zie, zitten sommige echt slecht in elkaar dus dat zal wel meevallen. De CGK heeft 182 gemeenten. Ik heb, naar mijn idee, goed overzicht en kennis over het landelijk geheel van de CGK (en jij DDD?). Als het gaat over de mening van kerkenraden kom je echt uit op hooguit 10-15%. Met zo'n deel moet een synode rekening houden, maar zover de Schrift dat toelaat.
Trouwens: Vergeet niet dat in de GKV er nog een groot gedeelte plaatselijke gemeenten hetzelfde handelt als het CGK rapport. In de NGK kan een anders geaarde persoon met relatie geen ambtsdrager worden. Gemeenten met een open avondmaalspraktijk, bijv. Zwolle, hebben op eigen houtje besluiten genomen die zelfs in vergelijking met GKV en NGK erg ver gaan. Dat is wel iets om even te beseffen.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Ik heb niet zo´n heel goed zicht op het geheel van de CGK. Ik lees regelmatig De Wekker en ik maak zo nu en dan een dienst mee. Het was dan ook een vraag.

Maar ik zie het rijtje van revisie verzoekende gemeenten, en dan zie ik niet alleen gemeenten van de uiterste linkerflank, in mijn beleving. Maar het forum is er, om wat meer inzicht te krijgen in dingen waar je niet zoveel van af weet.

Jij meent dus, dat alle gemeenten met kerkenraden met bezwaren zich hebben gemeld?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:'Sec' is volgens Van Dale inderdaad: 'alleen maar, zonder toevoegsel'.
Dacht prof. Selderhuis dat niet alle revisieverzoeken afgewezen zouden worden? Dat zou kunnen, maar dat zegt hij hiermee in elk geval niet.
Hoe interpreteer je dan de laatste zin? Dat de meerderheid de minderheid in de houdgreep neemt? Want het gaat als ik het goed begrijp om veel meer dan 15 kerken. Ik zie Gouda, Hoofddorp en Emmeloord en Leiden bijvoorbeeld niet in het rijtje, en dat is nog maar een willekeurig aantal namen.
Ik weet niet welke laatste zin je bedoelt.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Als de argumenten in de revisieverzoeken als steekhoudend en Bijbels worden gekwalificeerd, passen de CGK het huidige rapport aan. Zo niet, dan moeten de kerken zich aan het synodebesluit conformeren. Dat laatste zal moeilijk zijn voor sommige gemeenten, denkt kerkrechtdeskundige prof. dr. H. J. Selderhuis. „Ik kan me niet voorstellen dat de synode de revisieverzoeken allemaal sec zal afwijzen. De kerken zullen proberen elkaar vast houden.”
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door eilander »

DDD schreef:
Als de argumenten in de revisieverzoeken als steekhoudend en Bijbels worden gekwalificeerd, passen de CGK het huidige rapport aan. Zo niet, dan moeten de kerken zich aan het synodebesluit conformeren. Dat laatste zal moeilijk zijn voor sommige gemeenten, denkt kerkrechtdeskundige prof. dr. H. J. Selderhuis. „Ik kan me niet voorstellen dat de synode de revisieverzoeken allemaal sec zal afwijzen. De kerken zullen proberen elkaar vast houden.”
Die interpreteer ik als volgt: prof. Selderhuis zegt dat hij verwacht dat de synode, als de revisieverzoeken worden afgewezen, dat in elk geval op een goede manier zal motiveren, recht doende aan het gevoel dat bij de indieners zal ontstaan door de afwijzing.
En dan zegt hij: "De kerken zullen proberen elkaar vast te houden", met andere woorden: ik ga ervan uit dat uit de toelichtingen zal blijken dat men niet botweg 'nee' zegt - en daarmee sommige gemeenten van zich afstoot, maar juist dat men ook de gemeenten die een revisieverzoek hebben ingediend, wil vasthouden.
En andersom: die gemeenten zullen teleurgesteld zijn, maar ook niet simpelweg het kerkverband verlaten.

Dus iets over 'elkaar in de houdgreep houden' lees ik er in alle oprechtheid totaal niet in.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Ik ook niet. Maar ik begrijp niet hoe je met deze zin tot dezelfde conclusie als Auto kunt komen.

Ik leid er uit af dat hij zich niet kan voorstellen dat de revisieverzoeken gewoonweg afgewezen zullen worden. Maar dat doet er nu niet meer toe. Het is toch gebeurd, en de meningen daarover verschillen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik ook niet. Maar ik begrijp niet hoe je met deze zin tot dezelfde conclusie als Auto kunt komen.

Ik leid er uit af dat hij zich niet kan voorstellen dat de revisieverzoeken gewoonweg afgewezen zullen worden. Maar dat doet er nu niet meer toe. Het is toch gebeurd, en de meningen daarover verschillen.
Lees nog maar eens het Schriftuurlijke en pastorale rapport http://cgk.nl/project/rapporten/

Te vinden onder kerk en samenleving: Studierapport homoseksualiteit en homoseksuele relaties - GS 2013

Alle revisieverzoeken op dit rapport zijn terecht afgewezen. Ik ben er dankbaar voor.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door -DIA- »

De discussie gaat terug op oudtestamentische verzen waarin God homoseks een 'gruweldaad' noemt.

Wat zegt het NT daar dan van? Wordt dat even voor het gemak vergeten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door ZWP »

-DIA- schreef:De discussie gaat terug op oudtestamentische verzen waarin God homoseks een 'gruweldaad' noemt.

Wat zegt het NT daar dan van? Wordt dat even voor het gemak vergeten?
Heb je het rapport gelezen? :) Er wordt weinig vergeten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door eilander »

ZWP schreef:
-DIA- schreef:De discussie gaat terug op oudtestamentische verzen waarin God homoseks een 'gruweldaad' noemt.

Wat zegt het NT daar dan van? Wordt dat even voor het gemak vergeten?
Heb je het rapport gelezen? :) Er wordt weinig vergeten.
Ik denk dat DIA vooral op het artikel uit Trouw doelt. Ik zou me meer op het rapport baseren, dat is beter beTROUWbaar.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Als een discussie teruggaat tot de Middeleeuwen, wil dat overigens niet zeggen dat je daarmee suggereert dat er daarna niets meer over zou zijn geschreven.

Ik ben nog erg benieuwd naar een deskundig antwoord op mijn vragen over het draagvlak. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of er echt redenen zijn om aan te nemen dat cgk Boskoop hierin progressiever is dan cgk Gouda of Leiden.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik ook niet. Maar ik begrijp niet hoe je met deze zin tot dezelfde conclusie als Auto kunt komen.

Ik leid er uit af dat hij zich niet kan voorstellen dat de revisieverzoeken gewoonweg afgewezen zullen worden. Maar dat doet er nu niet meer toe. Het is toch gebeurd, en de meningen daarover verschillen.
Lees nog maar eens het Schriftuurlijke en pastorale rapport http://cgk.nl/project/rapporten/

Te vinden onder kerk en samenleving: Studierapport homoseksualiteit en homoseksuele relaties - GS 2013

Alle revisieverzoeken op dit rapport zijn terecht afgewezen. Ik ben er dankbaar voor.
Dat heeft er niets mee te maken. Mijn vraag ging over kerkpolitiek, niet over de inhoud van het rapport.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door mcgk »

Laten we hier niet aan casuïstiek gaan doen. Je kan hier wel allemaal plaatsnamen op gaan noemen, maar dat lijkt me bijzonder nutteloos.
Vergeet ook niet dat een lichte gemeente niet perse tegen het rapport is, verre van zelf. Er zijn gemeenten die hun diensten invullen als Zwolle -op een evangelische manier-, maar waarbij een kerkenraad het rapport toch echt onderschrijft. Vergeet dat toch niet. Onder kerkenraden wordt het rapport best breed gedragen, onder het normale kerkvolk zullen de verhoudingen wel anders liggen.
Nog wat: een deel van de revisieverzoeken ging ook nog eens alleen over kerkordelijke zaken, niet het fenomeen homoseksualiteit.
Plaats reactie