Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Moderamen »

http://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-zwoll ... -1.1375555
Zwolle plaatst zich eigenlijk langzaam buiten het synodebesluit op deze manier, dat zou betekenen dat je jezelf automatisch afscheidt als gemeente. Maar vervolgens zeggen leden van de synode weer "Het visierapport en de pastorale handreiking uit 2013 bieden hier een ruimte die sommige kerkenraden die om revisie vroegen, misschien niet hebben gezien. Uitgaande van de lijn die is uitgezet, kunnen er pastorale situatie zijn –bijvoorbeeld in zendingsgemeenten– waarin je van broeders en zusters nog niet de mate van heiliging kunt eisen die je beoogt. Voor een synode is het sowieso moeilijk om plaatselijke situaties te overzien." Wordt daarmee het synodebesluit niet afgezwakt? Je kan elk besluit wel afdoen met de reden dat het in zendingsgemeenten ook niet allemaal perfect is. Gaan extra classisvergaderingen en allerlei taak- en praatgroepen het oplossen? Is de NGK niet dé oplossing?
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door mcgk »

Blij met het besluit. De deur blijft wel erg ver openstaan, wat dat betreft eens met bovenstaande post. Maar; deze standvastigheid is voor de CGK al heel wat. Ik benieuwd wat de toekomst ons zal brengen.
DDD
Berichten: 28647
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Moderamen schreef:http://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-zwoll ... -1.1375555
Zwolle plaatst zich eigenlijk langzaam buiten het synodebesluit op deze manier, dat zou betekenen dat je jezelf automatisch afscheidt als gemeente. Maar vervolgens zeggen leden van de synode weer "Het visierapport en de pastorale handreiking uit 2013 bieden hier een ruimte die sommige kerkenraden die om revisie vroegen, misschien niet hebben gezien. Uitgaande van de lijn die is uitgezet, kunnen er pastorale situatie zijn –bijvoorbeeld in zendingsgemeenten– waarin je van broeders en zusters nog niet de mate van heiliging kunt eisen die je beoogt. Voor een synode is het sowieso moeilijk om plaatselijke situaties te overzien." Wordt daarmee het synodebesluit niet afgezwakt? Je kan elk besluit wel afdoen met de reden dat het in zendingsgemeenten ook niet allemaal perfect is. Gaan extra classisvergaderingen en allerlei taak- en praatgroepen het oplossen? Is de NGK niet dé oplossing?
Kun je toelichten op grond waarvan dat zo werkt? Ik ben misschien niet van alle details op de hoogte.

Ik zou het werkelijk een aanfluiting vinden als de NGK de oplossing zouden moeten zijn.

Wat mij dan weer buitengewoon intrigeert, hoe het mogelijk is dat de synode bijna unaniem beslissingen neemt die in ongeveer éénderde van de achterban niet worden gedeeld. Dat komt ook in de GG voor, maar misschien is dat dan toch een fenomeen dat breder aan de orde is. Ik vind dat heel apart.
DDD
Berichten: 28647
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Auto schreef:
DDD schreef:
Helaas is de voorspelling van prof. Selderhuis dat hij zich niet kon voorstellen dat alle revisieverzoeken integraal zouden worden afgewezen, niet uitgekomen.
Ik weet niet hoe je hier bij komt, maar dat heeft hij niet gezegd. Hij heeft gezegd dat hij zich niet kon voorstellen dat de revisieverzoeken keihard/zonder nuance afgewezen zouden worden. Daar heeft hij helemaal gelijk in gekregen, wie de toelichting ziet, leest een hele diepe pastorale benadering waar liefde en bewogenheid tot degenen die revisieverzoeken hebben ingediend.

Ik weet, je moet de zin van hem wel 3x lezen, maar het staat er toch zo echt.
Gelukkig weet ik wel hoe ik hierbij kom:
Als de argumenten in de revisieverzoeken als steekhoudend en Bijbels worden gekwalificeerd, passen de CGK het huidige rapport aan. Zo niet, dan moeten de kerken zich aan het synodebesluit conformeren. Dat laatste zal moeilijk zijn voor sommige gemeenten, denkt kerkrechtdeskundige prof. dr. H. J. Selderhuis. „Ik kan me niet voorstellen dat de synode de revisieverzoeken allemaal sec zal afwijzen. De kerken zullen proberen elkaar vast houden.”
bron: http://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-nemen ... -1.1374994

Het lijkt me duidelijk dat mijn samenvatting exact juist is, en dat jouw omschrijving in ieder geval niet op deze uitspraak is gebaseerd. Daarvoor hoef je de tekst ook geen drie keer te lezen. Maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

DDD schreef: Gelukkig weet ik wel hoe ik hierbij kom:
Als de argumenten in de revisieverzoeken als steekhoudend en Bijbels worden gekwalificeerd, passen de CGK het huidige rapport aan. Zo niet, dan moeten de kerken zich aan het synodebesluit conformeren. Dat laatste zal moeilijk zijn voor sommige gemeenten, denkt kerkrechtdeskundige prof. dr. H. J. Selderhuis. „Ik kan me niet voorstellen dat de synode de revisieverzoeken allemaal sec zal afwijzen. De kerken zullen proberen elkaar vast houden.”
bron: http://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-nemen ... -1.1374994

Het lijkt me duidelijk dat mijn samenvatting exact juist is, en dat jouw omschrijving in ieder geval niet op deze uitspraak is gebaseerd. Daarvoor hoef je de tekst ook geen drie keer te lezen. Maar dat terzijde.
Je zal ook een keer iemand anders gelijk moeten geven. Maar ja, als de betekenis van het woord 'sec' je niet helder is, dan zal je dat ook niet zo gauw doen. :deg
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door eilander »

'Sec' is volgens Van Dale inderdaad: 'alleen maar, zonder toevoegsel'.
Dacht prof. Selderhuis dat niet alle revisieverzoeken afgewezen zouden worden? Dat zou kunnen, maar dat zegt hij hiermee in elk geval niet.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Auto »

eilander schreef:'Sec' is volgens Van Dale inderdaad: 'alleen maar, zonder toevoegsel'.
Dacht prof. Selderhuis dat niet alle revisieverzoeken afgewezen zouden worden? Dat zou kunnen, maar dat zegt hij hiermee in elk geval niet.
Inderdaad en als je dan de uitwerking ziet van de besprekingen van de revisieverzoeken en het persbericht dan sluit het aan wat prof. Selderhuis heeft gezegd.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Moderamen »

DDD schreef: Kun je toelichten op grond waarvan dat zo werkt? Ik ben misschien niet van alle details op de hoogte.
Plaatselijke gemeente = vrijwillig in een kerkverband. Zolang je besluiten van de synode opvolgt blijf je in het kerkverband. Doe je dat bewust niet, dan plaats je jezelf automatisch buiten het kerkverband.
DDD schreef: Wat mij dan weer buitengewoon intrigeert, hoe het mogelijk is dat de synode bijna unaniem beslissingen neemt die in ongeveer éénderde van de achterban niet worden gedeeld. Dat komt ook in de GG voor, maar misschien is dat dan toch een fenomeen dat breder aan de orde is. Ik vind dat heel apart.
Dit is een topic over de CGK, hoe je het dan voor elkaar krijgt om je onvrede over de GG erbij te betrekken is mij een raadsel. Is inderdaad wel zo dat de GG afgevaardigdenverhoudingen behoorlijk scheef lopen qua vleugels, maar in de CGK is dat gewoonweg niet het geval als ik even naar het lijstje kijk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door samanthi »

Plaatselijke gemeente = vrijwillig in een kerkverband. Zolang je besluiten van de synode opvolgt blijf je in het kerkverband. Doe je dat bewust niet, dan plaats je jezelf automatisch buiten het kerkverband.
Soms denk ik stiekem dat de synode achter de feiten aan loopt, er zijn besluiten dat bepaalde dingen toegestaan worden, terwijl ze allang gebezigd werden in sommige gemeenten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:
Plaatselijke gemeente = vrijwillig in een kerkverband. Zolang je besluiten van de synode opvolgt blijf je in het kerkverband. Doe je dat bewust niet, dan plaats je jezelf automatisch buiten het kerkverband.
Soms denk ik stiekem dat de synode achter de feiten aan loopt, er zijn besluiten dat bepaalde dingen toegestaan worden, terwijl ze allang gebezigd werden in sommige gemeenten.
De waarheid in de kerk wordt toch niet bepaald door de meerderheid van de leden?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:
Plaatselijke gemeente = vrijwillig in een kerkverband. Zolang je besluiten van de synode opvolgt blijf je in het kerkverband. Doe je dat bewust niet, dan plaats je jezelf automatisch buiten het kerkverband.
Soms denk ik stiekem dat de synode achter de feiten aan loopt, er zijn besluiten dat bepaalde dingen toegestaan worden, terwijl ze allang gebezigd werden in sommige gemeenten.
De waarheid in de kerk wordt toch niet bepaald door de meerderheid van de leden?
Ik doel niet op waarheden maar op gebruiken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door mcgk »

DDD schreef: Ik zou het werkelijk een aanfluiting vinden als de NGK de oplossing zouden moeten zijn.
De revisieverzoeken komen grotendeels van NCGK(v) gemeenten, of gemeenten die binnen een X aantal jaren samengaan met een NGK. Dat heeft wel wat te zeggen. Het zou jammer zijn. Maar de Schrit moet nagevolgd worden!
samanthi schreef: Soms denk ik stiekem dat de synode achter de feiten aan loopt, er zijn besluiten dat bepaalde dingen toegestaan worden, terwijl ze allang gebezigd werden in sommige gemeenten.
Daarom is het juist belangrijk dat dit nu dichtgetimmerd wordt. Nu kan het nog, maar over 5 jaar? De kerken moeten zich conformeren aan het besluit. Of dat zal gebeuren is natuurlijk de vraag. Zwolle gaat het in ieder geval niet doen, getuige een verklaring op de site van de gemeente.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door huisman »

DDD schreef:

Wat mij dan weer buitengewoon intrigeert, hoe het mogelijk is dat de synode bijna unaniem beslissingen neemt die in ongeveer éénderde van de achterban niet worden gedeeld. Dat komt ook in de GG voor, maar misschien is dat dan toch een fenomeen dat breder aan de orde is. Ik vind dat heel apart.
1.Dit besluit heeft als basis dezelde Schriftvisie als in 2013. Het zou pas vreemd zijn als deze visie in 3 jaar zou veranderen.
2. Hopelijk neemt CGK Zwolle geen afstand van deze visie omdat zij dan het Schriftgezag aantasten.

Als CGK Zwolle ( en nog een handvol gemeenten) hier niet onder willen buigen resten twee mogelijkheden.
1.De Zwolse kerkenraad bekeert zich en neemt na schuldbelijdenis zijn plaats weer in.
2.Ze treden uit ons kerkverband en sluiten zich aan bij de NGK of blijven zelfstandig.

Dat gezeur van de Zwolse raad dat zij zo pastoraal in de problemen komen is hun eigen schuld. Zij hebben zondige relatievormen gedoogd en zelfs van goedkeuring voorzien.

Mijn persoonlijke mening is dat voor deze gemeente(n) geen plaats zou moeten zijn binnen de CGK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28647
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

eilander schreef:'Sec' is volgens Van Dale inderdaad: 'alleen maar, zonder toevoegsel'.
Dacht prof. Selderhuis dat niet alle revisieverzoeken afgewezen zouden worden? Dat zou kunnen, maar dat zegt hij hiermee in elk geval niet.
Hoe interpreteer je dan de laatste zin? Dat de meerderheid de minderheid in de houdgreep neemt? Want het gaat als ik het goed begrijp om veel meer dan 15 kerken. Ik zie Gouda, Hoofddorp en Emmeloord en Leiden bijvoorbeeld niet in het rijtje, en dat is nog maar een willekeurig aantal namen.
DDD
Berichten: 28647
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Moderamen schreef:
DDD schreef:
Wat mij dan weer buitengewoon intrigeert, hoe het mogelijk is dat de synode bijna unaniem beslissingen neemt die in ongeveer éénderde van de achterban niet worden gedeeld. Dat komt ook in de GG voor, maar misschien is dat dan toch een fenomeen dat breder aan de orde is. Ik vind dat heel apart.
Dit is een topic over de CGK, hoe je het dan voor elkaar krijgt om je onvrede over de GG erbij te betrekken is mij een raadsel. Is inderdaad wel zo dat de GG afgevaardigdenverhoudingen behoorlijk scheef lopen qua vleugels, maar in de CGK is dat gewoonweg niet het geval als ik even naar het lijstje kijk.
Ik heb het niet over onvrede. Ik kijk daar tamelijk neutraal tegen aan. Het is gewoon een intrigerend fenomeen.

Stel dat we ervan uitgaan dat 20-40 procent van de gemeenten (ik zeg niet leden) in de CGK zich niet in dit besluit kan vinden, dan is dat toch niet overdreven? Of ben ik dan abuis?
Plaats reactie