Beroepingswerk discussie [2]

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door CvdW »

Wat doen ze dan bij een ledenvergadering? Mannelijke leden stemmen toch op een predikant/kandidaat?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Wat doen ze dan bij een ledenvergadering? Mannelijke leden stemmen toch op een predikant/kandidaat?
Heeft een kerkenraad de bevoegdheid een uitslag te negeren? Ik denk toch dat de eerste verantwoordelijkheid ligt bij de kerkenraad. Dan wordt een twee- of meertal aan de gemeente voorgesteld. Of een kerkenraad dan van de uitslag mag afwijken lijkt me wat vreemd, ze hebben immers zelf het twee- dan wel meertal aan de gemeente voorgelegd?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Luther »

claus schreef:Beroopingswerk meldt enkele viertallen en vier tweetallen bij de GG, t.a.v. kandidaten, als die beroepbaar worden gesteld. De liggingsverschillen komen m.i. daarbij duidelijk naar voren. Een kerkenraad, die een dienende functie heeft, maakt met het zetten van een tweetal, de gemeente deels onmondig. En dat in een tijd van mondigheid! Toen ik nog in de kerkenraad zat, zetten we een drietal of een viertal, in ieder geval alle jkandidaten die 'afkwamen' op tal. Dan kan de gemeente zelf kiezen en hoeft niet een kerkenraad van tevoren dat al te doen...
Zie andere topic, claus. Volstrekt met je oneens!
Het behoort bij het geestelijk leiding geven aan een gemeente, dat een kerkenraad in biddend opzien tot de Koning van de kerk op een verstandige wijze werk maakt van het voorzien in de predikantsvacature. Dat daarbij ook allerlei afwegingen worden gemaakt, is volstrekt normaal en zeker niet per definitie ongeestelijk.
Dat kan in de ene gemeente betekenen dat men geen kandidaten stelt, bijvoorbeeld omdat de gemeente daarvoor eenvoudigweg te groot is. In een andere gemeente kan het betekenen dat men een tweetal stelt, of van twee kandidaten, of van een kandidaat en een predikant; net zoals trouwens de rest van het jaar gebeurt.
Let wel: als een kerkenraad een kandidaat of een predikant aan de gemeente voorstelt, dan zegt de kerkenraad daarmee dat zij meent dat deze persoon / personen in de specifieke context van deze gemeente met vrucht zal kunnen dienen. Niet elke predikant en elke kandidaat is geschikt om in elke gemeente te dienen. Er zijn nu eenmaal liggingsverschillen, karakterverschillen, ervaringsverschillen, en die mogen allemaal meespelen. Het lijkt me ongeestelijk om zomaar random alle predikanten en kandidaten geschikt te verklaren voor die ene gemeente en dan te zeggen dat we alles in de handen van de Heere leggen. De Heere werkt altijd middellijk, dus ook hierin.

Nog even twee voorbeelden om te verduidelijken:
- Het zou niet wijs zijn van de kerkenraad van de GG Barneveld-Zuid als zij bijvoorbeeld iemand als ds. A.T. Vergunst zou kandideren. Het zou veel verwarring en onrust in de gemeente geven. Wellicht zou het kunnen leiden tot een scheuring, of het vertrek van vele leden.
- Het zou niet wijs zijn van de kerkenraad van de GG Bodegraven als zij bijvoorbeeld iemand als ds. B.J. van Boven zouden kandideren. Het zou veel verwarring en onrust in de gemeente geven. Wellicht zou het leiden tot een scheuring, of het vertrek van vele leden.

Welnu: hetzelfde speelt bij kandidaten. Het is altijd te hopen dat zij een werkveld krijgen, waar ze met hun gaven, persoonlijkheid, accenten in de prediking het meest dienstbaar kunnen zijn, en de gemeente het beste kunnen dienen.
Het lijkt me een voluit geestelijke zaak als de kerkenraad op deze wijze het geheel van de gemeente op het oog heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door ejvl »

Wat kunnen wij toch veel leren van zendingssituaties.
Ze hoeven een bepaalde zendeling niet omdat deze een millimeter afwijkt van iets dat ze gewend zijn.
Natuurlijk niet, ze passen zich aan en lossen dat in liefde en harmonie op, of laten het gewoon bestaan en het wordt van elkaar geaccepteerd.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door HHKtE »

[quote="Herman"]Dat is nog niet bekend (zei hij zaterdag).[/quot

op 25 km afstand ligt de eveneens kleine vacante gemeente van Nieuw Amsterdam die ook nooit zelfstandig kan berorepen.
Misschien een mooie combinatie??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Mara »

Jan Vogel schreef:Wie weet wat kand. Cornet, D.v. toekomstig predikant van Nieuw Balinge (CGK), nog meer gaat doen? Hij gaat voor 50% aan het werk in deze kleine gemeente.
Wat een lieflijk kerkgebouw. Ik zag net de foto ervan. Jammer dat het zo ver weg is. Misschien een weekendje boeken in een vakantiehuisje daar :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Wandelende »

ejvl schreef:Wat kunnen wij toch veel leren van zendingssituaties.
Ze hoeven een bepaalde zendeling niet omdat deze een millimeter afwijkt van iets dat ze gewend zijn.
Natuurlijk niet, ze passen zich aan en lossen dat in liefde en harmonie op, of laten het gewoon bestaan en het wordt van elkaar geaccepteerd.
Daar kunnen we zeker in veel opzichten een voorbeeld aan nemen.
Alleen vraag ik mij wel af of de zendelingen kunnen beamen wat jij zegt: "Ze passen zich aan en lossen dat in liefde en harmonie op".
Eens hoorde ik een zendeling spreken over het zware werk om door te dringen door alle onderlinge onenigheden en tevens niet debet te zijn aan familie- en gezinsscheuringen.
Zou je het niet teveel verromantiseren?
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

GJdeBruijn schreef:
claus schreef:Weet iemand welke kandidaat van de Ger. Gem. er gisteravond is beroepen in Bodegraven?
Er is nog niemand beroepen. Het beroep gaat maandag pas uit. De kandidaten zijn immers vanaf maandag beroepbaar.
Pogingen om toch achter de uitkomst van de stemming van ledenvergaderingen te komen lijkt me niet oorbaar.
GJdeBruijn schreef:
JCRyle schreef:Persoonlijk zal ik er geen moeite hebben als dat al bekend zou worden. Dat heet gewoon 'voornemen om te beroepen'. In de Hervormde Kerk is dat een heel gewoon gebruik.
In de GerGem is het gebruikelijk (en gewenst) om dit niet naar buiten te brengen voordat de te beroepen kandidaat het zelf ook weet.
Het zou erg vreemd zijn dat op internet en andere media bekend is dat er een beroep is voor een bepaalde kandidaat en deze persoon zelf nog van niets weet.
Ook beroepingswerk dient met orde te geschieden.
Ik vind het, als er wél een tweetal bekend wordt gemaakt, waarvan men in de week vóórafgaand aan de beroepbaarstelling, al een keuze uit maakt, het voornemende beroep óók dan gelijk bekendgemaakt moet worden. Want anders had (de kerkenraad van) de gemeente van Bodegraven ook het tweetal moeten verzwijgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Moderamen »

Een ledenvergadering plannen is vaak lastig: zaalgebruik, agenda kerkenraadsleden, agenda verenigingen en de (helaas) ongeschreven regel dat het niet op zondag na een dienst dient te gebeuren. Als kerkenraad wil je de ledenvergadering ook niet dagen na de beroepbaarstelling plannen, het is gebleken door de jaren heen dat dit vaak te laat is. De gemeenteleden moeten tevoren wel weten waarop zij kunnen stemmen. Dus wordt vooraf het tweetal al bekend gemaakt. Negen van de tien keer spelen gemeenteleden dit weer door aan de beheerder van Gergeminfo en dus niet (!) de kerkenraad zelf. Dat is de normale gang van zaken en dat is prima. Het beroep zelf gaat pas maandag in. De uitslag van het voorgenomen beroep hoeft dus zeker niet al gelijk openbaar te zijn voor nieuwsgierige beroepingswerkwatchers.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door GJdeBruijn »

Jantje schreef:Ik vind het,
Het gaat in dit geval niet om een (jouw) mening maar om een kerkordelijk proces dat plaats vind binnen een kerkelijke gemeente. Een 2-tal wordt niet bekend gemaakt aan de buitenwereld maar aan de eigen gemeente.
Dat er media zijn die lokale oproepen oppikken en het breeduit publiceren is niet bedoeld voor nieuwsgierigen maar voor meelevenden die weten hoe hier mee om te gaan. :fouet
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

Moderamen schreef:Een ledenvergadering plannen is vaak lastig: zaalgebruik, agenda kerkenraadsleden, agenda verenigingen en de (helaas) ongeschreven regel dat het niet op zondag na een dienst dient te gebeuren. Als kerkenraad wil je de ledenvergadering ook niet dagen na de beroepbaarstelling plannen, het is gebleken door de jaren heen dat dit vaak te laat is. De gemeenteleden moeten tevoren wel weten waarop zij kunnen stemmen. Dus wordt vooraf het tweetal al bekend gemaakt. Negen van de tien keer spelen gemeenteleden dit weer door aan de beheerder van Gergeminfo en dus niet (!) de kerkenraad zelf. Dat is de normale gang van zaken en dat is prima. Het beroep zelf gaat pas maandag in. De uitslag van het voorgenomen beroep hoeft dus zeker niet al gelijk openbaar te zijn voor nieuwsgierige beroepingswerkwatchers.
Inderdaad. Ik kan me herinneren dat Bodegraven in de recente afgelopen keren als laatste beriep en 'te laat' was.

Anderzijds: áls de beroepen kandidaat wérkelijk naar Bodegraven zou moeten, maakt het m.i. niet uit of dit gisteren al gedaan is, of pas over anderhalf tot 2 weken gedaan wordt. Want als het Gods weg is, maakt het niet uit wanneer de gemeente, waar de kandidaat naar toe moet, beroept.

De afgelopen jaren werden altijd de beroepen van de gemeenten die voor de officiële beroepbaarstelling al gestemd hadden, op GerGemInfo geplaatst. En vergeet niet: de GerGemInfo is de officiële website van de Ger. Gem.!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Moderamen »

Jantje schreef: De afgelopen jaren werden altijd de beroepen van de gemeenten die voor de officiële beroepbaarstelling al gestemd hadden, op GerGemInfo geplaatst. En vergeet niet: de GerGemInfo is de officiële website van de Ger. Gem.!
En dit jaar doen ze dat dus niet meer, zelfs niet alle twee/viertallen worden erop gezet. Ik weet ook niet wat de reden daarachter is.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door JCRyle »

Moderamen schreef:
Jantje schreef: De afgelopen jaren werden altijd de beroepen van de gemeenten die voor de officiële beroepbaarstelling al gestemd hadden, op GerGemInfo geplaatst. En vergeet niet: de GerGemInfo is de officiële website van de Ger. Gem.!
En dit jaar doen ze dat dus niet meer, zelfs niet alle twee/viertallen worden erop gezet. Ik weet ook niet wat de reden daarachter is.
in sommige gemeenten is het tal ook nog niet bekendgemaakt. Dat wordt pas a.s. zondag of op de stemmingsvergadering medegedeeld, aangezien de beroepbaarstelling nog plaats moest vinden.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Moderamen »

Dat weet ik.
Gesloten