Beroepingswerk discussie [2]

Online
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door windorgel »

Rustig afwachten maar (en op de knieën).
Hopelijk krijgt de dominee er licht over.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
arie2708 schreef:Bij het beroep van Rotterdam-IJsselmonde is direct bij het uitbrengen van het beroep een termijn van zes weken afgesproken tussen gemeente en predikant. Ik heb geen idee waarom dit is gedaan. Maar morgen, zaterdag 20 mei, is de beslisdatum. Voor zover ik weet zit daar niets achter. Maar apart is het wel. En zéker ongebruikelijk.
Ja, want als hij nu één dezer dagen bedankt voor het beroep, dan vraag ik me af waarom het 6 weken moet duren, i.p.v. 3 weken.
Dit is voor mij een bevestiging dat men de 'limiet' moet stoppen en geen termijn meer moet aanhouden. Dan kunnen predikanten beslissen voor het beroep en, als ze het zeker weten, na 4 dagen al bedanken (of na 5 weken, als ze 'strijd' hebben met het beroep). Als de limiet op 10 weken zou staan, zou het 10 weken duren.
Het lijkt me beter om van zulke dingen gewoon geen punt te maken. Sommige beslissingen zijn nu eenmaal moeilijk om te nemen. Dan vraag je of je er wat langer over mag nadenken. Als dat niet mag, is het ook klaar, zou ik denken.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Bruna »

Johannes van Dijk schreef:
Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Bedankt voor Middelharnis, ds. C. Sonnevelt te Krabbendijke.
Ja helaas,Ds.Sonnevelt liet het me gisteravond via de mail weten. De Heere regeert!
Ik neem aan dat je dan de scriba van de GG Middelharnis bent of een goede bekende van de ds.
Het lijkt me niet aannemelijk dat de ds. bij elk bedankje de hele gemeente gaat mailen.
Het lijkt dat het ordelijk moet toegaan ook hierin.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Johannes van Dijk »

Bruna schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Bedankt voor Middelharnis, ds. C. Sonnevelt te Krabbendijke.
Ja helaas,Ds.Sonnevelt liet het me gisteravond via de mail weten. De Heere regeert!
Ik neem aan dat je dan de scriba van de GG Middelharnis bent of een goede bekende van de ds.
Het lijkt me niet aannemelijk dat de ds. bij elk bedankje de hele gemeente gaat mailen.
Het lijkt dat het ordelijk moet toegaan ook hierin.
Ik ben geen scriba van de GG Middelharnis. Maar misschien wel een goede bekende van Ds.Sonnevelt?!
Wat jij wel of niet aannemelijk vind speelt hier toch geen enkele rol? Ds. gaf mij dit via een persoonlijke mail te kennen.
En dat er een goede onderlinge verbondenheid is met predikanten buiten eigen gemeente kan heel ordelijk zijn hoor!
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door keesjanm »

Johannes van Dijk schreef:
Bruna schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Bedankt voor Middelharnis, ds. C. Sonnevelt te Krabbendijke.
Ja helaas,Ds.Sonnevelt liet het me gisteravond via de mail weten. De Heere regeert!
Ik neem aan dat je dan de scriba van de GG Middelharnis bent of een goede bekende van de ds.
Het lijkt me niet aannemelijk dat de ds. bij elk bedankje de hele gemeente gaat mailen.
Het lijkt dat het ordelijk moet toegaan ook hierin.
Ik ben geen scriba van de GG Middelharnis. Maar misschien wel een goede bekende van Ds.Sonnevelt?!
Wat jij wel of niet aannemelijk vind speelt hier toch geen enkele rol? Ds. gaf mij dit via een persoonlijke mail te kennen.
En dat er een goede onderlinge verbondenheid is met predikanten buiten eigen gemeente kan heel ordelijk zijn hoor!
Tjonge, je bent wel belangrijk hoor..... ::please
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jantje »

keesjanm schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Bruna schreef:
Johannes van Dijk schreef: Ja helaas,Ds.Sonnevelt liet het me gisteravond via de mail weten. De Heere regeert!
Ik neem aan dat je dan de scriba van de GG Middelharnis bent of een goede bekende van de ds.
Het lijkt me niet aannemelijk dat de ds. bij elk bedankje de hele gemeente gaat mailen.
Het lijkt dat het ordelijk moet toegaan ook hierin.
Ik ben geen scriba van de GG Middelharnis. Maar misschien wel een goede bekende van Ds.Sonnevelt?!
Wat jij wel of niet aannemelijk vind speelt hier toch geen enkele rol? Ds. gaf mij dit via een persoonlijke mail te kennen.
En dat er een goede onderlinge verbondenheid is met predikanten buiten eigen gemeente kan heel ordelijk zijn hoor!
Tjonge, je bent wel belangrijk hoor..... ::please
Je kunt wel een bekende zijn van ds. Sonnevelt (en wellicht anderen), maar daarmee heb je echt geen streepje voor hoor... En dat doe je nu wel voorkomen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Zita »

Ontopic, aub.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door helma »

Nou, best aardig toch een mail van ds. Sonnevelt.
Laten we in minder belangrijke dingen elkaar toch een beetje ruimte gunnen.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door DDD »

Eens. Ik vind de reacties op zo'n mededeling heel chagrijnig. Alsof het zo bijzonder is als je een of meer predikanten tot je vriendenkring kunt rekenen. Zo bijzonder is dat helemaal niet.

Als iemand iets meldt, moet er een bron zijn. Dat kan ook een persoonlijke mededeling zijn. Het is heel netjes om dat op te schrijven en mijns inziens kinderachtig om daar dan zo op te reageren.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Johannes van Dijk »

helma schreef:Nou, best aardig toch een mail van ds. Sonnevelt.
Laten we in minder belangrijke dingen elkaar toch een beetje ruimte gunnen.
Dat is het hem nu net Helma,ze gunnen je het licht in de ogen niet.Zelfs als je te kennen geeft dat een geliefde predikant uit
onze kring,mij persoonlijk een mailtje stuurt,omdat ik met hem af en toe contact heb(zoals met sommige andere predikanten)
dan verhef je je in hun ogen gelijk boven de anderen en wek je de schijn dat je een streepje voorhebt. Hoe komen ze er op hé?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Johannes van Dijk »

DDD schreef:Eens. Ik vind de reacties op zo'n mededeling heel chagrijnig. Alsof het zo bijzonder is als je een of meer predikanten tot je vriendenkring kunt rekenen. Zo bijzonder is dat helemaal niet.

Als iemand iets meldt, moet er een bron zijn. Dat kan ook een persoonlijke mededeling zijn. Het is heel netjes om dat op te schrijven en mijns inziens kinderachtig om daar dan zo op te reageren.
Dat ben ik met je eens. En als je aan zo,n iemand vraagt: In welke gemeente kerk jij eigenlijk?? dan zeggen ze:
Dat zeg ik je niet! Dus dan valt de wagen stil. Daarom sta ik voor openheid,en niet zo dat incognito.
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Jan Vogel »

Wie weet wat kand. Cornet, D.v. toekomstig predikant van Nieuw Balinge (CGK), nog meer gaat doen? Hij gaat voor 50% aan het werk in deze kleine gemeente.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Herman »

Dat is nog niet bekend (zei hij zaterdag).
claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door claus »

Beroopingswerk meldt enkele viertallen en vier tweetallen bij de GG, t.a.v. kandidaten, als die beroepbaar worden gesteld. De liggingsverschillen komen m.i. daarbij duidelijk naar voren. Een kerkenraad, die een dienende functie heeft, maakt met het zetten van een tweetal, de gemeente deels onmondig. En dat in een tijd van mondigheid! Toen ik nog in de kerkenraad zat, zetten we een drietal of een viertal, in ieder geval alle jkandidaten die 'afkwamen' op tal. Dan kan de gemeente zelf kiezen en hoeft niet een kerkenraad van tevoren dat al te doen...
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door mulder »

claus schreef:Beroopingswerk meldt enkele viertallen en vier tweetallen bij de GG, t.a.v. kandidaten, als die beroepbaar worden gesteld. De liggingsverschillen komen m.i. daarbij duidelijk naar voren. Een kerkenraad, die een dienende functie heeft, maakt met het zetten van een tweetal, de gemeente deels onmondig. En dat in een tijd van mondigheid! Toen ik nog in de kerkenraad zat, zetten we een drietal of een viertal, in ieder geval alle jkandidaten die 'afkwamen' op tal. Dan kan de gemeente zelf kiezen en hoeft niet een kerkenraad van tevoren dat al te doen...
Een gemeente kiest niet een gemeente geeft alleen advies aan de kerkenraad. en daarom mag ja moet een kerkenraad predikers kandideren die bij de gemeente passen!!
Gesloten