Bewaar het Pand website

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door Mara »

DDD schreef:
emigrant schreef:Wat ik gelijk in het hoofdmenu mis: een overzicht van de gemeenten in het land die tot deze stroming behoren.
Dat zou mijns inziens erg ongepast zijn. Je zult maar lid zijn van een cgk en ineens in een BHP-gemeente zitten. Daar zou ik niet blij van worden, in ieder geval. Gelukkig kennen we in de Gereformeerde Gemeenten niet zoiets;-)
Zo gaat dat niet hoor, als je in een "officiële" BhP gemeente kerkt, weet je dat. Want bepaalde predikanten worden dan niet gevraagd, de vernieuwing is er niet of nauwelijks.
Bovendien staat er niet naast de deur: dit is een BhP gemeente.
Al zou dat wat mij betreft best mogen.
Het kan ook zo zijn dat een gemeente in de jaren 50/60/70 nog een BhP grondslag had, maar na vertrek van ds en vacante periode van een aantal jaar dan toch een andere ligging krijgt.
De voorstanders van fuseren met GKv blijven vaak weg als een BhP predikant komt preken. Te zwaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door Leerling »

DDD schreef:Mijn punt is dat het geen pas geeft mensen aan BhP te lieeren als zij dat zelf niet doen.
Het gaat er niet om of we een bepaalde predikant, gemeenten of gemeenteleden een sticker geven van wel of niet Bewaar het Pand. Alle Bewaar het Panders hebben in de eerste plaats een hartelijke liefde tot hun kerkverband; ze zijn Christelijk Gereformeerd.
In de tweede plaats voelen ze zich sterk betrokken op de geschiedenis van de Christelijke Gereformeerde Kerk. Ze proberen in de lijn te staan van de Afscheiding. En daar hoort ook de lijn van prediking bij die toen geklonken heeft én ook nu nog in de kerken gehoord mag worden.
Bewaar het Pand staat op het fundament van de Afscheiding, die weer op het fundament staat van Dordrecht 1618/1619.
En in de derde plaats proberen ze de kerken en de Afscheiding bij elkaar te houden. Uit zorg voor afwijken van deze lijn is er in de jaren '60 de stichting Bewaar het Pand opgericht én die zorg is er tot vandaag de dag. Het is niet zo dat Bewaar het Pand in een hoekje gaat zitten en zich afzijdig wil houden van de rest. Nee integendeel, men wil middenin de kerken dienen en hun verantwoordelijkheid nemen.

Dit gezegd hebbend, gaat het er dus niet om of je lid (wat overigens ook niet kan) van de Bewaar het Pand bent, maar of je in de lijn/het gedachtegoed van de Bewaar het Pand staat. En gelukkig zijn er nog aardig wat predikanten (die niet actief zijn) die het een zeer warm hart toedragen.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door DDD »

Dat zal allemaal wel waar zijn, maar erg samenbindend werkt BhP niet, als ik het blad zo lees.

Ik vind dat je predikanten niet aan zo'n toch tamelijk reactionaire beweging mag verbinden, zonder dat zij dat zelf uitdrukkelijk doen. Ik zou het zelf misschien zelfs als laster ervaren. Maar misschien komt dat, omdat ik het zelf niet zo'n aanbeveling vind;-)
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door Leerling »

DDD schreef:Dat zal allemaal wel waar zijn, maar erg samenbindend werkt BhP niet, als ik het blad zo lees.

Ik vind dat je predikanten niet aan zo'n toch tamelijk reactionaire beweging mag verbinden, zonder dat zij dat zelf uitdrukkelijk doen. Ik zou het zelf misschien zelfs als laster ervaren. Maar misschien komt dat, omdat ik het zelf niet zo'n aanbeveling vind;-)
Heb je ooit met predikanten gepraat die tot deze stroming gerekend worden? Uit je postings blijkt van niet.

Het Bewaar het Pand is wel degelijk samenbindend bezig. Ondanks hun grote bezwaren nemen ze een grote en verantwoordelijke plaats in binnen de kerken. De predikanten worden ook zeer gewaardeerd, vanwege hun bijdrage bijvoorbeeld in vergaderingen/curatorium. Dus dergelijke insinuaties mag je voor je houden@DDD
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door DDD »

Dat heb ik. En ik heb ze ook gehoord.

Van insinuaties is geen sprake. Wel kun je verschillend denken over het functioneren van BhP. Dat mag.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat zal allemaal wel waar zijn, maar erg samenbindend werkt BhP niet, als ik het blad zo lees.
Kun je daar een voorbeeld van geven?
Lees je het blad altijd of soms?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door DDD »

Neem een artikel over kaarsen in de kerk. Soms.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door Mara »

DDD schreef:Neem een artikel over kaarsen in de kerk. Soms.
Je bedoelt: DIT ARTIKEL?
Nu zit ik in een midden>>>linkser wordende gemeente, maar gelukkig zijn de kaarsen nog geen ingebracht voorstel.
Dus dit is geen exclusieve BhP mening, maar zal zeker breder worden gedragen.
Nog wel. Want ik zie wel gebeuren dat dit - net als het ruikertje bloemen - tot de bijzaken gaat behoren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
DDD schreef:Neem een artikel over kaarsen in de kerk. Soms.
Je bedoelt: DIT ARTIKEL?
Nu zit ik in een midden>>>linkser wordende gemeente, maar gelukkig zijn de kaarsen nog geen ingebracht voorstel.
Dus dit is geen exclusieve BhP mening, maar zal zeker breder worden gedragen.
Nog wel. Want ik zie wel gebeuren dat dit - net als het ruikertje bloemen - tot de bijzaken gaat behoren.
Ik denk zelfs dat het nu al tot de bijzaken behoort, maar wel tot bijzaken die een gebrek op hoofdzaken moeten verbloemen.
Het probleem is niet het ruikertje bloemen, of het brandende kaarsje, het probleem is dat er blijkbaar leegtes opgevuld moeten worden.
-
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door Leerling »

DDD schreef:Neem een artikel over kaarsen in de kerk. Soms.
Als dit soort artikelen je argumentatie is voor 'niet-samenbindend', dan heb je geen terecht beeld van het Bewaar het Pand.
De schrijver van dit artikel komt vanwege preekbeurten in de (bijna) gehele spanbreedte van de CGK. Het is dus niet zo dat hij van een afstand wat 'brommerig' doet, nee hij staat gewoon middenin de kerken en dient ze met liefde.
DDD schreef:Dat heb ik. En ik heb ze ook gehoord.

Van insinuaties is geen sprake. Wel kun je verschillend denken over het functioneren van BhP. Dat mag.
Als het goed is heb je dan de liefde tot de Christelijke Gereformeerde Kerken geproefd. Maar ik denk dat je een verkeerd beeld heb van het Bewaar het Pand en diens functioneren.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door DDD »

Dit artikel inderdaad. Inderdaad is het een extreem geval. Daarom noem ik het.

Ik maak mij er niet druk om, maar de toon van de artikelen in BhP is overwegend nogal zurig. Het is niet dat ik niet van zeuren houd, trouwens. Maar dat terzijde.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik maak mij er niet druk om,
Dat doe je dus wel, blijkens je opmerking hierover.
DDD schreef: maar de toon van de artikelen in BhP is overwegend nogal zurig.
Dat is gewoon niet waar. Er staan meditaties in, artikelen over het kerkelijk leven in Nederland, een jeugdhoekje en verreweg de meeste predikanten hebben een optimistische instelling.
Als je een ds mailt, krijg je een mooie reactie, kom daar maar eens om in een ander kerkverband. :huhu
DDD, ik weet dat je er geen bent, maar je klinkt hierover als een linkse CGKer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door helma »

Nou, af en toe vind ik sommige stukjes ook wel wat aan de zure kant.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door DDD »

Waarom maakt een deel van de forumleden zich zo druk als iemand iets anders denkt? Ik blijf mij daar over verbazen. Als ik cgk zou zijn, zou ik inderdaad zeker geen voorkeur hebben voor een BhP gemeente. Dat zal duidelijk zijn.

Voor het overige doet dat er niet zoveel toe, want in Gods voorzienig bestel ben ik in een kerkverband geplaatst waar het kerkblad ook heus niet altijd even stichtelijk is en waar kerkpolitiek misschien nog wel een grotere rol speelt dan in de cgk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door Mara »

helma schreef:Nou, af en toe vind ik sommige stukjes ook wel wat aan de zure kant.
Omdat de vinger op de zere plek gelegd wordt?
Het is makkelijker praten als je in een CGK gemeente mag kerken, ik praat helaas vanuit een andere positie en dan herken ik wel het e.e.a.
DDD schreef:Waarom maakt een deel van de forumleden zich zo druk als iemand iets anders denkt?
Nee, je mag van mij anders denken. Maar je geeft kritiek vanaf een vage zijlijn, je leest wel eens in het blaadje.
En je komt dan aan met kaarsen als voorbeeld, terwijl je ook wel heel goed weet dat dit maar een detail is.
Ik zie vanaf een zijlijn elders ook zat dingen fout gaan, maar waarom dat allemaal op een forum gooien?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie