Bewaar het Pand website

DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door DDD »

Ik probeer altijd 'van de zijlijn' te praten. Dan zie je beter wat er gebeurt dan wanneer je er middenin zit. Ik vind het dus spijtig dat jij daar liever vanaf ziet.

Los daarvan: als je een ruim jaar het blad hebt gelezen, mag je daar best een mening over hebben. En ik vind het een tamelijk conservatief blad. De stichtelijke stukjes sloeg ik meestal over. Dat was dertien in een dozijn. Sinds ik in een interview in het RD las dat een dominee bij de uitgave van een boekje over de heilige doop helemaal niet had gekeken naar de boekjes die daarover in de afgelopen vijf jaar reeds verschenen waren, weet ik waarom.

Het verschil is meer een kwestie van karakter. In de GG zijn ook dominees die overal het sombere van inzien. Zij maken zich voortdurend grote zorgen over de tijd waarin wij leven, en bespreken die zorgen wekelijks met de trouwe kerkgangers die daar ook weinig aan kunnen veranderen. Ik zie daar niet echt het nut van in.

Ik vind dat in het blaadje van BhP helemaal niet zo vaak de vinger op de zere plek gelegd wordt. Een behoorlijk dubbelinterview met een linkerflankdominee heb ik er ook nog nooit in aangetroffen.

Het is niet zo dat ik vind dat het alleen in de CGK wat is. In de GG komen mijns inziens ook rare toestanden voor. Maar ik reageerde nu op een bijdrage hierover.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door merel »

huisman schreef: De CGK charmes richting NGK/GKv is hoewel rumoerig maar van een beperkte groep. Beter verlieten zij het kerkverband en sloten zich aan bij de NGK/GKv..
Mara schreef:
helma schreef:Nou, af en toe vind ik sommige stukjes ook wel wat aan de zure kant.
Omdat de vinger op de zere plek gelegd wordt?
Het is makkelijker praten als je in een CGK gemeente mag kerken, ik praat helaas vanuit een andere positie en dan herken ik wel het e.e.a.
Ik zie vanaf een zijlijn elders ook zat dingen fout gaan, maar waarom dat allemaal op een forum gooien?
Er is nogal een verschil of de vinger op de zere plek gelegd wordt of dat er dat er zuur gereageerd wordt, zoals Helma verondersteld. Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Feedback/kritiek hoeft niet 'zuur'te zijn.

Wat ik een beetje jammer vind, is de roep van te behoudende tak binnen de cgk dat de 'anderdenkenden' zich dan maar aan moeten sluiten bij de gkv/ngk. Dat vind ik 'zuur'. Dat er binnen de cgk verschillende stromingen zijn en daardoor een grote verscheidenheid aan dominees, kan ook verrijkend zijn. Ik heb in de volledige breedte van de cgk heel veel predikanten gehoord. Er zijn predikanten van bhp die ik er fijn vind, maar ook predikanten van de uiterst linker zijde. Ik vind het juist heel jammer dat er zo'n tweedeling is. En in de samenwerking met andere kerken vind ik het juist fijn dat men elkaar, ondanks de verschillen, kan vinden in de liefde voor Christus. Dat betekent niet dat ik het met alles eens ben en dat je niet kritisch mag zijn t.o.v. beslissingen die genomen worden. Maar het 'zure' "dan gaan ze maar weg', vind ik heel vervelend. En nee, kaarsen behoeven van mij ook niet.

En voor de liefhebbers van zoveel mogelijk bhp kerken. In Nunspeet komt er waarschijnlijk weer zo'n ckg bij. Daar is nu een splitsing gaande, ongeveer 40% van de cgk aldaar stapt uit de huidige cgk en sticht een nieuwe cgk. De huidige cgk kerk zal zeer waarschijnlijk een bhp kerk worden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door Mara »

merel schreef:
huisman schreef: De CGK charmes richting NGK/GKv is hoewel rumoerig maar van een beperkte groep. Beter verlieten zij het kerkverband en sloten zich aan bij de NGK/GKv..
Mara schreef:
helma schreef:Nou, af en toe vind ik sommige stukjes ook wel wat aan de zure kant.
Omdat de vinger op de zere plek gelegd wordt?
Het is makkelijker praten als je in een CGK gemeente mag kerken, ik praat helaas vanuit een andere positie en dan herken ik wel het e.e.a.
Ik zie vanaf een zijlijn elders ook zat dingen fout gaan, maar waarom dat allemaal op een forum gooien?
Er is nogal een verschil of de vinger op de zere plek gelegd wordt of dat er dat er zuur gereageerd wordt, zoals Helma verondersteld. Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Feedback/kritiek hoeft niet 'zuur'te zijn.

Wat ik een beetje jammer vind, is de roep van te behoudende tak binnen de cgk dat de 'anderdenkenden' zich dan maar aan moeten sluiten bij de gkv/ngk. Dat vind ik 'zuur'. Dat er binnen de cgk verschillende stromingen zijn en daardoor een grote verscheidenheid aan dominees, kan ook verrijkend zijn. Ik heb in de volledige breedte van de cgk heel veel predikanten gehoord. Er zijn predikanten van bhp die ik er fijn vind, maar ook predikanten van de uiterst linker zijde. Ik vind het juist heel jammer dat er zo'n tweedeling is. En in de samenwerking met andere kerken vind ik het juist fijn dat men elkaar, ondanks de verschillen, kan vinden in de liefde voor Christus. Dat betekent niet dat ik het met alles eens ben en dat je niet kritisch mag zijn t.o.v. beslissingen die genomen worden. Maar het 'zure' "dan gaan ze maar weg', vind ik heel vervelend. En nee, kaarsen behoeven van mij ook niet.

En voor de liefhebbers van zoveel mogelijk bhp kerken. In Nunspeet komt er waarschijnlijk weer zo'n ckg bij. Daar is nu een splitsing gaande, ongeveer 40% van de cgk aldaar stapt uit de huidige cgk en sticht een nieuwe cgk. De huidige cgk kerk zal zeer waarschijnlijk een bhp kerk worden.
Zoals jij hier nu praat, praten veel CGKers.
Joh, doe niet zo moeilijk, het zijn maar bijzaken.
Maar in de volle breedte luisteren? Nou echt niet. Want als een uiterst linkse ds komt blijven de rechtsen weg en als een BhP ds komt, blijven de linksen weg.
Dat hebben we bereikt en als dat in het blaadje beschreven wordt, vinden mensen dit zuur.
Nee, het is zoals voluit CGKers dit beleven en zoals ze zich eenzaam voelen!
Want de rest kan prima uit de voeten met de wekker.
Die tweedeling is een aanklacht!
En ik begrijp dus echt niet dat mensen die in een BhP gemeente kerken zo zuur zijn over het blaadje, en dit op een openbaar forum zetten zonder enige nuance en onderbouwing!
Is dat opbouwend dan??
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door merel »

Dat er mensen wegblijven om een ds vind ik heel vreemd. Er zijn diverse ds in de volle breedte van de cgk waar ik graag naar luister. Juist die diversiteit vind ik fijn.

En mara, je hebt mij het woord bijzaak niet zien noemen. Ik begrijp heel goed welke problemen er (kunnen) zijn binnen de cgk en ben kritisch t.o.v. veranderingen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door Mara »

merel schreef: En mara, je hebt mij het woord bijzaak niet zien noemen. Ik begrijp heel goed welke problemen er (kunnen) zijn binnen de cgk en ben kritisch t.o.v. veranderingen.
Okay, sorry dan en ik ben blij dat jij één van de gematigde leden bent. :)
merel schreef:Dat er mensen wegblijven om een ds vind ik heel vreemd.
Er zijn ook mensen die ooit een aanvaring met een predikant (toen die de gemeente diende) hebben gehad en dan niet meer komen als hij nog een preekbeurt vervult.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik met sommige predikanten moeite kan hebben, omdat het toch aan de oppervlakte blijft. Dan kun je zitten wachten tot hij de spade wat dieper steekt en dat komt dan niet.
Maar de klokken nodigen ook mij! En het komt gelukkig heel sporadisch voor dat je echt helemaal niets hebt om te onthouden.
Je krijgt het votum en groet en de Zegen als je er bent.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door huisman »

Toch nog maar de aandacht vestigen op deze website : https://www.bewaarhetpand.nl/

Vanaf jaargang 2 zijn alle jaargangen hier nu te vinden ( t/m jaargang 51)
Verder vele leespreken ook zijn er veel toespraken te beluisten van panddagen uit het verleden.

Wekelijks wordt er meer informatie op deze site geplaatst.

Aanbevolen!!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:Toch nog maar de aandacht vestigen op deze website : https://www.bewaarhetpand.nl/

Vanaf jaargang 2 zijn alle jaargangen hier nu te vinden ( t/m jaargang 51)
Verder vele leespreken ook zijn er veel toespraken te beluisten van panddagen uit het verleden.

Wekelijks wordt er meer informatie op deze site geplaatst.

Aanbevolen!!!
Inderdaad! Heel mooi die oude jaargangen! Je moet wel een account aanmaken volgens mij.
Of geldt dat alleen de 1e jaargang. De nieuwere jaargangen zijn wel toegankelijk.

De preken van ds. M. Baan zijn ook in boekvorm uitgegeven. Ik heb het boek ooit gehad, maar op een of andere manier
heb ik die niet meer. De preek van 1953, watersnoodramp had ik nooit gelezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
vandergroe
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:35
Locatie: purmerend

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door vandergroe »

Zeker aanbevolen moor site met veel goede artikelen. Mooi dat bewaar het pand dit doet.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Bewaar het Pand website

Bericht door HHKtE »

vandergroe schreef:Zeker aanbevolen moor site met veel goede artikelen. Mooi dat bewaar het pand dit doet.
Absoluut....
Plaats reactie