Kerk in de stad

Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Kerk in de stad

Bericht door Reiziger »

Wandelende schreef:Grappig dat wat Eilander zegt over de stad, dat heb ik over een dorp.
Ik woon middenin de stad, op een plaats waar weinig refo's wonen. En toch hebben we een ontzettend fijne band met de gemeente. Er is juist een verhouding dat je op een positieve manier elkaar nodig hebt.
Zelf zou ik me geen raad weten als ik in een dorp zou moeten wonen, laat staan in een dorpse gemeente zou moeten kerken. En dan heb ik het over dorps-dorps.
Kan ik me van A tot Z in vinden!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in de stad

Bericht door eilander »

Forummer schreef:
Wandelende schreef:Grappig dat wat Eilander zegt over de stad, dat heb ik over een dorp.
Ik woon middenin de stad, op een plaats waar weinig refo's wonen. En toch hebben we een ontzettend fijne band met de gemeente. Er is juist een verhouding dat je op een positieve manier elkaar nodig hebt.
Zelf zou ik me geen raad weten als ik in een dorp zou moeten wonen, laat staan in een dorpse gemeente zou moeten kerken. En dan heb ik het over dorps-dorps.
Kan ik me van A tot Z in vinden!
Ik ben geboren in één van de grotere steden van ons land en ik houd er van om een stad te bezoeken. Maar de rust in ons kleine dorpje vind ik echt heerlijk... ik geniet daar meer van dat ik voor de verhuizing had gedacht eigenlijk. Natuurlijk heeft het ook nadelen, want het is hier ook echt dorps-dorps.
Toen ik er kwam wonen en in de eerste tijd ergens mensen tegenkwam, dacht ik 'wie zou dit zijn' terwijl de ander al een heleboel van mij bleek te weten. Meestal vind ik dat wel grappig, soms wat minder...
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerk in de stad

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Forummer schreef:
Wandelende schreef:Grappig dat wat Eilander zegt over de stad, dat heb ik over een dorp.
Ik woon middenin de stad, op een plaats waar weinig refo's wonen. En toch hebben we een ontzettend fijne band met de gemeente. Er is juist een verhouding dat je op een positieve manier elkaar nodig hebt.
Zelf zou ik me geen raad weten als ik in een dorp zou moeten wonen, laat staan in een dorpse gemeente zou moeten kerken. En dan heb ik het over dorps-dorps.
Kan ik me van A tot Z in vinden!
Ik ben geboren in één van de grotere steden van ons land en ik houd er van om een stad te bezoeken. Maar de rust in ons kleine dorpje vind ik echt heerlijk... ik geniet daar meer van dat ik voor de verhuizing had gedacht eigenlijk. Natuurlijk heeft het ook nadelen, want het is hier ook echt dorps-dorps.
Toen ik er kwam wonen en in de eerste tijd ergens mensen tegenkwam, dacht ik 'wie zou dit zijn' terwijl de ander al een heleboel van mij bleek te weten. Meestal vind ik dat wel grappig, soms wat minder...
Ja dat kan ik begrijpen. Ben zelf in een dorp opgegroeid, overigens niet dorps-dorps. Mij lijken sommige dingen aan een dorp ook heerlijk, maar vooralsnog weegt het niet op tegen de voordelen van de stad. Heerlijk!
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk in de stad

Bericht door Mara »

In de regel vind ik een stadse kerk gastvrijer dan een dorpskerk. In een dorpskerk zijn er vaak vaste plaatsen, voel je je een vreemde snoet, en moet je vaker voldoen aan bepaalde voorschriften.
In de stad kijkt de gemeente niet vreemd op als er een backpacker halverwege de dienst komt binnenlopen en aanschuift.
Of een zwerver met een grote DIRK tas, waarin al zijn bezittingen geborgen zijn.
Het heeft allebei zijn charme.
eilander schreef:Maar de rust in ons kleine dorpje vind ik echt heerlijk
In elke stad heb je ook heel rustige wijken. Ik woon ik een betrekkelijk rustige wijk, waar alleen bestemmingsverkeer komt.
Er gebeurt wel eens wat ja, maar dat gebeurt tegenwoordig in het kleinste dorpje ook.
-DIA- schreef:Barendrecht is bijna Rotterdam geworden, vind ik althans. We reden eens wat rond en we zeiden tegen elkaar: Oh wat is Barendrecht enorm gegroeid! Maar nee, we waren, zonder een plaatsnaambordje gezien te hebben volop in Rotterdam. Er is ook een wijk (weet de naam even niet meer) die gedeeltelijk op Rotterdams grondgebied ligt, waar de gemeentegrens dwars door de bebouwing loopt.
Bedoel je Smitshoek of Lombardijen DIA? De A15 doorkruist Barendrecht op de noordkant.
Het dorpse karakter tref je alleen nog aan in het oude centrum.
Maar ja, waar niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerk in de stad

Bericht door Wim Anker »

Een backpacker die te onbeleefd is om klok te kijken en een zwerver die z"n DIRK tas niet gewoon in het halletje laat is geen charme maar schande.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerk in de stad

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:Een backpacker die te onbeleefd is om klok te kijken en een zwerver die z"n DIRK tas niet gewoon in het halletje laat is geen charme maar schande.
Hoezo?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerk in de stad

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
Wim Anker schreef:Een backpacker die te onbeleefd is om klok te kijken en een zwerver die z"n DIRK tas niet gewoon in het halletje laat is geen charme maar schande.
Hoezo?
Precies. Waarom dat nu weer.

Waarom zou het een schande zijn als iemand te laat komt? Ik ben ook wel eens te laat gekomen omdat ik een kerk niet kon vinden op vakantie. En als je dan een uur hebt gereden, dan kom je nog graag even binnen.

Los hiervan: ik vind het een erg onaardig standpunt. Ik mag hopen dat je in het persoonlijke leven wat vriendelijker bent tegen mensen die ergens te laat zijn. Het zegt trouwens ook wel wat over mensen als ze liever naar huis gaan dan te laat komen in de kerk. Dan is er toch ergens iets misgegaan bij de institutionalisering van Christus gemeente. Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet moet proberen om in beginsel op tijd te komen, in ieder geval in onze cultuur.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerk in de stad

Bericht door samanthi »

DDD schreef:
samanthi schreef:
Wim Anker schreef:Een backpacker die te onbeleefd is om klok te kijken en een zwerver die z"n DIRK tas niet gewoon in het halletje laat is geen charme maar schande.
Hoezo?
Precies. Waarom dat nu weer.

Waarom zou het een schande zijn als iemand te laat komt? Ik ben ook wel eens te laat gekomen omdat ik een kerk niet kon vinden op vakantie. En als je dan een uur hebt gereden, dan kom je nog graag even binnen.

Los hiervan: ik vind het een erg onaardig standpunt. Ik mag hopen dat je in het persoonlijke leven wat vriendelijker bent tegen mensen die ergens te laat zijn. Het zegt trouwens ook wel wat over mensen als ze liever naar huis gaan dan te laat komen in de kerk. Dan is er toch ergens iets misgegaan bij de institutionalisering van Christus gemeente. Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet moet proberen om in beginsel op tijd te komen, in ieder geval in onze cultuur.
Ja ik dacht een Dirktas of een tasje van leer ik zie het verschil niet.
Laatst gewijzigd door samanthi op 28 jun 2017, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in de stad

Bericht door eilander »

Om dit soort dingen een charme te noemen, gaat wel weer erg ver vind ik.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerk in de stad

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:
samanthi schreef:
Wim Anker schreef:Een backpacker die te onbeleefd is om klok te kijken en een zwerver die z"n DIRK tas niet gewoon in het halletje laat is geen charme maar schande.
Hoezo?
Precies. Waarom dat nu weer.

Waarom zou het een schande zijn als iemand te laat komt? Ik ben ook wel eens te laat gekomen omdat ik een kerk niet kon vinden op vakantie. En als je dan een uur hebt gereden, dan kom je nog graag even binnen.

Los hiervan: ik vind het een erg onaardig standpunt. Ik mag hopen dat je in het persoonlijke leven wat vriendelijker bent tegen mensen die ergens te laat zijn. Het zegt trouwens ook wel wat over mensen als ze liever naar huis gaan dan te laat komen in de kerk. Dan is er toch ergens iets misgegaan bij de institutionalisering van Christus gemeente. Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet moet proberen om in beginsel op tijd te komen, in ieder geval in onze cultuur.
Met alle respect: in sommige gemeenten zou ik niet naar binnengaan, als ik te laat was. Iets met gastvrijheid en vriendelijkheid.
Onlangs was ik in een stedelijke gemeente met het welbekende 'lampje'. Men zal wellicht vreemd vinden dat voor mij de werking geheel onbekend is. Blijkbaar had ik niet mogen gaan zitten, maar had ik moeten wachten tot het 'uit' of de koster had mij een plaats moeten wijzen. In dergelijke gemeenten zou ik niet graag te laat willen komen, aangezien men niet openstaat voor gasten.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerk in de stad

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:In de regel vind ik een stadse kerk gastvrijer dan een dorpskerk. In een dorpskerk zijn er vaak vaste plaatsen, voel je je een vreemde snoet, en moet je vaker voldoen aan bepaalde voorschriften.
In de stad kijkt de gemeente niet vreemd op als er een backpacker halverwege de dienst komt binnenlopen en aanschuift.
Of een zwerver met een grote DIRK tas, waarin al zijn bezittingen geborgen zijn.
Het heeft allebei zijn charme.
En het vetgedrukte weet jij zeker? Of ik wil waarschijnlijk niet weten in wat voor kerkelijke gemeenten jij verkeerd :?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk in de stad

Bericht door eilander »

Mara schreef:In de stad kijkt de gemeente niet vreemd op als er een backpacker halverwege de dienst komt binnenlopen en aanschuift.
Dat vraag ik me af. Misschien wordt er wel contact opgenomen met de Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk in de stad

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:Een backpacker die te onbeleefd is om klok te kijken en een zwerver die z"n DIRK tas niet gewoon in het halletje laat is geen charme maar schande.
Hoe moet een backpacker weten hoe laat de kerkdienst begint?
En heb je je weleens 1 seconde ingeleefd in het wereldje van een zwerver? Het is zijn HELE bezit!
eilander schreef:Om dit soort dingen een charme te noemen, gaat wel weer erg ver vind ik.
Ik bedoelde daar alleen maar mee, dat in onze stadskerk een hele lage drempel heeft.
Bij ons zijn geen voorwaarden en voorschriften, i.t.t. veel andere kerken waar een bordje in de hal hangt.
JCRyle schreef:En het vetgedrukte weet jij zeker? Of ik wil waarschijnlijk niet weten in wat voor kerkelijke gemeenten jij verkeerd
Intussen ben ik in zoveel gemeentes geweest en weet ik vanuit de familie hoe het in andere kerken eraan toegaat, w.b. het "toelatingsbeleid".
JCRyle schreef:Met alle respect: in sommige gemeenten zou ik niet naar binnengaan, als ik te laat was. Iets met gastvrijheid en vriendelijkheid.
Onlangs was ik in een stedelijke gemeente met het welbekende 'lampje'. Men zal wellicht vreemd vinden dat voor mij de werking geheel onbekend is. Blijkbaar had ik niet mogen gaan zitten, maar had ik moeten wachten tot het 'uit' of de koster had mij een plaats moeten wijzen. In dergelijke gemeenten zou ik niet graag te laat willen komen, aangezien men niet openstaat voor gasten.
Je zegt het dus ook, zelf.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerk in de stad

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:In de stad kijkt de gemeente niet vreemd op als er een backpacker halverwege de dienst komt binnenlopen en aanschuift.
Dat vraag ik me af. Misschien wordt er wel contact opgenomen met de Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding.
Wat een onzin.
Dit topic gaat weer eens een hele zure kant op.
Ik begrijp nu wel dat sommige buitenkerkelijken de drempel zo hoog vinden en niet een kerk durven binnen gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerk in de stad

Bericht door JCRyle »

Dan had ik je verkeerd begrepen :)
Plaats reactie