Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Online
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door merel »

Mara schreef:
DDD schreef:Je kunt toch heel eenvoudig twee kerkenraden instellen, eentje voor de linkerflank en eentje voor de rechterflank? Zo ingewikkeld lijkt mij dat niet.
Dit meen je serieus?
Ik hoop dat het ironie is, dat is moeilijk af te lezen op een forum.
Zoals je in mijn vorige post kan lezen was dat ook de hoop voor de bezwaarden. Een kr voor beide kerken incl ds en een overkoepelende kr. Dan was er geen splitsing nodig geweest.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

---knip--- Off-topic
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Terri »

merel schreef:Ik merk dat er in dit topic veel verkeerde dingen geschreven worden over de situatie in Nunspeet. Ook de stelling van Auto dat er hard oppositie gevoerd wordt door een minderheid is onjuist. Laat ik proberen de situatie van Nunspeet te schetsen.

Nunspeet is een grote midden cgk, met 2 verschillende gebouwen. Er is 1 kr en 2 ds ( afgelopen 30 jaar met name klomp en b. de Graaf). Deze preekten om de beurt in een kerkgebouw. Elk lid gaat gewoonlijk naar hetzelfde kerkgebouw.
Het klopt dat in het verleden een grote groep overgegaan is naar de NGK en Hervormde kerk. Een zeer klein percentage is naar HHK gegaan, maar dat gebeurde vaak door huwelijk e.d.
De afgelopen jaren is vele jeugd vertrokken naar omliggende gemeente of heeft zich helemaal ontrokken van de kerkgemeenschap. Dit werd als heel verdrietig ervaren door ouders en overige leden. Deze groep voelde zich niet gehoord door de kr.
Er is ook heel veel nieuwe aanwas gekomen uit de ger gem, hhk en ger gem in ned. Deze waren vaak overgekomen voor 'vrijheden' zoals broek, tv en open internet, maar bleven qua gedachtengoed 'hangen'in hun vorige kerkverband. Zij kerkten allen in 1 kerkgebouw. de van oorsprong cgk kerkten in het andere gebouw. Ook de kinderen van de behoudender tak gingen naar de reformatorische scholen, terwijl van oorsprong de chr. ger hun kinderen naar de locale CNS scholen deden. Ook de kinderen van de voormalig predikanten gingen naar de CNS scholen. Dat maakt an sich niet uit, maar daardoor trad er wel verwijdering op tussen de leden van beide kerkgebouwen. Een vb de CNS scholen in Nunspeet hadden 1 a 2 keer per jaar een scholenzondag; op de scholen werd gewerkt a.d.h.v een bepaald thema en bijbelverhalen en er werden bepaalde liederen aangeleerd die de kinderen in de dienst konden zingen. Na de dienst was er nabespreking van het thema of een lunch voor de jonge jeugd waarin ook dit thema aan bod kwam en er over doorgesproken werd. De refoscholen doen hier niet aan mee. Wat krijg je dan? Een volle kerk ( 700 man) waarbij 10 kinderen wat doen, 90% blijft zitten en zingt niet mee.
Aangezien er in Nunspeet 1 overkoepelende kerkenraad was, gebeurde het steeds vaker dat je iemand op huisbezoek kreeg die je niet kende ( kerkte nl in andere kerkgebouw), vacatures werden steeds moeilijker opgevuld, iedereen bedankte. Op dit moment is er een lid die er al jaren inzit en steeds zijn eigen positie verlengd. Inmiddels zijn zijn zoon en schoonzoon ook lid van de kerkenraad. Dit kan nauurlijk niet. Daarbij vernaderede langzaam aan de keuze voor de predikanten. Waar voorheen zelden of nooit een BhP ds preekte, kwam dit steeds vaker voor. Op zich ook niet erg, maar in een vacante periode is het dan lastiger om een predikant te keizen die beide 'groepen' prefereerden.

De oorspronkelijke cgk waren heel actief in het jeugdwerk en het geven van cathechesaties. De overgekomene/behoudender tak vonden al het jeugdwerk 'onzin'. Waarom zou je zaken veranderen? Iets dat al jaren op een bepaalde manier gedaan wordt, hoeft niet gewijzigd te worden. Er werd letterlijk gezegd 'als de jeugd het er niet mee eens is, dan vertrekken ze maar'. Dat dit leed veroorzaakte bij de overige kerkleden deed niet terzake.
Vorig jaar is over deze beiedvoering door een aantal leden kritische vragen gesteld op een ledenvergadering. Let wel; ik bendadruk , niet opruiend. Deze leden zijn door een deel van de kr ( er was geen voltallige vergadering geweest) op zaterdag avond voorafgaand aan het avondmaal onder censuur gezet. Toen dit bekend werd, is de boel 'ontploft' en is het overgrote deel van de kr opgestapt en zijn er op 1 dag heel veel brieven binnen gekomen bij de classis. Vervolgens is het balletje gaan rollen en zijn ds Quant en Buijs aangewezen om het proces te begeleiden.
De bedoeling van de stuurgroep bezwaarden was om een samenwerkingsverband aan te gaan tussen beide kerken, wel met eigen kerkeraad en ds, maar wel met een overkoepelend orgaan erboven. Het was dus absoluut niet de bedoeling om eruit te stappen. Dit werd door de huidige kr als onmogelijk geacht hetgeen toch ook voor heel veel verdriet gezorgd heeft binnen de groep van bezwaarden. Hierbij benadruk ik dat de groep bezwaarden niet opruiend bezig zijn geweest en tijdens alle vergaderingen geen onvertogen woord gevallen is over de huidge kr. Elke vergadering werd geopend met gebed en er werd voor de huidige kr gebeden
Op dit moment gaat ongeveer 40% van de leden over naar de nieuwe gemeente, terwijl er nog geen kerkgebouw o.i.d bekend is. Dat aantal groeit met de week. Ik verwacht eigenlijk dat het overgrote deel van de leden op den duur naar deze kerk zal gaan en het overige deel zal blijven en een BhP worden.
De consitutie van de nieuwe kerk vindt in september plaats en deze week zal er een kr gekozen worden. Op dit moment is al afgesproken dat in eerste instantie er geen liturgische veranderingen komen, er is sowieso geen sprake van een band o.i.d.. Wellicht dat dit op den duur wel zal komen, maar dat is niet de insteek van de nieuwe kerk geweest.

Dit is in het kort geschetst, waarbij ik opmerk dat er natuurlijk heel veel verdrietige dingen zijn gebeurd die niet op het internet gemeld behoeven te worden, maar waar wel later verantwoording over afgelegd zal moeten worden.
Het gaat te kort door de bocht om alles af te doen als liturgische fratsen en opruiend gedrag, want dat was de oorsprong helemaal niet. Mijn ervaring is dat de van oorsprong cgk leden ( nakomelingen van degene die bij de institutie van de kerk in 1932 waren) allemaal overgaan naar de nieuwe kerk. En dat doet pijn bij velen.
Dank je wel dat je de moeite hebt genomen om dit te posten.
Zoals altijd heeft elk verhaal z'n vele insteken, achtergronden, oorzaak en gevolg en soms lijken dingen dan zo fout te gaan en is er geen houden meer aan. Kettingreactie.
Om me heen is ook iets dergelijks gebeurd en dan verbaas je je soms hoe de 'buitenwereld ' oordeelt, terwijl de insiders zoiets hebben van; "he, zo is het helemaal niet gegaan" .
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door kukkie30 »

Mara schreef:
Onze voormalige dominee kreeg het verzoek om korter te preken, de diensten zouden te lang duren.
Ze duurden gewoon anderhalf uur, net als immer, maar dat is tegenwoordig voor velen te lang.
Dus de man moest zijn preek inkorten, hij zei dat ook wel eens op de kansel.
"Ik zou er wel meer over kunnen en willen zeggen, maar mij is gevraagd om het korter te houden".
Ik weet bijna zeker dat het dan een paar leden betreft, toch is hun mening kennelijk zo overheersend, dat aan het verzoek voldaan wordt.

Zijn sommige ego's gewoon niet te groot? Er stapte eens een heel gezin op, omdat niet aan de wens van vader werd voldaan.
Welk signaal geef je dan af aan je kinderen?
Of die dominee heeft zoveel tact dat hij zo die paar leden het gevoel geeft dat ze gehoord worden, maar hij zijn preek er niet op aanpast :)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door JolandaOudshoorn »

Leerling schreef:
Mara schreef:
kukkie30 schreef: Nog een ding: waarom zou een 21-jarige geen verzoek in mogen dienen?
Op zich natuurlijk wel. Maar het gaat erom dat een 21 jarige vaak het inzicht mist van de geschiedenis van de gemeente.
En dat het niet wijs is om, als je net belijdenis hebt gedaan, je meteen als een soort vernieuwende wijsneus op te stellen.
Wij werden "laag bij de grond gehouden" hoor.
Op de JV mochten we onze mening geven, maar in een gemeentevergadering (die er toen eigenlijk niet was op deze manier)
hield je je mond over wezenlijke zaken.
Zeker moet een jongere een plaats kennen in de gemeente, maar dat betekent niet dat ze 'laag bij de grond' grond gehouden dienen te worden. Een jongere kan ook een zeer juiste zienswijze hebben, waar de kerkenraad/gemeente/predikant jaren later pas achter komt. Een dergelijke jongere heeft dan inmiddels wel geleerd om over veel, zo niet alle, zaken/dingen te zwijgen.
Ik moet denken aan Timotheus.... deze jongen zou onmogelijk hebben kunnen werken in deze tijd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door JolandaOudshoorn »

Terri schreef:
merel schreef:Ik merk dat er in dit topic veel verkeerde dingen geschreven worden over de situatie in Nunspeet. Ook de stelling van Auto dat er hard oppositie gevoerd wordt door een minderheid is onjuist. Laat ik proberen de situatie van Nunspeet te schetsen.

...

Dit is in het kort geschetst, waarbij ik opmerk dat er natuurlijk heel veel verdrietige dingen zijn gebeurd die niet op het internet gemeld behoeven te worden, maar waar wel later verantwoording over afgelegd zal moeten worden.
Het gaat te kort door de bocht om alles af te doen als liturgische fratsen en opruiend gedrag, want dat was de oorsprong helemaal niet. Mijn ervaring is dat de van oorsprong cgk leden ( nakomelingen van degene die bij de institutie van de kerk in 1932 waren) allemaal overgaan naar de nieuwe kerk. En dat doet pijn bij velen.
Dank je wel dat je de moeite hebt genomen om dit te posten.
Zoals altijd heeft elk verhaal z'n vele insteken, achtergronden, oorzaak en gevolg en soms lijken dingen dan zo fout te gaan en is er geen houden meer aan. Kettingreactie.
Om me heen is ook iets dergelijks gebeurd en dan verbaas je je soms hoe de 'buitenwereld ' oordeelt, terwijl de insiders zoiets hebben van; "he, zo is het helemaal niet gegaan" .
Jammer dat bepaalde mensen wel hele grote woorden durven spreken, maar (nog) geen excuses hebben aangeboden. Het tast de geloofwaardigheid (weer) aan. ::please
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Auto »

JolandaOudshoorn schreef: Jammer dat bepaalde mensen wel hele grote woorden durven spreken, maar (nog) geen excuses hebben aangeboden. Het tast de geloofwaardigheid (weer) aan. ::please
Jammer dat je nu weer dit moet posten. Aangegeven werd dat je het verhaal van twee kanten moet bekijken. Merel geeft 1 kant van het verhaal weer. Dat kan, maar ga het niet gelijk tot DE waarheid verheffen. Er is veel meer gebeurd dan misschien Merel weet en de wijze waarop zaken zijn gebeurd verdiend niet de schoonheidsprijs. Van beide kanten niet.

(al snap ik dat een lezer bepaalde voorkeuren heeft)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door helma »

Ik geloof dat ieder zijn eigen visie op het gebeuren heeft. En er de eigen pijn van voelt. Dan hoeft er niet een van beide verhalen waar of niet-waar te zijn, maar zo is het hoe het voor beide partijen ervaren wordt. Dat heb je ook met het verlaten van een kerkverband.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door huisman »

Auto schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Jammer dat bepaalde mensen wel hele grote woorden durven spreken, maar (nog) geen excuses hebben aangeboden. Het tast de geloofwaardigheid (weer) aan. ::please
Jammer dat je nu weer dit moet posten. Aangegeven werd dat je het verhaal van twee kanten moet bekijken. Merel geeft 1 kant van het verhaal weer. Dat kan, maar ga het niet gelijk tot DE waarheid verheffen. Er is veel meer gebeurd dan misschien Merel weet en de wijze waarop zaken zijn gebeurd verdiend niet de schoonheidsprijs. Van beide kanten niet.

(al snap ik dat een lezer bepaalde voorkeuren heeft)
Precies. Merel geeft haar verhaal ook een persoonlijke kleur mee. Daar is niets mis mee maar daarom is merels post niet de objectieve waarheid. Als hier iemand van de andere groep uit Nunspeet zou posten zou je hetzelfde verhaal krijgen maar dan anders gekleurd.
In zulke pijnlijke situaties is voor betrokkenen objectiviteit trouwens onmogelijk. Met de info die ik heb ontstaat er absoluut geen BhP gemeente in Nunspeet maar 2 middengemeenten die de komende jaren steeds meer verschillen zullen vertonen.
Wie zou niet wenen!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

Ik ween niet. Ik blijf erbij dat het een mooie uitkomst is, die iets weerspiegelt van de menigerlei genade Gods.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik ween niet. Ik blijf erbij dat het een mooie uitkomst is, die iets weerspiegelt van de menigerlei genade Gods.
Dat komt omdat je alleen de uitkomst ziet en niet de pijn en het verdriet van de afgelopen jaren kent.
Twist en ruzie in een kerkelijke gemeente hebben natuurlijk niets te maken met de menigerlei genade Gods.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik ween niet. Ik blijf erbij dat het een mooie uitkomst is, die iets weerspiegelt van de menigerlei genade Gods.
Dat komt omdat je alleen de uitkomst ziet en niet de pijn en het verdriet van de afgelopen jaren kent.
Twist en ruzie in een kerkelijke gemeente hebben natuurlijk niets te maken met de menigerlei genade Gods.
Nee. Dat klopt.

Die twist en ruzie hebben te maken met de misverstanden die jij hier (mijns inziens althans) op dit forum verdedigt, waarover ik al het een en ander heb geschreven en die ook de discussie in de classis hebben bepaald. Als vanaf het begin door beide partijen een oplossingsgerichte houding was gekozen, dan was deze uitkomst met een goede mediator binnen een paar maanden en in hooguit vijf gesprekken te bereiken. En dat zeg ik uit ervaring, zij het in een andere sector.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik ween niet. Ik blijf erbij dat het een mooie uitkomst is, die iets weerspiegelt van de menigerlei genade Gods.
Dat komt omdat je alleen de uitkomst ziet en niet de pijn en het verdriet van de afgelopen jaren kent.
Twist en ruzie in een kerkelijke gemeente hebben natuurlijk niets te maken met de menigerlei genade Gods.
Nee. Dat klopt.

Die twist en ruzie hebben te maken met de misverstanden die jij hier (mijns inziens althans) op dit forum verdedigt, waarover ik al het een en ander heb geschreven en die ook de discussie in de classis hebben bepaald. Als vanaf het begin door beide partijen een oplossingsgerichte houding was gekozen, dan was deze uitkomst met een goede mediator binnen een paar maanden en in hooguit vijf gesprekken te bereiken. En dat zeg ik uit ervaring, zij het in een andere sector.
Geloof mij dit werkt niet in de kerk omdat heel andere emoties een rol spelen dan in andere sectoren........en ik ben helaas een ervaringsdeskundige.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door modesto »

Moet er eerlijk gezegd wel een beetje om lachen dat de mensen die in dit topic hun zegje deden zonder zonder precies op de hoogte te zijn van de situatie in Nunspeet, zich nu in allerlei post-moderne bochten wringen. "Objectiviteit is onmogelijk". "Je moet het van twee kanten bekijken." Zeiden ze dat in andere discussies op dit forum ook maar eens wat vaker. (Beetje off-topic, ik weet het.)
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door huisman »

modesto schreef:Moet er eerlijk gezegd wel een beetje om lachen dat de mensen die in dit topic hun zegje deden zonder zonder precies op de hoogte te zijn van de situatie in Nunspeet, zich nu in allerlei post-moderne bochten wringen. "Objectiviteit is onmogelijk". "Je moet het van twee kanten bekijken." Zeiden ze dat in andere discussies op dit forum ook maar eens wat vaker. (Beetje off-topic, ik weet het.)
Helaas moet ik jou teleurstellen in jouw vreugde. Ik ben (helaas) goed op de hoogte van het proces in Nunspeet en sta dus nog steeds achter alles wat ik schreef. De problemen in Nunspeet staan classicaal al jaren (denk wel bijna 10 jaar) op de agenda.

Blijft natuurlijk dat je van de meest betrokkenen (de gemeenteleden zelf en de bronnen van merels post) geen objectiviteit mag verwachten.

Het blijft een verdrietige zaak .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten