Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door mcgk »

Reformatorisch Dagblad: De christelijke gereformeerde kerk (cgk) in Zwolle overweegt haar lidmaatschap van de Christelijke Gereformeerde Kerken op te geven als de synode haar besluit om homorelaties af te wijzen niet herziet. Dat schrijft het Nederlands Dagblad zaterdag op basis van een interview met ds. H. C. Mijnders van de cgk te Zwolle.

De synode van de CGK stelde in 2013 „dat seksuele omgang tussen mensen van gelijk geslacht zonde is en stelde een handreiking op.

In hetinterview stelt ds. Mijnders dat zijn gemeente eventueel zelfstandig verder wil als de synode niet op dit besluit terugkomt. Ook de mogelijkheid van een federatief verband houdt hij open, evenals aansluiting bij een ander kerkverband.
In het ND interview spreekt Ds. Mijnders zich tevens erg negatief uit over zijn (Gereformeerde Gemeenten & CGK Pniel, Veenendaal) opvoeding. Hij heeft het over een deken. De Bijbel noemt hij een contextueel boek, een warboel waar je uit kunt halen wat je wilt. Hij zegt veel geleerd te hebben van de studenten van de NGK.

De CGK is een divers kerkverband. Toch is het een reformatorisch kerkverband. Samenwerkingsgemeenten zijn vaak wel losgekomen van de eenheid en de saamhorigheid van de denominatie. Zwolle is daar een voorbeeld van. Het mooie van de CGK is dat de linkse vleugel niet oververtegenwoordigd is in de synode, iets wat je in de PKN/GKV wel ziet. De CGK synode heeft het 'homorapport' aangenomen. Er is natuurlijk een kans, want dat gaat Zwolle doen, dat de beslissing dat homoseksuelen niet aan het avondmaal mogen na een revisieverzoek veranderd wordt of dat het aan plaatselijke kerkenraden wordt overgelaten. Hoewel de CGK uit veel middengemeenten bestaat, denk ik dat de meeste predikanten toch voor het rapport zijn.
Eenheid in de CGK is erg belangrijk. De vraag is nu of men Zwolle (met duizenden leden) laat gaan, of dat men de eenheid wil herstellen door het rappport iets aan te passen. Naar mijn mening is het rapport volkomen Bijbels.

Zou het voor de eenheid van de CGK, waar het toch wel een beetje rommelt, beter zijn wanneer gemeenten als Zwolle vertrekken? Of is het beter om de revisieverzoeken te aanvaarden en zo de eenheid te bewaren. Ik ben bang dat dit gaat gebeuren. Echter zie ik dan weer Bewaar het Panders overstappen naar de HHK en Geref. Gemeenten. Dat zijn er misschien wel meer dan een gemeente in Zwolle.

Mijn mening is dat het beter is voor de CGK om kerken als Zwolle te laten vertrekken. Juist zulke gemeenten laten de ontwikkelingen binnen de kerk sneller gaan. Het rapport was erg pastoraal en Bijbels. Als het nu nog kan (en de meerderheid voor het rapport is) zullen ze nu wegmoeten. Anders krijg je GKV omstandigheden: vrouw mag niet in ambt, maar wordt over een paar jaar weer besproken en dan is iedereen het er wel mee eens.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Curatorium »

Leuk topic voor Huisman :haha

Ik vond het een prachtig rapport. Als er iets aan veranderd gaat worden zou dat zeer jammer zijn. Een gemeente hoort zich te houden aan een synodeuitspraak, anders kan je beter ergens anders aansluiten. Misschien zou dat beter zijn voor de gehele CGK, maar daar heb niet veel zicht op.
Online
DDD
Berichten: 28473
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

Ik zou het heel erg jammer vinden als de CGK Zwolle uit de CGK zou vertrekken.

Onlangs was er een onderzoek van iemand van het landelijk bureau, waaruit bleek dat de linkerflankgemeenten op allerlei punten, waaronder kerkverlating, helemaal niet slecht 'scoren', anders dan soms uit BHP-kringen wel wordt gesuggereerd. De gemeenten behoren er ook al sinds jaar en dag helemaal bij. Je kunt van het homorapport vinden wat je wilt, maar het geeft geen representatief beeld van de opvattingen die hierover in de CGK leven.

Net als in de Gereformeerde Gemeenten wordt de linkerflank naar mijn idee een beetje gemarginaliseerd. Al zijn die linkerflanken verder niet zo te vergelijken natuurlijk. Maar het kerkpolitieke proces als zodanig in mijn beleving wel. En de linkerflank in de CGK is voor zover ik weet niet kleiner dan Bewaar het Pand.

En laten we voor de Gereformeerde Gemeenten niet hopen dat bewaarhetpanders overstappen. De Gereformeerde Gemeenten hebben intern al genoeg te stellen met extreme invloeden van buitenaf.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door mulder »

Nou.. Ik denk dat er twee opties zijn.
1. Of gemeenten als deze nemen het geheel van de Chr. Ger. kerken mee de afgrond in (in de zin van het afwijken van reformatorisch belijden).
2. Deze gemeenten verlaten de Chr. Ger. kerk waardoor dit kerkverband iets minder breed wordt. Ik weet dat ze daar aan gehecht zijn. Maar misschien past de gemeente Zwolle beter bij de Nederlands Ger. Kerken. Neemt misschien ook wat onenigheid weg die ik onder veel rechtszinnige Chr. gereformeerden meen te bespeuren.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Curatorium »

DDD schreef:Je kunt van het homorapport vinden wat je wilt, maar het geeft geen representatief beeld van de opvattingen die hierover in de CGK leven.
Waarom is het dan aangenomen door de synode? Nu het eenmaal aangenomen is wordt iets veranderen een enorm lastige taak. Dan is het nog makkelijker om een gemeente te laten vertrekken die toch al samenwerkt met, zoals net genoemd werd, de NGK.
DDD schreef:Net als in de Gereformeerde Gemeenten wordt de linkerflank naar mijn idee een beetje gemarginaliseerd. .
Ik denk dat je dit hele verhaal totaal niet gelijk kan stellen met de GG. Gaat om hele andere onderwerpen, tevens is de CGK een stuk breder, zo'n brede kerk is de GG niet. Dat lijkt alleen op dit forum zo.
Online
DDD
Berichten: 28473
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

De Gereformeerde Gemeenten zijn natuurlijk een stuk minder breed. Maar daarom kunnen wel soortgelijke sociale processen spelen, natuurlijk. Ik heb niet het idee dat de Gereformeerde Gemeenten op dit forum zo breed lijken, een enkel individu uitgezonderd.

Kennelijk is de cg-synode vooral door midden en iets-rechts-van-het-midden-ambtsdragers bemand. Dat is in de GG precies zo. De uitersten zijn zelden evenredig vertegenwoordigd. Dat is verder niet zo moeilijk te verklaren, maar het verklaart soms besluiten wel. Overigens laat de rechterflank in beide kerken zich informeel natuurlijk ook nadrukkelijk horen. In het ene geval in het kerkelijk orgaan, in het andere geval in een eigen uitgave.

Heel irritant dat het ND via Blendle niet fatsoenlijk te lezen is. Ik heb de hele krant gekocht, maar het artikel kan ik maar half vinden en de aanklikmogelijkheden corresponderen ook totaal niet met de krant.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Auto »

DDD schreef:Ik zou het heel erg jammer vinden als de CGK Zwolle uit de CGK zou vertrekken.

Onlangs was er een onderzoek van iemand van het landelijk bureau, waaruit bleek dat de linkerflankgemeenten op allerlei punten, waaronder kerkverlating, helemaal niet slecht 'scoren', anders dan soms uit BHP-kringen wel wordt gesuggereerd. De gemeenten behoren er ook al sinds jaar en dag helemaal bij. Je kunt van het homorapport vinden wat je wilt, maar het geeft geen representatief beeld van de opvattingen die hierover in de CGK leven.

Net als in de Gereformeerde Gemeenten wordt de linkerflank naar mijn idee een beetje gemarginaliseerd. Al zijn die linkerflanken verder niet zo te vergelijken natuurlijk. Maar het kerkpolitieke proces als zodanig in mijn beleving wel. En de linkerflank in de CGK is voor zover ik weet niet kleiner dan Bewaar het Pand.

En laten we voor de Gereformeerde Gemeenten niet hopen dat bewaarhetpanders overstappen. De Gereformeerde Gemeenten hebben intern al genoeg te stellen met extreme invloeden van buitenaf.
Dat zogenaamde onderzoek rammelt aan alle kanten. Slecht uitgevoerd en conclusies kunnen niet overgenomen worden. Daarnaast slaat het werkelijk nergens op om te zeggen dat het homorapport geen representatief beeld is. Het homorapport is zeer breed opgesteld, met gebruikmaking van expertise uit heel de reformatorische gezindte en brede literatuur. Vervolgens is het rapport UNANIEM aangenomen, als dat niet representatief is .............. Dat er anderen in de CGK hiervoor een revisie verzoek hebben ingediend is normaal, maar dan moet je hele goede gronden komen omdat rapport anders uit te leggen. En kort na verschijnen is dat al op diverse plaatsen gebeurd. Dat mensen er zijn die die rapport niet representatief noemen en dat wordt veelvuldig doorgeklept, komt omdat het rapport niet zegt wat zij zeggen en dan is al heel gauw is niet representatief.

Dat zwolle er sinds jaar en dag er bij horen, dat klopt. Maar datzelfde Zwolle traineert de laatste decennia alle regels die er onderling zijn afgesproken en volgen daarmee niet de kerkelijke weg. Voor het eerst noemt ds Mijnders een consequentie die wel naar de kerkorde is, dat als je als gemeente niet kan instemmen met de afgesproken regels, dat je dan je consequentie moet trekken.

Maar het blijkt wel weer dat je de CGK niet kent, maar dingen roept die een marginaal deel van de CGK beweert.
Online
DDD
Berichten: 28473
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

Ik beweer toch helemaal niet dat ik een kenner ben van de CGK?

Maar als dertien gemeenten revisieverzoeken indienen, dan kun je toch eenvoudig vaststellen dat het niet zo heel breed gedragen wordt? Of reken ik dan zo slecht? En hoe komt het dat de opvattingen van die tenminste dertien gemeenten niet in de synode vertegenwoordigd zijn?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Curatorium »

DDD schreef: Heel irritant dat het ND via Blendle niet fatsoenlijk te lezen is. Ik heb de hele krant gekocht, maar het artikel kan ik maar half vinden en de aanklikmogelijkheden corresponderen ook totaal niet met de krant.
Heb hetzelfde probleem. Slechts het eerste deel is leesbaar.
Auto schreef:Dat er anderen in de CGK hiervoor een revisie verzoek hebben ingediend is normaal, maar dan moet je hele goede gronden komen omdat rapport anders uit te leggen. En kort na verschijnen is dat al op diverse plaatsen gebeurd. Dat mensen er zijn die die rapport niet representatief noemen en dat wordt veelvuldig doorgeklept, komt omdat het rapport niet zegt wat zij zeggen en dan is al heel gauw is niet representatief.
Hoe kan het dan dat een rapport unaniem aanvaard wordt, maar er ook daarvoor ooit (ook unaniem?) besloten is om met kerken samen te werken die het latere rapport niet kunnen onderschrijven, tenminste dat verwacht ik niet van de NGK. Had men dat toen niet kunnen voorspellen?
Auto schreef:Dat zwolle er sinds jaar en dag er bij horen, dat klopt. Maar datzelfde Zwolle traineert de laatste decennia alle regels die er onderling zijn afgesproken en volgen daarmee niet de kerkelijke weg. Voor het eerst noemt ds Mijnders een consequentie die wel naar de kerkorde is, dat als je als gemeente niet kan instemmen met de afgesproken regels, dat je dan je consequentie moet trekken.
Eens.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Auto »

DDD schreef:Ik beweer toch helemaal niet dat ik een kenner ben van de CGK?

Maar als dertien gemeenten revisieverzoeken indienen, dan kun je toch eenvoudig vaststellen dat het niet zo heel breed gedragen wordt? Of reken ik dan zo slecht? En hoe komt het dat de opvattingen van die tenminste dertien gemeenten niet in de synode vertegenwoordigd zijn?
Die zijn wel vertegenwoordigd, dat gaat via de classis. Vanuit de classis wordt afvaardiging voor PS gekozen en PS kiest afvaardiging naar Synode. Het is tegen de kerkorde om over representatieve afvaardiging te spreken. De verkiezingen worden onder aanroeping uitgevoerd. (een gemeente met 60 leden heeft net zoveel te zeggen als een gemeente met 1200 leden. Getal zegt helemaal niks.

De kerkorde geeft een mogelijkheid tot revisie en dan lijkt 13 revisie verzoeken veel, maar in het verleden zijn er wel meer revisieverzoeken geweest tav andere onderwerpen. En de praktijk laat zien, dat je dan wel met hele goede argumenten moet komen om een revisie er door heen te krijgen.

Dus ja, rekent slecht, want zo werkt het niet in de CGK, al zou dat deel van de CGK dat wel heel graag willen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Auto »

Curatorium schreef: Hoe kan het dan dat een rapport unaniem aanvaard wordt, maar er ook daarvoor ooit (ook unaniem?) besloten is om met kerken samen te werken die het latere rapport niet kunnen onderschrijven, tenminste dat verwacht ik niet van de NGK. Had men dat toen niet kunnen voorspellen?
Nou die samenwerkingsgemeenten komen met dit rapport wel in de problemen, want kerkordelijk geld dat de 'nauwste' kerkorde de meeste zeggingskracht heeft. Dus ook die gemeenten zullen ook goed moeten overdenken wat er gebeurd. En dit probleem is al eerder door tegenstanders van de samenwerking met de NGK aan de orde gesteld, alleen toen was er een groot deel die vond dat er oog moet zijn voor die gemeenten. Maar die gemeenten komen dus nu in de problemen.

Oplossing zal wel zijn, dat die samenwerkingsgemeenten de desbetreffende personen als NGK'er zullen inschrijven en dat bij het avondmaal er dienstdoende NGK ambtsdragers zullen zijn. ....... Niemand heeft het in die gemeenten er weer over .......

Echter bij Zwolle geld dat er juist uit de gemeente zelf bezwaren zijn gekomen tegen de handelswijze van de kerkenraad inzake het homofilie standpunt en vanwege die reden is het op de classis gekomen. Het is al verwarrend, maar het kan nog meer verwarrend worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik beweer toch helemaal niet dat ik een kenner ben van de CGK?

Maar als dertien gemeenten revisieverzoeken indienen, dan kun je toch eenvoudig vaststellen dat het niet zo heel breed gedragen wordt? Of reken ik dan zo slecht? En hoe komt het dat de opvattingen van die tenminste dertien gemeenten niet in de synode vertegenwoordigd zijn?
De opvattingen van die 13 (van de 180) gemeenten was wél op de GS vertegenwoordigt; die afgevaardigden hebben zich ondanks de bezwaren en de discussie toch achter het GS-rapport gesteld.

Uit je hele reactie blijkt wel dat je totaal geen idee hebt wat er binnen de CGK speelt in het algemeen en rond Zwolle in het bijzonder. Dat Zwolle er altijd bijgehoord heeft, zegt daarin niets. De gemeente is fors veranderd de afgelopen 20 jaar, en helaas niet in gereformeerde richting.

Maar zoals @Auto ook al zei: Zwolle zou wel de enige juiste beslissing nemen om uit het kerkverband te stappen, wanneer men geen gehoor krijgt. Maar wat via dit interview wel gebeurd, is dat de angst dat de CGK nu toch wel uit elkaar zullen vallen, toeneemt. Er staat in het interview niet alleen iets over het rapport over homoseksualiteit, maar ook Barthiaanse opvattingen over de waarheid van de Schrift, het ontkennen van een eeuwige straf, etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
DDD
Berichten: 28473
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door DDD »

Allereerst vind ik het zwak om de hele tijd maar te beweren dat iemand anders geen verstand van zaken heeft. Ik denk dat ik heel wat beter op de hoogte ben dan menig CGK-lid. Ik lees De Wekker regelmatig en soms Bewaar het Pand, en ik volg het kerkelijk nieuws ook aardig. Los daarvan is het sterker op basis van inhoudelijke argumenten het gesprek te voeren.

De argumenten van Auto om representativiteit onbelangrijk te vinden zijn best aardig gevonden, maar doen niets af aan mijn stellingen daarover. Hij zegt feitelijk dat deze bezwaren kerkordelijk niet relevant zijn. Dat kan heel goed zo zijn, maar doet aan de feiten niet af. Een belangrijk deel van de leden herkent zich niet in dit rapport.

De synode is geroepen om geestelijk leiding te geven, maar dat doet aan mijn bevinding niets af. En 'dat het zo niet werkt in de CGK' al helemaal niet. Zoals je zelf schrijft "al zou een deel van de CGK dat wel heel graag willen". Dit rapport en de unanieme aanvaarding daarvan zijn niet representatief voor de opvattingen die binnen de CGK leven. Dat zegt niets over de juistheid van de inhoud, daar gaat de discussie niet over.

@Curatorium: de samenstelling van de synode kan natuurlijk wisselen. In verschillende kerkgenootschappen heeft een verrechtsing plaatsgevonden.

@Luther:
Het gaat zeker niet alleen om Zwolle. Dat is gewoon flauwekul. Dit probleem is veel breder. Als ik als grote buitenstaander de gemeenten Purmerend, Gouda, Zoetermeer, Leiden, Emmen en Groningen noem, dan weet je dat er veel meer gemeenten zijn die dezelfde lijn voorstaan.

Ik ben het met je eens dat in het interview meer opmerkelijke uitspraken staan.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Eenheid Christelijk Gereformeerde Kerken (n.a.v. Zwolle)

Bericht door Auto »

In ieder geval probeert de kerkenraad van Zwolle de schade te beperken door aan te geven dat ze loyaal aan het kerkverband zijn. Wel flauw om de journalist de schuld te geven van de escalatie.

DDD als je inhoudelijk gesprekken wilt voeren, moet je niet met zulke uitspraken komen als 'ik lees De Wekker regelmatig en soms Bewaar het Pand' ........ ik lees de Saambinder ook en ook De Wachter Sions, maar het maakt me nog geen kenner van de GG of GGiN.

Wat jij doet is het kerkordelijk stelsel losmaken door termen als 'niet representatief'. Dat is precies wat die gemeenten willen, en dat is ook precies het feit waar het moderamen van de Synode deze gemeenten voor op de vingers heeft getikt. Onder de jouw genoemde gemeenten waren predikanten die een dag na de uitspraak van de synode al wisten dat het rapport niet goed was, dat het geen oog had voor de homofiele broeder/zuster. Deze predikanten zeiden dat gewoon via de media. Het moderamen heeft hen er op gewezen dat ze de kerkelijke weg moeten volgen en dat is niet schreeuwen langs de zijlijn. Daarna is het gelukkig het 'gezwam' gestopt.

Maar her en der zie ik termen in jouw postings terugkomen die door die kerken gebezigd zijn. Je noemt nu de namen van 6 gemeenten en dan zou dat moeten aangeven of dat er dan een revisie door moet komen? Getal zegt niks in de kerk, dat heb ik al proberen aan te geven. Het gaat er om of het Bijbels is. Als zouden er 30 gemeenten een revisieverzoek indienen en de synode wijst deze revisieverzoeken af, dan kunnen deze 30 gemeenten nog steeds dwalen. Op grond van Schrift en Belijdenis zal er een besluit genomen moeten worden. En daar was ds Mijnders dan wel heel eerlijk in en dat bedoelde hij ook waarschijnlijk, dan moet je daar je consequenties uittrekken.

In de kerk gaat het niet om getal, het gaat niet flanken, het gaat om het Woord, het gaat om de Belijdenis. En dan is mijn mening dat CGK Zwolle wel heel ver van het Woord is afgedwaald als je de uitlatingen van ds Mijnders ziet. Ik denk dat deze uitlatingen nog wel een flinke staart zullen hebben in de classis Zwolle. (terecht overigens)

@Freek, bedankt voor het plaatsen van de link, kon hem niet vinden
Gesloten