Jaarboek 15 GG

KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Jaarboek 15 GG

Bericht door KB_ »

het kerkelijk jaarboek van de GG is alweer een week uit...

ik verwonder me altijd een beetje over de Nederlandse bouwwoede die er in sommige gemeenten lijkt te heersen. wat bedoel ik daarmee?

een voorbeeld: in hendrik ido ambacht is men bezig met een nieuwe kerk te bouwen. het ledental echter loopt al 3 jaar terug, met ongeveer 20 man per jaar.
ook de zeer! jonge gemeente van yerseke groeit dit jaar maar amper (+7), ook daar is een nieuwe megakerk gepland.
is het dan wel nodig zo'n grote investering te doen?
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door ejvl »

Als ze het geld uitgeven voor zendingswerkers lijkt het mij een beter doel te dienen.
Natuurlijk is een fatsoenlijk gebouw nodig, maar nieuwbouw pas als er geen andere mogelijkheid meer is naar mijn mening.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door RotterS »

Nee, die bouwwoede is niet goed. Ik geef twee redenen:
- gemeenten moeten niet groter zijn dat zo'n 500-600 leden (maximaal 1000), zie ook het pleidooi van Prof. Baars een aantal weken geleden over de maximale grootte van een gemeente.
- gebouwen moeten functioneel zijn in plaats van groot/luxe etc. (ook al mogen ze zeker heel mooi zijn als er in de gemeente gul gegeven wordt en kan worden)

Tegelijk is bouwen om een nieuwe/afgesplitste gemeente een 'huis' te geven, uiteraard wel goed, sterker nog: als dat de reden is van de bouwwoede, kan ik er alleen maar blij mee zijn!

Door een gemeente te splitsen nemen problemen als te weinig zaalruimte/parkeerruimte/fietsenstalling etc. ook af.

Zeker bij gemeenten die een rol als streekgemeente hebben, is het goed om de geografische spreiding van de leden in oogschouw te nemen, zodat, als splitsing vanwege bijvoorbeeld een te klein kerkgebouw aan de orde is, er op een plek waar al relatief veel leden wonen een tweede gemeente te stichten.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Vorst »

Ik ben voor een landelijk verbod op nieuwbouw van kerken.
Er zijn genoeg kerkgebouwen die gesloten of gesloopt worden. Verplicht gemeentes of die te kopen, daarmee houd je ook een stukje cultuur behouden.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Refiosi »

@KB_: Kom eens een zondag kijken in beide door jou genoemde gemeenten.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Hendrien »

RotterS schreef:Nee, die bouwwoede is niet goed. Ik geef twee redenen:
- gemeenten moeten niet groter zijn dat zo'n 500-600 leden (maximaal 1000), zie ook het pleidooi van Prof. Baars een aantal weken geleden over de maximale grootte van een gemeente.
- gebouwen moeten functioneel zijn in plaats van groot/luxe etc. (ook al mogen ze zeker heel mooi zijn als er in de gemeente gul gegeven wordt en kan worden)

Tegelijk is bouwen om een nieuwe/afgesplitste gemeente een 'huis' te geven, uiteraard wel goed, sterker nog: als dat de reden is van de bouwwoede, kan ik er alleen maar blij mee zijn!

Door een gemeente te splitsen nemen problemen als te weinig zaalruimte/parkeerruimte/fietsenstalling etc. ook af.

Zeker bij gemeenten die een rol als streekgemeente hebben, is het goed om de geografische spreiding van de leden in oogschouw te nemen, zodat, als splitsing vanwege bijvoorbeeld een te klein kerkgebouw aan de orde is, er op een plek waar al relatief veel leden wonen een tweede gemeente te stichten.
Ken een gemeente die te groot werd, gesplitst is en toch besloten heeft om samen het kerkgebouw te blijven gebruiken. Dit functioneert goed in de praktijk.
Dit vind ik een voorbeeld van goed rentmeesterschap!
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Curatorium »

Stapt dan niet iedereen over naar de wijkgemeente waar je kan uitslapen op zondag?
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Hendrien »

Curatorium schreef:Stapt dan niet iedereen over naar de wijkgemeente waar je kan uitslapen op zondag?
Nee hoor, dat gaat prima.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Wittewrongel »

RotterS schreef:Nee, die bouwwoede is niet goed. Ik geef twee redenen:
- gemeenten moeten niet groter zijn dat zo'n 500-600 leden (maximaal 1000), zie ook het pleidooi van Prof. Baars een aantal weken geleden over de maximale grootte van een gemeente.
- gebouwen moeten functioneel zijn in plaats van groot/luxe etc. (ook al mogen ze zeker heel mooi zijn als er in de gemeente gul gegeven wordt en kan worden)

Tegelijk is bouwen om een nieuwe/afgesplitste gemeente een 'huis' te geven, uiteraard wel goed, sterker nog: als dat de reden is van de bouwwoede, kan ik er alleen maar blij mee zijn!

Door een gemeente te splitsen nemen problemen als te weinig zaalruimte/parkeerruimte/fietsenstalling etc. ook af.

Zeker bij gemeenten die een rol als streekgemeente hebben, is het goed om de geografische spreiding van de leden in oogschouw te nemen, zodat, als splitsing vanwege bijvoorbeeld een te klein kerkgebouw aan de orde is, er op een plek waar al relatief veel leden wonen een tweede gemeente te stichten.

arm dorp. Dan heb je van 1 kerkverband al 4 gemeenten van circa 500 en dan nog eens de andere gemeenten van andere kerkverbanden. Wordt een drukke boel:) Het koste plaatje gaat dan ook omhoog. Meer gezeur over welke gemeente zwaarder of lichter is etc etc.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Curatorium »

Klopt, dat is een groot nadeel wanneer je gaat splitsen.
Of gewoon een tweede predikantsplaats (kan dat kerkordelijk eigenlijk binnen de GG) en drie of vier diensten. Er wordt nu wel erg vaak naar nieuwbouw gekeken terwijl er vaak genoeg alternatieven zijn.
johannes1
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2012, 12:17

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door johannes1 »

KB_ schreef:het kerkelijk jaarboek van de GG is alweer een week uit...

ik verwonder me altijd een beetje over de Nederlandse bouwwoede die er in sommige gemeenten lijkt te heersen. wat bedoel ik daarmee?

een voorbeeld: in hendrik ido ambacht is men bezig met een nieuwe kerk te bouwen. het ledental echter loopt al 3 jaar terug, met ongeveer 20 man per jaar.
ook de zeer! jonge gemeente van yerseke groeit dit jaar maar amper (+7), ook daar is een nieuwe megakerk gepland.
is het dan wel nodig zo'n grote investering te doen?
Moet je voor de gein eens kijken op:
Hendrik ido Ambacht http://gergeminfo.nl/nederland/gemeente ... do-ambacht
Yerseke http://gergeminfo.nl/nederland/gemeente ... es/yerseke

beide gemeentes groeien lijkt het wel :D
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Curatorium »

Dat is over 5 jaar.
De gegevens van de afgelopen 3 jaar:
Yerseke= 2.337/2.368/2.375 (de groei neemt behoorlijk af, terwijl er veel jongeren in die gemeenten zitten)
H-I-A= 2.186/2.161/2.137 (is inderdaad -20 p/jaar zoals KB_ dat zegt).
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door -DIA- »

Mooie foto van de kerk van Rijssen-West op de omslag.
Een enorm contrast met die van Leiderdorp!

Verder zie ik Nieuwdorp en Capelle a/d IJssel-West
Die laatste kende ik zo niet, moest even zoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Erik »

Als ik het zo lees dan is er eerder sprake van verjonging ipv vergrijzing gelet het geboortecijfer.
Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Johannus »

Curatorium schreef:Dat is over 5 jaar.
De gegevens van de afgelopen 3 jaar:
Yerseke= 2.337/2.368/2.375 (de groei neemt behoorlijk af, terwijl er veel jongeren in die gemeenten zitten)
H-I-A= 2.186/2.161/2.137 (is inderdaad -20 p/jaar zoals KB_ dat zegt).
Misschien zeur ik, maar hier zou ik best wel eens een bron van willen zien. Anders kan ik toch zeggen dat het ipv 2137 in Ambacht 2237 is? bij wijze van spreken uiteraard.
Plaats reactie