Jaarboek '15 GGiN

-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Ik merkte dat pas sinds 2009 een specificatie naar kerkverband wordt vermeld.
Maar dan hebben we hier wel wat cijfers over een langere termijn.
  • Verloop leden GGiN




    Concluderend merk ik dat het verloop in de Gereformeerde Gemeenten groter is.
    De GGiN blijven daarbij vergeleken redelijk homogeen.

Hoeveel vertrokken naar de HHK ?
Wacht vergeten! De cijfers komen zo! Het was even haastwerk...
  • Naar Hersteld Hervormde Kerk
    2009 - 36
    2010 - 21
    2011 - 21
    2012 - 32
    2013 - 26
    2014 - 17
    2009-14 = 153
[/list]
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 apr 2017, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Wat wilt u nu zeggen? Dhr. Blaauwendraad heeft (dat mag bekend zijn) nogal wat onrust in de gemeenten veroorzaakt. Lees er ook de Saambinder maar op na via Digibron.
Ik vraag wat er wordt verstaan onder makkelijke godsdienst. Of had Blaauwendraad gelijk dat het ingewikkelder is geworden. Met andere woorden: niet degenen die weggaan zijn veranderd, maar degenen die gebleven zijn.

Dat Blaauwendraad veel onrust heeft veroorzaakt doet nu even niet terzake. Vraag is of hij, in retroperspectief, niet de vinger op de zere plek heeft gelegd.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Wat wilt u nu zeggen? Dhr. Blaauwendraad heeft (dat mag bekend zijn) nogal wat onrust in de gemeenten veroorzaakt. Lees er ook de Saambinder maar op na via Digibron.
Ik vraag wat er wordt verstaan onder makkelijke godsdienst. Of had Blaauwendraad gelijk dat het ingewikkelder is geworden. Met andere woorden: niet degenen die weggaan zijn veranderd, maar degenen die gebleven zijn.

Dat Blaauwendraad veel onrust heeft veroorzaakt doet nu even niet terzake. Vraag is of hij, in retroperspectief, niet de vinger op de zere plek heeft gelegd.
Lees wat ds. van Haaren schreef, dat lijkt me duidelijk. (in een ander topic gepost)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Lees wat ds. van Haaren schreef, dat lijkt me duidelijk. (in een ander topic gepost)
Ik stel een simpele vraag, maar die is blijkbaar onwelgevallig.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Lees wat ds. van Haaren schreef, dat lijkt me duidelijk. (in een ander topic gepost)
Ik stel een simpele vraag, maar die is blijkbaar onwelgevallig.
Ik constateer (helaas) dat u de zaken omdraait.
Ik wordt zo verschrikkelijk moe van.
Sorry vriend!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Ik constateer (helaas) dat u de zaken omdraait.
Ik wordt zo verschrikkelijk moe van.
Sorry vriend!
Ik draai niets om. U beschuldigt mijn ouders voor de makkelijke godsdienst te hebben gekozen en als ik u dan vraag wat dat dan precies is, die makkelijke godsdienst, dan geeft u niet thuis.

Blijkbaar praat u uw predikant na, zonder na te denken over wat dergelijke uitspraken met mensen doen. In feite stelt u dat mijn geloof niets kan voorstellen, want ik ben nu eenmaal lid van de kerk waarin, volgens uw predikant, een makkelijke godsdienst wordt gepropageerd (PKN, GB).
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

Laat de mods nu maar scheidsrechter zijn. Ik ben zo moe.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door 2011 »

-DIA- schreef:Laat de mods nu maar scheidsrechter zijn. Ik ben zo moe.
Dia lees mijn laatste post aan je!
Stop nu joh!
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

2011 schreef:
Dia ik heb je vaker gewaarschuwd, stop ermee. !
De linkse broeders blijven net zo lang redeneren alsof ze gelijk hebben. Lees gewoon aub mee, maar reageer niet, dan bloed het hier vanzelf dood met die linkse broeders!
We zijn al aardig op weg tegenover een jaar of 5 geleden!!
Ik denk dat je gelijk zou kunnen hebben.
Ik ben zo verschrikkelijk hardleers.
Ik had dit in 2009 toch al zo goed moeten zien.
Maar anderzijds voel ik me ook bewogen met mijn naaste.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
2011 schreef:
Dia ik heb je vaker gewaarschuwd, stop ermee. !
De linkse broeders blijven net zo lang redeneren alsof ze gelijk hebben. Lees gewoon aub mee, maar reageer niet, dan bloed het hier vanzelf dood met die linkse broeders!
We zijn al aardig op weg tegenover een jaar of 5 geleden!!
Ik denk dat je gelijk zou kunnen hebben.
Ik ben zo verschrikkelijk hardleers.
Ik had dit in 2009 toch al zo goed moeten zien.
Maar anderzijds voel ik me ook bewogen met mijn naaste.
Je voelt je bewogen met je naaste. Dat is mooi.
Maar daarmee suggereer je ook dat de ander op de verkeerde weg is..... Hoe kan jij beoordelen via dit forum of dat zo is?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Ambtenaar »

Een opmerkelijke oproep van 2011. Om even in zijn terminologie te blijven: als rechtse broeder binnen mijn eigen kerk, word ik hier als links bestempeld en daarmee impliciet als ongewenst participant. Verbazingwekkend.

Mea culpa voor de off topic reacties mijnerzijds.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door eilander »

Het gesprek kan beter over inhoud gaan dan over een mens die overgaat van de GGiN naar GG, CGK, HHK, OGGiN of PKN.

En dan begrijp ik best dat er zorgen kunnen zijn: wordt in die nieuwe gemeente wel het gehele Woord van God gepredikt?
Dan krijg je een gesprek over inhoud. Dat moet hier absoluut mogelijk zijn. Maar met een gesprek waarin mensen die de overstap maken, direct of indirect worden veroordeeld, heb ik grote moeite.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Maar met een gesprek waarin mensen die de overstap maken, direct of indirect worden veroordeeld, heb ik grote moeite.
Dat heb ik ook... Tenzij dat men bewust van een rechte prediking afstapt, en vervolgens alles aangrijpt op die te veroordelen. Ook dat gebeurt helaas vaker.
Het gaat hier over overgangen zoals vermeld in het Jaarboek van de GGiN. Zelf behoor ik niet tot dat kerkverband, maar ik zou daar wel kunnen kerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
En dan begrijp ik best dat er zorgen kunnen zijn: wordt in die nieuwe gemeente wel het gehele Woord van God gepredikt? .
Je kunt natuurlijk ook andersom redeneren, mensen gaan naar een nieuwe gemeente omdat ze vinden dat c.q zorgen hebben dat in de oude gemeente niet conform de Schrift wordt gepredikt.

Dat is volgens mij ook de enige geldige reden om van gemeente te wisselen.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door DDD »

Ik vind dat geen geldige reden om van kerk te wisselen. Dat lees ik nergens in de bijbel, al lees ik het wel vaak op dit forum. En al begrijp ik ook, dat het ontzettend naar kan zijn als je opgroeit in een kerk die veel gebreken vertoont.
Gesloten