Jaarboek '15 GGiN

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik vind dat geen geldige reden om van kerk te wisselen. Dat lees ik nergens in de bijbel, al lees ik het wel vaak op dit forum. En al begrijp ik ook, dat het ontzettend naar kan zijn als je opgroeit in een kerk die veel gebreken vertoont.
In de bijbel was er helemaal geen sprake van verschillende groeperingen per stad, althans niet in de mate zoals vandaag.

Ik vind het dus niet raar dat daar niets over in de Bijbel staat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik vind dat geen geldige reden om van kerk te wisselen. Dat lees ik nergens in de bijbel, al lees ik het wel vaak op dit forum. En al begrijp ik ook, dat het ontzettend naar kan zijn als je opgroeit in een kerk die veel gebreken vertoont.
Eerlijk gezegd vind ik dit de enige geldige, of in elk geval de belangrijkste reden om van kerkverband te wisselen: de prediking.

Als er op fundamentele geloofsvragen in de prediking geen antwoord wordt gegeven en als er geen Bijbels onderwijs wordt gegeven, zeg ik: probeer op een ordelijke manier een andere gemeente te vinden waar de prediking wel Bijbels is.

Ik zou niet weten waar je aanknopingspunten in de Bijbel kunt vinden voor jouw standpunt. Misschien wil je dat eens toelichten.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door DDD »

De bijbel geeft voor zover ik weet nergens redenen aan om je van de christelijke gemeente af te scheiden. Ik snap wel dat dat niet altijd makkelijk is. Maar kerkscheuringen zijn mijns inziens zonde, of ze nu gezamenlijk of in gezinsverband of individueel plaatsvinden.

Ik begrijp niet zo goed welke bijbelse onderbouwing je hiervoor mist. Ik zeg toch niets anders dan de NGB?

Maar goed. Ik zou ook niet onder iedere GG-dominee zonder problemen kunnen kerken. Dus ik veroordeel mensen die een praktische keuze maken zeker niet. Maar afscheidingen of zogenaamde voortzettingen maar dan op eigen houtje zijn mijns inziens zonde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door eilander »

DDD schreef:De bijbel geeft voor zover ik weet nergens redenen aan om je van de christelijke gemeente af te scheiden. Ik snap wel dat dat niet altijd makkelijk is. Maar kerkscheuringen zijn mijns inziens zonde, of ze nu gezamenlijk of in gezinsverband of individueel plaatsvinden.

Ik begrijp niet zo goed welke bijbelse onderbouwing je hiervoor mist. Ik zeg toch niets anders dan de NGB?

Maar goed. Ik zou ook niet onder iedere GG-dominee zonder problemen kunnen kerken. Dus ik veroordeel mensen die een praktische keuze maken zeker niet. Maar afscheidingen of zogenaamde voortzettingen maar dan op eigen houtje zijn mijns inziens zonde.
De NGB zegt niets over het overgaan van het ene kerkverband naar het andere binnen de bandbreedte van de gereformeerde kerken, simpelweg omdat dat toen helemaal niet bestond.
Ik begrijp daarom ook niet waarom je tegen iemand die bijvoorbeeld van HHK naar GG overgaat zou zeggen dat hij zich van de christelijke gemeente afscheidt. Ik zou dat niet durven.

Kerkscheuringen zijn inderdaad zonde, dat ben ik met je eens. Maar dan gaat het mijns inziens om het opstarten van een nieuw verband of een nieuwe groepering, of een losse gemeente. Nogmaals, ik zou het overgaan van het ene kerkverband naar het andere geen kerkscheuring noemen. Ofwel: bij een dergelijke overgang blijf je mijns inziens bij 'de christelijke gemeente'.

Voor de goede orde: ik vind dat een overgang naar een ander kerkverband niet lichtvaardig moet gebeuren. Onder Gods voorzienigheid ben je in een bepaalde gemeente terecht gekomen, dan moeten er wel goede redenen voor zijn om dit te veranderen. Naar mijn mening kan de prediking een goede reden zijn.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door DDD »

Het uitgangspunt is mijns inziens dat kerkscheuringen zonde zijn. In jouw redenering mag je van de bestaande situatie dan toch´profiteren´. Ik betwijfel of dat echt in lijn is met de NGB. Volgens mij is het meer in lijn daarvan dat je blijft in de gemeente waarin God je heeft laten dopen.

En ik begrijp heel goed dat dit bij erbarmelijke prediking en slecht kerkbestuur niet eenvoudig is. Maar ik heb het nu over wat ideaal is, naar de normen van Gods woord.

En bovendien: waarom zou het vertrek van een lid geen kerkscheuring zijn? Ik zie geen principieel verschil tussen het vertrek van 100 leden en het vertrek van tien leden. In beide gevallen wordt het lichaam van Christus gedeeld, of -in jouw perspectief- heringedeeld. Maar voor dat laatste zie ik geen bijbelse grond.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het uitgangspunt is mijns inziens dat kerkscheuringen zonde zijn. In jouw redenering mag je van de bestaande situatie dan toch´profiteren´. Ik betwijfel of dat echt in lijn is met de NGB. Volgens mij is het meer in lijn daarvan dat je blijft in de gemeente waarin God je heeft laten dopen.

En ik begrijp heel goed dat dit bij erbarmelijke prediking en slecht kerkbestuur niet eenvoudig is. Maar ik heb het nu over wat ideaal is, naar de normen van Gods woord.

En bovendien: waarom zou het vertrek van een lid geen kerkscheuring zijn? Ik zie geen principieel verschil tussen het vertrek van 100 leden en het vertrek van tien leden. In beide gevallen wordt het lichaam van Christus gedeeld, of -in jouw perspectief- heringedeeld. Maar voor dat laatste zie ik geen bijbelse grond.
Ik doe mijn best om je te begrijpen, maar ik vind het echt lastig wat je hier schrijft. De kerk is al verdeeld, en wordt niet verder gedeeld door de overgang van een gezin van het ene deel naar het andere. Dat is alleen zo als je een nieuwe gemeente maakt.

En in hoeverre 'profiteer' je toch al van de situatie als je in een afgescheiden kerk zit?

Nogmaals, ik pleit niet voor een makkelijke overgang, maar ik vind dat er nu toch tevéél gewicht aan gehangen wordt. Dat betekent ook dat ik mijn kinderen moet vermanen als kerkscheurders als ze door b.v. een huwelijk overgaan naar een ander kerkverband, terwijl ze wel onder een Bijbelse prediking blijven?
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door mulder »

Ik zie dat de ledentallen hier te vinden zijnhttp://ggin.webklik.nl/page/ledentallen
Grote verliezen in Terneuzen,Bruinisse,Ederveen,Elspeet,Geldermalsen,Aalburg,Nieuwerkerk Ijssel, Nieuwerkerk, Katwijk

Barneveld heeft nu 3679 leden. dat moet toch een keer splitsen worden gezien het gebouw? is natuurlijk wel lastig met slechts 3 ouderlingen en 1 predikant
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Orchidee »

Hoe is dat mogelijk, 3 ouderlingen en een predikant voor zo,n grote gemeente???
Wij hebben 4 ouderlingen en 5 diakenen en een predikant voor een gemeente die een tiende groot is.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door HHKtE »

Orchidee schreef:Hoe is dat mogelijk, 3 ouderlingen en een predikant voor zo,n grote gemeente???
Wij hebben 4 ouderlingen en 5 diakenen en een predikant voor een gemeente die een tiende groot is.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
hoogst waarschijnlijk geen geschikte kandidaten meer....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Zita »

Het nodige knip- en snoeiwerk verricht. Nu weer ontopic, aub!
1907
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 feb 2014, 18:47
Contacteer:

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door 1907 »

Opvallend hoe gemakkelijk mensen onjuiste informatie aannemen..
Barneveld heeft 5 ouderlingen (waarvan één fulltime ouderling) en de zesde wordt binnenkort bevestigd (of is inmiddels al bevestigd).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Hendrikus »

1907 schreef:Opvallend hoe gemakkelijk mensen onjuiste informatie aannemen..
Barneveld heeft 5 ouderlingen (waarvan één fulltime ouderling) en de zesde wordt binnenkort bevestigd (of is inmiddels al bevestigd).
Wat is een fulltime ouderling? Wordt die betaald of zo?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
1907 schreef:Opvallend hoe gemakkelijk mensen onjuiste informatie aannemen..
Barneveld heeft 5 ouderlingen (waarvan één fulltime ouderling) en de zesde wordt binnenkort bevestigd (of is inmiddels al bevestigd).
Wat is een fulltime ouderling? Wordt die betaald of zo?
Volgens mij heeft de GGiN landelijk een aantal ouderlingen die bv ook begrafenissen leiden en meer taken van het gering aantal predikanten overnemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
1907 schreef:Opvallend hoe gemakkelijk mensen onjuiste informatie aannemen..
Barneveld heeft 5 ouderlingen (waarvan één fulltime ouderling) en de zesde wordt binnenkort bevestigd (of is inmiddels al bevestigd).
Wat is een fulltime ouderling? Wordt die betaald of zo?
Volgens mij heeft de GGiN landelijk een aantal ouderlingen die bv ook begrafenissen leiden en meer taken van het gering aantal predikanten overnemen.
En krijgen die dat betaald?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
huisman schreef:
Hendrikus schreef:
1907 schreef:Opvallend hoe gemakkelijk mensen onjuiste informatie aannemen..
Barneveld heeft 5 ouderlingen (waarvan één fulltime ouderling) en de zesde wordt binnenkort bevestigd (of is inmiddels al bevestigd).
Wat is een fulltime ouderling? Wordt die betaald of zo?
Volgens mij heeft de GGiN landelijk een aantal ouderlingen die bv ook begrafenissen leiden en meer taken van het gering aantal predikanten overnemen.
En krijgen die dat betaald?
Volgens mij staat daar wel een vergoeding tegenover. Is synodaal geregeld maar er zijn hier vast wel GGiNers die dit beter weten dan ik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten