Jaarboek '15 GGiN

Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Vagari »

Moderamen schreef:Het nieuwsbericht gaat over de OGG (!), GG (je eigen kerkverband), HHK (!) en PKN. Vervolgens ga jij spreken over gemakkelijkere godsdienst m.b.t. tot deze cijfers. En of dat een veroordeling is! Niet eroverheen praten a.u.b.
Zit jij DIA nou te veroordelen omdat hij veroordeelt??? :fouet
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Moderamen »

Waar veroordeel ik Dia als persoon?
-DIA- schreef: Bij ons (en de GGiN) gaat het toch vaak om o.a. de PKN een wat 'makkelijkere' godsdienst? Hoe moet ik me uitdrukken om te zeggen wat ik bedoek zonder dat er de mogelijkheid bestaat dat iemand het hiermee oneens is, en zich aangesproken voelt. Ik probeer, nogmaals, objectief deze zaken te bekijken, en zie ik die fout, corrigeer me dan. Het gaat dus over een verloop van leden uit de GGiN naar andere werkverbanden die niet per definitie verkeerd zijn. Maar allen de trend volgend kunnen (of mogen?) we wel iets opmaken uit de cijfers?
Nogmaals: er is geen trend. In de GG is die er wellicht wel, maar de GGiN niet. Immers: het gaat hier niet over CGK, GKV of allerlei evangelische gemeenten. Die overgangen zijn slechts summier, want ze worden niet in het rijtje genoemd. Van de overgangen naar de PKN is lang niet alles een "gemakkelijkere godsdienst" (wat een term), zie post Eilander. Overgangen naar de HHK, GG en OGG zijn de jeugdigen die naar een gemeente willen waar een predikant staat. In principe is de godsdienst daar helemaal niet makkelijker en de regels zijn vaak hetzelfde. Dus je aannames kloppen niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:
-DIA- schreef: Bij ons (en de GGiN) gaat het toch vaak om o.a. de PKN een wat 'makkelijkere' godsdienst? Hoe moet ik me uitdrukken om te zeggen wat ik bedoek zonder dat er de mogelijkheid bestaat dat iemand het hiermee oneens is, en zich aangesproken voelt. Ik probeer, nogmaals, objectief deze zaken te bekijken, en zie ik die fout, corrigeer me dan. Het gaat dus over een verloop van leden uit de GGiN naar andere werkverbanden die niet per definitie verkeerd zijn. Maar allen de trend volgend kunnen (of mogen?) we wel iets opmaken uit de cijfers?
Nogmaals: er is geen trend. In de GG is die er wellicht wel, maar de GGiN niet. Immers: het gaat hier niet over CGK, GKV of allerlei evangelische gemeenten. Die overgangen zijn slechts summier, want ze worden niet in het rijtje genoemd. Van de overgangen naar de PKN is lang niet alles een "gemakkelijkere godsdienst" (wat een term), zie post Eilander. Overgangen naar de HHK, GG en OGG zijn de jeugdigen die naar een gemeente willen waar een predikant staat. In principe is de godsdienst daar helemaal niet makkelijker en de regels zijn vaak hetzelfde.
Wacht, ik heb de Jaarboeken hier vanaf plusminus 1960. Dan is het wellicht goed dat ik de cijfer ga publiceren? Dat sluit alle misverstand uit denk ik dan... Maar wie ben ik?
Verder is de term niet van mij. maar ik spreek predikanten na uit de behoudende kerken.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 apr 2017, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Moderamen »

Dus je geeft toe dat je fout zat n.a.v. het voorgenoemde nieuwsbericht en je aannames?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:Dus je geeft toe dat je fout zat n.a.v. het voorgenoemde nieuwsbericht en je aannames?
Ik zal (hoewel ik beters te doen zou hebben) voor u de cijfers over een langere periode publiceren.
Ik geef niet toe dat ik fout ben omtrent de feiten, maar wellicht in andere zaken?
Wacht even met reageren, want de cijfers opzoeken en overzichtelijk plaatsen heeft tijd nodig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door huisman »

Moderamen schreef:Waar veroordeel ik Dia als persoon?
-DIA- schreef: Bij ons (en de GGiN) gaat het toch vaak om o.a. de PKN een wat 'makkelijkere' godsdienst? Hoe moet ik me uitdrukken om te zeggen wat ik bedoek zonder dat er de mogelijkheid bestaat dat iemand het hiermee oneens is, en zich aangesproken voelt. Ik probeer, nogmaals, objectief deze zaken te bekijken, en zie ik die fout, corrigeer me dan. Het gaat dus over een verloop van leden uit de GGiN naar andere werkverbanden die niet per definitie verkeerd zijn. Maar allen de trend volgend kunnen (of mogen?) we wel iets opmaken uit de cijfers?
Nogmaals: er is geen trend. In de GG is die er wellicht wel, maar de GGiN niet. Immers: het gaat hier niet over CGK, GKV of allerlei evangelische gemeenten. Die overgangen zijn slechts summier, want ze worden niet in het rijtje genoemd. Van de overgangen naar de PKN is lang niet alles een "gemakkelijkere godsdienst" (wat een term), zie post Eilander. Overgangen naar de HHK, GG en OGG zijn de jeugdigen die naar een gemeente willen waar een predikant staat. In principe is de godsdienst daar helemaal niet makkelijker en de regels zijn vaak hetzelfde. Dus je aannames kloppen niet.
Dus overgangen naar de CGK staan in jouw beleving altijd gelijk met overgangen naar de GKv of evangelische gemeenten?

Ik vond de post van DIA minder veroordelend dan deze.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Moderamen »

M.u.v. BHP :D Nee, dat is natuurlijk net zoiets als de PKN. Daarover kunnen wij niet oordelen afgaande op de cijfers. In beide verbanden zijn gemeenten die zich verbonden weten met Schrift en belijdenis. Ook daar kan een groot deel van de overgangen naartoe zijn gegaan.
-DIA- schreef: Ik zal (hoewel ik beters te doen zou hebben) voor u de cijfers over een langere periode publiceren.
Ik geef niet toe dat ik fout ben omtrent de feiten, maar wellicht in andere zaken?
Wacht even met reageren, want de cijfers opzoeken en overzichtelijk plaatsen heeft tijd nodig.
Even voor de duidelijkheid, want dit is geen fijne discussie: je bericht ging over 2017. De GGiN kent dit jaar, 2017, (nog) geen flinke uitstroom naar flink lichtere kerken als PKN-confessioneel/NGK/GKV/Evangelisch. Bron: het nieuwsbericht.
Da's wellicht een verschil met Rijssen. Die uitstroom is summier. Ik sprak laatst nog een GGiN-predikant door familiebetrekkingen en hij was daar erg dankbaar voor. De uitstroom van jeugd naar HHK/GG vondt ie erg jammer, maar die overgangen zijn vaak vanwege de prediking die levendig gebracht wordt in plaats van leesdiensten, dat gaat dus niet om licht of zwaar. En jij doet voorkomen alsof dat wel zo is, daar ging het me om. We kunnen best discussiëren over de hang naar het lichte hoor, maar gebruik hier dan niet de voorgenoemde cijfers voor.
Laatst gewijzigd door Moderamen op 24 apr 2017, 21:15, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door Auto »

Wat treffend is het wat ds Eckeveld aangeeft, maar ja, helaas de essentie komt niet over in het licht van dit topic.
Wat heeft dit alles te zeggen? „Wij kunnen kerkelijk zo zelfgenoegzaam zijn. Natuurlijk hebben we in de Gereformeerde Gemeenten ook zo onze zorgen, maar het gaat toch best goed, vinden we. Veel kerken hebben dalende ledentallen, bij ons is nog een beetje groei. Natuurlijk hebben we zorgen over onze jongeren, maar er zijn ook nog veel jongeren die kerkelijk meelevend zijn. De Heere kan dat alles in een enkel ogenblik omverhalen.”
Zelfgenoegzaamheid is een kerkelijke zonde die ons erg aankleeft, zegt de Zeister predikant. „En wat uiteindelijk ook gezegd moet worden: „Wij hebben gezondigd.” En: „Heere, vergeef.” Er is een toenemende wereldgelijkvormigheid. We laten ons zo inkapselen door wereldse opvattingen. De vraag mag wel zijn: Zijn er in de gemeenten ook nog Daniëls, die worstelen met de grote nood van land en volk en van onze kerk?”
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Jaarboek '15 GGiN

Bericht door 2011 »

:haha
    -DIA- schreef:
    Moderamen schreef:
    -DIA- schreef: Bij ons (en de GGiN) gaat het toch vaak om o.a. de PKN een wat 'makkelijkere' godsdienst? Hoe moet ik me uitdrukken om te zeggen wat ik bedoek zonder dat er de mogelijkheid bestaat dat iemand het hiermee oneens is, en zich aangesproken voelt. Ik probeer, nogmaals, objectief deze zaken te bekijken, en zie ik die fout, corrigeer me dan. Het gaat dus over een verloop van leden uit de GGiN naar andere werkverbanden die niet per definitie verkeerd zijn. Maar allen de trend volgend kunnen (of mogen?) we wel iets opmaken uit de cijfers?
    Nogmaals: er is geen trend. In de GG is die er wellicht wel, maar de GGiN niet. Immers: het gaat hier niet over CGK, GKV of allerlei evangelische gemeenten. Die overgangen zijn slechts summier, want ze worden niet in het rijtje genoemd. Van de overgangen naar de PKN is lang niet alles een "gemakkelijkere godsdienst" (wat een term), zie post Eilander. Overgangen naar de HHK, GG en OGG zijn de jeugdigen die naar een gemeente willen waar een predikant staat. In principe is de godsdienst daar helemaal niet makkelijker en de regels zijn vaak hetzelfde.
    Wacht, ik heb de Jaarboeken hier vanaf plusminus 1960. Dan is het wellicht goed dat ik de cijfer ga publiceren? Dat sluit alle misverstand uit denk ik dan... Maar wie ben ik?
    Verder is de term niet van mij. maar ik spreek predikanten na uit de behoudende kerken.
    Dia ik heb je vaker gewaarschuwd, stop ermee. !
    De linkse broeders blijven net zo lang redeneren alsof ze gelijk hebben. Lees gewoon aub mee, maar reageer niet, dan bloed het hier vanzelf dood met die linkse broeders!
    We zijn al aardig op weg tegenover een jaar of 5 geleden!!
    Gebruikersavatar
    refo
    Berichten: 23811
    Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

    Re: Jaarboek '15 GGiN

    Bericht door refo »

    De zelfgenoegzaamheid is inderdaad opvallend in de GG. In het gebed wordt nogal eens gedankt dat 'wij hier zijn terwijl de rest van Nederland uitslaapt'. We houden van de tollenaarsgestalte, maar bidden als de Farizeeër.
    Ook verwijzen naar makkelijker godsdienst houdt in feite 'des Heeren tempel is deze!'.
    Twee plotselinge sterfgevallen ( ik vernam vanmiddag zelfs een derde, maar zie of hoor gern bevestiging nog): wat doen we verkeerd? Of is het een toeval? Ik had zondag niet het idee dat ds zich daarover zorgen maakte.
    mulder
    Berichten: 365
    Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

    Re: Jaarboek '15 GGiN

    Bericht door mulder »

    Wat een commotie! ik zie in de uitstroom geen toename van links als het gaat om 2017!! 153 naar GG is niet echt linkser. 62 naar de OGG is niet linkser! 50 naar PKN is linkser. 123 naar de HHK is lang niet altijd linkser! de HHK hier vlakbij is erg behoudend, fijne prediking! t''is ook maar een klein kerkverbandje. het is niet zo dat er honderden jongeren overgaan naar de evangelischen
    refo schreef: Twee plotselinge sterfgevallen ( ik vernam vanmiddag zelfs een derde, maar zie of hoor gern bevestiging nog): wat doen we verkeerd? Of is het een toeval? Ik had zondag niet het idee dat ds zich daarover zorgen maakte.
    Het lijkt mij ook niet goed om daar uitspraken over te doen dat is slim van je dominee! ik beluisterde zojuist een preek. de rechtse GG predikant bad daar voor verlichtte werkdruk van predikanten. het kan de oorzaak zijn van sterven. maar het lijkt me te vroeg om daar uitspraken over te doen!!
    -DIA-
    Berichten: 32701
    Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

    Re: Jaarboek '15 GGiN

    Bericht door -DIA- »

    Ik merkte dat pas sinds 2009 een specificatie naar kerkverband wordt vermeld.
    Maar dan hebben we hier wel wat cijfers over een langere termijn.
    • Verloop leden GGiN


      Toetredingen
      Uit: Gereformeerde Gemeenten
      2009 - 18
      2010 - 17
      2011 - 25
      2012 - 26
      2013 - 23
      2014 – 23
      2009-14 = 132

      Uit Gereformeerde Gemeenten in Ned (bv)
      2009 -58
      2010 -220
      2011 - 20
      2012 - 20
      2013 - 10
      2014 – 16
      2009-14 = 344

      Uit Oud Gereformeerde Gemeenten in Ned.
      2009 - 31
      2010 - 26
      2011 - 29
      2012 - 23
      2013 - 38
      2014 – 36
      2009-14 = 183

      Uit Protestantse Kerk in Nederland
      2009 - 3
      2010 - 3
      2011 - 1
      2012 - 3
      2013 - 3
      2014 - 02
      2009-14 = 15

      Uit Hersteld Hervormde Kerk
      2009 - 2
      2010 - 13
      2011 - 17
      2012 - 4
      2013 - 8
      2014 - 11
      2009-14 = 55

      Uit Chr. Geref. Kerken
      2009 -1
      2010 - 4
      2011 - 2
      2012 - 2
      2013 - 2
      2014 – 0
      2009-14 = 11

      Uit Evangelische groeperingen
      2009 – p.m.
      2010 - p.m.
      2011 - p.m.
      2012 - p.m.
      2013 - p.m.
      2014 – p.m.
      2009-14 = p.m.

      Uit overige kerkverbanden
      2009 – 1
      2010 - 2
      2011 - 5
      2012 - 2
      2013 - 3
      2014 – 0
      2009-14 = 13

      Onbekend
      2009 – 0
      2010 - 0
      2011 - 0
      2012 - 0
      2013 - 3
      2014 – 0
      2009-14 = 3

      Onttekkingen,
      naar Gereformeerde Gemeenten
      2009 - 66
      2010 - 40
      2011 - 38
      2012 - 77
      2013 - 84
      2014 – 64
      2009-14 = 639

      Naar Gereformeerde Gemeenten in Ned (bv)
      2009 -0
      2010 -9
      2011 - 0
      2012 - 6
      2013 - 4
      2014 – 9
      2009-14 = 22

      Naar Oud Gereformeerde Gemeenten in Ned.
      2009 - 58
      2010 - 14
      2011 - 14
      2012 - 13
      2013 -14
      2014 – 31
      2009-14 = 144

      Naar Protestantse Kerk in Nederland
      2009 - 2
      2010 - 7
      2011 - 10
      2012 - 7
      2013 - 3
      2014 - 2
      2009-14 = 31

      Naar Chr. Geref. Kerken
      2009 -10
      2010 - 1
      2011 - 4
      2012 - 18
      2013 - 3
      2014 - 0
      2009-14 = 36

      Naar Evangelische groeperingen
      2009 – p.m.
      2010 - p.m.
      2011 - p.m.
      2012 - p.m.
      2013 - p.m.
      2014 – 0
      2009-14 = 0

      Naar Onbekend
      2009 – 30
      2010 - 41
      2011 - 37
      2012 - 47
      2013 - 38
      2014 – 38
      2009-14 = 231
    Concluderend merk ik dat het verloop in de Gereformeerde Gemeenten groter is.
    De GGiN blijven daarbij vergeleken redelijk homogeen.
    © -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
    Ambtenaar
    Berichten: 9144
    Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

    Re: Jaarboek '15 GGiN

    Bericht door Ambtenaar »

    -DIA- schreef:
    Ik denk toch dat ik niemand veroordeel? Dat past een mens niet toch? Dat ik spreek over een 'gemakkelijkere' godsdienst, is analoog aan de taal die we van de kansel horen, en is het in de praktijk ook niet vaak waar? Ik scheer hier niet alles over een kam. Ik moet hier duidelijk zijn, anders wordt ik niet begrepen.
    Wat is er dan makkelijker? Of kan het ook zijn dat het binnen bepaalde kringen moeilijker is geworden en het andere daardoor makkelijker lijkt? Blaauwendraad constateerde 20 jaar geleden al een verandering in de andere richting dan de makkelijke weg.

    Het oordeel is niet aan ons, dat merk je terecht op. Dat geldt zowel ter linker- als ter rechterzijde. Laten we ons vooral niet tegen elkaar afzetten en allerlei platitudes gebruiken zoals: een makkelijke godsdienst. Ondanks verschillen zijn we een vrij homogene groep als gelovigen in de gereformeerde traditie.
    -DIA-
    Berichten: 32701
    Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

    Re: Jaarboek '15 GGiN

    Bericht door -DIA- »

    Ambtenaar schreef:
    -DIA- schreef:
    Ik denk toch dat ik niemand veroordeel? Dat past een mens niet toch? Dat ik spreek over een 'gemakkelijkere' godsdienst, is analoog aan de taal die we van de kansel horen, en is het in de praktijk ook niet vaak waar? Ik scheer hier niet alles over een kam. Ik moet hier duidelijk zijn, anders wordt ik niet begrepen.
    Wat is er dan makkelijker? Of kan het ook zijn dat het binnen bepaalde kringen moeilijker is geworden en het andere daardoor makkelijker lijkt? Blaauwendraad constateerde 20 jaar geleden al een verandering in de andere richting dan de makkelijke weg.

    Het oordeel is niet aan ons, dat merk je terecht op. Dat geldt zowel ter linker- als ter rechterzijde. Laten we ons vooral niet tegen elkaar afzetten en allerlei platitudes gebruiken zoals: een makkelijke godsdienst. Ondanks verschillen zijn we een vrij homogene groep als gelovigen in de gereformeerde traditie.
    Wat wilt u nu zeggen? Dhr. Blaauwendraad heeft (dat mag bekend zijn) nogal wat onrust in de gemeenten veroorzaakt. Lees er ook de Saambinder maar op na via Digibron.
    © -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
    gallio
    Berichten: 1963
    Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

    Re: Jaarboek '15 GGiN

    Bericht door gallio »

    -DIA- schreef:Ik merkte dat pas sinds 2009 een specificatie naar kerkverband wordt vermeld.
    Maar dan hebben we hier wel wat cijfers over een langere termijn.
    • Verloop leden GGiN




      Concluderend merk ik dat het verloop in de Gereformeerde Gemeenten groter is.
      De GGiN blijven daarbij vergeleken redelijk homogeen.

    Hoeveel vertrokken naar de HHK ?
    Gesloten