Refomeisje

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Refomeisje

Bericht door helma »

Weer een boek van een Refomeisje. Ooit maakte ze deel uit van dit forum. Zelf heb ik een beetje het idee dat ik haar 'ken'; ze heeft nog regelmatig een plekje in mijn gebed; samen met Franca. Ergens zit ze dan ook een beetje in je hart en dan raakt zo'n verslag je...
https://www.rd.nl/boeken/liesbeth-labeu ... -1.1412902
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Refomeisje

Bericht door Mara »

Het trok ook direkt mijn aandacht. Je kunt het nog niet reserveren bij de bieb, het is nog te nieuw kennelijk.
Ik wacht maar even, want om het nu te kopen..... nee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Refomeisje

Bericht door kasparov »

helma schreef:Weer een boek van een Refomeisje. Ooit maakte ze deel uit van dit forum. Zelf heb ik een beetje het idee dat ik haar 'ken'; ze heeft nog regelmatig een plekje in mijn gebed; samen met Franca. Ergens zit ze dan ook een beetje in je hart en dan raakt zo'n verslag je...
https://www.rd.nl/boeken/liesbeth-labeu ... -1.1412902
Wat een mooie reactie: ... regelmatig een plekje in mijn gebed... ook een beetje in je hart... zeg je.

http://www.tjerkdereus.nl/wordpress/wp- ... i-2017.pdf
Deze kwam ik ook tegen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Refomeisje

Bericht door helma »

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Refomeisje

Bericht door Ambtenaar »

Misschien moet je ook de link plaatsen naar de brief van Franca Treur. Ik ben het overigens geheel eens met Van Olst.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Refomeisje

Bericht door kasparov »

Vooral deze: "Maar al snel blijkt dat het niet om een interpretatieverschil gaat, maar om de bittere pil van afwijzing en veroordeling die kerkverlaters maar al te vaak te slikken krijgen".
De kerkverlaters ervaren afwijzing en veroordeling, maar ik denk dat dit al aanwezig is als zij de kerk nog niet verlaten hebben. In hoeverre hebben we echt aandacht en liefde voor elkaar binnen de kerk, ook voor mensen die misschien wat stil zijn of zich wat meer afzijdig houden, of die wat meer op zichzelf zijn? Dan is kerkverlating niet het probleem, maar het gevolg.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Refomeisje

Bericht door Hendrien »

Mooi artikel! Daar kan ik me wel in vinden. Heel goed om dit te belichten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Refomeisje

Bericht door Ditbenik »

kasparov schreef:
Vooral deze: "Maar al snel blijkt dat het niet om een interpretatieverschil gaat, maar om de bittere pil van afwijzing en veroordeling die kerkverlaters maar al te vaak te slikken krijgen".
De kerkverlaters ervaren afwijzing en veroordeling, maar ik denk dat dit al aanwezig is als zij de kerk nog niet verlaten hebben. In hoeverre hebben we echt aandacht en liefde voor elkaar binnen de kerk, ook voor mensen die misschien wat stil zijn of zich wat meer afzijdig houden, of die wat meer op zichzelf zijn? Dan is kerkverlating niet het probleem, maar het gevolg.
Inderdaad, als mensen met lastige vragen komen of zich wat afwijkend opstellen komen de afwijzing en veroordeling vaak al. In hoeverre zijn we bereid elkaar lief te hebben, vast te houden en elkaars lasten te dragen? Ik denk dat het daar in kerkelijke gemeenten heel vaak fout gaat. Dan drijf je mensen naar de uitgang terwijl echte liefde het behoud van de ander zoekt. Ik heb in het verleden wel gezien dat juist de acceptatie en het liefhebben van mensen die buiten de boot dreigde te vallen hen uiteindelijk bracht aan de voeten van Christus.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Refomeisje

Bericht door helma »

kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Refomeisje

Bericht door kasparov »

het artikel schreef:"Ik zeg dit niet uit veroordelende hoogmoed. Maar al die meningen van hen die buiten zijn, moeten ons niet zo bezighouden."
De aanhef van deze zin begrijp ik niet goed? Welke hoogmoed wordt bedoeld?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Refomeisje

Bericht door Jongere »

Qua inhoud, insteek én invoelendheid voel ik me veel beter thuis bij het andere artikel, van ds. van Olst. Heel goed dat dat geschreven is. Eigenlijk jammer dat het een reactie moest zijn op het stuk van Treur zelf. We zouden het moeten inlijsten als gezindte en in ieder geval de inhoud ervan (maar met name ook de geest) ons eigen moeten maken. In tegenstelling tot ds. Roos denk ik dat het RD er heel goed aan heeft gedaan deze reacties te plaatsen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Refomeisje

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
Qua inhoud, insteek én invoelendheid voel ik me veel beter thuis bij het andere artikel, van ds. van Olst. Heel goed dat dat geschreven is. Eigenlijk jammer dat het een reactie moest zijn op het stuk van Treur zelf. We zouden het moeten inlijsten als gezindte en in ieder geval de inhoud ervan (maar met name ook de geest) ons eigen moeten maken. In tegenstelling tot ds. Roos denk ik dat het RD er heel goed aan heeft gedaan deze reacties te plaatsen.

Bij het lezen van het artikel van ds van Olst bekroop mij toch een onbehagelijk gevoel. Respect hebben voor kerkverlaters die wel hun handen vouwen als ze bij hun familie zijn. Is dat de radicale boodschap van het Evangelie? Respect voor mensen die het bloed van Jezus onrein achten?

Lees Hebreën 6:4-8 en vertel mij waarom dit gedeelte in 2017 niet meer geldig is?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Refomeisje

Bericht door JCRyle »

huisman schreef:
Jongere schreef:
Qua inhoud, insteek én invoelendheid voel ik me veel beter thuis bij het andere artikel, van ds. van Olst. Heel goed dat dat geschreven is. Eigenlijk jammer dat het een reactie moest zijn op het stuk van Treur zelf. We zouden het moeten inlijsten als gezindte en in ieder geval de inhoud ervan (maar met name ook de geest) ons eigen moeten maken. In tegenstelling tot ds. Roos denk ik dat het RD er heel goed aan heeft gedaan deze reacties te plaatsen.

Bij het lezen van het artikel van ds van Olst bekroop mij toch een onbehagelijk gevoel. Respect hebben voor kerkverlaters die wel hun handen vouwen als ze bij hun familie zijn. Is dat de radicale boodschap van het Evangelie? Respect voor mensen die het bloed van Jezus onrein achten?

Lees Hebreën 6:4-8 en vertel mij waarom dit gedeelte in 2017 niet meer geldig is?
Er zijn onder kerkverlaters ook kinderen van God. Het is niet altijd kiezen voor de wereld. Door droevige omstandigheden kan men toch tot deze stap komen. Laten deze hun Bijbel dicht? Nee. Laten ze het gebed na? Nee. Laten ze het gepredikte Woord liggen? Nee.
Een tip is om niet te snel een oordeel te vellen. Maar er meer mee te worstelen met de 'achtergrond'.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Refomeisje

Bericht door huisman »

JCRyle schreef:
huisman schreef:
Jongere schreef:
Qua inhoud, insteek én invoelendheid voel ik me veel beter thuis bij het andere artikel, van ds. van Olst. Heel goed dat dat geschreven is. Eigenlijk jammer dat het een reactie moest zijn op het stuk van Treur zelf. We zouden het moeten inlijsten als gezindte en in ieder geval de inhoud ervan (maar met name ook de geest) ons eigen moeten maken. In tegenstelling tot ds. Roos denk ik dat het RD er heel goed aan heeft gedaan deze reacties te plaatsen.

Bij het lezen van het artikel van ds van Olst bekroop mij toch een onbehagelijk gevoel. Respect hebben voor kerkverlaters die wel hun handen vouwen als ze bij hun familie zijn. Is dat de radicale boodschap van het Evangelie? Respect voor mensen die het bloed van Jezus onrein achten?

Lees Hebreën 6:4-8 en vertel mij waarom dit gedeelte in 2017 niet meer geldig is?
Er zijn onder kerkverlaters ook kinderen van God. Het is niet altijd kiezen voor de wereld. Door droevige omstandigheden kan men toch tot deze stap komen. Laten deze hun Bijbel dicht? Nee. Laten ze het gebed na? Nee. Laten ze het gepredikte Woord liggen? Nee.
Een tip is om niet te snel een oordeel te vellen. Maar er meer mee te worstelen met de 'achtergrond'.
Over zulke kerkverlaters gaat het hier helemaal niet. Waarom zien wij kerkverlaters of scherper Godverlaters als slachtoffers terwijl Gods Woord ze als daders ziet. Laten wij misschien onze Bijbel dicht?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Refomeisje

Bericht door Herman »

Jongere schreef:
Qua inhoud, insteek én invoelendheid voel ik me veel beter thuis bij het andere artikel, van ds. van Olst. Heel goed dat dat geschreven is. Eigenlijk jammer dat het een reactie moest zijn op het stuk van Treur zelf. We zouden het moeten inlijsten als gezindte en in ieder geval de inhoud ervan (maar met name ook de geest) ons eigen moeten maken. In tegenstelling tot ds. Roos denk ik dat het RD er heel goed aan heeft gedaan deze reacties te plaatsen.
Ik deel je opmerkingen niet. Alleen al de kop 'maak kerkverlater geen verwijten' is slecht gekozen. Je hebt als kerkverlater Gods woord tegen. Je hebt als kerkverlater God zelf tegen je (psalm 32: 10 en de berijming ervan). Hoe fijngevoelig je als ouders of omstander ook bent. Er ligt een vreselijke scheiding en die scheiding maakt het echte begrip voor elkaar onmogelijk. Het kruis in je leven oprichten, zal voor de kerkverlater immer een aanstoot zijn, omdat het kruis ergernis opwerkt. Er is dus principieel en ten diepste geen gelijkwaardigheid. Hooguit een vernisje van fatsoen. Deze antithese miste ik in het stuk. ds. P. Roos geeft zich daar wel rekenschap van.
Plaats reactie