Refomeisje

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Refomeisje

Bericht door Luther »

Er is (opnieuw) een boek uit van een jonge vrouw uit de gereformeerde gezindte, die haar jeugd in de GG beschrijft. Dit keer niet met de afloop zoals bij Franca Treur, maar desondanks met nogal wat overeenkomsten.
Zie hier enkele fragmenten: http://www.refoweb.nl/nieuws/1423/Worst ... um=twitter
Zie hier de uitgever: http://www.boekencentrum.nl/shop_detail ... ctId=24930

Ik ben mezelf aan het afvragen, hoe het komt dat ik (ik las de fragmenten) hier meer moeite mee heb dan met 'Dorsvloer vol confetti' van Treur? Ik ben er nog niet achter...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Refomeisje

Bericht door Mara »

Ik heb het inmiddels besteld en ben er wel benieuwd naar.
Ik heb stukjes gelezen en ze heeft een prettige schrijfstijl.
Ik geloof niet dat dit boekje de intentie heeft om een trap na te geven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Refomeisje

Bericht door DDD »

Schrijft/ Schreef zij ook niet in Visie? Volgens mij heb ik meer van haar gelezen.

Deels herkenbaar. Jammer dat zij de gemeenten verlaten heeft. Al begrijp ik niet dat ze zoiets als van een meisjesbroek serieus neemt. Dat blijkt dus ook voor te komen.

@Luther:
Omdat dit directer is, en misschien confronterender, hoewel ik geen opzienbarende zaken las.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Refomeisje

Bericht door Mara »

Ja en die columns kan ik niet waarderen.

W.b. het stukje over die roze broek, herken ik wel hoor. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refomeisje

Bericht door Luther »

Mara schreef:Ik heb het inmiddels besteld en ben er wel benieuwd naar.
Ik heb stukjes gelezen en ze heeft een prettige schrijfstijl.
Ik geloof niet dat dit boekje de intentie heeft om een trap na te geven.
Ik ben er ook benieuwd naar, ze schrijft inderdaad prettig, en ook ik geloof niet dat ze een trap wil geven.
Toch haakt er wat....
* ik vind liedjes van Elly en Rikkert nog steeds gospel en af te wijzen.
* het juichend christendom is wat mij betreft nog steeds een gevaar.
* ik vraag me af of de karikatuur van de uitverkiezing en het verbond in elke gemeente zo naar voren werd gebracht.
etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Refomeisje

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Ik heb het inmiddels besteld en ben er wel benieuwd naar.
Ik heb stukjes gelezen en ze heeft een prettige schrijfstijl.
Ik geloof niet dat dit boekje de intentie heeft om een trap na te geven.
Ik ben er ook benieuwd naar, ze schrijft inderdaad prettig, en ook ik geloof niet dat ze een trap wil geven.
Toch haakt er wat....
* ik vind liedjes van Elly en Rikkert nog steeds gospel en af te wijzen.
* het juichend christendom is wat mij betreft nog steeds een gevaar.
* ik vraag me af of de karikatuur van de uitverkiezing en het verbond in elke gemeente zo naar voren werd gebracht.
etc.
Ik ben zelf nooit GerGem geworden, mijn broers en zusters - na hun huwelijk - wel.
En die zijn opeens ook anders tegen allerlei zaken aan gaan kijken.
Ze werden als het ware roomser dan de paus.

Ik kan me voorstellen dat ze het enigszins uitvergroot heeft. Ze is teruggegaan naar haar kindertijd-herinneringen en dat vind ik op zich wel knap.
Ik had als kind ook zo mijn vragen en kreeg daar helaas ook geen eerlijk antwoord op.
En zo wordt het nog steeds afgedaan in veel gezinnen, met een soort "omdat ik het zeg" of "nou, daarom niet", omdat het niet hoort en omdat niemand het doet.
Daar kunnen veel kinderen niets mee, tijdelijk wel, maar later gaat dat zich wreken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Refomeisje

Bericht door Floppy »

@Luther
Misschien omdat de geciteerde stukjes zo cliché lijken? Weer hoedjes, broek, gestolen Jezus, uitverkiezing.
De vraag is of het inderdaad een clichéis of de bittere werkelijkheid. Ik stam uit ong. dezelfde periode als de schrijfster, en wat ze schetst herken ik uit eigen ervaring. Dat plaatst het gelijk natuurlijk niet aan haar of mijn zijde; want niet alleen de gg in deze periode had zijn vreemde kanten, ook deze kritische manier van in-de-gg-staan hoorde bij die tijd. De tijd van Blaauwendraad, zeg maar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refomeisje

Bericht door Luther »

DDD schreef:Al begrijp ik niet dat ze zoiets als van een meisjesbroek serieus neemt. Dat blijkt dus ook voor te komen.
Laat ik dat van die broek nu wel herkennen (en ik ben nog nooit meisje geweest). De broek voor een meisje/vrouw was in elk geval een jaar of 20 geleden één van de meest heldere kenmerken dat iemand aan het afdwalen was.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Refomeisje

Bericht door Charles »

Ze verstaat iig de kunst om echte columns te schrijven, en geen verhaaltjes wat je vaak ziet.

Afbeelding
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Refomeisje

Bericht door DDD »

@Luther:
Juist, maar gelukkig zongen wij vroeger wel liedjes van Elly en Rikkert. En dat gebeurt gelukkig in heel veel GG-gezinnen.

Het juichend christendom, waar ik onlangs in een preek van ds. Vogelaar over hoorde, bestaat helemaal niet. Dat is een verzonnen fenomeen, of een karikatuur van de werkelijkheid, of beide.

Ik vind de reactie over verkiezing en verbond best mild. Je moet maar eens het draadje lezen over een meditatie in de Daniel. Die was rechtstreeks in strijd met de Dordse Leerregels, maar dat komt ook voor in de GG.

Bij die kwestie over de broek betwijfel ik dan toch het gezond verstand van de betrokkenen, maar goed. Daar wil ik verder buiten blijven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refomeisje

Bericht door Luther »

DDD schreef:Juist, maar gelukkig zongen wij vroeger wel liedjes van Elly en Rikkert. En dat gebeurt gelukkig in heel veel GG-gezinnen.
Helaas wel, ja! Want net als in veel andere gospel-liedjes zijn ook de liedjes van Elly en Rikkert vol van een eenzijdig Godsbeeld en een remonstrantse visie op het heil.
DDD schreef:Het juichend christendom, waar ik onlangs in een preek van ds. Vogelaar over hoorde, bestaat helemaal niet. Dat is een verzonnen fenomeen, of een karikatuur van de werkelijkheid, of beide.
Toe maar. En je weet wel dat het een aanduiding is van praktisch remonstrantisme?
DDD schreef:Ik vind de reactie over verkiezing en verbond best mild. Je moet maar eens het draadje lezen over een meditatie in de Daniel. Die was rechtstreeks in strijd met de Dordse Leerregels, maar dat komt ook voor in de GG.
Op dat punt wil ik het boekje wel lezen. De voorpagina van Koers van destijds herinner ik me ook nog wel. Ik herinner me evenzeer dat bij ons 's zondags en op catechisatie gecorrigeerd werd: Dit is een verwrongen beeld van wat de uitverkiezing is. (En ja, dat was in de GG.)
DDD schreef:Bij die kwestie over de broek betwijfel ik dan toch het gezond verstand van de betrokkenen, maar goed. Daar wil ik verder buiten blijven.
Pardon? In de gemeente waar ik opgegroeid ben, was dat de algemene overtuiging hoor! Ik schets even de mainstream-gedachtegang: Vrouwen en meisjes in een broek willen bij de wereld horen, ze willen het onderscheid tussen de kerk en de wereld weghalen. Ze kennen God niet persoonlijk, want dan gaat die broek wel uit.
Ik herinner me hele discussies over wel of geen broek aan als je gaat schaatsen. Eens lag er ijs en gingen we met de hele klas schaatsen. Uiteindelijk heeft mijn mentor geprobeerd om elk meisje ervan te overtuigen dat er in een rok geschaatst moest worden, vanwege die enkele meisjes die absoluut geen broek aan mochten. Uiteindelijk ging het hele feest niet door....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Refomeisje

Bericht door DDD »

Ik had me voorgenomen wat anders te gaan doen, maar ik kan me even niet bedwingen...

Over het remontrantisme valt veel te zeggen. Inderdaad komt dat een enkele keer voor. Maar gelukkig hoeft de verkondiging van de remonstrant en van de gereformeerde niet veel te verschillen. Het verschil zit hem in de achtergrond, zoals ook de Dordse Leerregels duidelijk maken. Voor de aanbieding van de genade in Christus maakt het geen verschil. Anders zou ook de bijbel zelf remonstrants zijn.

Waar het een aanduiding van is, is me in al die jaren niet duidelijk geworden, behalve dat de EO door sommigen ook in dat koor wordt geschaard. Maar het blijft een niet bestaand fenomeen, althans, zoals het soms wordt beschreven.

Dat laatste geloof ik ook, en voor zover ik weet is zij in een redelijk gereformeerde GG opgegroeid.

Wat betreft de broek: wat jij schrijft is iets heel anders. Dat zou bij mij ook hebben kunnen gebeuren, hoewel niet bij schaatsen. Om geen ergernis te geven aan zwakken in het geloof, en om de afzondering van de wereld te beklemtonen. Maar dat is niet waar Annemarie het over heeft.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Refomeisje

Bericht door Hendrien »

Nooit geen moeite gehad met schaatsen in een rok.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Refomeisje

Bericht door DDD »

Hendrien schreef:Nooit geen moeite gehad met schaatsen in een rok.
Ik ook niet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refomeisje

Bericht door Luther »

DDD schreef:Over het remontrantisme valt veel te zeggen. Inderdaad komt dat een enkele keer voor. ...
Ik heb nu de neiging om te zeggen wat je net zelf zei in een ander verband:
Ik betwijfel dan toch het gezond verstand van de betrokkenen, maar goed.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie