Refomeisje

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Refomeisje

Bericht door helma »

Als je verandert van kerk wordt er gelijk een oordeel geveld.
En soms heb je dingen gelaten (uit liefde) omdat je wist dat je er mensen in je gemeente mee zou kwetsen. Als dat in een andere gemeente niet speelt dan hoef je dat toch niet meer te laten?
Ik heb heel lang mijn haar in een vlecht gedragen op zondag omdat er mensen waren die mijn lange losse haar aanstootgevend vonden.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Refomeisje

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef: En de predikant zag ze gaan.
Geroerd tot in het diepst van zijn hart.
Achter die mensen die gingen zag hij de onsterfelijke zielen.
Een complete Noorderkerk vol.
Zo'n kleine 2000 mensen zag hij vertrekken sinds 2001.
Als je als gemeente 2000 mensen ziet vertrekken in 14 jaar tijd, hoop ik wel dat je je als kerkenraad ook afvraagt of je misschien anders handelt en/of leert dan in vroegere tijden...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Refomeisje

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef: En de predikant zag ze gaan.
Geroerd tot in het diepst van zijn hart.
Achter die mensen die gingen zag hij de onsterfelijke zielen.
Een complete Noorderkerk vol.
Zo'n kleine 2000 mensen zag hij vertrekken sinds 2001.
Als je als gemeente 2000 mensen ziet vertrekken in 14 jaar tijd, hoop ik wel dat je je als kerkenraad ook afvraagt of je misschien anders handelt en/of leert dan in vroegere tijden...
Dat is hier al zo vaak gezegd. Ik meen dat dat we niet veranderd zijn in de leer. Vergelijk zelf de preken van ds. van Dieren maar eens met die van bv. ds. van Haaren, ds. Mijnders, ds. Bregman, ds. Mol, ds. Karels. Nee, dan zal je volgens mij geen verandering vinden. De ene dominee is meer geleerd naar de natuur, en ook in de genade zal je trappen vinden. De ene is verder ingeleid als een andere. Maar ik geloof toch dat met alle gebreken nog een rechte reformatorische horen.
Maar weet je wat het is? Men vind dat te eng. Men wenst meer ruimte, en zoals meer is opgemerkt, het lijkt dat men eerder de kerk verlaat of van kerk wisselt dan vroeger.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Refomeisje

Bericht door DDD »

Het is gewoon niet waar. Het heeft weinig zin om hier over predikanten te gaan discussieren, maar de preken van verschillende predikanten die je noemt zijn echt anders, zetten niet aan tot fundamentele onzekerheid.

Maar ik ben het met je eens dat er ook predikers waren in vroeger dagen waar de bezwaarden nu ook problemen mee zouden hebben gehad.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Refomeisje

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het is gewoon niet waar. Het heeft weinig zin om hier over predikanten te gaan discussieren, maar de preken van verschillende predikanten die je noemt zijn echt anders, zetten niet aan tot fundamentele onzekerheid.

Maar ik ben het met je eens dat er ook predikers waren in vroeger dagen waar de bezwaarden nu ook problemen mee zouden hebben gehad.
Als ze Schriftuurlijk-bevindelijk zijn kan ik er goed naar luisteren. Ik weet dat elke predikant anders is, maar bij genoemde mag ik toch voelen dat de wortel der zaak, erin ligt. Verder heeft het inderdaad geen zin, en past het ook niet zo om over nog in leven zijnde predikanten te spreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Refomeisje

Bericht door eilander »

Ik heb een aantal berichten hier verwijderd. Spreek met respect over predikanten aub.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Refomeisje

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:...
Dat is hier al zo vaak gezegd. Ik meen dat dat we niet veranderd zijn in de leer. Vergelijk zelf de preken van ds. van Dieren maar eens met die van bv. ds. van Haaren, ds. Mijnders, ds. Bregman, ds. Mol, ds. Karels. Nee, dan zal je volgens mij geen verandering vinden. De ene dominee is meer geleerd naar de natuur, en ook in de genade zal je trappen vinden. De ene is verder ingeleid als een andere. Maar ik geloof toch dat met alle gebreken nog een rechte reformatorische horen.
Maar weet je wat het is? Men vind dat te eng. Men wenst meer ruimte, en zoals meer is opgemerkt, het lijkt dat men eerder de kerk verlaat of van kerk wisselt dan vroeger.
Ik denk ook niet dat er veel veranderd is in de leer. Wel is het zo dat mensen meer zelf zijn gaan nadenken, en er is ook meer vergelijkingsmateriaal - om maar iets te noemen, het werk van John Piper, Don Carson en anderen uit Amerika.
Dan kan de leer misschien onveranderd zijn vergeleken met het verleden, dat wil niet zeggen dat de leer daarmee goed is. En een zuivere leer is een belangrijke component van goed gemeenteleven. Tegen onzuiverheid in de leer moet, op gepaste wijze, gestreden worden.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Refomeisje

Bericht door Wilhelm »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:...
Dat is hier al zo vaak gezegd. Ik meen dat dat we niet veranderd zijn in de leer. Vergelijk zelf de preken van ds. van Dieren maar eens met die van bv. ds. van Haaren, ds. Mijnders, ds. Bregman, ds. Mol, ds. Karels. Nee, dan zal je volgens mij geen verandering vinden. De ene dominee is meer geleerd naar de natuur, en ook in de genade zal je trappen vinden. De ene is verder ingeleid als een andere. Maar ik geloof toch dat met alle gebreken nog een rechte reformatorische horen.
Maar weet je wat het is? Men vind dat te eng. Men wenst meer ruimte, en zoals meer is opgemerkt, het lijkt dat men eerder de kerk verlaat of van kerk wisselt dan vroeger.
Ik denk ook niet dat er veel veranderd is in de leer. Wel is het zo dat mensen meer zelf zijn gaan nadenken, en er is ook meer vergelijkingsmateriaal - om maar iets te noemen, het werk van John Piper, Don Carson en anderen uit Amerika.
Dan kan de leer misschien onveranderd zijn vergeleken met het verleden, dat wil niet zeggen dat de leer daarmee goed is. En een zuivere leer is een belangrijke component van goed gemeenteleven. Tegen onzuiverheid in de leer moet, op gepaste wijze, gestreden worden.
Er is ook een verstarring of versmalling opgetreden. Ook in Rijssen was er vroeger meer ruimte voor wat verschillen.
Neem alleen de leespreken, er werd 20-30 jaar terug breder gelezen dan de laatste 10 jaar.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Refomeisje

Bericht door FlyingEagle »

Er zijn ook gemeenten waar de preken van ds. van Haaren niet gelezen mogen worden dat geeft toch te denken
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Refomeisje

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:Er zijn ook gemeenten waar de preken van ds. van Haaren niet gelezen mogen worden dat geeft toch te denken
Kunt u uitleggen waarom dan niet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Refomeisje

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
Floppy schreef:
-DIA- schreef:...
Dat is hier al zo vaak gezegd. Ik meen dat dat we niet veranderd zijn in de leer. Vergelijk zelf de preken van ds. van Dieren maar eens met die van bv. ds. van Haaren, ds. Mijnders, ds. Bregman, ds. Mol, ds. Karels. Nee, dan zal je volgens mij geen verandering vinden. De ene dominee is meer geleerd naar de natuur, en ook in de genade zal je trappen vinden. De ene is verder ingeleid als een andere. Maar ik geloof toch dat met alle gebreken nog een rechte reformatorische horen.
Maar weet je wat het is? Men vind dat te eng. Men wenst meer ruimte, en zoals meer is opgemerkt, het lijkt dat men eerder de kerk verlaat of van kerk wisselt dan vroeger.
Ik denk ook niet dat er veel veranderd is in de leer. Wel is het zo dat mensen meer zelf zijn gaan nadenken, en er is ook meer vergelijkingsmateriaal - om maar iets te noemen, het werk van John Piper, Don Carson en anderen uit Amerika.
Dan kan de leer misschien onveranderd zijn vergeleken met het verleden, dat wil niet zeggen dat de leer daarmee goed is. En een zuivere leer is een belangrijke component van goed gemeenteleven. Tegen onzuiverheid in de leer moet, op gepaste wijze, gestreden worden.
Er is ook een verstarring of versmalling opgetreden. Ook in Rijssen was er vroeger meer ruimte voor wat verschillen.
Neem alleen de leespreken, er werd 20-30 jaar terug breder gelezen dan de laatste 10 jaar.
Als ik het eerlijk zeg maak ik kans op een ban. Wil jij de ban dan accepteren? Dán wil ik proberen het duidelijk uit te leggen. Anders maar niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Refomeisje

Bericht door Mister »

We gaan hier weer on-topic.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Refomeisje

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:We gaan hier weer on-topic.
!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Refomeisje

Bericht door Mara »

Een klas vol refomeisjes en jongens. (van Lodenstein)
http://reunie.kro.nl/seizoenen/2015_voo ... 19-04-2015

Alle cliché's komen weer voorbij.
Net als de frustraties. :fi

Maar ook positieve verhalen! Helaas ook een schokkend verhaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Refomeisje

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:Een klas vol refomeisjes en jongens. (van Lodenstein)
http://reunie.kro.nl/seizoenen/2015_voo ... 19-04-2015

Alle cliché's komen weer voorbij.
Net als de frustraties. :fi

Maar ook positieve verhalen! Helaas ook een schokkend verhaal.
Ach, in elk verhaal zit een kern van waarheid!
Maar leuk, ik zie een goede bekende!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie