Kerkgebouwen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

Johannes van Dijk schreef:
Hendrikus schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Vorst schreef:Nou nou, de hervormde gemeente van middelharnis is een degelijke gemeente hoor.
In het land der blinden,is eenoog koning!
Zo, meneer Van Dijk is terug, ik zie het. Gezellig hoor :nonnon
Dat heb je goed gezien. Je zal die vleugels(op de foto) nog nodig hebben denk ik. Heb je dat fotootje uit een Roomse kerk opgedaan? :quoi
Nee hoor, dat is in Cirencester.
~~Soli Deo Gloria~~
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Vorst »

Joostw schreef:
Vorst schreef:Nou nou, de hervormde gemeente van middelharnis is een degelijke gemeente hoor.
Dat valt wel mee toch...?
De gemeente in Sommelsdijk is behoudender
Enige verschil is eigenlijk dat sommelsdijk ook nog eens niet-ritmisch zingt. Verder niet echt verschil toch?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johannes van Dijk »

Joostw schreef:
Vorst schreef:Nou nou, de hervormde gemeente van middelharnis is een degelijke gemeente hoor.
Dat valt wel mee toch...?De gemeente in Sommelsdijk is behoudender
Het enige verschil maakt dat ze niet-ritmisch zingen,voor de rest merk ik geen enkel verschil met de PKN van Middelharnis. Het doet me wel veel pijn dat in die prachtige oude dorpskerken de oude waarheid verdwenen is.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Vorst »

Dat zei ik dus ook. Maar het laatste wat je zegt is nogal onzinnig natuurlijk.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johannes van Dijk »

Vorst schreef:Dat zei ik dus ook. Maar het laatste wat je zegt is nogal onzinnig natuurlijk.
Het meest wat ik zeg lijkt onzinnig. Maar daarmee staat wél dat hier (ik spreek van hier plaatselijk) de oude waarheid is verdwenen. Nog maar niet te spreken over alle uitwendige veranderingen die helaas duidelijk zichtbaar zijn. Je had die kerk in de jaren 1980 moeten zien, en nu in 2017,dan snap je misschien waar ik het over heb.(al ben ik bang van niet)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Orchidee »

De oude waarheid staat in iedere Bijbel!
Ik neem aan dat daar niet het nieuwste dagblad opengeslagen word!?
Al hoewel je de krant heel goed naast de Bijbel kan leggen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johannes van Dijk »

Orchidee schreef:De oude waarheid staat in iedere Bijbel! Ik neem aan dat daar niet het nieuwste dagblad opengeslagen word!?
Al hoewel je de krant heel goed naast de Bijbel kan leggen!
Oei Orchidee toch? in iedere Bijbel de oude waarheid? Werdt dat dan ook maar zó uitgelegd en verklaard. Dan zaten we allemaal weer bij elkaar. Dan waren er geen scheuringen meer. Ken je iets uit de Nieuwe Vertaling, of de Bijbel die Jehovah,s getuigen hanteren? Lijkt allemaal echt hoor,maar......Hoe verklaar jij dan zoveel verschillende wind van leer? Of slik jij alles zomaar voor zoete koek? Nee toch zeker??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vorst schreef:
Joostw schreef:
Vorst schreef:Nou nou, de hervormde gemeente van middelharnis is een degelijke gemeente hoor.
Dat valt wel mee toch...?
De gemeente in Sommelsdijk is behoudender
Enige verschil is eigenlijk dat sommelsdijk ook nog eens niet-ritmisch zingt. Verder niet echt verschil toch?
Ds. Van Middelkoop of ds. J.C. Breugem is nog wel een redelijk groot verschil.
Misschien wel even groot als het verschil tussen ds. Kort en ds. Van Belzen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johannes van Dijk »

Johann Gottfried Walther schreef:
Vorst schreef:
Joostw schreef:
Vorst schreef:Nou nou, de hervormde gemeente van middelharnis is een degelijke gemeente hoor.
Dat valt wel mee toch...?De gemeente in Sommelsdijk is behoudender
Enige verschil is eigenlijk dat sommelsdijk ook nog eens niet-ritmisch zingt. Verder niet echt verschil toch?
Ds. Van Middelkoop of ds. J.C. Breugem is nog wel een redelijk groot verschil.Misschien wel even groot als het verschil tussen ds. Kort en ds. Van Belzen.
O ja joh? Je bedoelt verschil in lengte? Of een andere kleur montuur? Noem verder eens wat verschil dan, ik ben benieuwd. Ik was pas nog bij Breughem in een speciale dienst voor gehandicapten, maar volgens mij zijn het broertjes onder elkaar hoor.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johannes van Dijk »

Johann Gottfried Walther schreef:Misschien wel even groot als het verschil tussen ds. Kort en ds. Van Belzen.
kom jij wel eens bij Ds.Kort of bij Ds.van Belzen? Leg jij dat schijnbaar grote verschil tussen hen onderling eens uit? je maakt me nieuwsgierig.
jutter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2013, 09:56

Re: Kerkgebouwen

Bericht door jutter »

Beste heer van Dijk,

De twee boekjes die ds Kort heeft geschreven zijn wel ergens verkrijgbaar.
Na dit te lezen zult u verschil horen bij oa ds van Belzen.
Hierbij een recensie:
Opnieuw Onrust

Ds. A. Kort heeft met de apologetische inhoud van zijn boek “Wedergeboorte of Schijngeboorte” reformatorisch kerkelijk Nederland doen schudden. Vooral voorgangers en anderen uit de kringen van de Ger. Gem (in Ned) voelden zich aangesproken. Hun theologie wordt aangetast. Het is opmerkelijk met welk een ijver de voormannen van deze kerken hun leer trachten te verdedigen en geloofwaardig te maken. Het is des te meer opmerkelijk waar te moeten nemen dat men hun leer nauw verbind met in hun ogen “zeer achtenswaardige voorvaders” Kersten, Steenblok, Mallan, etc. Jammer, dat men zo hoog op geeft van de mens. Men grond de waarheid niet uitsluitend op de leer der Schrift, maar meer op de (filosofische) inzichten van mensen. Des te meer jammer, dat men zo ver weg is van wat eens Johannes de Doper antwoorde op de vraag “Wie zijt gij? Hij zeide: ik ben de stem des roepende in de woestijn” (Joh. 1:22-23). De mens is wat geworden, hij is in het middelpunt gaan staan. Christus is opzij gezet.

Is het teveel gezegd als we zeggen dat we Christus Zijn kerk hebben ontfutseld. De mens is over de kerk gaan heersen, hij heeft de kerk naar zich toegetrokken. Voornoemde kerkverbanden hebben een eigen leer ontwikkeld, dwalingen zijn fundamentele leerstukken geworden. Het is net als ten dage van de Richters. Een ieder heeft zijn eigen hoogten en heiligdommen opgeworpen. We noemen dat “eigenwillige godsdienst”. O wee, wanneer er aan die heilige huisjes geschut wordt. De nazaten van Kersten, Kuiper, Steenblok, Mallan, enz. tappen allemaal uit het zelfde vaatje. Met hun leer zijn ze in de mens teruggekeerd. De leer der bekering is mens centrisch geworden. De mens gelooft zoveel hij gevoeld heeft. Hiermee verondersteld hij, dat hij geestelijk leeft. De veronderstellingsleer heeft zijn ingang gevonden.

Eens zei een predikant “De gereformeerden hebben een veronderstelde wedergeboorte, Hervormden hebben een verondersteld geloof, Oud Ger. Gem., Ger. Gem. (in Ned) zijn verondersteld gereformeerd. Allemaal hebben ze wat waarmee ze het op de been houden. Het ergste is dat dit gepredikt wordt en mensen dit gaan geloven. Kortom, afscheiding heeft verwoestend gewerkt, een ieder is met het zijne aan de haal gegaan. De schuld als gevolg van de dwaalleer en gebrokenheid der kerk is vele malen groter dan de schuld van de wereld. De gewetens van de mensen worden aan de kerk en aan z.g. achtenswaardige dominees gebonden.

Het onderscheid tussen de Bijbelse heilsleer en de bevindelijke heils weg is weggeleerd. De zaligmakende verzekerende geloofsleer heeft plaats gemaakt voor de bedrieglijk gevoelsleer. De eenvoud des geloofs is ingeruild voor de wispelturigheid van het gevoel. Ware geestelijke bevinding is verwisseld voor de oppervlakkigheid van de menselijke emotie.

De radicaliteit van de afsnijding in Adam en de overzetting in Christus is veranderd in de bedrieglijk stappen leer; “het op weg zijn”. Alles buiten Christus is geen schijn meer. De Schriftuurlijke leer dat alles buiten Christus verdoemd ligt wordt verdraait tot een leer waarin een mens buiten Christus toch enige hoop mag hebben. De leer, dat vanuit Christus alleen de verborgenheid Gods gekend kan worden is veranderd in een leer van Gods kennis buiten Christus en Christen kennis buiten God om. Zo wordt de triniteit van het Wezen Gods aangerand.

Wat heeft of wat werkt het boek van ds. Kort uit? Het ware te wensen dat de inhoud van zijn boek als een zuiverende noorderwind door onze kerkelijke gezindte zou gaan stormen waardoor al de heilige huisjes omver geblazen zouden mogen worden. Dominees en deputaten proberen in de verschillende kerkelijke bladen de onrust weer te stillen en de aangebrachte schade weer te herstellen. Sommigen noemen wat ds. Kort schreef accent verschillen. Daarmee worden fundamentele leerverschillen ontkracht. Het lijkt weer stil te worden, de kerkelijke rijen worden weer gesloten. De kerkelijke trein moet weer voort.

Het ware te wensen dat het God mocht behagen om geheel ons z.g. reformatorische bolwerk eens omver te blazen en dat Hij ons weer terug zou willen brengen tot het zuivere erfgoed der Reformatie. Dat is, de rechtvaardiging van de goddeloze om niet. Het lijkt dat het weer stil is geworden, de waarheid wordt weer ten onder gehouden. Slaap zacht en slaap je dood. Gods eer gekrenkt, Chr. verloochend, de kerk verdwaald. Bedroevend voor hen die door genade in de waarheid mochten blijven staan, toch berustend in de wil van God.


Kandidaat E. Van Ittersum - Ter Aar
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkgebouwen

Bericht door JCRyle »

jutter schreef:Hierbij een recensie: (...)
Mag ik jou heel hartelijk bedanken voor deze recensie? Wat een heerlijk zuiver Bijbels geluid!
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Gerson »

Johannes van Dijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Misschien wel even groot als het verschil tussen ds. Kort en ds. Van Belzen.
kom jij wel eens bij Ds.Kort of bij Ds.van Belzen? Leg jij dat schijnbaar grote verschil tussen hen onderling eens uit? je maakt me nieuwsgierig.
Als je niet naar de "klanken" luistert maar naar de inhoud zul je toch vrij makkelijk kunnen konstateren dat er een zeer groot verschil is tussen beide predikanten.
Ds Kort predikt geen enkele grond buiten de rechtvaardigmaking. Zonder dat is er er geen grond en geen kennis van Christus.
Ds van Belzen redeneerd in zijn preken dusdanig vanuit wat hij ziet als het begin van het geestelijke leven, dat hij mensen met overtuigingen en toestandjes er uitdrukkelijk bij zet.
In een van zijn laaste preken in Sint-maartensdijk ( waar ik het in een ander topic over had) verdedigde hij zijn standpunt dienaangaande door te stellen dat Comrie al zei in zijn tijd : "dat het witte raven zijn die kunnen spreken van een bewuste rechtvaardigmaking".
Comrie heeft dat nooit ergens geschreven, het word hem wel hardnekkig toegeschreven, maar dat is dus een fabel. ( hier heeft Mastenbroek in het blad "Oude Paden" ook al eens over geschreven.)
Het verschil tussen ds Kort en ds van Belzen is dus levensgroot.
De prediking zoals van o.a. Ds van Belzen is wat ds Kort in zijn boeken en zijn preken onophoudelijk bestrijd. Het is volgens hem een verschil van leven en dood.
Van hemel en hel.
Lees zijn boeken "Wedergeboorte of schijngeboorte" en " Het rechtvaardigend geloof" en je kunt zien wat hij beoogd.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johannes van Dijk »

Gerson schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Misschien wel even groot als het verschil tussen ds. Kort en ds. Van Belzen.
kom jij wel eens bij Ds.Kort of bij Ds.van Belzen? Leg jij dat schijnbaar grote verschil tussen hen onderling eens uit? je maakt me nieuwsgierig.
Als je niet naar de "klanken" luistert maar naar de inhoud zul je toch vrij makkelijk kunnen konstateren dat er een zeer groot verschil is tussen beide predikanten.Ds Kort predikt geen enkele grond buiten de rechtvaardig-making. Zonder dat is er er geen grond en geen kennis van Christus.Ds van Belzen redeneerd in zijn preken dusdanig vanuit wat hij ziet als het begin van het geestelijke leven, dat hij mensen met overtuigingen en toestandjes er uitdrukkelijk bij zet.In een van zijn laaste preken in Sint-maartensdijk ( waar ik het in een ander topic over had) verdedigde hij zijn standpunt dienaangaande door te stellen dat Comrie al zei in zijn tijd : "dat het witte raven zijn die kunnen spreken van een bewuste rechtvaardigmaking". Comrie heeft dat nooit ergens geschreven, het word hem wel hardnekkig toegeschreven, maar dat is dus een fabel. ( hier heeft Mastenbroek in het blad "Oude Paden" ook al eens over geschreven.)Het verschil tussen ds Kort en ds van Belzen is dus levensgroot.De prediking zoals van o.a. Ds van Belzen is wat ds Kort in zijn boeken en zijn preken onophoudelijk bestrijd. Het is volgens hem een verschil van leven en dood.Van hemel en hel.Lees zijn boeken "Wedergeboorte of schijngeboorte" en " Het rechtvaardigend geloof" en je kunt zien wat hij beoogd.
Even wat nader doorpraten maar.Wat jij opmerkt in de preek van Ds.Kort is juist. Laat ik nu vorig jaar,of wat langer geleden, die 2 boeken van Ds.Kort gekocht en goed gelezen hebben?! En inderdaad is er bij hem (Kort) pas sprake van levendmaking bij wedergeboorte en rechtvaardigmaking.Dat is ook wat vd Groe en Du Marchie van Voorthuizen gepredikt hebben.geen drie wegen,maar twee. Binnen of buiten.Punt uit.Je moet dus weten aan de hand van de boeken, dat Ds.Kort alles van Comrie van tafel veegt,en dus ook de leer die binnen de GG gepredikt word.Want op de Th.school van de GG word hen (studenten) dikwijls Comrie als voorbeeld gesteld.dat doet dus niet alleen Ds.van Belzen,maar dat doen alle leraars binnen de GG. Misschien op enkele uitzonderingen na. Maar dat is wat ik in vorige postings al weergaf. Na de bevruchting is er groei en leven,ook al mag je nog niet van een kind spreken.Dat duurt in de natuur een negen maanden,als ik goed ben ingelicht. Aanstaande moeders laten soms een echo maken,en ze zien de foetus bewegen en zelfs het hartje kloppen.We praten dus tot zover over het ongeboren leven hé? zou dit geestelijk ook niet zo zijn? al ben ik het direct eens dat het voor de werkelijke geboorte nog alle kanten op kan gaan. Denk aan een miskraam,of een dood kindje reeds voor de geboorte.Dat is ook in het geestelijke zo. Maar je kan toch niet ontkennen als er ritselingen van nieuw leven zijn in een mens,dat dit geen leven is?! Dat het de dood in de pot is?! Daarom zei ik al dat men zich dan niet druk hoeft te maken over abortusklinieken,omdat er toch geen sprake van leven is! vat je? ik vind dit een heel riskant terrein. En de ene kan zich vinden in Ds.kort,en de andere in Ds.van Belzen. Maar er is pas sprake van een levend kind NA de geboorte. En geestelijk NA de wedergeboorte.Dat staat.Maar daarom mag ik zowel Ds.Kort als Ds.van Belzen graag horen.en ik vind zeker als je het niet eens bent met die leer,ga eens praten met Ds.van Belzen, Verschuure,van Boven enz.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johannes van Dijk »

jutter schreef:Beste heer van Dijk,
De twee boekjes die ds Kort heeft geschreven zijn wel ergens verkrijgbaar.
Wat heeft of wat werkt het boek van ds. Kort uit? Het ware te wensen dat de inhoud van zijn boek als een zuiverende noorderwind door onze kerkelijke gezindte zou gaan stormen waardoor al de heilige huisjes omver geblazen zouden mogen worden. Dominees en deputaten proberen in de verschillende kerkelijke bladen de onrust weer te stillen en de aangebrachte schade weer te herstellen. Sommigen noemen wat ds. Kort schreef accent verschillen. Daarmee worden fundamentele leerverschillen ontkracht. Het lijkt weer stil te worden, de kerkelijke rijen worden weer gesloten. De kerkelijke trein moet weer voort.

Het ware te wensen dat het God mocht behagen om geheel ons z.g. reformatorische bolwerk eens omver te blazen en dat Hij ons weer terug zou willen brengen tot het zuivere erfgoed der Reformatie. Dat is, de rechtvaardiging van de goddeloze om niet. Het lijkt dat het weer stil is geworden, de waarheid wordt weer ten onder gehouden. Slaap zacht en slaap je dood. Gods eer gekrenkt, Chr. verloochend, de kerk verdwaald. Bedroevend voor hen die door genade in de waarheid mochten blijven staan, toch berustend in de wil van God.
Kandidaat E. Van Ittersum - Ter Aar
Ja zoals ik in een vorige posting al zei,ik heb die twee boeken van Ds.Kort. ik heb ook de Gereformeerde dogmatiek van Dr.C.Steenblok.Veel wat dhr van Ittersum hier stelt is zeker waar. Ik meen hem wel eens gehoord te hebben in de vrije Hervomde gemeente van Scherpenisse. Het is inderdaad geen accent, maar een fundamenteel leerverschil. Ook de Toetsteen van Th.vd Groe is hier niet onduidelijk in. Het is altijd een zaak om door Gods Geest het ware van het snode te leren onderscheiden. Dan ga je niet meer elk jaar over op de school van vrije genade, maar word je elke jaar opnieuw terug gezet.
Plaats reactie