Kerkgebouwen

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Klavart »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Maar het kerkgebouw was prachtig.
Als je nou zegt dat het orgel ook prachtig was, vindt Eilander het vast wel goed :haha
Dan is Eilander niet de enige die het orgel prachtig vindt. Het kerkgebouw echter is verre van prachtig.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Dodo schreef:De correcte formulering is toch dat het orgel prachtig speelde...? ;-)
ach ja, hoe kon ik dat nou vergeten :sweat
Het is toch de organist die prachtig speelt? :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Tom »

Wordt er in Hendrik Ido Ambacht definitief niet meer gebouwd? Ik dacht dat het gebouw uit zijn voegen scheurde.
Nasrani schreef: Zo lijkt het inderdaad wel te gaan. Als Reimerswaler krijg ik zeker het idee dat de SGP het er door wil drukken.
Verder is het absurd wat de kosten gaan worden. En dan straks dezelfde situatie als in Goes. Waar de kerk nu nog verder schijnt leeg te lopen.
Goes is idd al veel te groot voor de gemeente geworden. Daar wil ik wel de kanttekening bij maken dat toen het gebouw toen het gebouwd werd er nog echt de verwachting was dat de gemeente zou groeien. Groeien gebeurde wel, maar er was de rusthuizenaffaire en onder de huidige predikant is er ook veel leegloop. Toen het gebouw gebouwd werd, konden kerkenraad en leden dat natuurlijk niet voorspellen.
In Yerseke is het totaal anders. Daar is de groei er nu al helemaal uit en toch moet er een nieuw megagebouw komen. Onverantwoord?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Die leegloop is wel apart. Want zo´n linkse gemeente was het de laatste jaren ook weer niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Die leegloop is wel apart. Want zo´n linkse gemeente was het de laatste jaren ook weer niet.
Die logica snap ik niet. Is leegloop een symptoom van linksigheid? :nonnon
Of bedoel je: waar ze goed rechts zijn, daar is de sociale controle zó groot dat men niet weg durft te gaan, zelfs al zouden ze het willen?
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

De combinatie gemeente en predikant is vaak de oorzaak van leegloop.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgebouwen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Die leegloop is wel apart. Want zo´n linkse gemeente was het de laatste jaren ook weer niet.
Die logica snap ik niet. Is leegloop een symptoom van linksigheid? :nonnon
Of bedoel je: waar ze goed rechts zijn, daar is de sociale controle zó groot dat men niet weg durft te gaan, zelfs al zouden ze het willen?
Leegloop is begonnen met leegheid. Denk hierbij even terug: Hoe begon het, waar begon het? Was dat onder de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking? Of onder de 'nieuwe leer'? Dat hoeft toch geen discussiepunt te zijn?

Als we nu mensen zien vertrekken uit reformatorische kerken is dat wel een signaal , dunkt me. Is de prediking niet oppervlakkiger geworden? Of zijn mensen meer aangetast door de tijdgeest? Is het niet een nieuw gegeven dat je steeds vaker bij de kerkelijke stand leest: ONTROKKEN?
Wil men het dan bewust soms niet meer horen? Willen sommigen zo ver gaan om zich te laten ontdopen? Zou dat helpen? Of zou dat een goed gevoel geven? Wat ik zeker waarneem, is dat de mensen meer individualistische, kil, beredeneerd, agressief en liefdeloos worden.

Misschien zegt iemand: Wat heeft dat er nu allemaal mee te maken? Volgens mij veel. Het een staat niet los van het ander. Let ook eens op hoe mensen reageren als de vinger op de zere plek wordt gelegd. Heel anders dan als er afgeweken wordt naar links (naar de mens, die er een goed gevoel bij moet hebben enz.)

We kunnen er heel veel draaien aan geven, maar ik denk toch dat zo'n opmerking als deze ook weer de nodige stof zal doen kunnen opwaaien. Toch is dit niet rebels op revolutionair of vernieuwend bedoeld, maar gewoon om nuchter waar te nemen. Of is het eerlijk objectief waarnemen een zeldzaamheid aan het worden, net als in de moderne media en de seculiere pers?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Moderamen »

http://www.rd.nl/kerk-religie/geen-beel ... id=1&pid=3
Mooi gebouw geworden. Hoe kan het eigenlijk dat in veel HHK's/BHP's en alle (zover ik weet) GG's en (O)GGIN's de tafel met het avondmaalsstel voorin de kerk is verdwenen? Het doopvont haal je immers ook niet weg, zover ik weet is het zetten van het avondmaalsstel voorin de kerk niet iets 'vernieuwends', aangezien juist de monumentale kerken die altijd zichtbaar hebben staan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkgebouwen

Bericht door eilander »

Nooit over nagedacht. Wij hebben wel een monumentale kerk (PKN), maar er staat geen avondmaalsstel voorin de kerk.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Moderamen schreef:http://www.rd.nl/kerk-religie/geen-beel ... id=1&pid=3
Mooi gebouw geworden. Hoe kan het eigenlijk dat in veel HHK's/BHP's en alle (zover ik weet) GG's en (O)GGIN's de tafel met het avondmaalsstel voorin de kerk is verdwenen? Het doopvont haal je immers ook niet weg, zover ik weet is het zetten van het avondmaalsstel voorin de kerk niet iets 'vernieuwends', aangezien juist de monumentale kerken die altijd zichtbaar hebben staan.
Er is wel een gg met een avondmaalsstel voor in de kerk, dat heb ik op vakantie wel eens gezien. Ds. C. de Jongste heeft -zonder een reden daarvoor- in een boek geschreven dat hij vindt dat dat niet hoort, en dat zal een van de redenen zijn waarom je het in GG niet veel ziet.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Dodo »

In onze oude dorpskerk, niet zo heel monumentaal, staat echt geen avondmaalszilver voor in de kerk. Ook de zilveren doopschaal blijft in de kluis.
Dat het doopvont er altijd staat, is heel praktisch. Dat zijn vaak loodzware dingen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Moderamen »

Dodo schreef:In onze oude dorpskerk, niet zo heel monumentaal, staat echt geen avondmaalszilver voor in de kerk. Ook de zilveren doopschaal blijft in de kluis.
Dat het doopvont er altijd staat, is heel praktisch. Dat zijn vaak loodzware dingen.
Ik zeg ook niet dat iedere oude dorpskerk het heeft. Maar als je het dan toch ziet in reformatorische kerken, dat zal je toch wel met me eens zijn, dan is het in de oudere kerken. Dat het doopvont in een kerk staat is natuurlijk niet alleen praktisch, het is juist ook symbolisch. Daardoor is het loodzwaar gemaakt en staan ze altijd voor in de kerk. Daarom vraag ik me af: waarom dan geen verwijzing naar het avondmaal?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

Moderamen schreef:
Dodo schreef:In onze oude dorpskerk, niet zo heel monumentaal, staat echt geen avondmaalszilver voor in de kerk. Ook de zilveren doopschaal blijft in de kluis.
Dat het doopvont er altijd staat, is heel praktisch. Dat zijn vaak loodzware dingen.
Ik zeg ook niet dat iedere oude dorpskerk het heeft. Maar als je het dan toch ziet in reformatorische kerken, dat zal je toch wel met me eens zijn, dan is het in de oudere kerken. Dat het doopvont in een kerk staat is natuurlijk niet alleen praktisch, het is juist ook symbolisch. Daardoor is het loodzwaar gemaakt en staan ze altijd voor in de kerk. Daarom vraag ik me af: waarom dan geen verwijzing naar het avondmaal?
Vanwege het gevaar van diefstal.
En in onze kerk is geen ruimte voor een tafel met het zilverwerk. Dan zou de k.r. moeten slalommen om doopvont en katheder.
Het is nog een Wonder dat de kanselbijbel nog steeds er is!
Er is al een keer ingebroken nl., wel veel zooi gemaakt, maar weinig van waarde gestolen gelukkig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkgebouwen

Bericht door refo »

Als het iedere week avondmaal zou zijn zou het ook niet bijna iedere zondag in de weg staan.
Het is eigenlijk een raar probleem: waar laten we het avondmaalsstel? Voor in de kerk natuurlijk en niet van zilver, maar van aardewerk.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Bert Mulder »

eilander schreef:Nooit over nagedacht. Wij hebben wel een monumentale kerk (PKN), maar er staat geen avondmaalsstel voorin de kerk.
In Noord-Amerika is het gebruikelijk dat er onder de kansel een avondmaalstafel staat, vaak met een tekst erop: "this do in remembrance of me". Het gereedschap staat er gewoonlijk niet op, maar vaak staat er een grote Bijbel op. Bij ons, als het geen Avondmaal is (hebben we eens per maand), hebben we ook de collecte zakken er op liggen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie