Kerkgebouwen

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkgebouwen

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Maanenschijn schreef:Overigens, wel graag een geschikt (pijp) orgel. Ter ondersteuning voor goede gemeentezang en plezierig voor de organist.
Reken maar dat ze daar in Yerseke wel aan denken :)
Van den Heuvel heeft de 32-voeten al klaar staan :modo
Gezien de hoogte zat ik meer aan 64 voet te denken.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Kerkgebouwen

Bericht door windorgel »

DDD schreef:
Moderamen schreef:Saai gebouwtje, wel meer stijl vergeleken met vergelijkbare Van Beijnum-schuurkerken. Vraag me af waarom dit ontwerp gecancelled is http://www.boonarchitecten.nl/projecten ... W4WSIVNfYU
Wat een prachtig ontwerp, inderdaad! Misschien dat het kruis een probleem is? Sommige gereformeerden zien dat als een katholiek symbool. Maar het nieuwe ontwerp is bij lange na niet zo fraai. Dat lijkt een gemiste kans te worden.
Dat heeft denk ik te maken met de plek. Het oude ontwerp was bedoeld voor nieuwbouw op de huidige locatie. Het nieuwe ontwerp voor de nieuwe locatie.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Online
DDD
Berichten: 28703
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Het is mijns inziens een enorme achteruitgang in architectonische kwaliteit. Dat vind ik zelf heel jammer. Maar het is een verbetering ten opzichte van het huidige gebouw, dat wel.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
Hendrikus schreef: Van den Heuvel heeft de 32-voeten al klaar staan :modo
Gezien de hoogte zat ik meer aan 64 voet te denken.
Omdat Goes géén 32' heeft, kunnen ze in Yerseke met 32' volstaan.
Had Goes nou al een 32' gehad, dan had je misschien wel gelijk gekregen ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Ouddorp »

DDD schreef:Het is mijns inziens een enorme achteruitgang in architectonische kwaliteit. Dat vind ik zelf heel jammer. Maar het is een verbetering ten opzichte van het huidige gebouw, dat wel.
Maar in de ogen van de meeste kerkgangers waarschijnlijk wel een verbetering in de 'esthetische kwaliteit'.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Marco »

Hendrikus schreef:
refo schreef:
Hendrikus schreef: Van den Heuvel heeft de 32-voeten al klaar staan :modo
Gezien de hoogte zat ik meer aan 64 voet te denken.
Omdat Goes géén 32' heeft, kunnen ze in Yerseke met 32' volstaan.
Had Goes nou al een 32' gehad, dan had je misschien wel gelijk gekregen ;)
Tot hoe ver gaat dat? Maximaal 128' - of 256? (kan je aardbevinkje mee doen)? :haha
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkgebouwen

Bericht door eilander »

Marco schreef:Tot hoe ver gaat dat? Maximaal 128' - of 256? (kan je aardbevinkje mee doen)? :haha
Er zijn op deze wereld twee orgels waar een 64' gebruikt is.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Marco »

eilander schreef:
Marco schreef:Tot hoe ver gaat dat? Maximaal 128' - of 256? (kan je aardbevinkje mee doen)? :haha
Er zijn op deze wereld twee orgels waar een 64' gebruikt is.
En dan te bedenken dat je 32' (16 Hz) al niet meer kan horen...

Maar het schijnt dat je goede muziek moet voelen.
Online
DDD
Berichten: 28703
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Ouddorp schreef:
DDD schreef:Het is mijns inziens een enorme achteruitgang in architectonische kwaliteit. Dat vind ik zelf heel jammer. Maar het is een verbetering ten opzichte van het huidige gebouw, dat wel.
Maar in de ogen van de meeste kerkgangers waarschijnlijk wel een verbetering in de 'esthetische kwaliteit'.
Waarom denk je dat?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Ambtenaar »

Vanmorgen nog in een oude Franse kerk geweest. Vind het altijd bijzonder om te beseffen dat hier al eeuwenlang erediensten worden gehouden. De serene sfeer doet mij altijd goed, en spreekt mij meer aan dan nieuwe, vaak lelijke, nieuwe kerkgebouwen in Nederland.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkgebouwen

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:Vanmorgen nog in een oude Franse kerk geweest. Vind het altijd bijzonder om te beseffen dat hier al eeuwenlang erediensten worden gehouden. De serene sfeer doet mij altijd goed, en spreekt mij meer aan dan nieuwe, vaak lelijke, nieuwe kerkgebouwen in Nederland.
Waarom zijn nieuwe kerkgebouwen vaak lelijk, dat is een kwstie van smaak, ik kan vooral genieten van kerkgebouwen uit 1960 tot 1980.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef:
Waarom zijn nieuwe kerkgebouwen vaak lelijk, dat is een kwstie van smaak, ik kan vooral genieten van kerkgebouwen uit 1960 tot 1980.
Klopt dat het een kwestie van smaak is. Ik vind vaak de nieuwe kerken sfeerloos van binnen.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Vorst »

Ambtenaar schreef:Vanmorgen nog in een oude Franse kerk geweest. Vind het altijd bijzonder om te beseffen dat hier al eeuwenlang erediensten worden gehouden. De serene sfeer doet mij altijd goed, en spreekt mij meer aan dan nieuwe, vaak lelijke, nieuwe kerkgebouwen in Nederland.
Zeker. Ik prijs me elke zondag gelukkig.
En in Nederland zijn gelukkig nog genoeg oude kerken.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Ouddorp »

DDD schreef:Waarom denk je dat?
De gemiddelde Nederlanders (en de gemiddelde reformatorische christen nog meer denk ik) heeft naar mijn inschatting geen voorkeur voor architectonisch interessante gebouwen, maar veel meer voor een gebouw of woning met een herkenbare klassieke uitstraling. Dit is mijn mening, maar hoe verklaren we anders dat jaren '30 woningen zo populair zijn en historische binnensteden veel populairder zijn dan nieuw opgezette steden. Ook voor kerken geld dat. Het moet een echte kerk zijn hoor je wel eens (daarmee wordt een klassiek ontwerp bedoeld) en geen ontwerp wat architectonisch wel vernieuwend is, maar niet de voorkeur heeft van de gemiddelde kerkganger. Tja het is een kwestie van smaak maar ik zie een mismatch tussen de voorkeur van beleidsmakers en architecten en de gemiddelde Nederlander. Diezelfde mismatch zie je bij moderne kunst ook.
Online
DDD
Berichten: 28703
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Dat kan. Ik vind jarendertigwoningen ook mooi. Oude Franse kerkjes ook, meestal. En moderne kerken ook, als ze mooi gebouwd zijn.
Plaats reactie