Kerkgebouwen

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Orchidee »

Het kan dus verkeren
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Vorst »

Dubbel
Laatst gewijzigd door Vorst op 07 okt 2017, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Vorst »

Beter aan de hhk verkopen dan afbreken ofzo. Dat dan weer wel.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Paul »

HHKtE schreef:De Hervormde PKN gemeente van Groenekan gaat haar kerkgebouw verkopen aan de HHK van Groenekan.
De mogelijkheid blijft er dat zij nog een middagdienst mag blijven beleggen in de kerk.
Zij blijven hun middagdienst behouden. Qua ligging is er niets veranderd en qua liturgie (iso-ritmisch en de statenvertaling), dus ze kunnen zo weer samengaan...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

Zuidlandse Dorpskerk brandde als een fakkel

Het grootste deel van de Zuidlandse Dorpskerk is slechts een eeuw oud. Het monument, dat zaterdag de deuren opent voor publiek, viel precies 100 jaar geleden ten prooi aan de vlammen en moest worden herbouwd.

Het blussen verliep kennelijk moeizaam. De verslaggever: ,,Aan bluschen was geen denken. Een regen van vonken en stukken vuur verspreiden over een groot gedeelte van het dorp waardoor op verschillende andere plaatsen begin van brand ontstond die echter telkens werden bezworen dank de waakzaamheid van de ingezetenen.''


Brandweerkorpsen uit Simonshaven en Abbenbroek schoten de Zuidlandse brandweer te hulp bij het bluswerk. Toch konden slechts enkele materialen worden gered. Wat stoelen, nieuwe kerkbijbels die in 1915 waren aangeschaft, de lezenaar van de preekstoel en de voorlezer met twee koperen gedraaide kaarsenstandaards bleven bewaard. Zo ook de geelkoperen doopbekkenhouder, het zilveren doopbekken en het zilveren avondmaalgerij, dat toevallig elders lag opgeborgen. De uit 1730 daterende Statenbijbel van Jacob en Pieter Keur, die op de kansel lag, kon ook worden gered. Met dank aan ds B.C. Koolhaas die de waardevolle bijbel op het nippertje uit het brandende kerkgebouw wist te halen. Hij hield er een verstuikte voet aan over.

Afbeelding
bron: AD
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

Wat een triest dieptepunt is dit:
Op 26 oktober 2018 vindt het Oktoberfest in Schiedam voor de tweede keer plaats. Uiteraard is de Grote of Sint Janskerk in het centrum van Schiedam de locatie voor dit geweldige evenement. Naast deze unieke locatie, hebben we weer de leukste artiesten en voldoende bier, wijn, fris, Flugels, en eten.

Zondag is er weer een "gewone" kerkdienst...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Delftenaar »

In iedere stad met een historische kerk is discussie over welke gebeurtenis wel of niet mag. Dat is in de plaats mijner inwoning niet anders.

De kernvraag is: past een evenement bij de dienst van God of niet?
Of draait de kerkvoogdij teveel om het binnenharken van geld?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Ambtenaar »

Delftenaar schreef:In iedere stad met een historische kerk is discussie over welke gebeurtenis wel of niet mag. Dat is in de plaats mijner inwoning niet anders.

De kernvraag is: past een evenement bij de dienst van God of niet?
Of draait de kerkvoogdij teveel om het binnenharken van geld?
De kerk is waarschijnlijk niet van de kerkvoogdij.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkgebouwen

Bericht door liz boer »

Mara schreef:Zuidlandse Dorpskerk brandde als een fakkel

Het grootste deel van de Zuidlandse Dorpskerk is slechts een eeuw oud. Het monument, dat zaterdag de deuren opent voor publiek, viel precies 100 jaar geleden ten prooi aan de vlammen en moest worden herbouwd.

Het blussen verliep kennelijk moeizaam. De verslaggever: ,,Aan bluschen was geen denken. Een regen van vonken en stukken vuur verspreiden over een groot gedeelte van het dorp waardoor op verschillende andere plaatsen begin van brand ontstond die echter telkens werden bezworen dank de waakzaamheid van de ingezetenen.''


Brandweerkorpsen uit Simonshaven en Abbenbroek schoten de Zuidlandse brandweer te hulp bij het bluswerk. Toch konden slechts enkele materialen worden gered. Wat stoelen, nieuwe kerkbijbels die in 1915 waren aangeschaft, de lezenaar van de preekstoel en de voorlezer met twee koperen gedraaide kaarsenstandaards bleven bewaard. Zo ook de geelkoperen doopbekkenhouder, het zilveren doopbekken en het zilveren avondmaalgerij, dat toevallig elders lag opgeborgen. De uit 1730 daterende Statenbijbel van Jacob en Pieter Keur, die op de kansel lag, kon ook worden gered. Met dank aan ds B.C. Koolhaas die de waardevolle bijbel op het nippertje uit het brandende kerkgebouw wist te halen. Hij hield er een verstuikte voet aan over.

Afbeelding
bron: AD
Ik ben daar 500 meter vandaan geboren. bedankt voor het delen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

Ambtenaar schreef:
Delftenaar schreef:In iedere stad met een historische kerk is discussie over welke gebeurtenis wel of niet mag. Dat is in de plaats mijner inwoning niet anders.

De kernvraag is: past een evenement bij de dienst van God of niet?
Of draait de kerkvoogdij teveel om het binnenharken van geld?
De kerk is waarschijnlijk niet van de kerkvoogdij.
Dat klopt.
https://groteofsintjanskerkschiedam.nl/organisatie/
In 2011 werd de kerk, zoals ook andere monumentale kerkgebouwen in Nederland, ondergebracht in een onafhankelijke stichting. Deze stichting heeft de opdracht het gebouw te exploiteren als maatschappelijk, cultureel en kerkelijk centrum ten dienste van de samenleving
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkgebouwen

Bericht door DDD »

Gelukkig maar. Ik schrok al. Dat is wel een belangrijk detail.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

DDD schreef:Gelukkig maar. Ik schrok al. Dat is wel een belangrijk detail.
Als het initiatief van de kerk van Liz gevolgd zou worden, zou de ene dag de duivel in die kerk vereerd worden, en de andere dag staat de dominee te waarschuwen tegen de werken van diezelfde duivel en branden de lampen om het duister van het kwaad te verdrijven.
Dat een kerk het gebouw moet verhuren om het te kunnen onderhouden, snapt iedereen wel.
Maar twee zaken die zo lijnrecht tegenover elkaar staan, ik vind het onbegrijpelijk en snap die laconieke houding echt niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkgebouwen

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
DDD schreef:Gelukkig maar. Ik schrok al. Dat is wel een belangrijk detail.
Als het initiatief van de kerk van Liz gevolgd zou worden, zou de ene dag de duivel in die kerk vereerd worden, en de andere dag staat de dominee te waarschuwen tegen de werken van diezelfde duivel en branden de lampen om het duister van het kwaad te verdrijven.
Dat een kerk het gebouw moet verhuren om het te kunnen onderhouden, snapt iedereen wel.
Maar twee zaken die zo lijnrecht tegenover elkaar staan, ik vind het onbegrijpelijk en snap die laconieke houding echt niet.
Wat bedoel je hier mee ik ben even de draad kwijt.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Mara »

liz boer schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Gelukkig maar. Ik schrok al. Dat is wel een belangrijk detail.
Als het initiatief van de kerk van Liz gevolgd zou worden, zou de ene dag de duivel in die kerk vereerd worden, en de andere dag staat de dominee te waarschuwen tegen de werken van diezelfde duivel en branden de lampen om het duister van het kwaad te verdrijven.
Dat een kerk het gebouw moet verhuren om het te kunnen onderhouden, snapt iedereen wel.
Maar twee zaken die zo lijnrecht tegenover elkaar staan, ik vind het onbegrijpelijk en snap die laconieke houding echt niet.
Wat bedoel je hier mee ik ben even de draad kwijt.
Dat bij jullie de lampen aangaan op de avond van de helloween viering. Ik vond dat zo mooi om te lezen en dan een half uur later kwam ik dat bericht tegen van juist die duivelsverering in de kerk.
De ene kerk haalt het naar binnen, terwijl de andere kerk het duister verjaagt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kerkgebouwen

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
liz boer schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Gelukkig maar. Ik schrok al. Dat is wel een belangrijk detail.
Als het initiatief van de kerk van Liz gevolgd zou worden, zou de ene dag de duivel in die kerk vereerd worden, en de andere dag staat de dominee te waarschuwen tegen de werken van diezelfde duivel en branden de lampen om het duister van het kwaad te verdrijven.
Dat een kerk het gebouw moet verhuren om het te kunnen onderhouden, snapt iedereen wel.
Maar twee zaken die zo lijnrecht tegenover elkaar staan, ik vind het onbegrijpelijk en snap die laconieke houding echt niet.
Wat bedoel je hier mee ik ben even de draad kwijt.
Dat bij jullie de lampen aangaan op de avond van de helloween viering. Ik vond dat zo mooi om te lezen en dan een half uur later kwam ik dat bericht tegen van juist die duivelsverering in de kerk.
De ene kerk haalt het naar binnen, terwijl de andere kerk het duister verjaagt.
De zin komt wat ongelukkig over... nu snap ik het. ;)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie