Kerkgebouwen

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkgebouwen

Bericht door JCRyle »

Johannes van Dijk schreef:
JCRyle schreef:Zo verliest het Evangelie van verzoening door voldoening alle kracht en waarde. Dan is het ook een totaal lege uitspraak dat er plaats gemaakt moet worden voor Christus, want dat hoeft helemaal niet meer. Men is namelijk al onbewust in Christus. De functie van de Wet als tuchtmeester tot Christus heeft in de GG-theologie totaal geen zeggingskracht meer. Want de Wet heeft afgedaan, omdat men in Christus is. En als men in Christus is, dan heeft Christus voor hen de Wet vervuld. En dan wordt het leefregel der dankbaarheid. Met de GG-theologie haal je het hele Evangelie omver en wordt de mens met zijn bevindingen en gemoedsgestalten het centrum.
Als ik jouw redenering zo hoor beste Ryle, dan zou ik maar nooit meer in een GG kerk stappen. Daar word alleen maar en grote dwaalleer verkondigd. Daar ga je mee verloren, toch? Maar zonder de Christus der Schriften, of het nu door Ds.Kort of Ds. van Belzen verkondigd wordt, en vul je lijstje maar verder aan, en je hebt hier geen deel aan, ga je óok verloren hoor. En we volgen geen begripsleer,maar...een geloofsleer.
Jammer, Johannes, dat je weer niet inhoudelijk reageert. Je probeert telkens te ontkomen met gevoelsargumenten, wat ik oprecht jammer vind. Maar mijn inhoudelijke reactie op jou:
1. Gelukkig mogen er ook in de Ger. Gem. predikers zijn die het het leven alleen in Christus mogen verkondigen.
2. De GG-leer die ik hier vanavond getekent heb, is inderdaad een zielsmisleidende leer. Het geeft vrede en rust, waar het nog omkomen is.
Overigens is deze leer ook buiten de Ger. Gem. te vinden.
3. Inderdaad is het zonder de Christus der Schriften een verloren zaak. Hij moet het Middelpunt zijn van de prediking en van ons persoonlijk leven. En nu de vraag (waar je niet op hoeft te antwoorden) voor jou en mij: Ken ik Hem als mijn Borg en Zaligmaker?
4. Het geloof sluit het verstand niet uit, maar juist in. Het ware geloof zoekt naar het verstaan.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkgebouwen

Bericht door JCRyle »

Johannes van Dijk schreef:
JCRyle schreef:
Johannes van Dijk schreef:
JCRyle schreef:Weet jij dat je jezelf gigantisch tegenspreekt?
Wie meent te staan......
Klopt, daar ben ik al menigmaal achter gekomen. Ook hoe arglistig een mensenhart is ..
ik had liever gehad dat je niet schreef, hoe arglistig EEN mensen hart is, maar hoe arglistig MIJN hart is.
Met alle respect: Bedankt dat je zo oplettend bent voor mij, zul je het ook voor je eigen zijn?!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johannes van Dijk »

JCRyle schreef: Jammer, Johannes, dat je weer niet inhoudelijk reageert. Je probeert telkens te ontkomen met gevoelsargumenten, wat ik oprecht jammer vind. Maar mijn inhoudelijke reactie op jou:1. Gelukkig mogen er ook in de Ger. Gem. predikers zijn die het het leven alleen in Christus mogen verkondigen. 2 De GG-leer die ik hier vanavond getekent heb, is inderdaad een zielsmisleidende leer. Het geeft vrede en rust, waar het nog omkomen is.Overigens is deze leer ook buiten de Ger. Gem. te vinden. 3. Inderdaad is het zonder de Christus der Schriften een verloren zaak. Hij moet het Middelpunt zijn van de prediking en van ons persoonlijk leven. En nu de vraag (waar je niet op hoeft te antwoorden) voor jou en mij: Ken ik Hem als mijn Borg en Zaligmaker? 4. Het geloof sluit het verstand niet uit, maar juist in. Het ware geloof zoekt naar het verstaan.
Ryle ik ben oprecht verblijd dat je erkent dat er nog predikers zijn in de GG die het leven in Chritus verkondigen. Een zucht van verlichting. ik begrijp de zielsmisleidende leer die je tekent, dat is naar twee kanten uit te leggen.We mogen nooit rusten zolang we niet binnen in de vrijstad zijn. Onderweg naar de vrijstad kun je nog ingehaald worden door de bloedwreker. Dan je vraag waar het alles om draait; Kennen we persoonlijk Hem als mijn persoonlijke Borg en Zaligmaker? Dat is nu juist de kern van alles. Want of je die ark des behouds nu ziet van verre, of van dichterbij, of met je hand aan de wand van die ark. Buiten is buiten, en binnen is binnen. En ik durf het niet te wagen om te zeggen dat ik binnen ben.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkgebouwen

Bericht door JCRyle »

Johannes van Dijk schreef:
JCRyle schreef: Jammer, Johannes, dat je weer niet inhoudelijk reageert. Je probeert telkens te ontkomen met gevoelsargumenten, wat ik oprecht jammer vind. Maar mijn inhoudelijke reactie op jou:1. Gelukkig mogen er ook in de Ger. Gem. predikers zijn die het het leven alleen in Christus mogen verkondigen. 2 De GG-leer die ik hier vanavond getekent heb, is inderdaad een zielsmisleidende leer. Het geeft vrede en rust, waar het nog omkomen is.Overigens is deze leer ook buiten de Ger. Gem. te vinden. 3. Inderdaad is het zonder de Christus der Schriften een verloren zaak. Hij moet het Middelpunt zijn van de prediking en van ons persoonlijk leven. En nu de vraag (waar je niet op hoeft te antwoorden) voor jou en mij: Ken ik Hem als mijn Borg en Zaligmaker? 4. Het geloof sluit het verstand niet uit, maar juist in. Het ware geloof zoekt naar het verstaan.
Ryle ik ben oprecht verblijd dat je erkent dat er nog predikers zijn in de GG die het leven in Chritus verkondigen. Een zucht van verlichting. ik begrijp de zielsmisleidende leer die je tekent, dat is naar twee kanten uit te leggen.We mogen nooit rusten zolang we niet binnen in de vrijstad zijn. Onderweg naar de vrijstad kun je nog ingehaald worden door de bloedwreker. Dan je vraag waar het alles om draait; Kennen we persoonlijk Hem als mijn persoonlijke Borg en Zaligmaker? Dat is nu juist de kern van alles. Want of je die ark des behouds nu ziet van verre, of van dichterbij, of met je hand aan de wand van die ark. Buiten is buiten, en binnen is binnen. En ik durf het niet te wagen om te zeggen dat ik binnen ben.
Hierin kan ik mee in stemmen. Alleen bij het laatste zou ik zeggen: Haast en spoed u om uw levenswil .. want Christus wil zaligmaken, kan zaligmaken en moet zaligmaken.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johannes van Dijk »

JCRyle schreef:Hierin kan ik mee in stemmen. Alleen bij het laatste zou ik zeggen: Haast en spoed u om uw levenswil .. want Christus wil zaligmaken, kan zaligmaken en moet zaligmaken.
Een oude overleden vriend van me zei het zo: Er is een volk dat KAN niet zalig worden, dat WIL niet zalig worden, maar dat MOET zalig worden, omdat God het wil !
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

En ik maar denken dat het hier over kerkgebouwen ging....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkgebouwen

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:En ik maar denken dat het hier over kerkgebouwen ging....

Inderdaad, bizar wat een afzwervingen in dit topic. Overigens wel een mooie discussie...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Hendrikus »

pierre27 schreef:
Hendrikus schreef:En ik maar denken dat het hier over kerkgebouwen ging....

Inderdaad, bizar wat een afzwervingen in dit topic. Overigens wel een mooie discussie...
Tijd voor een afscheiding ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkgebouwen

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:
Hendrikus schreef:En ik maar denken dat het hier over kerkgebouwen ging....

Inderdaad, bizar wat een afzwervingen in dit topic. Overigens wel een mooie discussie...
Tijd voor een afscheiding ;)
Afscheiden is typisch Nederlands, eenheid is soms ver te zoeken...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johannes van Dijk »

Hendrikus schreef:En ik maar denken dat het hier over kerkgebouwen ging....
Als je nu eerst goed gelezen had, en ook de vorige postings, was het je opgevallen dat ik antwoord gaf aan Ryle. Vat je? ik neem het je niet kwalijk hoor, want ik zit er zelf ook dikwijls naast.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkgebouwen

Bericht door JCRyle »

Johannes van Dijk schreef:
Hendrikus schreef:En ik maar denken dat het hier over kerkgebouwen ging....
Als je nu eerst goed gelezen had, en ook de vorige postings, was het je opgevallen dat ik antwoord gaf aan Ryle. Vat je? ik neem het je niet kwalijk hoor, want ik zit er zelf ook dikwijls naast.
En als jij goed gelezen had is dit draadje begonnen met een posting van jou, waarin jij het vermeende onderscheid tussen Ds. Kort en Ds. van Belzen naar den prullenbak verwijst. :huhu
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Johannes van Dijk »

JCRyle schreef:
Johannes van Dijk schreef:
Hendrikus schreef:En ik maar denken dat het hier over kerkgebouwen ging....
Als je nu eerst goed gelezen had, en ook de vorige postings, was het je opgevallen dat ik antwoord gaf aan Ryle. Vat je? ik neem het je niet kwalijk hoor, want ik zit er zelf ook dikwijls naast.
En als jij goed gelezen had is dit draadje begonnen met een posting van jou, waarin jij het vermeende onderscheid tussen Ds. Kort en Ds. van Belzen naar den prullenbak verwijst. :huhu
Nee, dat heb ik niet zo gezegd. ik beweer niet dat er tussen beide predikanten geen verschil is, maar ik zeg dat ik ze allebei graag mag horen. Dat is toch nét even iets anders.
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Gerson »

Johannes van Dijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Misschien wel even groot als het verschil tussen ds. Kort en ds. Van Belzen.
kom jij wel eens bij Ds.Kort of bij Ds.van Belzen? Leg jij dat schijnbaar grote verschil tussen hen onderling eens uit? je maakt me nieuwsgierig.
Johannes van Dijk, dit schreef u toch zelf? :quoi
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Zita »

En hier praten we weer verder over kerkgebouwen. Voor andere zaken die u wilt bespreken zoekt u maar een topic daarvoor geschikt is.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Kerkgebouwen

Bericht door HHKtE »

De Hervormde PKN gemeente van Groenekan gaat haar kerkgebouw verkopen aan de HHK van Groenekan.
De mogelijkheid blijft er dat zij nog een middagdienst mag blijven beleggen in de kerk.
Plaats reactie