Wat betekent kerk zonder geloof?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door Mara »

Het woord kerk roept bij mij een bepaalde betekenis op, bijv.
Gebouw, gewijd aan de eredienst
Gebedshuis
Gebouw waar een groep gelovigen bij elkaar komt
Maar dat is uitgebreid kennelijk.

Gelezen in Trouw:
De kerk zonder geloof loopt vol.

Sunday Assembly is de succesvolle kerk voor atheïsten uit Londen. Vandaag gaan er wereldwijd - van Hongkong tot São Paulo - nog vijfendertig vestigingen open. Waarvan vier in Nederland: in Apeldoorn, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. 'Goed zonder God', is het motto. Of, zoals Jan Willem het uitlegt: "Een seculiere gemeenschap die bij elkaar komt om het leven te vieren."

Mogen zij zich wel kerk noemen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door eilander »

Nee natuurlijk niet. Dat willen ze zelf ook niet.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door Panny »

kerk = kuriake = "wat van de Heere is"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door refo »

Het woord wordt ook wel gebruikt voor een vaste overtuiging in het algemeen.
Bijvoorbeeld in 'rechtse kerk'.
Een groep kan een mening zo fanatiek vasthouden dat het wel op geloof gaat lijken.
Het wordt volgens mij vooral negatief gebruikt.

Het woord school is positiever. In de accountancy spreekt men van Rotterdamse school en Amsterdamse school, niet als gebouw, maar als een bepaalde opvatting over hoe een jaarrekening moet worden ingericht.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door Mara »

eilander schreef:Nee natuurlijk niet. Dat willen ze zelf ook niet.
Citaat uit het artikel:
Budding kan zich niet helemaal vinden in de term 'atheïstenkerk'. "Het gaat hier helemaal niet om geloof. Het wordt alleen een kerk genoemd omdat het op zondag is en we eenzelfde vorm hebben."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door Marc_44 »

Mara schreef:Het woord kerk roept bij mij een bepaalde betekenis op, bijv.
Gebouw, gewijd aan de eredienst
Gebedshuis
Gebouw waar een groep gelovigen bij elkaar komt
Maar dat is uitgebreid kennelijk.

Gelezen in Trouw:
De kerk zonder geloof loopt vol.

Sunday Assembly is de succesvolle kerk voor atheïsten uit Londen. Vandaag gaan er wereldwijd - van Hongkong tot São Paulo - nog vijfendertig vestigingen open. Waarvan vier in Nederland: in Apeldoorn, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. 'Goed zonder God', is het motto. Of, zoals Jan Willem het uitlegt: "Een seculiere gemeenschap die bij elkaar komt om het leven te vieren."

Mogen zij zich wel kerk noemen?
Ik weet niet goed wat ik hiervan moet vinden. Op zich niets mis mee als mensen bij elkaar komen en gemeenschapszin propageren. Maar het motto "Goed zonder God", dat vind ik wel moeilijk om te lezen. Dat zie ik echt als afzetten tegen gelovigen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door Mara »

De satans-aanhangers noemen zich ook kerk, de satanskerk!

Kijk, zo bedriegelijk is het nou:
Het modern satanisme heeft niets te maken met de hemel of hel.
De hogere (allerhoogste) graden in welk geval ingewijden bij de vrijmetselarij, Jezuïeten, Katholieke kerk/Vaticaan, Mormonen, Jehova’s, gebedsgenezingen bij onder andere pinkstergemeenten, satanisme, handelen allemaal vanuit DEZELFDE occulte rituelen. Alleen de verpakking is anders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door -DIA- »

Het verschijnsel vloeit voort mijns inziens uit de leegte die er na de massale secularisatie ontstaat in het hart
van de mens. Hoewel men religieuze gevoelens niet wil erkennen, blijken die er volop te zijn.
Denk aan de seculiere feestdagen van het seculiere jaar: De EK en WK sporten, de Tour de France, en hoogtepunten
als de Olympische Spelen. Ik geloof dat we daar ook de zogenaamde Satanskerken wel onder kunnen scharen.
In de jaren '70 zag men de eerste satanskerken al ontstaan in Noord-Holland, als als mijn geheugen me niet
bedriegt. Toen ik daar in die tijd over las was dat schokkend!
Deze evenementen krijgen een religieus geladen tint. Let op hoe in onder andere voetbal steeds meer religieuze zaken
voorkomen. De leegte moet worden opgevuld, men zoekt het overal, maar de kerk heeft afgedaan.
Wat er voor in de plaats komt is in feite een surrogaat-religie, of misschien beter gezegd zelfs een anti-religie.
Het geloof is veel mensen een aanstoot geworden, en toch... Met begrafenissen en dergelijke mist men iets...
Men gaat een kaarsje branden... Wat bezielt die mensen om een kaarsje aan te steken? Wat bezielt de mens
die niet in een leven na dit leven wil geloven en die desondanks tot de dode spreekt... Ergens zit er ook in
de atheïst het ingeschapen weten van een bestaan dat buiten onze menselijke dimensies valt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Het verschijnsel vloeit voort mijns inziens uit de leegte die er na de massale secularisatie ontstaat in het hart
van de mens. Hoewel men religieuze gevoelens niet wil erkennen, blijken die er volop te zijn.
Denk aan de seculiere feestdagen van het seculiere jaar: De EK en WK sporten, de Tour de France, en hoogtepunten
als de Olympische Spelen. Ik geloof dat we daar ook de zogenaamde Satanskerken wel onder kunnen scharen.
In de jaren '70 zag men de eerste satanskerken al ontstaan in Noord-Holland, als als mijn geheugen me niet
bedriegt. Toen ik daar in die tijd over las was dat schokkend!
Deze evenementen krijgen een religieus geladen tint. Let op hoe in onder andere voetbal steeds meer religieuze zaken
voorkomen. De leegte moet worden opgevuld, men zoekt het overal, maar de kerk heeft afgedaan.
Wat er voor in de plaats komt is in feite een surrogaat-religie, of misschien beter gezegd zelfs een anti-religie.
Het geloof is veel mensen een aanstoot geworden, en toch... Met begrafenissen en dergelijke mist men iets...
Men gaat een kaarsje branden... Wat bezielt die mensen om een kaarsje aan te steken? Wat bezielt de mens
die niet in een leven na dit leven wil geloven en die desondanks tot de dode spreekt... Ergens zit er ook in
de atheïst het ingeschapen weten van een bestaan dat buiten onze menselijke dimensies valt.
Dat zeg je goed DIA, een surrogaatreligie, maar sommige, zoals de satanskerk, zijn niet zo onschuldig.

De "denker des vaderlands" is stervende en laat een boek na, getiteld "Sterven is doodeenvoudig". Dit boek zal op de filosofie gegrond zijn.
En als je dus zijn motto: Je moet eerst in het leven streven om het leuk te vinden, en net op dat moment dat je te horen krijgt dat je doodgaat, moet je weer oefenen om er afstand van te doen.", overneemt, heb je aan een religie geen behoefte.
Toch begreep ik dat hij wel periodes van angst had. Maar hij liet zich niet overheersen door die angst.

Maar helemaal NIETS, is kennelijk ook te leeg of te nietszeggend, dus zoekt men toch IETS, het ietsisme.
En dat verbindt kennelijk ook, voor zolang het duurt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Het verschijnsel vloeit voort mijns inziens uit de leegte die er na de massale secularisatie ontstaat in het hart
van de mens. Hoewel men religieuze gevoelens niet wil erkennen, blijken die er volop te zijn.
Denk aan de seculiere feestdagen van het seculiere jaar: De EK en WK sporten, de Tour de France, en hoogtepunten
als de Olympische Spelen. Ik geloof dat we daar ook de zogenaamde Satanskerken wel onder kunnen scharen.
In de jaren '70 zag men de eerste satanskerken al ontstaan in Noord-Holland, als als mijn geheugen me niet
bedriegt. Toen ik daar in die tijd over las was dat schokkend!
Deze evenementen krijgen een religieus geladen tint. Let op hoe in onder andere voetbal steeds meer religieuze zaken
voorkomen. De leegte moet worden opgevuld, men zoekt het overal, maar de kerk heeft afgedaan.
Wat er voor in de plaats komt is in feite een surrogaat-religie, of misschien beter gezegd zelfs een anti-religie.
Het geloof is veel mensen een aanstoot geworden, en toch... Met begrafenissen en dergelijke mist men iets...
Men gaat een kaarsje branden... Wat bezielt die mensen om een kaarsje aan te steken? Wat bezielt de mens
die niet in een leven na dit leven wil geloven en die desondanks tot de dode spreekt... Ergens zit er ook in
de atheïst het ingeschapen weten van een bestaan dat buiten onze menselijke dimensies valt.
Dat zeg je goed DIA, een surrogaatreligie, maar sommige, zoals de satanskerk, zijn niet zo onschuldig.

De "denker des vaderlands" is stervende en laat een boek na, getiteld "Sterven is doodeenvoudig". Dit boek zal op de filosofie gegrond zijn.
En als je dus zijn motto: Je moet eerst in het leven streven om het leuk te vinden, en net op dat moment dat je te horen krijgt dat je doodgaat, moet je weer oefenen om er afstand van te doen.", overneemt, heb je aan een religie geen behoefte.
Toch begreep ik dat hij wel periodes van angst had. Maar hij liet zich niet overheersen door die angst.

Maar helemaal NIETS, is kennelijk ook te leeg of te nietszeggend, dus zoekt men toch IETS, het ietsisme.
En dat verbindt kennelijk ook, voor zolang het duurt.
In die satanskerken hield men zich ook bezig met magie en dergelijke.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Dat zeg je goed DIA, een surrogaatreligie, maar sommige, zoals de satanskerk, zijn niet zo onschuldig.
In die satanskerken hield men zich ook bezig met magie en dergelijke.
Als een satanist zelfs bidt tot de satan om huwelijken kapot te maken, is dat verre van onschuldig. En dat gebeurt werkelijk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door Mara »

Je denkt even dat dit een 1 april grap is of zo. :?
Mensen die geld doneren aan de ludieke instelling Kerk van het Vliegend Spaghettimonster, mogen dat niet aftrekken van de belasting. De Belastingdienst ziet de kerk - die mensen wel officieel in de echt mag verbinden - niet als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).

De zelfbenoemde kerk is actief in Nederland. Pastafari Dirk Jan Dijkstra uit Emmen begon onlangs een rechtszaak tegen de gemeente Emmen. Die weigerde de pasfoto van Dijkstra voor een ID-kaart omdat hij een vergiet op zijn hoofd droeg. Volgens de rechter mocht de gemeente de foto weigeren omdat het dragen van een vergiet helemaal niet verplicht is in de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster.
bron: AD.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door Terri »

Mara schreef:Je denkt even dat dit een 1 april grap is of zo. :?
Mensen die geld doneren aan de ludieke instelling Kerk van het Vliegend Spaghettimonster, mogen dat niet aftrekken van de belasting. De Belastingdienst ziet de kerk - die mensen wel officieel in de echt mag verbinden - niet als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).

De zelfbenoemde kerk is actief in Nederland. Pastafari Dirk Jan Dijkstra uit Emmen begon onlangs een rechtszaak tegen de gemeente Emmen. Die weigerde de pasfoto van Dijkstra voor een ID-kaart omdat hij een vergiet op zijn hoofd droeg. Volgens de rechter mocht de gemeente de foto weigeren omdat het dragen van een vergiet helemaal niet verplicht is in de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster.
bron: AD.nl
Hier in de buurt zeggen ze dan; " die het de goed-wies kapot" .
Meer kan ik er ook niet van maken.
Dit schuurt toch tegen blasfemie aan?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door Curatorium »

Het is niet bedoeld als echte religie. Meer om religieuze fiscale voordelen aan te vechten en de draak te steken met religies.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat betekent kerk zonder geloof?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:De satans-aanhangers noemen zich ook kerk, de satanskerk!

Kijk, zo bedriegelijk is het nou:
Het modern satanisme heeft niets te maken met de hemel of hel.
De hogere (allerhoogste) graden in welk geval ingewijden bij de vrijmetselarij, Jezuïeten, Katholieke kerk/Vaticaan, Mormonen, Jehova’s, gebedsgenezingen bij onder andere pinkstergemeenten, satanisme, handelen allemaal vanuit DEZELFDE occulte rituelen. Alleen de verpakking is anders.
[knip] Verkeerd topic en bovendien ongepast
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie