Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door RefoCalvinist »

Mara schreef:Toen ik kerkte in de OGG, pakweg 30-35 jaar geleden, kwam er zelfs niemand op de fiets! (was niet in Echteld hoor)
Niet vervelend bedoeld, maar over wat voor tijdsbestek praten we dan? Toen zaten er ook nog aardig wat mensen in de kerk te Rotterdam. Neem alleen al de Boezemsingel met ruim 1100 leden.
En daarnaast met groot respect voor alle Oud Gereformeerde predikanten, hun prediking is mij zeer dierbaar, maar hij is wel één die goed verstaanbaar is. En dat kan je ook niet van iedereen zeggen, ondanks dat hun prediking Bijbels zeer zuiver is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Mara »

RefoCalvinist schreef:
Mara schreef:Toen ik kerkte in de OGG, pakweg 30-35 jaar geleden, kwam er zelfs niemand op de fiets! (was niet in Echteld hoor)
Niet vervelend bedoeld, maar over wat voor tijdsbestek praten we dan? Toen zaten er ook nog aardig wat mensen in de kerk te Rotterdam. Neem alleen al de Boezemsingel met ruim 1100 leden.
En daarnaast met groot respect voor alle Oud Gereformeerde predikanten, hun prediking is mij zeer dierbaar, maar hij is wel één die goed verstaanbaar is. En dat kan je ook niet van iedereen zeggen, ondanks dat hun prediking Bijbels zeer zuiver is.
Kun jij rekenen en dan 35 jaar van 2014 aftrekken?
En ik heb het niet over een kerk op de Boezemsingel, ik heb het over een OGG gemeente, nee, eigenlijk 2 verschillende, want mijn ouders kerkten toen in een afgescheiden OGG.
Verbazingwekkend dat er op dit forum zo weinig kennis is van bepaalde principekwesties, zoals het niet reizen op zondag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door DDD »

Ik ben natuurlijk alleen maar nieuwsgierig, maar waarom huren ze niet een kerkgebouw met orgel en banken er al in? Er staan toch zeker genoeg kerken in de omgeving?
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door RefoCalvinist »

Mara schreef:
RefoCalvinist schreef:
Mara schreef:Toen ik kerkte in de OGG, pakweg 30-35 jaar geleden, kwam er zelfs niemand op de fiets! (was niet in Echteld hoor)
Niet vervelend bedoeld, maar over wat voor tijdsbestek praten we dan? Toen zaten er ook nog aardig wat mensen in de kerk te Rotterdam. Neem alleen al de Boezemsingel met ruim 1100 leden.
En daarnaast met groot respect voor alle Oud Gereformeerde predikanten, hun prediking is mij zeer dierbaar, maar hij is wel één die goed verstaanbaar is. En dat kan je ook niet van iedereen zeggen, ondanks dat hun prediking Bijbels zeer zuiver is.
Kun jij rekenen en dan 35 jaar van 2014 aftrekken?
En ik heb het niet over een kerk op de Boezemsingel, ik heb het over een OGG gemeente, nee, eigenlijk 2 verschillende, want mijn ouders kerkten toen in een afgescheiden OGG.
Verbazingwekkend dat er op dit forum zo weinig kennis is van bepaalde principekwesties, zoals het niet reizen op zondag.
Ja ik kan rekenen. Als jij dat ook zou kunnen, zou je het wellicht in de context van die tijd kunnen plaatsen?
Toen was Nederland christelijker dan het vandaag de dag is. Toen waren de behoudendere kerken ook nog "voorzichtiger". Het is niet helemaal het juiste woord, maar kon even geen betere verzinnen. Men was 'stugger of minder ruim' in hun denken, dan de meeste nu.
Ik haalde de Boezemsingelkerk (oftewel de welbekende GerGem) aan ter illustratie. Het gaat mij hierom als een voorbeeld. Niet om de gemeente op zich. Dat men toen niet fietste naar de kerk, geloof ik best. En dat men er nu (sommigen) ook nog bezwaar tegen hebben, is mij ook bekend. Maar dat 35 jaar geleden qua context totaal niet te vergelijken is met de context van nu is mij ook duidelijk.

Het is verbazingwekkend dat er op dit forum zo weinig oog is voor de context waarin sommige principekwesties stonden. Dat de kerken enkele jaren achter de samenleving aanhuppelen. Het lijkt wel of sommige nog 35 jaar geleden leven.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Reformer »

Mara schreef: Verbazingwekkend dat er op dit forum zo weinig kennis is van bepaalde principekwesties, zoals het niet reizen op zondag.
Principekwestie? Dat is ook aan verandering onderhevig door de voortgang van de tijd. Ga nu eens kijken op zondag bij een willekeurige OGGiN en je treft een niet al te sober wagenpark aan.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door DDD »

Maar daarom was het wel een principekwestie. En dat geeft direct aan dat mensen die overal een punt van maken soms principes huldigen die feitelijk in het geheel niet principieel zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Mara »

Reformer schreef:
Mara schreef: Verbazingwekkend dat er op dit forum zo weinig kennis is van bepaalde principekwesties, zoals het niet reizen op zondag.
Principekwestie? Dat is ook aan verandering onderhevig door de voortgang van de tijd. Ga nu eens kijken op zondag bij een willekeurige OGGiN en je treft een niet al te sober wagenpark aan.
Ja dat weet ik ook wel en dat strekt ons niet bepaald tot eer!
Zoals een buitenstaander zegt, die dit allemaal aanschouwt: die refo's komen ook wel, alleen duurt het even een tiental jaren langer.
In mijn jeugd en dat was echt niet in de middeleeuwen, waren bepaalde zaken gewoon, dacht vrijwel iedereen er zo over, in verschillende kerkgenootschappen.
En nu?
Zijn dingen achterhaald, wettisch, overdreven, niet Bijbels en weet ik welke draai er aan gegeven wordt.
Mijn man, die pas zo'n 35 jaar in de refogezindte zit, verwondert zich regelmatig hoe snel oude waarden overboord worden gesmeten.
We knagen zelf massaal aan de beginselen, halen ze onderuit, maar verbazen ons wel tegelijk waarom de wereld het belachelijk maakt en er geen respect voor heeft.
Mensen, kijk eens door de ogen van ongelovigen of mensen die er niet bij zijn opgegroeid.
Een verdeeld huis is een zwak huis!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door DDD »

Ik vind dat je de zaken omdraait. De kwalijkheid zit bij de mensen die principes maken waar geen principes zijn.

En inderdaad past het christendom zich altijd in veel opzichten aan de cultuur aan. Dat gebeurt al 2000 jaar, en zal de komende 35 jaar ook wel zo zijn. Het hangt er een beetje vanaf hoe snel dat gaat per groepering, en er zullen ook altijd elementen in het christendom zijn die haaks blijven staan op de hoofdstroom van de cultuur.

Het is mijn inschatting dat naarmate het christendom meer wordt beleefd in de door jou genoemde principes, die ik uiterlijkheden zou willen noemen, er minder inhoudelijk verschil is met de normen en waarden van de wereld, als daar zijn de aandacht voor geld verdienen, bijvoorbeeld.
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door HHKtE »

DDD schreef:Ik ben natuurlijk alleen maar nieuwsgierig, maar waarom huren ze niet een kerkgebouw met orgel en banken er al in? Er staan toch zeker genoeg kerken in de omgeving?
Lijkt mij ook veel makkelijker
De nieuwe kerk van de Geref Gem in Ned of de hervormde PKN van Ochten lijken mij bijzonder geschikt
mark85
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2014, 06:33

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door mark85 »

Waarom inderdaad niet huren weet ik ook niet.
Ik weet niet of het nu gekocht is of niet (heb wel wat gehoord, maar als ik het niet zeker weet ga ik niet speculeren).
Op donderdagavond is het echt heel erg druk.
Uitwijken naar kerk 10 kilometer of meer verderop is natuurlijk geen optie.

Verhalen ophalen over 35-40 jaar geleden is bij dit onderwerp n.v.t. zou ik zeggen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Mara »

mark85 schreef: Verhalen ophalen over 35-40 jaar geleden is bij dit onderwerp n.v.t. zou ik zeggen.
Die mensen zijn er nog steeds!
Er is bijvoorbeeld een groep thuislezers in Nederland, omdat er geen Bijbelgetrouwe kerk op LOOPafstand is.
Er is een grote, iets gematigder groep, die autorijden in principe op zondag afwijzen, maar in bepaalde gevallen een uitzondering zullen maken.
Het zou mij niet verbazen als er onder de OGG leden in Echteld ook mensen zijn die lopend naar de kerk komen, zij zien dit als zondagsheiliging!
En dan geeft het zeker geen pas om dit op een REFOforum af te doen als kwalijk, verzonnen principes van bepaalde mensen.
DDD schreef:Het is mijn inschatting dat naarmate het christendom meer wordt beleefd in de door jou genoemde principes, die ik uiterlijkheden zou willen noemen, er minder inhoudelijk verschil is met de normen en waarden van de wereld, als daar zijn de aandacht voor geld verdienen, bijvoorbeeld.
Die beleving moet van binnenuit komen, of je wel of niet op zondag rijdt.
Als het slechts een wettische beslissing is om mee te doen met anderen, zal het een dode vrucht zijn.
Maar als dit uit liefde tot God en Zijn dienst gedaan wordt, zal Hem dit welgevallig zijn, dat geloof ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Orchidee »

Menselijke principes blijven nooit overeind staan, vroeg of laat vallen ze om.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
mark85
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2014, 06:33

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door mark85 »

Wat een dom gezwets allemaal.
Dit gaat toch niet meer over Echteld of wel?

Laat ieder in zijn waarde.
Liever te heilig dan op zondag alles afrijden en bij iedereen op de koffie gaan en alles wat er nog meer gebeurd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Mara »

mark85 schreef:Wat een dom gezwets allemaal.
En wat een vriendelijke reactie toch weer. :bobo
mark85 schreef:Dit gaat toch niet meer over Echteld of wel?
Ja, dit zou ook heel goed over Echteld kunnen gaan, we hebben tenslotte geen cijfers van principiële zondag-lopers.
mark85 schreef:Laat ieder in zijn waarde.
Pas dit dan zelf ook toe!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Curatorium »

mark85 schreef:Waarom inderdaad niet huren weet ik ook niet.
Ik weet niet of het nu gekocht is of niet (heb wel wat gehoord, maar als ik het niet zeker weet ga ik niet speculeren).
Op donderdagavond is het echt heel erg druk.
Uitwijken naar kerk 10 kilometer of meer verderop is natuurlijk geen optie.

Verhalen ophalen over 35-40 jaar geleden is bij dit onderwerp n.v.t. zou ik zeggen.
De GGiN zal zelf wel al genoeg weekdiensten hebben, kan misschien het oude kerkgebouw niet kwijt en dan is dit een makkelijke oplossing. Al is het nogal overdreven om een kerkgebouw voor de zondag & een voor de weekdiensten te hebben.
Plaats reactie