Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

mark85
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2014, 06:33

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door mark85 »

GGiN heeft bijna nooit een weekdienst (misschien 1 x per 2 maanden)
Kerkgebouw is dusdanig klein dat het niet past op donderdagavond.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Dipper »

Ik kan me niet indenken dat je vanuit de andere gemeenten Lienden of Ochten compleet van kerk(verband) verandert alleen omdat daar ineens een dominee is. Alsof het om een schouwspel gaat. Maar je laat je eigen gemeente in de steek.
En wat doe je als na 5 jaar de dominee weer weggaat?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Curatorium »

Daarom gaan de mensen dus alleen op donderdag en is daarvoor een nieuw gebouw nodig.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Mara »

Dipper schreef:Ik kan me niet indenken dat je vanuit de andere gemeenten Lienden of Ochten compleet van kerk(verband) verandert alleen omdat daar ineens een dominee is. Alsof het om een schouwspel gaat. Maar je laat je eigen gemeente in de steek.
En wat doe je als na 5 jaar de dominee weer weggaat?
Het is of was in bepaalde kringen gebruikelijk om doordeweeks elders een kerkdienst bij te wonen, vooral als het op zondag in eigen gemeente teleurstellend is.
Een aantal jaren geleden reed ik weleens mensen die zelf geen rijbewijs hadden en of je nu in Arnemuiden, Oud Beijerland of in Schiedam (soms in een school, zaaltje, groot herenhuis) kwam, je kwam steeds dezelfde mensen tegen. Er waren er bij die 3 x per week gingen, naar verschillende plaatsen.
Ik denk dat dit nu minder is, het waren voornamelijk de 50plussers, al zaten er ook zeker jonge mensen tussen.
En er waren of zijn predikanten die heel veel mensen trekken. (denk hierbij bijv. aan ds. du Marchie v V., of v.d. Poel, dan kon het comité gerust een kerk afhuren, ipv een klein zaaltje)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Orchidee »

We kunnen beter "Christusvolgers" als "dsvolgers" zijn!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:We kunnen beter "Christusvolgers" als "dsvolgers" zijn!
Laten we hopen dat dit geen tegenstelling is.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door WimA »

eilander schreef:
Orchidee schreef:We kunnen beter "Christusvolgers" als "dsvolgers" zijn!
Laten we hopen dat dit geen tegenstelling is.
Dat is het per definitie volgens mij, een tegenstelling.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Orchidee »

Zijn jullie die tegenstelling nooit tegen gekomen in jullie leven?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Zijn jullie die tegenstelling nooit tegen gekomen in jullie leven?
Ja, ik geloof dus niet dat het per definitie een tegenstelling is. Maar het gaat wel erg ver om dit zomaar te veronderstellen bij mensen die ook doordeweeks behoefte hebben om zich onder het Woord te zetten.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Dipper »

eilander schreef: Ja, ik geloof dus niet dat het per definitie een tegenstelling is. Maar het gaat wel erg ver om dit zomaar te veronderstellen bij mensen die ook doordeweeks behoefte hebben om zich onder het Woord te zetten.
Als het gaat om het Woord kan je volgens mij niet genoeg doordeweek ter kerke. Waar je voor uit moet kijken is dat het geen preektoerisme of sensatie zoeken is.
Als het ledental van Echteld - op zondag of weekdagen- ineens explosief toeneemt vind ik dat een ongezonde situatie. Het Woord wordt waarschijnlijk ook in je eigen gemeente gebracht. Die dominee heeft zijn zending voor die ene gemeente, niet in de eerste plaats voor al die belangstellenden.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Curatorium »

Als jij iedere zondag alleen maar naar leesdiensten moest luisteren praat je wel anders denk ik.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door eilander »

Dipper schreef:
eilander schreef: Ja, ik geloof dus niet dat het per definitie een tegenstelling is. Maar het gaat wel erg ver om dit zomaar te veronderstellen bij mensen die ook doordeweeks behoefte hebben om zich onder het Woord te zetten.
Als het gaat om het Woord kan je volgens mij niet genoeg doordeweek ter kerke. Waar je voor uit moet kijken is dat het geen preektoerisme of sensatie zoeken is.
Als het ledental van Echteld - op zondag of weekdagen- ineens explosief toeneemt vind ik dat een ongezonde situatie. Het Woord wordt waarschijnlijk ook in je eigen gemeente gebracht. Die dominee heeft zijn zending voor die ene gemeente, niet in de eerste plaats voor al die belangstellenden.
In de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland is het - zoals al eerder door Mara is opgemerkt - niet heel gebruikelijk om 's zondags grotere afstanden met de auto af te leggen. Het is mede daarom vrij gebruikelijk om zo dicht mogelijk bij de plaats waar je woont, naar de kerk te gaan. Dus dat het ledenaantal sterk zal stijgen, geloof ik niet direct, al zal het enig effect hebben dat er een predikant staat.

Het gaat hier om de doordeweekse diensten, dus over hoorders. Niet over leden. Zoals Curatorium zegt: in de eigen gemeente is op die avond dan geen kerk, zoveel predikanten zijn er niet in de OGGiN, helaas. En leesdiensten zijn er niet of nauwelijks op een doordeweekse dag.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Reiziger »

eilander schreef:
Orchidee schreef:We kunnen beter "Christusvolgers" als "dsvolgers" zijn!
Laten we hopen dat dit geen tegenstelling is.
Natuurlijk is dit een tegenstelling!
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Reiziger »

Curatorium schreef:Als jij iedere zondag alleen maar naar leesdiensten moest luisteren praat je wel anders denk ik.
Onzin, Dipper heeft gelijk

Ds Gerritsen heeft een beroep naar één gemeente aangenomen, niet naar 52 (of hoeveel de OGGN er heeft)
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door RefoCalvinist »

Forummer schreef:
Curatorium schreef:Als jij iedere zondag alleen maar naar leesdiensten moest luisteren praat je wel anders denk ik.
Onzin, Dipper heeft gelijk

Ds Gerritsen heeft een beroep naar één gemeente aangenomen, niet naar 52 (of hoeveel de OGGN er heeft)
Dan moeten we ook gelijk maar stoppen met het beluisteren van internetpreken en het lezen van preken. Het Woord dat de predikant brengt komt tenslotte tot zijn gemeenteleden. En is dus niet voor andere geschikt. Dan mogen predikanten ook geen zondagen elders preken, want hij is tenslotte geroepen in 1 gemeente.
Dat hij ook zijn verantwoordelijkheden heeft binnen een kerkverband wordt hier buiten beschouwing gelaten. Wees blij dat er nog honger naar het Woord is. En dat er überhaupt nog mensen onder dat Woord willen komen. Wees blij dat een dienaar van het Woord aan zovelen het evangelie mag verkondigen. Wees blij dat de Heilige Geest nog mensen in de kerk brengt, want dat belijden we toch dat de Heere ons in de kerk brengt? Dat de Heere, door middel van het gepredikte Woord , nog tot ons wilt spreken en dat Hij een Boodschap voor de mensen heeft? Dus waar "zeuren" jullie over!!!!!
Plaats reactie