Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door GJdeBruijn »

Mannetje schreef:Ik heb het idee dat men binnen de OGG iets minder formeel redeneert dan in de GG of de GGiN.
Tja, dat is ook waarom het in 1907 al niet lukte om mee te gaan.
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door edmund »

GJdeBruijn schreef:
Mannetje schreef:Ik heb het idee dat men binnen de OGG iets minder formeel redeneert dan in de GG of de GGiN.
Tja, dat is ook waarom het in 1907 al niet lukte om mee te gaan.
Dat is niet waar, in 1907 ging het om de leer, dat kan je nu niet meer zeggen. De toevoegingen 'Oud' en 'in Nederland' die kan je nu wel weglaten. Het gebeurt al vaker dat dominees bij elkaar in de gemeenten voorgaan en bijvoorbeeld op zendingendagen eenzelfde leer verkondigen.
1907
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 feb 2014, 18:47
Contacteer:

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door 1907 »

edmund schreef: Dat is niet waar, in 1907 ging het om de leer, dat kan je nu niet meer zeggen. De toevoegingen 'Oud' en 'in Nederland' die kan je nu wel weglaten. Het gebeurt al vaker dat dominees bij elkaar in de gemeenten voorgaan en bijvoorbeeld op zendingendagen eenzelfde leer verkondigen.
Wat waren volgens u dan de leerstellingen van de GG waarmee de ds. Boone het toen niet eens was?

Ik heb altijd gehoord dat het vooral om de Psalmberijming en de ambtskleding ging. Maar ik kan dat natuurlijk mis hebben.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door GGBeroopingswerk »

1907 schreef:
edmund schreef: Dat is niet waar, in 1907 ging het om de leer, dat kan je nu niet meer zeggen. De toevoegingen 'Oud' en 'in Nederland' die kan je nu wel weglaten. Het gebeurt al vaker dat dominees bij elkaar in de gemeenten voorgaan en bijvoorbeeld op zendingendagen eenzelfde leer verkondigen.
Wat waren volgens u dan de leerstellingen van de GG waarmee de ds. Boone het toen niet eens was?

Ik heb altijd gehoord dat het vooral om de Psalmberijming en de ambtskleding ging. Maar ik kan dat natuurlijk mis hebben.
Het verval in de Gereformeerde/Hervormde kerk in de periode 1700 - 1834 ging samen met:
- Kleervrijheid
- Nieuwe berijming
- Nieuwe kerkorde

Binnen Ledeboeriaanse kringen was men best positief over de Doleantie, maar wat viel dat tegen, naast nieuwe berijming, nieuwe kerkorde en kleervrijheid, was daar ook te veel leervrijheid.

Dus men was zeer huiverig in 1907. Weer een nieuw kerkverband om mee 'samen op weg' te gaan, maar weer met andere kleren en een andere berijming, zou dat wel goed gaan?

Bijzonder om te lezen dat ds. G.H. Kersten precies dezelfde wijze van redeneren had aan het einde van zijn leven: Bij het zien van de vernieuwingen in dit kerkverband riep hij uit: We gaan de Gereformeerde kant uit!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door freek »

GGBeroopingswerk schreef:
1907 schreef:
edmund schreef: Dat is niet waar, in 1907 ging het om de leer, dat kan je nu niet meer zeggen. De toevoegingen 'Oud' en 'in Nederland' die kan je nu wel weglaten. Het gebeurt al vaker dat dominees bij elkaar in de gemeenten voorgaan en bijvoorbeeld op zendingendagen eenzelfde leer verkondigen.
Wat waren volgens u dan de leerstellingen van de GG waarmee de ds. Boone het toen niet eens was?

Ik heb altijd gehoord dat het vooral om de Psalmberijming en de ambtskleding ging. Maar ik kan dat natuurlijk mis hebben.
Het verval in de Gereformeerde/Hervormde kerk in de periode 1700 - 1834 ging samen met:
- Kleervrijheid
- Nieuwe berijming
- Nieuwe kerkorde
Nogal een simplistische voorstelling van zaken.
Bijzonder om te lezen dat ds. G.H. Kersten precies dezelfde wijze van redeneren had aan het einde van zijn leven: Bij het zien van de vernieuwingen in dit kerkverband riep hij uit: We gaan de Gereformeerde kant uit!
Nu snap ik ook waarom CSL Janse daar zo'n last van heeft.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door DDD »

Ik vrees dat een deel van de beleidsmakers ook niet veel verder komt dan deze simplistische voorstelling van zaken.
Spreeuw
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:55

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Spreeuw »

Tiberius schreef:Kijk even in het jaarboek. Of bel de scriba.
De OGGiN kennen geen jaarboek...
mark85
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 jul 2014, 06:33

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door mark85 »

OGG Echteld heeft voorzieningen getroffen voor de grote opkomst op de donderdagavond(en).
Oude kerkgebouw van GGiN te Ochten geregeld hiervoor zo is gisteravond afgekondigd.
Het zal nog enige weken duren (alle banken zijn hier uit en er staat ook geen orgel in).
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Orchidee »

Ach...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Mara »

mark85 schreef:OGG Echteld heeft voorzieningen getroffen voor de grote opkomst op de donderdagavond(en).
Oude kerkgebouw van GGiN te Ochten geregeld hiervoor zo is gisteravond afgekondigd.
Het zal nog enige weken duren (alle banken zijn hier uit en er staat ook geen orgel in).
Ben ik de enige die niets begrijpt van dit berichtje :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
mark85 schreef:OGG Echteld heeft voorzieningen getroffen voor de grote opkomst op de donderdagavond(en).
Oude kerkgebouw van GGiN te Ochten geregeld hiervoor zo is gisteravond afgekondigd.
Het zal nog enige weken duren (alle banken zijn hier uit en er staat ook geen orgel in).
Ben ik de enige die niets begrijpt van dit berichtje :quoi
OGG Echteld heeft recent een predikant. De gemeente zal op donderdagavond een weekdienst beleggen waarin de predikant voorgaat. Het kerkje in Echteld kan de belangstellenden voor die diensten niet bergen. Nu staat het oude kerkgebouw van de GGiN in Ochten leeg omdat deze gemeente onlangs een nieuw gebouw in gebruik namen. Die oude kerk kunnen ze gaan gebruiken voor die diensten, alleen moeten er nog banken in. Een hele dienst staan met z'n allen is ook zo wat. Een orgel hoeft eigenlijk niet, maar dat zullen ze ook wel doen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Mara »

Anker schreef:
Mara schreef:
mark85 schreef:OGG Echteld heeft voorzieningen getroffen voor de grote opkomst op de donderdagavond(en).
Oude kerkgebouw van GGiN te Ochten geregeld hiervoor zo is gisteravond afgekondigd.
Het zal nog enige weken duren (alle banken zijn hier uit en er staat ook geen orgel in).
Ben ik de enige die niets begrijpt van dit berichtje :quoi
OGG Echteld heeft recent een predikant. De gemeente zal op donderdagavond een weekdienst beleggen waarin de predikant voorgaat. Het kerkje in Echteld kan de belangstellenden voor die diensten niet bergen. Nu staat het oude kerkgebouw van de GGiN in Ochten leeg omdat deze gemeente onlangs een nieuw gebouw in gebruik namen. Die oude kerk kunnen ze gaan gebruiken voor die diensten, alleen moeten er nog banken in. Een hele dienst staan met z'n allen is ook zo wat. Een orgel hoeft eigenlijk niet, maar dat zullen ze ook wel doen.
En op zondag blijven ze in hun eigen, kleinere kerk, omdat er op zondag niet gereisd wordt, begrijp ik dat dan zo goed Anker?
Ik vind het wel bijzonder dat er zoveel mensen op een doordeweekse dienst afkomen.
Sowieso dat er nog elke week een dienst is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Orchidee »

Ze gaan daar ook gewoon vanuit :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door ejvl »

Mara schreef:t er op zondag niet gereisd wordt, begrijp ik dat dan zo goed Anker?
Ik vind het wel bijzonder dat er zoveel mensen op een doordeweekse dienst afkomen.
Sowieso dat er nog elke week een dienst is.
Naar mijn weten reizen ze wel op zondag om met de auto naar de kerk te komen, alleen op donderdag komen ook vele belangstellenden uit de wijde omgeving die op zondag naar hun eigen kerk gaan omdat het aantal predikanten binnen de OGG nu eenmaal laag is.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om op zondag 3 OGG's voorbij te rijden en 30 KM te reizen om bij een OGG met predikant te komen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Echteld

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef:t er op zondag niet gereisd wordt, begrijp ik dat dan zo goed Anker?
Ik vind het wel bijzonder dat er zoveel mensen op een doordeweekse dienst afkomen.
Sowieso dat er nog elke week een dienst is.
Naar mijn weten reizen ze wel op zondag om met de auto naar de kerk te komen, alleen op donderdag komen ook vele belangstellenden uit de wijde omgeving die op zondag naar hun eigen kerk gaan omdat het aantal predikanten binnen de OGG nu eenmaal laag is.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om op zondag 3 OGG's voorbij te rijden en 30 KM te reizen om bij een OGG met predikant te komen.
Toen ik kerkte in de OGG, pakweg 30-35 jaar geleden, kwam er zelfs niemand op de fiets! (was niet in Echteld hoor)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie