Gereformeerde Gemeenten

Tom
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

1. Het vermoeit de voornoemde predikanten behoorlijk dat hun namen overal voor worden misbruikt, 2. Bel ze allemaal eens op en vraag of ze zich geëlimineerd voelen: antwoord is volmondig nee. Niet iedereen wil stukken schrijven voor kerkelijke bladen. Niet iedereen heeft ambities om tijd te besteden aan kerkelijke vergaderingen. Ik ken twee van deze predikanten persoonlijk, hun namen worden overal voor gebruikt terwijl ze het er vaak helemaal niet mee eens zijn. Zeker op dit forum. Gevolg is dat ze op nog minder kansels mogen komen. Stop daar toch mee. Verder kan ik je best volgen, maar gebruik dan niet die bekende namen terwijl je de mening van deze predikanten niet weet maar “denkt” dat je jouw reactie ermee kan onderbouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Interessant.
Heb jij ze gebeld?
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door mulder »

Ds beens wordt super weinig beroepen en ook lang niet overal uitgenodigd is hij ook geelimineerd
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Gratis tip voor De Saambinder: niet meer over Bonhoeffer schrijven. De man en zijn werk wordt totaal geen recht gedaan.
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

keesjanm schreef:
Mannetje schreef:
keesjanm schreef:Bezinning is zeker nodig. Maar ik ben bang dat dat helaas teveel gevraagd is. Dat zie je ook nu weer aan de reactie van ds van Eckeveld.
En de schrijver zelf is nu ook klaar. Die hoeft natuurlijk nooit meer een attest aan te vragen.

Want nu treedt het bekende INE proces in. Het proces dat door de leiding ingezet wordt als je kritiek uit binnen de Gereformeerde gemeenten: Isoleren, Negeren en Elimineren.
Wellicht kun je deze uitspraak voorzien van onderbouwing? En dan met name dat dit proces wordt ingezet, dus als bewuste actie.
Dit zie je bij elke voorbeeld waar iemand zich in het openbaar kritisch uitspreekt.
Het gebeurd zelfs met predikanten, hoewel daar het elimineren gelukkig meestal niet lukt. De eerste twee stappen worden dan wel toegepast zodat ze in het kerkelijke leven zo min mogelijk "schade" kunnen aanrichten. Kansels worden gesloten en je zult ze niet lezen of horen in kerkelijke uitgaven of meerdere vergaderingen.
Voorbeelden? Neem de positie van b.v. Ds. Kattenberg, ds C. Harinck, Ds. Vreugdenhil Ds. Baan. Etc.

Wat bekendere voorbeelden van een afgerond INE proces? : Blauwendraad, Bart, vd Zwaag. ---knip---
Is dit bewijs? Nee, een nieuwe serie onbewezen verdachtmakingen.
-
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

---knip---
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

keesjanm schreef:
Mannetje schreef:
keesjanm schreef:Bezinning is zeker nodig. Maar ik ben bang dat dat helaas teveel gevraagd is. Dat zie je ook nu weer aan de reactie van ds van Eckeveld.
En de schrijver zelf is nu ook klaar. Die hoeft natuurlijk nooit meer een attest aan te vragen.

Want nu treedt het bekende INE proces in. Het proces dat door de leiding ingezet wordt als je kritiek uit binnen de Gereformeerde gemeenten: Isoleren, Negeren en Elimineren.
Wellicht kun je deze uitspraak voorzien van onderbouwing? En dan met name dat dit proces wordt ingezet, dus als bewuste actie.
Dit zie je bij elke voorbeeld waar iemand zich in het openbaar kritisch uitspreekt.
Het gebeurd zelfs met predikanten, hoewel daar het elimineren gelukkig meestal niet lukt. De eerste twee stappen worden dan wel toegepast zodat ze in het kerkelijke leven zo min mogelijk "schade" kunnen aanrichten. Kansels worden gesloten en je zult ze niet lezen of horen in kerkelijke uitgaven of meerdere vergaderingen.
Voorbeelden? Neem de positie van b.v. Ds. Kattenberg, ds C. Harinck, Ds. Vreugdenhil Ds. Baan. Etc.

Wat bekendere voorbeelden van een afgerond INE proces? : Blauwendraad, Bart, vd Zwaag. ---knip---
Ik ben het grotendeels met je eens. Al valt het me op dat je wel predikanten noemt die juist veelgevraagd zijn in de meer gematigde gemeenten. Het is een vorm van groupthink, waarin beslissingen worden genomen vanuit het idee dat de broeders ter rechterzijde wel kunnen uitmaken wat goed is voor alles en iedereen. Toch zijn er ook mechanismen die zo nu en dan het evenwicht juist de andere kant op herstellen. Er is altijd een breed midden, dat uitschieters ter linker én ter rechterzijde niet maatgevend wil laten zijn.
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ik vond het een mooi artikel met ds. Karens in het RD.

Een fragmentje:
Het is een tijd van terugblikken. Daarom bladerde de predikant nog eens oude preekschetsen door. „Het viel me op dat ik door de jaren heen steeds meer het werk en de persoon van Christus centraal ben gaan stellen. In Hem is alles te vinden. Tegelijk denk je dan: wat heb ik nog maar weinig van Hem gezegd, van Zijn bereidwilligheid, Zijn liefde en van wat er in Hem te vinden is voor een arme zondaar.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-m-kar ... -1.1458798
-
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

---knip----
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:Ik vond het een mooi artikel met ds. Karens in het RD.

Een fragmentje:
Het is een tijd van terugblikken. Daarom bladerde de predikant nog eens oude preekschetsen door. „Het viel me op dat ik door de jaren heen steeds meer het werk en de persoon van Christus centraal ben gaan stellen. In Hem is alles te vinden. Tegelijk denk je dan: wat heb ik nog maar weinig van Hem gezegd, van Zijn bereidwilligheid, Zijn liefde en van wat er in Hem te vinden is voor een arme zondaar.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-m-kar ... -1.1458798
Inderdaad, prachtig!
Hier gaat het om!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

---knip---
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Charles schreef:Gratis tip voor De Saambinder: niet meer over Bonhoeffer schrijven. De man en zijn werk wordt totaal geen recht gedaan.
Volkomen mee eens. De auteurs hebben geen idee waar ze het over hebben. Dat is evident. Ze begrijpen het gewoon niet. Ik begrijp dat dan ook weer niet, maar goed. Het is zo.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

---knip---
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

---knip---

Daarbij zou ik nog steeds graag het bewijs zien dat een INE-proces een bewuste actie is, zoals Keesjanm beweert.
Dat een dergelijk proces optreedt, hoeft geen bewijs te zijn dat dit proces bewust wordt ingezet.
-
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door keesjanm »

---knip---

Wat het INE proces betreft. Natuurlijk zal men stellen dat dit niet bewust in werking treedt. Tegelijkertijd zie binnen de GG dat dit proces , al dan niet bewust, in werking treed bij mensen die een kritisch geluid laten horen.
Dat is ook de reden dat de leiding je doet geloven dat er een eenheid is. En ja, dat komt ook zo naar buiten via de kerkelijke instanties. Want een ieder die daar niet inpast krijgt zulke posities en rollen niet. Dat een heel groot deel van het "gewone kerkvolk" er heel anders instaat, dat doet dan helemaal niet terzake. Daarom wordt er ook wel verzucht dat de Gereformeerde gemeenten weer Rooms aan het worden zijn.
Plaats reactie