Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
coco schreef:@Wandelende

Aan hun vruchten zult gij hen kennen..
Wie de preek gehoord heeft moet stil zijn.
Het was een preek over Job 33.
Het moest eruit, en wie zal zwijgen als hij van 's hemels wege spreken moest?
Spot niet.
Het is niet kies van ds P Blok.
Hij spreekt met de grootst mogelijke ernst en bewogenheid.
Niet oordelen over wat u niet hebt gehoord. Dat kan niet altijd.
Is het mogelijk om een preek van de pc te uploaden?
Ik geloof je natuurlijk als je zegt dat ds Blok met ernst en bewogenheid sprak. Zo ken ik hem ook uit zijn preken. Maar ik weet echt niet wat de gemeente kan met de opmerkingen die hij gemaakt heeft. Ze weten nu dat ds Blok er van overtuigd is dat er predikanten zijn die achteraf bezien niet door het curatorium zouden moeten zijn toegelaten. Die predikanten preken volgens ds Blok blijkbaar niet de Bijbelse leer. Maar de gemeente weet niet welke predikanten dat zijn. Ze kunnen zich nu bij elke predikant afvragen: 'Bedoelde ds Blok deze?' Dat is geen heilzame manier van het beluisteren van preken.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
coco schreef:@Wandelende

Aan hun vruchten zult gij hen kennen..
Wie de preek gehoord heeft moet stil zijn.
Het was een preek over Job 33.
Het moest eruit, en wie zal zwijgen als hij van 's hemels wege spreken moest?
Spot niet.
Het is niet kies van ds P Blok.
Hij spreekt met de grootst mogelijke ernst en bewogenheid.
Niet oordelen over wat u niet hebt gehoord. Dat kan niet altijd.
Is het mogelijk om een preek van de pc te uploaden?
Ik kan mij niet herinneren dat ik ds. Blok ooit níet met ernst en bewogenheid heb horen spreken.
De preek ken ik niet en daarom oordeelde ik zojuist ook niet over ds. Blok, maar wel over de woorden die @coco opschreef die ds. Blok gezegd zou hebben.
De door @coco geciteerde uitspraak noemde ik "vreemd en zeer verwerpelijk". In dat licht kan er zéker wel geoordeeld worden over iets dat niet gehoord is, maar wel geschreven wordt.
Ik ben het dan ook van harte eens met de korte uitspraak van @samanthi.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
De zaken van het curatorium zijn zeker ernstig.
Dat zal ik niet ontkennen, maar wat is de Bijbelse grondslag van toelating tot het ambt via een curatorium? Van Zacharias lezen we dat hij door het lot werd aangewezen om dienst te doen.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Roos2017 »

Zita schreef: Ik geloof je natuurlijk als je zegt dat ds Blok met ernst en bewogenheid sprak. Zo ken ik hem ook uit zijn preken. Maar ik weet echt niet wat de gemeente kan met de opmerkingen die hij gemaakt heeft. Ze weten nu dat ds Blok er van overtuigd is dat er predikanten zijn die achteraf bezien niet door het curatorium zouden moeten zijn toegelaten. Die predikanten preken volgens ds Blok blijkbaar niet de Bijbelse leer. Maar de gemeente weet niet welke predikanten dat zijn. Ze kunnen zich nu bij elke predikant afvragen: 'Bedoelde ds Blok deze?' Dat is geen heilzame manier van het beluisteren van preken.
Ik wilde iets soortgelijks schrijven, maar Zita was me voor.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Zita schreef: Ik geloof je natuurlijk als je zegt dat ds Blok met ernst en bewogenheid sprak. Zo ken ik hem ook uit zijn preken. Maar ik weet echt niet wat de gemeente kan met de opmerkingen die hij gemaakt heeft. Ze weten nu dat ds Blok er van overtuigd is dat er predikanten zijn die achteraf bezien niet door het curatorium zouden moeten zijn toegelaten. Die predikanten preken volgens ds Blok blijkbaar niet de Bijbelse leer. Maar de gemeente weet niet welke predikanten dat zijn. Ze kunnen zich nu bij elke predikant afvragen: 'Bedoelde ds Blok deze?' Dat is geen heilzame manier van het beluisteren van preken.
Iets anders: Hij zegt niet zozeer dat er altijd een onBijbelse leer wordt gebracht, maar dat de bevindelijke gangen en wegen in de prediking gaan ontbreken. Dat merkt het levende volk wel. Daardoor raken we vervreemd van het bevindelijke leven, erger, we geloven het vaak niet eens meer. Dat is de praktijk, en dat wordt ook persoonlijk ondervonden. Vraag de kinderen nu eens hoe God een mens bekeert: Dan zou je de wonderlijkste verhalen kunnen horen. En je kunt het hen nog niet eens kwalijk nemen. Wel de oudere generatie die de wacht niet heeft betrokken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
coco schreef:@Wandelende

Aan hun vruchten zult gij hen kennen..
Wie de preek gehoord heeft moet stil zijn.
Het was een preek over Job 33.
Het moest eruit, en wie zal zwijgen als hij van 's hemels wege spreken moest?
Spot niet.
Het is niet kies van ds P Blok.
Hij spreekt met de grootst mogelijke ernst en bewogenheid.
Niet oordelen over wat u niet hebt gehoord. Dat kan niet altijd.
Is het mogelijk om een preek van de pc te uploaden?
Ik ken ds Blok ook als bewogen prediker, dit houdt niet in dat hij zulke uitspraken niet mag doen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DIA, predikanten zijn geroepen om Gods Woord te brengen. Niet om collega's anoniem te diskwalificeren. Dat is ongehoord en goddeloos en moeten we scherp afkeuren. Ik ben er wars van.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:DIA, predikanten zijn geroepen om Gods Woord te brengen. Niet om collega's anoniem te diskwalificeren. Dat is ongehoord en goddeloos en moeten we scherp afkeuren. Ik ben er wars van.
Als een prediker het zwaard (of een kwaad) ziet moet hij van Godwege waarschuwen. Zie Ezechiel van het werk van een herder.
Ik zou ook willen dat het niet nodig was, en zeker ook voor ds. zelf zal het heel diep ingrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door coco »

Zo te lezen had ik het beter niet moeten zeggen :hum
Misschien ook goed om te bedenken dat de uitspraak gedaan werd in een tijd dat het wat meer de 'gewoonte' was om scherp uit de hoek te komen. Het ging ook niet in eerste instantie om ds Blok, maar om het feit dat er een verglijding plaatsvindt op het moment dat er geen curatorium meer is om in biddend opzien de wacht te houden over de kanseltrap. Dat zie je toch duidelijk binnen andere kerkverbanden?
:hi
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:DIA, predikanten zijn geroepen om Gods Woord te brengen. Niet om collega's anoniem te diskwalificeren. Dat is ongehoord en goddeloos en moeten we scherp afkeuren. Ik ben er wars van.
Als een prediker het zwaard (of een kwaad) ziet moet hij van Godwege waarschuwen. Zie Ezechiel van het werk van een herder.
Ik zou ook willen dat het niet nodig was, en zeker ook voor ds. zelf zal het heel diep ingrijpen.
Dan mag het nog niet. Zulke uitspraken zijn meestal een gevolg van blinde hoogmoed. Om bang van te worden. Er is al zoveel door verwoest.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door coco »

Ad Anker schreef:DIA, predikanten zijn geroepen om Gods Woord te brengen. Niet om collega's anoniem te diskwalificeren. Dat is ongehoord en goddeloos en moeten we scherp afkeuren. Ik ben er wars van.
Het is maar net welke lading je eraan hangt natuurlijk. Een predikant heeft ook een waarschuwende taak. Dat is toch niet meteen anoniem diskwalificeren? Je ziet het gevaar, maar wat kun je eraan doen? Waarschuwen
:hi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

coco schreef:Zo te lezen had ik het beter niet moeten zeggen :hum
Misschien ook goed om te bedenken dat de uitspraak gedaan werd in een tijd dat het wat meer de 'gewoonte' was om scherp uit de hoek te komen. Het ging ook niet in eerste instantie om ds Blok, maar om het feit dat er een verglijding plaatsvindt op het moment dat er geen curatorium meer is om in biddend opzien de wacht te houden over de kanseltrap. Dat zie je toch duidelijk binnen andere kerkverbanden?
Het kan geeoon niet door een dienaar des Woord.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

coco schreef:
Ad Anker schreef:DIA, predikanten zijn geroepen om Gods Woord te brengen. Niet om collega's anoniem te diskwalificeren. Dat is ongehoord en goddeloos en moeten we scherp afkeuren. Ik ben er wars van.
Het is maar net welke lading je eraan hangt natuurlijk. Een predikant heeft ook een waarschuwende taak. Dat is toch niet meteen anoniem diskwalificeren? Je ziet het gevaar, maar wat kun je eraan doen? Waarschuwen
Natuurlijk wel. Als je anoniem verkondigt dat er dominees zijn die dat beter niet hadden kunnen zijn is dat geen waarschuwen maar lasteren. Met name binnen de bandbreedte van de GG. Maar ik ga er weer over stoppen. Mijn punt is gemaakt.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

coco schreef:
Ad Anker schreef:DIA, predikanten zijn geroepen om Gods Woord te brengen. Niet om collega's anoniem te diskwalificeren. Dat is ongehoord en goddeloos en moeten we scherp afkeuren. Ik ben er wars van.
Het is maar net welke lading je eraan hangt natuurlijk. Een predikant heeft ook een waarschuwende taak. Dat is toch niet meteen anoniem diskwalificeren? Je ziet het gevaar, maar wat kun je eraan doen? Waarschuwen
Waarom zou een predikant vanaf de kansel gaan waarschuwen tegen een mede predikant? Je veroorzaakt er alleen maar verwarring en verdeeldheid mee. Op de kansel hoort het evangelie verkondigd te worden!
Volgens mij is dit al vaker langsgekomen dat ds P. Blok dit heeft gedaan.. Het valt natuurlijk wel goed bij een gedeelte van de kerkmensen dat de flank waar zij niet mee overweg kunnen even worden weggezet. Wat ik me dan afvraag is of het ook met betreffende predikant wordt besproken in alle liefde...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JCRyle »

Ad Anker schreef:
coco schreef:
Ad Anker schreef:DIA, predikanten zijn geroepen om Gods Woord te brengen. Niet om collega's anoniem te diskwalificeren. Dat is ongehoord en goddeloos en moeten we scherp afkeuren. Ik ben er wars van.
Het is maar net welke lading je eraan hangt natuurlijk. Een predikant heeft ook een waarschuwende taak. Dat is toch niet meteen anoniem diskwalificeren? Je ziet het gevaar, maar wat kun je eraan doen? Waarschuwen
Natuurlijk wel. Als je anoniem verkondigt dat er dominees zijn die dat beter niet hadden kunnen zijn is dat geen waarschuwen maar lasteren. Met name binnen de bandbreedte van de GG. Maar ik ga er weer over stoppen. Mijn punt is gemaakt.
Eens met Ad Anker. Daarnaast kan je de vraag stellen of het stichtelijk is om dergelijke uitspraken te doen vanaf de kansel. Zeker moet je waarschuwen als predikant voor zonden, maar waar is gestalte gebleven een onnutte dienstknecht te zijn?
Plaats reactie