Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Orchidee »

Misschien een rare vraag: wat voor gergem is Amersfoort?
"Rechts, midden, links"?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Ik denk iets rechts van het midden, maar als je het in de omgeving bekijkt, iets links van het midden.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Wim Anker »

de mbuma heeft van die kalenders waarop te ligging te zien is.
Wordt daarvan abonnee. Dan is duidelijk hoe de preekstoel t.o.v het midden is gesitueerd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Orchidee »

Je gelooft mij misschien niet maar dit is een serieuze vraag!!!
En geen grapje of muggenzifterij!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Jantje »

Waarom wil je dat eigenlijk zo graag weten?

Naar mijn weten is het een gemeente waar Gods Woord nog op een zuivere manier verkondigd wordt en men de Belijdenisgeschriften ondersteunt. Als je meer wilt weten moet je ds. W. Visscher opbellen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door refo »

Orchidee schreef:Je gelooft mij misschien niet maar dit is een serieuze vraag!!!
En geen grapje of muggenzifterij!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Het antwoord van ddd klopt wel, hoor. Dat was vlgs mij wel serieus.
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Paal »

DDD schreef:Ik denk iets rechts van het midden, maar als je het in de omgeving bekijkt, iets links van het midden.
Een paar vragen aan DDD over de GG:
Wil jij eens 5 linkse gemeentes noemen en 5 gemeentes links van het midden en 5 midden?
Daarnaast: van welke factoren laat je je inschatting van ligging van gemeente afhangen?

Ben heel benieuwd.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Wim Anker »

refo schreef:
Orchidee schreef:Je gelooft mij misschien niet maar dit is een serieuze vraag!!!
En geen grapje of muggenzifterij!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Het antwoord van ddd klopt wel, hoor. Dat was vlgs mij wel serieus.
De vraag is natuurlijk wel hoe DDD zichzelf situeert alvorens anderen te duiden. Tenslotte is wat voor de prediker rechts is voor de hoorder links.
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Ja hoor. Je vraagt naar de bekende weg, lijkt mij. Maar soms zijn er mensen die dingen echt niet weten die ik vanzelfsprekend vind. En ik vind het een leuk onderwerp. Niet omdat ik polariserend ben, maar omdat ik blij ben met veelkleurigheid. Een niet veelkleurige kerk kan onmogelijk naar Gods wil zijn. Gods openbaring is er immers heel duidelijk over dat het naar Gods wil is dat alle christenen één zijn.

Links (gematigd)

Arnhem
Houten
Vlissingen
Lelystad
Rotterdam Zuidwijk

Iets links van het midden
Bodegraven
Leiderdorp
Den Haag
Kapelle Biezelinge
Kampen

Midden
Veenendaal
Capelle aan den IJssel Middelwatering
Soest
Zeist
Utrecht

Het indelen van gemeenten is geen exacte wetenschap. Maar door de toegenomen mobiliteit van kerkleden en door de standaardisering die het RD meebracht is het tegenwoordig wel mogelijk om een zekere indeling te maken.

Criteria kunnen zijn: het gemiddelde type prediking en het beroepingswerk. Linkse gemeenten beroepen relatief vaker predikanten die relatief gereformeerd zijn, hoewel linkse gemeenten standaard breed beroepen. Hoe breder het beroepingswerk, hoe gematigder de gemeente. Gemeenten uit het midden beroepen overwegend predikanten iets rechts van het midden. Dat komt omdat over het algemeen de behoudende mensen de grootste invloed uitoefenen, zoals ook de apostel Paulus zegt dat de zwakke leden door de sterkere leden moeten worden ontzien. Dat moet je dan meewegen in de positionering van de gemeenten. Extreme gemeenten hebben vaak een heel beperkt blikveld. Ik zou het nog steeds interessant vinden om alle ambtsdragers van de GG een persoonlijkheidsonderzoek te laten doen. Ik denk dat de uitkomsten daarvan stof zouden opleveren voor een proefschrift over de relatie tussen kerkelijke conflicten en karaktereigenschappen van ambtsdragers. Maar dat geheel terzijde.

Een ander criterium is of een gemeente goed zou passen in andere gereformeerde kerkverbanden. Een rechtse gemeente past goed in de GGiN, een linkse gemeente zou ook prima in de CGK kunnen functioneren. Een uiterst rechtse gemeente in de GG past tegenwoordig zelfs niet meer in de GGiN, maar dat is weer een geheel ander onderwerp. Het kan namelijk nog altijd extremer.

En verder zijn het culturele kleinigheden: Wordt Een vaste burcht gezongen of het Ere zij God in of na de kerkdienst. Of hoe lang duren de kerkdiensten. Wordt de HSV gebruikt in het kerkelijk werk. Wordt er geld uitgegeven aan de GBS. In extreme gemeenten is soms helemaal geen jeugdwerk. Loopt de dominee altijd in het zwart, dan heb je met een wat zwaardere gemeente van doen. Maar het is wel zo dat jongere dominees in de GG dat meer standaard doen, dat komt denk ik door de opleiding. In extreme gevallen komt daar zelfs nog een hoed bij.

De gebruikte catechisatiemethoden zijn ook een goede indicatie, net als het percentage avondmaalgangers. Hoe gereformeerder de gemeente, hoe meer mensen bekeerd worden. En hoe zwaarder de gemeente, hoe meer mensen zitten te slapen (maar dat weet ik niet van mijzelf, maar van een dominee). Die overigens daar niet zo'n rechtstreeks verband tussen zag. Maar ik vind slapen wel een extreme vorm van lijdelijkheid, die in de meer rechtse gemeenten toch meer geaccepteerd is. In de wat meer gereformeerde richting wordt meer tegen lijdelijkheid gewaarschuwd.

Het zijn allemaal geen bindende criteria, maar het zijn wel indicaties.
Laatst gewijzigd door DDD op 07 nov 2017, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
refo schreef:
Orchidee schreef:Je gelooft mij misschien niet maar dit is een serieuze vraag!!!
En geen grapje of muggenzifterij!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Het antwoord van ddd klopt wel, hoor. Dat was vlgs mij wel serieus.
De vraag is natuurlijk wel hoe DDD zichzelf situeert alvorens anderen te duiden. Tenslotte is wat voor de prediker rechts is voor de hoorder links.
Voor zover ik in deze indeling pas, categoriseer ik mijzelf als extreem gematigd :D
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Desiree »

Het zal wel niet de bedoeling zijn, maar ik moet even lachen... volgens mij klopt het aardig.. @ddd.

Alhoewel ik me afvraag hoelang Capelle nog midden blijft. Schuift naar rechts wellicht. Nou ja... als er maar mensen bekeerd worden ongeacht licht of zwaar.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Voorlopig ga ik er van uit dat de kerkenraad goed functioneert. Maar als dat niet het geval is, dan zal wellicht hetzelfde gebeuren als in voormalige gematigde gemeenten als Vlaardingen en Apeldoorn die zijn gehalveerd en van karakter veranderd.
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Paal »

DDD schreef:Ja hoor. Je vraagt naar de bekende weg, lijkt mij. Maar soms zijn er mensen die dingen echt niet weten die ik vanzelfsprekend vind. En ik vind het een leuk onderwerp. Niet omdat ik polariserend ben, maar omdat ik blij ben met veelkleurigheid. Een niet veelkleurige kerk kan onmogelijk naar Gods wil zijn. Gods openbaring is er immers heel duidelijk over dat het naar Gods wil is dat alle christenen één zijn.

Links (gematigd)

Arnhem
Houten
Vlissingen
Lelystad
Rotterdam Zuidwijk

Iets links van het midden
Bodegraven
Leiderdorp
Den Haag
Kapelle Biezelinge
Kampen

Midden
Veenendaal
Capelle aan den IJssel Middelwatering
Soest
Zeist
Utrecht

Het indelen van gemeenten is geen exacte wetenschap. Maar door de toegenomen mobiliteit van kerkleden en door de standaardisering die het RD meebracht is het tegenwoordig wel mogelijk om een zekere indeling te maken.

Criteria kunnen zijn: het gemiddelde type prediking en het beroepingswerk. Linkse gemeenten beroepen relatief vaker predikanten die relatief gereformeerd zijn, hoewel linkse gemeenten standaard breed beroepen. Hoe breder het beroepingswerk, hoe gematigder de gemeente. Gemeenten uit het midden beroepen overwegend predikanten iets rechts van het midden. Dat komt omdat over het algemeen de behoudende mensen de grootste invloed uitoefenen, zoals ook de apostel Paulus zegt dat de zwakke leden door de sterkere leden moeten worden ontzien. Dat moet je dan meewegen in de positionering van de gemeenten. Extreme gemeenten hebben vaak een heel beperkt blikveld. Ik zou het nog steeds interessant vinden om alle ambtsdragers van de GG een persoonlijkheidsonderzoek te laten doen. Ik denk dat de uitkomsten daarvan stof zouden opleveren voor een proefschrift over de relatie tussen kerkelijke conflicten en karaktereigenschappen van ambtsdragers. Maar dat geheel terzijde.

Een ander criterium is of een gemeente goed zou passen in andere gereformeerde kerkverbanden. Een rechtse gemeente past goed in de GGiN, een linkse gemeente zou ook prima in de CGK kunnen functioneren. Een uiterst rechtse gemeente in de GG past tegenwoordig zelfs niet meer in de GGiN, maar dat is weer een geheel ander onderwerp. Het kan namelijk nog altijd extremer.

En verder zijn het culturele kleinigheden: Wordt Een vaste burcht gezongen of het Ere zij God in of na de kerkdienst. Of hoe lang duren de kerkdiensten. Wordt de HSV gebruikt in het kerkelijk werk. Wordt er geld uitgegeven aan de GBS. In extreme gemeenten is soms helemaal geen jeugdwerk. Loopt de dominee altijd in het zwart, dan heb je met een wat zwaardere gemeente van doen. Maar het is wel zo dat jongere dominees in de GG dat meer standaard doen, dat komt denk ik door de opleiding. In extreme gevallen komt daar zelfs nog een hoed bij.

De gebruikte catechisatiemethoden zijn ook een goede indicatie, net als het percentage avondmaalgangers. Hoe gereformeerder de gemeente, hoe meer mensen bekeerd worden. En hoe zwaarder de gemeente, hoe meer mensen zitten te slapen (maar dat weet ik niet van mijzelf, maar van een dominee). Die overigens daar niet zo'n rechtstreeks verband tussen zag. Maar ik vind slapen wel een extreme vorm van lijdelijkheid, die in de meer rechtse gemeenten toch meer geaccepteerd is. In de wat meer gereformeerde richting wordt meer tegen lijdelijkheid gewaarschuwd.

Het zijn allemaal geen bindende criteria, maar het zijn wel indicaties.
Okay helemaal helder. Bedankt!
Vooral omdat er ook veel persoonlijke kwalificaties in verwerkt zijn, is me nu helemaal duidelijk hoe ik bepaalde postings van jou moet lezen. Verhelderend!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik denk iets rechts van het midden, maar als je het in de omgeving bekijkt, iets links van het midden.
Onder ds. van Haaren echt niet iets links van het midden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Precies. Ik zeg dan ook: iets rechts van het midden. Zo ingewikkeld is mijn formulering toch niet?
Plaats reactie