Gereformeerde Gemeenten

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:
JCRyle schreef:
DDD schreef: Hoe kom je daar nu weer bij? Ik heb opmerkingen over de kwaliteit van de opleiding. Niet bij preken op zich.
Wellicht moet je je eigen postings eens nalezen. Zeker heb je opmerkingen over de opleiding, maar je levert ze ook over de preken waar je onder verkeren mag.
Ik schrijf het middel niet af. Ik zeg dat het in de GG in een groot aantal gevallen maar heel matig wordt ingezet. Dat is iets heel anders. En ik schrijf dat dat voor zover ik kan begrijpen komt door gebrek aan tijd en inzicht. Overigens kan het eerste het laatste ruim voldoende compenseren, want ik weet eenvoudige predikanten die uitstekend preken, omdat zij gewoon goed studeren en hun best doen.
De preken die ik hoor vanuit de GG zijn inhoudelijk sterk qua tekstuitleg en met terechte aandacht voor het onderwerpelijke aspect.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

@JCRyle:

Dat is mooi. Het geldt slechts voor een beperkt deel van de predikanten, mijns inziens. Ik zou er wel eens twee op dit forum willen bespreken, om te bezien of jouw mening ook breder gedeeld kan worden.

Dan over je andere vragen:

1) Dat is al sinds God mensen roept. Ik zou daar geen bijbelse uitzondering op weten.
2) Wat bedoel je dan als je zegt dat 'een Amos' ook predikant moet kunnen worden?
3) Ik heb nergens beweerd dat zij intellectuele mannen waren, maar wel dat ze een helder verstand of althans goede verbale vaardigheden hadden, en daarom goed konden preken. Zonder dat is goed preken namelijk heel moeilijk.
4) Dat is niet specifiek voor deze tijd. Dat is altijd al zo geweest. Daar zijn allerlei redenen voor, maar wel ten eerste dat je om leiding te geven wel inzicht moet hebben. Daarnaast, omdat een goed verstand nodig is om de bijbel goed toe te passen.

Los daarvan: ik ben gemiddeld genomen gelukkig heel gelukkig met mijzelf, maar daar is helemaal niets mis mee. Ik vind het kinderachtig om daarop af te geven, al dan niet zonder iets inhoudelijks bij te dragen. Valse bescheidenheid is geen deugd, al doen sommige extreme lieden in de bevindelijkheid anders vermoeden. Het heeft met godsvrucht in ieder geval niets uit te staan.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:@JCRyle:

Dat is mooi. Het geldt slechts voor een beperkt deel van de predikanten, mijns inziens. Ik zou er wel eens twee op dit forum willen bespreken, om te bezien of jouw mening ook breder gedeeld kan worden.

Dan over je andere vragen:

1) Dat is al sinds God mensen roept. Ik zou daar geen bijbelse uitzondering op weten.
2) Wat bedoel je dan als je zegt dat 'een Amos' ook predikant moet kunnen worden?
3) Ik heb nergens beweerd dat zij intellectuele mannen waren, maar wel dat ze een helder verstand of althans goede verbale vaardigheden hadden, en daarom goed konden preken. Zonder dat is goed preken namelijk heel moeilijk.
4) Dat is niet specifiek voor deze tijd. Dat is altijd al zo geweest. Daar zijn allerlei redenen voor, maar wel ten eerste dat je om leiding te geven wel inzicht moet hebben. Daarnaast, omdat een goed verstand nodig is om de bijbel goed toe te passen.

Los daarvan: ik ben gemiddeld genomen gelukkig heel gelukkig met mijzelf, maar daar is helemaal niets mis mee. Ik vind het kinderachtig om daarop af te geven, al dan niet zonder iets inhoudelijks bij te dragen. Valse bescheidenheid is geen deugd, al doen sommige extreme lieden in de bevindelijkheid anders vermoeden. Het heeft met godsvrucht in ieder geval niets uit te staan.
Je zult begrijpen dat ik niet overga tot het bespreken van predikanten. Maar ik vind het oprecht jammer dat je deze mening bent toegedaan 'dat het slecht geldt voor een beperkt deel van de predikanten'. Als buitenverbander (laat ik het zo maar noemen) zou ik je op willen roepen oprecht dankbaar te zijn voor wat de Heere nog geeft in de prediking, maar ook in de Theologische School. Niet om in te roemen, maar onverdiende genade dat alleen.

Je antwoorden:
1. Het enige criterium benoem je, maar niet als antwoord. Het enige criterium is een roeping van Godswege. Niet het werk- en denkniveau van mensen, want dat is niets en nietig in eigen hand. Maar alleen een ware roeping van God.
2. Iemand die geen hoogvlieger is, maar in alle eenvoud dienen mag. Dat is een Amos.
3. Goed preken hangt niet af van de mensen of van de kwaliteiten van mensen, maar goede preken hangen van de bediening des Geestes.
4. In het geheel niet met je eens, maar daar zullen we het niet over eens worden.

Dat je met jezelf zelfingenomen bent, dat is een algemeen feit. Is het kinderachtig om daar op af te geven? Wellicht, zo ervaar ik het in principe niet. Persoonlijk doet het mij pijn hoe je over ... ach laat ook maar. Je weet namelijk zelf heel goed waar ik het over heb.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Wij zijn het dus niet eens. Wij moeten niet rekenen met wie God roept, maar met onze verantwoordelijkheid. Maar goed, dat kan een eindeloze discussie worden. Roept God ook in de PKN mensen die geen academische opleiding kunnen volgen, bijvoorbeeld?

Ik weet niet of Amos geen hoogvlieger was. Dat kan ik niet zo goed beoordelen. Zijn taalgebruik is concreet en niet gekunsteld. Ik ben onvoldoende deskundig om te beoordelen of hij ook inhoudelijk minder begrip had.

Ik beweer in ieder geval niet dat God in concrete situaties ook niet van de hoofdlijn kan afwijken.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:Wij zijn het dus niet eens. Wij moeten niet rekenen met wie God roept, maar met onze verantwoordelijkheid. Maar goed, dat kan een eindeloze discussie worden. Roept God ook in de PKN mensen die geen academische opleiding kunnen volgen, bijvoorbeeld?

Ik weet niet of Amos geen hoogvlieger was. Dat kan ik niet zo goed beoordelen. Zijn taalgebruik is concreet en niet gekunsteld. Ik ben onvoldoende deskundig om te beoordelen of hij ook inhoudelijk minder begrip had.

Ik beweer in ieder geval niet dat God in concrete situaties ook niet van de hoofdlijn kan afwijken.
We zijn het inderdaad niet eens. Mijn inziens ga je mee met de tijdsgeest door de nadruk te leggen op onze verantwoordelijkheid. De klemtoon moet liggen op de roeping van Godswege. Je ziet het zo helder in Johannes 1: "van God gezonden". En als daar geen weet aan is, dan heb je niks op de kansel te zoeken. Wat je intellect of eigen verantwoordelijkheid ook moge zijn. Door de nadruk op onze verantwoordelijkheid te leggen werk je eigengemaakte predikanten in de hand. Want als je denkt uit te kunnen gaan van eigen verantwoordelijkheid, dan mis je zelfkennis. Want hoe kunnen wij diep gevallen, blinde adamskinderen enig werk ter hand nemen als het gaat over de roeping Gods? Niets dan alleen de eigengerechtigheid te vergroten. Je ziet zo helder bij Paulus dat hij diep afhankelijk was van de leiding door Gods Geest in zijn ambtelijke roeping.

En wat betreft Amos. Dit beeld moge verondersteld zijn als je in reformatorisch kring verkeert.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Ik heb het niet gehad over de roeping van predikanten en de eigen verantwoordelijkheid daarin, maar over de eigen verantwoordelijkheid in de opleidingscriteria. Wat je schrijft, heeft niets te maken met wat ik schreef, voor zover ik kan inzien.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:Ik heb het niet gehad over de roeping van predikanten en de eigen verantwoordelijkheid daarin, maar over de eigen verantwoordelijkheid in de opleidingscriteria. Wat je schrijft, heeft niets te maken met wat ik schreef, voor zover ik kan inzien.
Het gaat inhoudelijk in op je eerste alinea. En dan kan je heel de tijd je mening om proberen te leiden door wegomleggingen, maar het is zo helder als wat. Sorry kan er niks anders van maken.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wij zijn het dus niet eens. Wij moeten niet rekenen met wie God roept, maar met onze verantwoordelijkheid. Maar goed, dat kan een eindeloze discussie worden. Roept God ook in de PKN mensen die geen academische opleiding kunnen volgen, bijvoorbeeld?

Ik weet niet of Amos geen hoogvlieger was. Dat kan ik niet zo goed beoordelen. Zijn taalgebruik is concreet en niet gekunsteld. Ik ben onvoldoende deskundig om te beoordelen of hij ook inhoudelijk minder begrip had.

Ik beweer in ieder geval niet dat God in concrete situaties ook niet van de hoofdlijn kan afwijken.
Amos zegt van zichzelf: Ik was een man die het land bouwt.
Er was ook eens een man die spruitjes kweekte.
God roept wie Hij wil, en daar hoeft een mens geen geleerde professor voor te zijn.
Denk ook aan de bloeitijd van (ds. Venema noemde het eens de gouden tijden) van de Ger. Gem.,
in de tijden van ds. J. Fraanje, en meer predikers die nauwelijks een opleiding hadden, maar wel
veel van God geleerd, en veel vrucht op de prediking.

Ik schrijf dit op refoforum, dus ik moet er wel wat bij zeggen, anders komt er weer veel op af:
Ik bedoel niet te zeggen dat ik studie niet goed vindt, helemaal niet. Maar God is niet afhankelijk
van docenten om Zijn knechten te leren. Nog eens, ter voorkoming van misversrtanden:
Ik vind het een goede zaak als een dienaar des Woords een goede opleiding mag hebben. Als
hij thuis is in de grondtalen, en (dat is het belangrijkste) van God Zelf geroepen en gezonden
wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

@JCRyle:

Dan begrijp ik het misschien verkeerd. In ieder geval bedoel ik een onderscheid te maken tussen de regels van de kerk voor het opleiden van en de eisen aan predikanten en de roeping van de individuele predikant.

@DIA:

Daar ben ik het ook mee eens.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Wat een spijtig nieuws voor de Gereformeerde Gemeenten:

https://www.rd.nl/kerk-religie/albert-g ... -1.1432158

---knip---
Eveneens een reeks berichten waarin op het nieuws werd gereageerd geknipt. Wees terughoudend in het bespreken van persoonlijke omstandigheden, in het bijzonder als er weinig feiten bekend zijn.
Sola Gratia
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 mei 2017, 00:39

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Sola Gratia »

Gisteravond was de 2e classisvergadering mbt appelzaak Kruiningen. Echter niets vernomen in het RD. Klopt dat?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Nasrani »

Sola Gratia schreef:Gisteravond was de 2e classisvergadering mbt appelzaak Kruiningen. Echter niets vernomen in het RD. Klopt dat?
Dat klopt ja. Ze hebben tot diep in de nacht vergaderd en gaan aanstaande maandag verder.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bruna »

Nasrani schreef:
Sola Gratia schreef:Gisteravond was de 2e classisvergadering mbt appelzaak Kruiningen. Echter niets vernomen in het RD. Klopt dat?
Dat klopt ja. Ze hebben tot diep in de nacht vergaderd en gaan aanstaande maandag verder.
Had wellicht handig geweest om kort bericht in het refdag te zetten van officiële zijde. Nu is het gissen en ik geloof Nasrani wel, maar een bron mag hij niet noemen.
Sola Gratia
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 mei 2017, 00:39

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Sola Gratia »

Bruna schreef:
Nasrani schreef:
Sola Gratia schreef:Gisteravond was de 2e classisvergadering mbt appelzaak Kruiningen. Echter niets vernomen in het RD. Klopt dat?
Dat klopt ja. Ze hebben tot diep in de nacht vergaderd en gaan aanstaande maandag verder.
Had wellicht handig geweest om kort bericht in het refdag te zetten van officiële zijde. Nu is het gissen en ik geloof Nasrani wel, maar een bron mag hij niet noemen.
Een korte verklaring was zeker op zn plaats geweest. Zeker gezien de landelijke aandacht voor deze zaak. Misschien onderschatten de betrokken partijen de grote impact van deze zaak in de refowereld. In deze tijd is het belangrijk om snel te beslissen en met informatie te komen. De tijd dat je mensen geduldig in een hoekje kan laten wachten is al even voorbij.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Wandelende »

Sola Gratia schreef:
Bruna schreef:
Nasrani schreef:
Sola Gratia schreef:Gisteravond was de 2e classisvergadering mbt appelzaak Kruiningen. Echter niets vernomen in het RD. Klopt dat?
Dat klopt ja. Ze hebben tot diep in de nacht vergaderd en gaan aanstaande maandag verder.
Had wellicht handig geweest om kort bericht in het refdag te zetten van officiële zijde. Nu is het gissen en ik geloof Nasrani wel, maar een bron mag hij niet noemen.
Een korte verklaring was zeker op zn plaats geweest. Zeker gezien de landelijke aandacht voor deze zaak. Misschien onderschatten de betrokken partijen de grote impact van deze zaak in de refowereld. In deze tijd is het belangrijk om snel te beslissen en met informatie te komen. De tijd dat je mensen geduldig in een hoekje kan laten wachten is al even voorbij.
Dat de tijd van wachten en geduld al even voorbij is, wil nog niet zeggen dat het verstandig is om aan die ‘nieuws-gehaastheid’ tegemoet te komen.
(~)
Plaats reactie