In memoriam

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: In memoriam

Bericht door Terri »

huisman schreef:Elie Wiesel is overleden. Hij is op 87-jarige leeftijd overleden. Wiesel overleefde de Holocaust en schreef daarover een aantal boeken. In 1986 ontving hij de Nobelprijs voor de Vrede.

Wiesel werd geboren in Oost-Europa, als kind van orthodoxe joden van Hongaarse afkomst. Het gezin werd in 1944 gedeporteerd naar Auschwitz-Birkenau. Wiesel kreeg er het registratienummer A-7713 op zijn arm getatoeëerd.

Wiesels vader en moeder en een zus kwamen om, maar hijzelf overleefde Auschwitz en ook Buchenwald.

Zijn boek "Nacht" is indrukwekkend en heeft op mij en onuitwisbare indruk gemaakt.
Ongelooflijk he, dat anno 2016 het antisemitisme weer zo oprukt........
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: In memoriam

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef:Elie Wiesel is overleden. Hij is op 87-jarige leeftijd overleden. Wiesel overleefde de Holocaust en schreef daarover een aantal boeken. In 1986 ontving hij de Nobelprijs voor de Vrede.

Wiesel werd geboren in Oost-Europa, als kind van orthodoxe joden van Hongaarse afkomst. Het gezin werd in 1944 gedeporteerd naar Auschwitz-Birkenau. Wiesel kreeg er het registratienummer A-7713 op zijn arm getatoeëerd.

Wiesels vader en moeder en een zus kwamen om, maar hijzelf overleefde Auschwitz en ook Buchenwald.

Zijn boek "Nacht" is indrukwekkend en heeft op mij en onuitwisbare indruk gemaakt.
Ik heb weleens een lang interview met hem gezien, bijzondere persoonlijkheid. Ik vind dit één van de meest indrukwekkende oorlogsromans.
Ik heb het in één adem uitgelezen, kon er niet mee stoppen.
Ik heb gisteravond "Nacht" herlezen. Adembenemend...niet omdat de gruwelen beschreven worden maar vooral omdat je leest wat het zien en beleven van die gruwelen doen met een jongen van 15.

In mijn editie staat ook het dankwoord dat Elie Wiesel sprak toen hij de nobelprijs voor de vrede kreeg. Een indrukwekkend woord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: RE: Re: In memoriam

Bericht door Habitat »

huisman schreef:
Mara schreef:
huisman schreef:Elie Wiesel is overleden. Hij is op 87-jarige leeftijd overleden. Wiesel overleefde de Holocaust en schreef daarover een aantal boeken. In 1986 ontving hij de Nobelprijs voor de Vrede.

Wiesel werd geboren in Oost-Europa, als kind van orthodoxe joden van Hongaarse afkomst. Het gezin werd in 1944 gedeporteerd naar Auschwitz-Birkenau. Wiesel kreeg er het registratienummer A-7713 op zijn arm getatoeëerd.

Wiesels vader en moeder en een zus kwamen om, maar hijzelf overleefde Auschwitz en ook Buchenwald.

Zijn boek "Nacht" is indrukwekkend en heeft op mij en onuitwisbare indruk gemaakt.
Ik heb weleens een lang interview met hem gezien, bijzondere persoonlijkheid. Ik vind dit één van de meest indrukwekkende oorlogsromans.
Ik heb het in één adem uitgelezen, kon er niet mee stoppen.
Ik heb gisteravond "Nacht" herlezen. Adembenemend...niet omdat de gruwelen beschreven worden maar vooral omdat je leest wat het zien en beleven van die gruwelen doen met een jongen van 15.

In mijn editie staat ook het dankwoord dat Elie Wiesel sprak toen hij de nobelprijs voor de vrede kreeg. Een indrukwekkend woord.
Naar aanleiding van bovenstaande berichten ben ik 'Nacht' van Elie Wiesel gaan lezen. Prachtig geschreven, zeer aangrijpend. Het laat me niet los.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: In memoriam

Bericht door Desiree »

Als ik het lees, durf ik er geloof ik niet aan te beginnen.. Sinds de tijd dat ik er iets meer van begreep.. heb ik mijn anti gevoelens (elke refo is voor Israël, dus ik niet) laten varen. Vooral als het om kinderen gaat...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: In memoriam

Bericht door eilander »

Ontkennen van de holocaust zou strafbaar moeten zijn, en is in elk geval verwerpelijk. Een link naar een site die dit gedachtengoed verdedigt, weggehaald.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: In memoriam

Bericht door huisman »

Habitat schreef:
huisman schreef:
Mara schreef: Ik heb weleens een lang interview met hem gezien, bijzondere persoonlijkheid. Ik vind dit één van de meest indrukwekkende oorlogsromans.
Ik heb het in één adem uitgelezen, kon er niet mee stoppen.
Ik heb gisteravond "Nacht" herlezen. Adembenemend...niet omdat de gruwelen beschreven worden maar vooral omdat je leest wat het zien en beleven van die gruwelen doen met een jongen van 15
In mijn editie staat ook het dankwoord dat Elie Wiesel sprak toen hij de nobelprijs voor de vrede kreeg. Een indrukwekkend woord.
Naar aanleiding van bovenstaande berichten ben ik 'Nacht' van Elie Wiesel gaan lezen. Prachtig geschreven, zeer aangrijpend. Het laat me niet los.
Lees ook de twee andere boeken (Dageraad en Dag) uit deze serie. Ze zijn prachtig geschreven maar je hebt wel een sterk inlevend vermogen nodig in Wiesels worsteling met God.
Hij zei in een interview dat hij nooit zijn geloof in God verloren heeft maar dat hij wel tegen God gerebelleerd heeft.
Dit allemaal in Wiesels orthodox Joodse context .

Dit zijn drie boeken die nooit meer helemaal weggaan uit je gedachten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
beroepingswerkhhk
Berichten: 76
Lid geworden op: 06 jul 2016, 10:02

Re: In memoriam

Bericht door beroepingswerkhhk »

Overleden (20-08-2016): ds. H. de Bode, emerituspredikant HHK te Genemuiden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: In memoriam

Bericht door helma »

Overleden: Etienne Maritz uit Zuid Afrika. In het verleden voor ons tot grote zegen geweest.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: In memoriam

Bericht door Terri »

helma schreef:Overleden: Etienne Maritz uit Zuid Afrika. In het verleden voor ons tot grote zegen geweest.
Ach....
aggieoudje
Berichten: 903
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: In memoriam

Bericht door aggieoudje »

Een bericht waar ik van schrok! Nog niet zolang geleden ging hij nog bij ons voor.

Ds. J. den Hoed (PKN) overleden

Ds. J. den Hoed uit Sliedrecht, emeritus predikant in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), is vrijdagochtend overleden. De predikant werd 87 jaar.
Jan den Hoed werd geboren op 5 januari 1930 in Ridderkerk. Hij studeerde theologie aan de rijksuniversiteit in Utrecht.

In 1956 werd hij bevestigd tot predikant in de hervormde gemeente te Tholen. Daarna stond hij in Wijk bij Heusden (1960), Meerkerk (1966) en sinds 1971 in Sliedrecht.

Ds. Den Hoed ging in 1995 met emeritaat. Hij bleef in Sliedrecht wonen en verleende na zijn emeritaat bijstand in het pastoraat in verschillende gemeenten.

De begrafenis van ds. Den Hoed zal donderdag plaatsvinden.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: In memoriam

Bericht door HHKtE »

Overleden ds J C L Starreveld em pred CGK OP 4 maart
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: In memoriam

Bericht door HHKtE »

Overleden Ds G H Abma em pred van de PKN op29 maart
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: In memoriam

Bericht door huisman »

Overleden in Canada: student G.E. Bron (NRC)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:Overleden in Canada: student G.E. Bron (NRC)
We wisten dat hij ernstig ziek was.
Wie kan Gods wijs beleid doorgronden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: In memoriam

Bericht door HHKtE »

huisman schreef:Overleden in Canada: student G.E. Bron (NRC)
55 jaar oud.
Plaats reactie