In memoriam

Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

Het woord nabegrafenis komt mij niet bekend voor. Komt ook niet in Google voor. Waar komt dat vandaan?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: In memoriam

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Het woord nabegrafenis komt mij niet bekend voor. Komt ook niet in Google voor. Waar komt dat vandaan?
Ik denk dat het een dialectuitdrukking is. Bedoeld wordt datgene wat volgt op de teraardebestelling. Vaak dus een koffietafel, die in kerkelijke kringen dan wordt afgesloten met schriftlezing en gebed.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Het woord nabegrafenis komt mij niet bekend voor. Komt ook niet in Google voor. Waar komt dat vandaan?
Ik denk dat het een dialectuitdrukking is. Bedoeld wordt datgene wat volgt op de teraardebestelling. Vaak dus een koffietafel, die in kerkelijke kringen dan wordt afgesloten met schriftlezing en gebed.
Dat is het tegenwoordig vaak wel. Vroeger was het meer een stichtelijk samenzijn na de begrafenis. Er is inderdaad een dialect woord voor, en dan noem ik het op z'n Sallands: Noagrove, of dat ook Rijssens is weet ik niet. Letterlijk dus: nabegrafenis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: In memoriam

Bericht door Wandelende »

Dank, Jantje. Rouwdienst teruggeluisterd.
(~)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: In memoriam

Bericht door helma »

Nabegrafenis is hier dacht ik nog wel aardig in gebruik. Een ouderling die na de begrafenis nog een meditatie houdt; kan zo nog een half uur duren. In Scherpenzeel in elk geval en bij mijn schoonvader hier in Veenendaal ook.
Zelf vind ik het best veel; een rouwdienst; grafrede/evt toespraken en dan nog een half uur erna....je kan het op zo'n moment niet eens allemaal in je opnemen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: In memoriam

Bericht door refo »

We zouden ons ook kunnen verdiepen in de vraag waarom er zoveel predikanten plotseling overlijden. Dit jaar al drie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: In memoriam

Bericht door eilander »

Opnieuw wat knipwerk gedaan. Het is niet gepast om in dit topic een discussie te gaan voeren.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: In memoriam

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef:We zouden ons ook kunnen verdiepen in de vraag waarom er zoveel predikanten plotseling overlijden. Dit jaar al drie.
Wat is de toegevoegde waarde hiervan?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: In memoriam

Bericht door refo »

Aan de ene kant gebeurt er in de GG van allerlei naars: deze sterfgevallen, maar ook andere zaken, die bedekt blijven, als niet iemand naar de wereldlijke rechter stapt. Aan de andere kant zijn er de predikanten en ouderlingen die deze sterfgevallen nu weer behandelen als business as usual, zoals al die andere nare dingen.

Neem daarom maar Kruiningen: er is iemand daar die dit op een christelijke manier kan oplossen, omdat deze weet dat híj of zíj de schuld aan het geval heeft. Ik weer niet wie het is, maar deze moet naar voren treden en zeggen: ik ben die man (of vrouw, maar ik denk een man, dat is meestal zo, vanwege de structuren in de GG.)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: In memoriam

Bericht door eilander »

Dan maar op slot.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Sluiting postings

Bericht door aggieoudje »

Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sluiting postings

Bericht door eilander »

Topic weer geopend, niet voor een vervolg van een discussie overigens.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: In memoriam

Bericht door helma »

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/10/th ... 1-a1572940

Harry Kuitert heeft het tijdelijke met het eeuwige verwisseld. Nu weet hij wat echt waarheid is. Aangrijpend.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: In memoriam

Bericht door Mara »

helma schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/10/th ... 1-a1572940

Harry Kuitert heeft het tijdelijke met het eeuwige verwisseld. Nu weet hij wat echt waarheid is. Aangrijpend.
De Heere Jezus zei:
Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard.

daar denk ik dan aan. Het verstand kan bij iemand zo in de weg zitten, dat het onmogelijk is om een eenvoudig, kinderlijk geloof te hebben.
De man kreeg honderden brieven, van mensen die blij waren dat iemand hun gedachten verwoordde, nl. dat God een verzinsel van ons moet zijn.
Aangrijpend is dan om te lezen dat hij bij de Bijbel is opgevoed en waarschijnlijk al die briefschrijvers ook.
En wij maar denken dat we kunnen evangeliseren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

In Memoriam
Hierbij delen we u mede dat de vader van een oud-refoforummer
vandaag werd begraven.
Zijn zoon was hier bekend als Gijs83
Wij proberen mee te leven met de familie.
Hiermede betuigen we ook onze hartelijke deelneming.

Gedenk, o HEER', hoe zwak ik ben, hoe kort van duur;
Het leven is een damp, de dood wenkt ieder uur;
Zou 't mensdom dan vergeefs op aarde zijn geschapen?
Wie leeft er, die den slaap des doods niet eens zal slapen?
Wie redt zijn ziel van 't graf? Ai, help ons, als tevoren,
Gelijk Gij bij Uw trouw aan David hebt gezworen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie