In memoriam

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: In memoriam

Bericht door Jeremiah »

Een artikel van ds. van Krimpen (uit de saambinder) mbt het overlijden van ds. van Belzen. Indrukwekkend.

http://www.gergeminfo.nl/nieuws/memoria ... -belzen-53
Laatst gewijzigd door Jeremiah op 04 sep 2017, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: In memoriam

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:Een artikel van ds. van Krimpen (uit de saambinder) mbt het overlijden van ds. van Belzen. Indrukwekkend.

http://www.gergeminfo.nl/nieuws/memoria ... -belzen-53
Bedankt voor het delen! Indrukwekkend én hartverwarmend.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Jeremiah schreef:Een artikel van ds. van Krimpen (uit de saambinder) mbt het overlijden van ds. van Belzen. Indrukwekkend.

http://www.gergeminfo.nl/nieuws/memoria ... -belzen-53
Bedankt voor het delen! Indrukwekkend én hartverwarmend.
Ik vond het ook een heel bijzonder indrukwekkend memoriam.

Ik vroeg me echter af wat de volgende zin betekent: Het volk van God hoorde hem graag, zowel in het twee- als tienstammenrijk. Weet iemand wat hiermee wordt bedoeld?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: In memoriam

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
JCRyle schreef:
Jeremiah schreef:Een artikel van ds. van Krimpen (uit de saambinder) mbt het overlijden van ds. van Belzen. Indrukwekkend.

http://www.gergeminfo.nl/nieuws/memoria ... -belzen-53
Bedankt voor het delen! Indrukwekkend én hartverwarmend.
Ik vond het ook een heel bijzonder indrukwekkend memoriam.

Ik vroeg me echter af wat de volgende zin betekent: Het volk van God hoorde hem graag, zowel in het twee- als tienstammenrijk. Weet iemand wat hiermee wordt bedoeld?
Ik denk met Eilander, in het topic 'vraagje', dat Ds. van Krimpen doelt op binnen de kring van de gemeenten, maar ook daar buiten.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: In memoriam

Bericht door SecorDabar »

Ik heb wijlen Ds. J. van Belzen meerdere malen beluisterd toen hij pas dominee was in de Gereformeerde Gemeente van Veenendaal.
Een indrukwekkende preek is me bij gebleven over 1 Samuël 4:22 De eer is gevankelijk weggevoerd uit Israël, want de ark Gods is genomen.

Dominee van Belzen wees ons dat het niet ging om het sterven van Eli, of het sterven van zijn twee zonen Hofni en Pinehas.
Maar dat het bij de huisvrouw van Pinehas, ( door Gods Heilige Geest), te doen was om de eer van de Heere.

Moge dat ook op de begrafenis van wijlen Ds. J. van Belzen ook doorklinken: niet ons, niet ons, maar U alleen de eer (Psalm 115 vers 1 berijmd.)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: In memoriam

Bericht door Zeemeeuw »

Over het meeluisteren meldt gergeminfo:

De rouwdienst van ds. J. van Belzen, uitgezonden vanuit de GG te Goes op dinsdag 5 september (11.00 uur), is hier mee te luisteren. Uitzending is slechts mogelijk net vóór en tijdens de rouwdienst.

http://www.gergeminfo.nl/
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: In memoriam

Bericht door eilander »

Ik heb wat geknipt, een discussie in dit topic is niet gewenst. Laten we er in deze dagen ook wat terughoudend in zijn.
egoe
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mei 2014, 13:41

Re: In memoriam

Bericht door egoe »

Mooi om te lezen, ik vraag me echter af wat er indrukwekkend aan is?
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: In memoriam

Bericht door Refoforum2017 »

De rouwdienst van ds. J. van Belzen is geleid door ds. G. Bredeweg en ds. M. Mondria. Op het graf hebben ds. Bredeweg en ouderling Slingerland van Oosterland gesproken. Tijdens de nabegrafenis sprak L.J. van Belzen (oudste zoon en ouderling in Leerdam) een dankwoord en heeft ds. C. van Krimpen de begrafenisplechtigheid afgesloten.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

Refoforum2017 schreef:De rouwdienst van ds. J. van Belzen is geleid door ds. G. Bredeweg en ds. M. Mondria. Op het graf hebben ds. Bredeweg en ouderling Slingerland van Oosterland gesproken. Tijdens de nabegrafenis sprak L.J. van Belzen (oudste zoon en ouderling in Leerdam) een dankwoord en heeft ds. C. van Krimpen de begrafenisplechtigheid afgesloten.
Ik heb de dienst in de kerk kunnen volgen. De sprekers aan het graf waren volgens mij niet te beluisteren?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: In memoriam

Bericht door Refoforum2017 »

-DIA- schreef:
Refoforum2017 schreef:De rouwdienst van ds. J. van Belzen is geleid door ds. G. Bredeweg en ds. M. Mondria. Op het graf hebben ds. Bredeweg en ouderling Slingerland van Oosterland gesproken. Tijdens de nabegrafenis sprak L.J. van Belzen (oudste zoon en ouderling in Leerdam) een dankwoord en heeft ds. C. van Krimpen de begrafenisplechtigheid afgesloten.
Ik heb de dienst in de kerk kunnen volgen. De sprekers aan het graf waren volgens mij niet te beluisteren?
Jawel, zowel de rouwdienst, de toespraken op het graf als de nabegrafenis waren via de Gereformeerde Gemeente van Goes te beluisteren.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: In memoriam

Bericht door freek »

Wat is een nabegrafenis?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: In memoriam

Bericht door eilander »

freek schreef:Wat is een nabegrafenis?
Ik ken het woord niet, maar uit de context blijkt duidelijk dat het gaat om wat er na de plechtigheid nog gezegd wordt, en de afsluiting.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

freek schreef:Wat is een nabegrafenis?
Het is een in Oost-Nederland wel bekend begrip. Volgens mij is dat ook aan het uitsterven.
Dan kwam man na de ter aardebestelling nog weer bijeen voor een stichtelijk woord.
Tegenwoordig is er dan meestal een broodmaaltijd, waar helaas de ernst van de dood snel verdrongen wordt.
Men maakt er soms wel haast een soort familiereünie van...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Jantje »

De rouwdienst van ds. Van Belzen is (nog) terug te beluisteren (en te downloaden): http://kerkdienstgemist.nl/assets/772814
Vanaf boven gezien zijn de uitzendingen als volgt:
1. Nabegrafenis: dankwoord door zoon L.J. van Belzen en beëindiging door ds. Van Krimpen (niet volledig; begint een halve minuut later dan de uitzending eronder) (15.50 uur)
2. Nabegrafenis: dankwoord door zoon L.J. van Belzen en beëindiging door ds. Van Krimpen (volledig) (14.50 uur)
3. Toespraak op het graf door ds. Bredeweg en oud. Slingerland uit Oosterland (13.45 uur)
4. Rouwdienst in de kerk door ds. Bredeweg en een toespraak door ds. Mondria (10.50 uur)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie