In memoriam

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: In memoriam

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:In het prekenarchief van Middelharnis zijn er nog Nederlands-talige preken te beluisteren.
Dank je wel!!! ga eens zoeken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wormser
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2009, 09:05

Re: In memoriam

Bericht door Wormser »

Op de site van CGK Middelharnis staan ook een aantal preken.
Bijvoorbeeld deze: http://media.cgkmiddelharnis.nl/index.p ... 1&stream=1
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: In memoriam

Bericht door Refoforum2017 »

Dr. P. F. Bouter, sinds juni 2016 predikant van de hervormde gemeente (wijk A) te Bergambacht, is maandagmiddag na een kort, ernstig ziekbed overleden. Hij werd 56 jaar.

Bron: RD
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

IN MEMORIAM
Vorige week woensdag overleed de weduwe van ds. W. van Dijk.
Ds. van Dijk diende van 15 juni 1960 tot zijn overlijden (19 maart 1963) de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland (Oranjekerk) te Rijssen.
Ds. Misschien dat sommigen ds. van Dijk vergeten zijn, hij stond niet zo vooraan, en kwam ook niet veel in de publiciteit.
Ik heb hem nog meegemaakt, maar nooit gehoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: In memoriam

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:IN MEMORIAM
Vorige week woensdag overleed de weduwe van ds. W. van Dijk.
Ds. van Dijk diende van 15 juni 1960 tot zijn overlijden (19 maart 1963) de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland (Oranjekerk) te Rijssen.
Ds. Misschien dat sommigen ds. van Dijk vergeten zijn, hij stond niet zo vooraan, en kwam ook niet veel in de publiciteit.
Ik heb hem nog meegemaakt, maar nooit gehoord.
Bovenstaand heeft mij aan het denken gezet.
Hoe meegemaakt? Ds. Van Dijk liep door de straat? Kwam hij bij de A&H boodschappen doen?
Wat wordt er precies mee bedoeld?
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Bruna »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:IN MEMORIAM
Vorige week woensdag overleed de weduwe van ds. W. van Dijk.
Ds. van Dijk diende van 15 juni 1960 tot zijn overlijden (19 maart 1963) de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland (Oranjekerk) te Rijssen.
Ds. Misschien dat sommigen ds. van Dijk vergeten zijn, hij stond niet zo vooraan, en kwam ook niet veel in de publiciteit.
Ik heb hem nog meegemaakt, maar nooit gehoord.
Bovenstaand heeft mij aan het denken gezet.
Hoe meegemaakt? Ds. Van Dijk liep door de straat? Kwam hij bij de A&H boodschappen doen?
Wat wordt er precies mee bedoeld?
@CvdW
Ik zat zo te denken wat je precies met A&H bedoelde. Bedoel je daarmee zoiets als C&A of de Albert Heijn (afgekort AH).
Verder denk ik zomaar dat DIA bedoelt dat hij de jaren dat ds. Van Dijk in Rijssen stond heeft 'meegemaakt'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: In memoriam

Bericht door eilander »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:IN MEMORIAM
Vorige week woensdag overleed de weduwe van ds. W. van Dijk.
Ds. van Dijk diende van 15 juni 1960 tot zijn overlijden (19 maart 1963) de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland (Oranjekerk) te Rijssen.
Ds. Misschien dat sommigen ds. van Dijk vergeten zijn, hij stond niet zo vooraan, en kwam ook niet veel in de publiciteit.
Ik heb hem nog meegemaakt, maar nooit gehoord.
Bovenstaand heeft mij aan het denken gezet.
Hoe meegemaakt? Ds. Van Dijk liep door de straat? Kwam hij bij de A&H boodschappen doen?
Wat wordt er precies mee bedoeld?
Pfff.... DIA woonde in Rijssen toen ds. Van Dijk daar stond. Dat is alles. Moeilijk?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: In memoriam

Bericht door CvdW »

Niet moeilijk, maar wel verhelderend.
Ik ben niet zo goed in cryptogrammen.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: In memoriam

Bericht door aggieoudje »

Refoforum2017 schreef:Dr. P. F. Bouter, sinds juni 2016 predikant van de hervormde gemeente (wijk A) te Bergambacht, is maandagmiddag na een kort, ernstig ziekbed overleden. Hij werd 56 jaar.

Bron: RD

Verdrietig nieuws! Kreeg er gewoon een knoop van in mijn maag toen ik het hoorde gisteren.
Hij ging met grote regelmaat bij ons voor en ook is hij in de afgelopen jaren 2x bij ons beroepen geweest.
Ik was niet perse een groot bewonderaar van zijn preken maar hij leek me wel een hele fijne man, een echte herder!
Onze oud predikant Ds. Verhaar verliest in hem een zeer goede vriend. Hij mocht in sept. 2005 Ds Verhaar in ons midden bevestigen.

Mijn collega die uit Bergambacht komt en in de herv. gemeente ter kerke staat stuurde mij gisterenavond de volgende woorden:
Het is moeilijk he.. voor zijn gezin en familie en ook voor ons/de gemeente. Zondag werd er afgekondigd dat hij zoals hij zelf zei: zich klaar maakt om naar Huis te gaan. Dat geeft wel een troost!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: In memoriam

Bericht door Terri »

aggieoudje schreef:
Refoforum2017 schreef:Dr. P. F. Bouter, sinds juni 2016 predikant van de hervormde gemeente (wijk A) te Bergambacht, is maandagmiddag na een kort, ernstig ziekbed overleden. Hij werd 56 jaar.

Bron: RD

Verdrietig nieuws! Kreeg er gewoon een knoop van in mijn maag toen ik het hoorde gisteren.
Hij ging met grote regelmaat bij ons voor en ook is hij in de afgelopen jaren 2x bij ons beroepen geweest.
Ik was niet perse een groot bewonderaar van zijn preken maar hij leek me wel een hele fijne man, een echte herder!
Onze oud predikant Ds. Verhaar verliest in hem een zeer goede vriend. Hij mocht in sept. 2005 Ds Verhaar in ons midden bevestigen.

Mijn collega die uit Bergambacht komt en in de herv. gemeente ter kerke staat stuurde mij gisterenavond de volgende woorden:
Het is moeilijk he.. voor zijn gezin en familie en ook voor ons/de gemeente. Zondag werd er afgekondigd dat hij zoals hij zelf zei: zich klaar maakt om naar Huis te gaan. Dat geeft wel een troost!
Wat een mooi getuigenis "aggieoudje"
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: In memoriam

Bericht door mirjam »

Inderdaad een indrukwekkend getuigenis. Een begaafde dominee is tot hoger dienst bevorderd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:IN MEMORIAM
Vorige week woensdag overleed de weduwe van ds. W. van Dijk.
Ds. van Dijk diende van 15 juni 1960 tot zijn overlijden (19 maart 1963) de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland (Oranjekerk) te Rijssen.
Ds. Misschien dat sommigen ds. van Dijk vergeten zijn, hij stond niet zo vooraan, en kwam ook niet veel in de publiciteit.
Ik heb hem nog meegemaakt, maar nooit gehoord.
Bovenstaand heeft mij aan het denken gezet.
Hoe meegemaakt? Ds. Van Dijk liep door de straat? Kwam hij bij de A&H boodschappen doen?
Wat wordt er precies mee bedoeld?
Pfff.... DIA woonde in Rijssen toen ds. Van Dijk daar stond. Dat is alles. Moeilijk?
Dat is de spijker op de kop! Maar toch niet helemaal, we woonden toen nog niet in Rijssen, maar we kerkten er wel, en de een groot deel van de familie woonde er.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: In memoriam

Bericht door samanthi »

Terri schreef:
aggieoudje schreef:
Refoforum2017 schreef:Dr. P. F. Bouter, sinds juni 2016 predikant van de hervormde gemeente (wijk A) te Bergambacht, is maandagmiddag na een kort, ernstig ziekbed overleden. Hij werd 56 jaar.

Bron: RD

Verdrietig nieuws! Kreeg er gewoon een knoop van in mijn maag toen ik het hoorde gisteren.
Hij ging met grote regelmaat bij ons voor en ook is hij in de afgelopen jaren 2x bij ons beroepen geweest.
Ik was niet perse een groot bewonderaar van zijn preken maar hij leek me wel een hele fijne man, een echte herder!
Onze oud predikant Ds. Verhaar verliest in hem een zeer goede vriend. Hij mocht in sept. 2005 Ds Verhaar in ons midden bevestigen.

Mijn collega die uit Bergambacht komt en in de herv. gemeente ter kerke staat stuurde mij gisterenavond de volgende woorden:
Het is moeilijk he.. voor zijn gezin en familie en ook voor ons/de gemeente. Zondag werd er afgekondigd dat hij zoals hij zelf zei: zich klaar maakt om naar Huis te gaan. Dat geeft wel een troost!
Wat een mooi getuigenis "aggieoudje"
Ja inderdaad.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

Het in Memoriam op de site van de GB:

https://gereformeerdebond.nl/actueel/ds ... an-de-kerk

DS. P.F. BOUTER OVERLEDEN, DIENAAR VAN DE KERK

Het ontslapen van ds. P.F. Bouter op 15 januari 2018 slaat op aarde een diep gat. Allereerst in de kring van zijn vrouw en kinderen, met wie wij in deze dagen van rouw van harte meeleven. Waar zij zich een intens liefhebbende man en vader zagen ontvallen, verliest de kerk in ds. Bouter een gedreven en gedegen dienaar van het Woord van Christus.

Zo hebben wij hem in de kring van ons hoofdbestuur leren kennen. Toen hij in 2008 tot bestuurslid werd verkozen, kenden wij hem met name van zijn proefschrift over Athanasius van Alexandrië en zijn uitleg van de Psalmen en ontvingen wij in ds. Bouter een theoloog die de kennis en traditie van de Vroege Kerk inbracht. Daar hebben we als bestuur en vereniging veel vruchtbaars in ontvangen. Allereerst denk ik aan het kerkelijk denken dat hij zo vaak in onze vergaderingen vertolkte.

Kerkelijke denken
Dit kerkelijke denken bestond uit een grote liefde voor de kerk der eeuwen als geschenk van de Heilige Geest, een grote liefde voor haar belijdenis en traditie en daardoor ook uit een onophoudelijk pleidooi voor katholiek-gereformeerd denken. Ds. Bouter had de gave om de waarde van deze katholieke traditie van de kerk in positieve woorden te vertolken voor het kerk-zijn vandaag en in de nabije toekomst. Als voorbeeld zou ik hier zijn visie op het eigene van man, vrouw, huwelijk en ambt willen noemen. Wonderlijk, hoe het katholieke en het bevindelijke daarbij samenvloeiden. Keerzijde van de liefde voor de kerk was het lijden aan de kerk, de zorg om de weg van de Protestantse Kerk in Nederland. Als de Protestantse Kerk zich niet meer verhoudt tot haar katholiek-gereformeerde identiteit en geschiedenis, gaat zij een donkere toekomst tegemoet. ‘De kerk is in nood’, zei ds. Bouter op zijn ziekbed tegen me, ‘in grote nood’. Hoe graag had hij daarom de kerk blijvend gediend.
Een andere kernovertuiging uit de kerk der eeuwen die ds. Bouter herhaaldelijk inbracht, was de betekenis van de Psalmen voor alle generaties. Mede door zijn aansporingen heeft het hoofdbestuur een commissie in het leven geroepen tot herziening van de Psalmberijming. Als commissielid bestudeerde hij zelf minutieuzer dan wie ook de grondtekst, de melodieën en de berijmingen, met als conclusie: het móet mogelijk zijn! En wat zijn de Psalmen vol van Christus, en van Zijn Vader, en van de Heilige Geest! Het volle heil van God wordt er in uitgevouwen tot in ons hart.

Onbegrepen weg
Als ik daarbij ook noem dat ds. Bouter na het overlijden van ds. B.J. van Vreeswijk vele jaren zijn beste kennis en krachten heeft gegeven aan de correcties op de Herziene Statenvertaling én als redactielid van onze Artiosreeks zijn brede en gedegen theologische kennis inbracht, wordt een indrukwekkende ijver zichtbaar voor de kerk en voor het werk van de Gereformeerde Bond.
In de kring van het hoofdbestuur zullen we hem erg missen. De weg van de Heere is voor zijn gezin en voor ons een onbegrepen weg. Het staat Hem vrij Zijn dienaren tot Zich te roepen wanneer Hij wil, zoals de Geest ook Filippus wegnam bij de kamerling (het gedeelte waarmee ds. Bouter in 2016 zijn intrede deed in Bergambacht). Er is een onbeschrijfelijke mengeling van intens en bitter verdriet om zijn heengaan en tegelijk de dankbare herinnering aan het zoete en Christus-verheerlijkende getuigenis waarmee onze broeder tot zijn God en Heiland is opgenomen.

Laatste preek
Ds. Bouter hield, zonder het zich bewust te zijn, op 6 augustus 2017 zijn laatste preek. Bij geval zat ik onder zijn gehoor. De preek ging over Eutychus, die tijdens een preek van Paulus dodelijk uit het raam viel. Het typeerde ds. Bouter dat hij benadrukte dat Paulus na het wonder van Eutychus’ opwekking ‘gewoon’ door preekte. De prediking van Christus moet voortgaan, ook na hoogte- en dieptepunten. Christus bouwt Zijn gemeente immers niet op Zijn dienaren, maar op hun verkondiging. Dat is de verkondiging van Gods genade, waardoor een zondaar in leven en sterven geborgen wordt. Van harte bidden wij dat de kerk bij deze prediking bewaard en teruggebracht wordt. In liefde en dankbaarheid zullen we daarbij ds. Bouter en zijn werk gedenken. Als hoofdbestuur bidden wij zijn vrouw, Wilma, de (klein)kinderen en familie, maar ook de gemeente te Bergambacht Gods vertroostende nabijheid toe.
Ds. A.J. Mensink, voorzitter
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: In memoriam

Bericht door aggieoudje »

Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Plaats reactie