Afscheid en intrede

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Jongere »

CvdW schreef:Wellicht moet er wat (meer) aandacht komen voor een stukje retroriek (positieve zin).
Is echtgenote niet de eerst aangewezen persoon om tegen haar man te zeggen dat hij op de preekstoel hetzelfde moet spreken als onder de spreekstoel.
De aandacht voor een nuchtere preekstijl met normaal stemgebruik maakt al vele jaren deel uit van de opleiding aan de theologische school. Ik doel dan even op de GG, ik neem aan dat dit in andere kerken ook zo is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Mara »

CvdW schreef: Is echtgenote niet de eerst aangewezen persoon om tegen haar man te zeggen dat hij op de preekstoel hetzelfde moet spreken als onder de spreekstoel.
Niet iedere man accepteert een kritische noot van zijn echtgenote. Of ziet zelf totaal niet in wat hij fout doet.
In bepaalde gezinnen gaat het ook zo, bij het bijbellezen en bidden wordt er een andere toon gebruikt.
Meestal gaat dat van vader op zoon.
Ik heb dat nooit begrepen, mijn vader deed dat niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afscheid en intrede

Bericht door CvdW »

Jongere schreef:
CvdW schreef:Wellicht moet er wat (meer) aandacht komen voor een stukje retroriek (positieve zin).
Is echtgenote niet de eerst aangewezen persoon om tegen haar man te zeggen dat hij op de preekstoel hetzelfde moet spreken als onder de spreekstoel.
De aandacht voor een nuchtere preekstijl met normaal stemgebruik maakt al vele jaren deel uit van de opleiding aan de theologische school. Ik doel dan even op de GG, ik neem aan dat dit in andere kerken ook zo is.
Weet u ook om wel leerjaar gaat en hoeveel lessen er in totaal gegeven worden?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef: De aandacht voor een nuchtere preekstijl met normaal stemgebruik maakt al vele jaren deel uit van de opleiding aan de theologische school. Ik doel dan even op de GG, ik neem aan dat dit in andere kerken ook zo is.
De praktijk wijst dus uit dat de TS in dat opzicht niet anders is dan elke andere school: de leraar kan het wel zeggen, maar dat biedt nog geen garantie dat de leerling het ook daadwerkelijk overneemt.
~~Soli Deo Gloria~~
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Afscheid en intrede

Bericht door CvdW »

Hendrikus schreef:
Jongere schreef: De aandacht voor een nuchtere preekstijl met normaal stemgebruik maakt al vele jaren deel uit van de opleiding aan de theologische school. Ik doel dan even op de GG, ik neem aan dat dit in andere kerken ook zo is.
De praktijk wijst dus uit dat de TS in dat opzicht niet anders is dan elke andere school: de leraar kan het wel zeggen, maar dat biedt nog geen garantie dat de leerling het ook daadwerkelijk overneemt.
Als het gaat om een workshop of het behandelen van een beknopte reader van een paar lessen begrijp ik dat, daarom ook mijn vraag in welk leerjaar krijgt dit aandacht en hoeveel lessen worden hier aan besteed.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Curatorium »

Retoriek zou op de TS van de GG wel meer aandacht mogen krijgen. Beluister ds. H. Brons of ds. M.T. Al-Chalabi maar eens, anderzijds is er verder niets mis met de inhoud (!) dus kerkgangers moeten zich ook gewoon inspannen. Echte preekstemmen hoor je niet vaak meer. Bij andere kerkverbanden, met kandidaatoverschotten, zie je vaak dat degenen met minder retorische gaven later beroepen worden of geen beroep krijgen. Is natuurlijk ook gewoon concurrentie, daarbij wil ik niets afdoen aan de roeping van godswege.

Overigens een mooie intredepreek van ds. Schreuder. Is er in de buurt van Beekbergen geen HHK, CGK, Geref. Bonds of allicht GKV predikant die namens de plaatselijke kerken kon spreken? Of zit je dan al in Apeldoorn?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Afscheid en intrede

Bericht door freek »

Curatorium schreef:Retoriek zou op de TS van de GG wel meer aandacht mogen krijgen. Beluister ds. H. Brons of ds. M.T. Al-Chalabi maar eens, anderzijds is er verder niets mis met de inhoud (!) dus kerkgangers moeten zich ook gewoon inspannen. Echte preekstemmen hoor je niet vaak meer. Bij andere kerkverbanden, met kandidaatoverschotten, zie je vaak dat degenen met minder retorische gaven later beroepen worden of geen beroep krijgen. Is natuurlijk ook gewoon concurrentie, daarbij wil ik niets afdoen aan de roeping van godswege.

Overigens een mooie intredepreek van ds. Schreuder. Is er in de buurt van Beekbergen geen HHK, CGK, Geref. Bonds of allicht GKV predikant die namens de plaatselijke kerken kon spreken? Of zit je dan al in Apeldoorn?
De plaatselijke kerk in Beekbergen is een Protestantse Gemeente met een hervormde en een gereformeerde afdeling. Het is niet logisch dat naburige kerken een spreker afvaardigen - lijkt me.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Jongere »

CvdW schreef:
Hendrikus schreef:
Jongere schreef: De aandacht voor een nuchtere preekstijl met normaal stemgebruik maakt al vele jaren deel uit van de opleiding aan de theologische school. Ik doel dan even op de GG, ik neem aan dat dit in andere kerken ook zo is.
De praktijk wijst dus uit dat de TS in dat opzicht niet anders is dan elke andere school: de leraar kan het wel zeggen, maar dat biedt nog geen garantie dat de leerling het ook daadwerkelijk overneemt.
Als het gaat om een workshop of het behandelen van een beknopte reader van een paar lessen begrijp ik dat, daarom ook mijn vraag in welk leerjaar krijgt dit aandacht en hoeveel lessen worden hier aan besteed.
Ik heb geen idee. Ik neem aan dat het in het kader van de homiletiek plaatsvindt. Het precieze curriculum zul je ergens anders moeten navragen.
Uit een synodeverslag van 1998:
digibron schreef: Een der afgevaardigden vraagt of er voldoende aandacht is voor de praktische vorming terzake van de voordracht van de aanstaande predikanten. Die aandacht is te meer nodig in het licht van de tijdsomstandigheden. (...)
De voorzitter van het Curatorium zegt nog wel dingen te kunnen toevoegen aan het verlanglijstje. Als spraakles nodig blijkt en in te passen is, valt dat zeker met de docenten te overleggen. (...)
De rector van de Theologisch School beaamt dat. Overigens zegt hij dat de voordracht kritisch wordt gevolgd tijdens de preekoefeningen voor Curatorium en studenten. Waar nodig is sprake van adviezen. Maar "als de vogels gaan vliegen", is het moeilijk verder nog invloed uit te oefenen.
De laatste zin is ook een antwoord op Hendrikus. ;)

Als ik me niet vergis is er inmiddels ook een logopedist(e) betrokken bij de opleiding op de theologische school. De toen genoemde spraakles heeft dus ook een plaats gekregen. Als je wat zoekt op digibron kom je in interviews tegen dat er een logopediste betrokken is en dat studenten wordt geleerd "niet met een aardappel in de keel te praten."
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:
CvdW schreef:Wellicht moet er wat (meer) aandacht komen voor een stukje retroriek (positieve zin).
Is echtgenote niet de eerst aangewezen persoon om tegen haar man te zeggen dat hij op de preekstoel hetzelfde moet spreken als onder de spreekstoel.
De aandacht voor een nuchtere preekstijl met normaal stemgebruik maakt al vele jaren deel uit van de opleiding aan de theologische school. Ik doel dan even op de GG, ik neem aan dat dit in andere kerken ook zo is.
Vergeet niet dat ds. v. D. (daar gaat het over denk ik) een jaar korter aan de TS heeft gestudeerd, omdat hij al Universitair theologisch geschoold was. Blijkbaar was dat dan aan de universiteit ook iets waar men geen aandacht aan heeft gegeven? Ik denk ook dat ernst in de stem hoorbaar is als je over zaken van leven of dood spreekt. Ernst kan ook wel eens voor oud worden aangehoord, als men op de klank afgaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Afscheid en intrede

Bericht door refo »

Het jaar korter is vooral omdat de talen Grieks en Hebreeuws al tot de bagage van de student behoren,
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Het jaar korter is vooral omdat de talen Grieks en Hebreeuws al tot de bagage van de student behoren,
Met andere woorden, hij heeft nix geleerd...
oeps, dat is dan wel heel ernstig...
We zullen het hoog opnemen en als ik hem spreek,
moet ik dat dan goed inpeperen?

We hebben anders van hem geleerd dat onze woorden weinig,
maar met zout besprengd moeten zijn.
Over peper en azijn heb ik verder niets geleerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
refo schreef:Het jaar korter is vooral omdat de talen Grieks en Hebreeuws al tot de bagage van de student behoren,
Met andere woorden, hij heeft nix geleerd...
oeps, dat is dan wel heel ernstig...
We zullen het hoog opnemen en als ik hem spreek,
moet ik dat dan goed inpeperen?

We hebben anders van hem geleerd dat onze woorden weinig,
maar met zout besprengd moeten zijn.
Over peper en azijn heb ik verder niets geleerd.
Nee DIA, er wordt niet gezegd dat hij niets geleerd heeft. Maar wat hij al wist, hoefde hij niet opnieuw te leren.
Verder is de studie theologie geen beroepsopleiding, dus ik heb het sterke vermoeden dat logopedie en spraaklessen bij theologie niet aan de orde komen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Het jaar korter is vooral omdat de talen Grieks en Hebreeuws al tot de bagage van de student behoren,
Met andere woorden, hij heeft nix geleerd...
oeps, dat is dan wel heel ernstig...
We zullen het hoog opnemen en als ik hem spreek,
moet ik dat dan goed inpeperen?

We hebben anders van hem geleerd dat onze woorden weinig,
maar met zout besprengd moeten zijn.
Over peper en azijn heb ik verder niets geleerd.
Nee DIA, er wordt niet gezegd dat hij niets geleerd heeft. Maar wat hij al wist, hoefde hij niet opnieuw te leren.
Verder is de studie theologie geen beroepsopleiding, dus ik heb het sterke vermoeden dat logopedie en spraaklessen bij theologie niet aan de orde komen.
Logopedie kom beslist wel aan de orde, zeker in bepaalde gevallen. Een nabije, doch reeds enige jaren overleden kennis heeft zelf logopedielessen gegeven, en daar waren studenten van de Theologische School onder. Of het verplicht was, dat weet ik niet. Het zou anders niet verkeerd zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Zita schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Het jaar korter is vooral omdat de talen Grieks en Hebreeuws al tot de bagage van de student behoren,
Met andere woorden, hij heeft nix geleerd...
oeps, dat is dan wel heel ernstig...
We zullen het hoog opnemen en als ik hem spreek,
moet ik dat dan goed inpeperen?

We hebben anders van hem geleerd dat onze woorden weinig,
maar met zout besprengd moeten zijn.
Over peper en azijn heb ik verder niets geleerd.
Nee DIA, er wordt niet gezegd dat hij niets geleerd heeft. Maar wat hij al wist, hoefde hij niet opnieuw te leren.
Verder is de studie theologie geen beroepsopleiding, dus ik heb het sterke vermoeden dat logopedie en spraaklessen bij theologie niet aan de orde komen.
Logopedie kom beslist wel aan de orde, zeker in bepaalde gevallen. Een nabije, doch reeds enige jaren overleden kennis heeft zelf logopedielessen gegeven, en daar waren studenten van de Theologische School onder. Of het verplicht was, dat weet ik niet. Het zou anders niet verkeerd zijn.
Theologie op de universiteit bevat geen vak logopedie.
De theologische school is geen universiteit.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:
Jongere schreef:
CvdW schreef:Wellicht moet er wat (meer) aandacht komen voor een stukje retroriek (positieve zin).
Is echtgenote niet de eerst aangewezen persoon om tegen haar man te zeggen dat hij op de preekstoel hetzelfde moet spreken als onder de spreekstoel.
De aandacht voor een nuchtere preekstijl met normaal stemgebruik maakt al vele jaren deel uit van de opleiding aan de theologische school. Ik doel dan even op de GG, ik neem aan dat dit in andere kerken ook zo is.
Vergeet niet dat ds. v. D. (daar gaat het over denk ik) een jaar korter aan de TS heeft gestudeerd, omdat hij al Universitair theologisch geschoold was. Blijkbaar was dat dan aan de universiteit ook iets waar men geen aandacht aan heeft gegeven? Ik denk ook dat ernst in de stem hoorbaar is als je over zaken van leven of dood spreekt. Ernst kan ook wel eens voor oud worden aangehoord, als men op de klank afgaat.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over je predikant. Ik voel geen enkele behoefte om hier de preekstijl van predikanten te gaan recenseren. Maar in reactie op CvdW gaf ik aan dat de retorica zeker een plaats heeft in de theologische opleiding van de GG.
Gesloten